Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Hundralappen » 2013-08-28 12:01:07




Tänkte tipsa om den här föreläsningen med Ulf Ellervik.

Lyssna till professor Ulf Ellervik, mottagare av ett av Sveriges största litterära priser -- pi-priset -- när han berättar om sin fascinerande bok Ond kemi. Låt dig ryckas med på en spännande vandring till kemins mörkare sidor!

Ta del av historien om prästen som tog livet av sina församlingsbor med hjälp av arsenik i nattvardsvinet, hör om författaren Dan Anderssons tragiska död av cyanväte från en skadedjursbekämpning, och så får vi svar på hur mycket kaffe man behöver dricka för att nå direkt dödliga nivåer.

Välkommen till höstens pi-prisföreläsning!

"När jag efter avslutad läsning lägger boken ifrån mig är jag således på både betydligt bättre humör och långt mer kemiskt bildad än innan jag började läsa"
Ur förordet av Leif GW Persson

π-prisvinnaren Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Han belönas för sitt manus Ond kemi. Ellervik forskar bland annat om botemedel mot cancer och är en starkt engagerad kunskapsspridare inom kemins område, både för studerande och för allmänheten.



Någon annan som finner det intressant?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Richard » 2013-08-28 15:55:08

Jag har den boken, Ond kemi. Tycker den är väldigt intressant. Har inte läst den från pärm till pärm, bara lite enskilda avsnitt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Hundralappen » 2013-08-28 16:06:44

Richard skrev:Jag har den boken, Ond kemi. Tycker den är väldigt intressant. Har inte läst den från pärm till pärm, bara lite enskilda avsnitt.


Jag tänkte faktiskt söka upp den! Är den intressant och bra?

Har bara haft en lärobok av Ellervik. Tyckte saker kunde förklaras lite mer utförligt i den, men i föreläsningen så är han väldigt bra.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Richard » 2013-08-28 16:38:11

Jodå, det jag har läst ur den, har varit mycket intressant. Den finns här:
http://www.bokus.com/bok/9789186061302/ ... molekyler/

Fast en grej märkte jag, att han faktiskt snott en del från Matts Bergmark's bok "Farligt att förtära, inandas och beröra" - En bok om gifter och förgiftningar.

Men den är värd det ändå. Jag har förresten frågat Ulf Ellervik om nån kemigrej, tror det var om Tallium, när han var med i Morgonpasset i P3. Där fick man skicka in frågor till honom.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Hundralappen » 2013-08-28 17:01:35

Richard skrev:Jodå, det jag har läst ur den, har varit mycket intressant. Den finns här:
http://www.bokus.com/bok/9789186061302/ ... molekyler/

Fast en grej märkte jag, att han faktiskt snott en del från Matts Bergmark's bok "Farligt att förtära, inandas och beröra" - En bok om gifter och förgiftningar.


I see.. Bra uppmärksammat.

Richard skrev:Men den är värd det ändå. Jag har förresten frågat Ulf Ellervik om nån kemigrej, tror det var om Tallium, när han var med i Morgonpasset i P3. Där fick man skicka in frågor till honom.


Nice. Han verkar vara en skön snubbe och, för det mesta, pedagogisk. Jag skulle ha haft honom när jag studerade, men just då var han på annat ställe så det blev en annan istället. Lite synd, för det vore lite coolt att ha samma föreläsare som den som skrivit läroboken.

Såg du föreläsningen, btw?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Richard » 2013-08-28 19:50:24

Jodå, jag såg föreläsningen, var mycket bra. Framför allt enkelt förklarat.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ulf Ellervik - Ond kemi (Föreläsning 2011)

Inläggav Richard » 2013-08-28 21:11:25

Jag har ju en fascination för gifter. Men när polisen gjorde husrannsakan hemma hos mig så hittade de bl.a ricin, ett mycket starkt gift, som jag extraherat ur ricinbönor. Hade inget planerat med det, tyckte bara det var coolt att ha.

SKL vågade inte peta på det, så det fick skickas till FOI för analys.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in