Asperger och Fylla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och Fylla

Inläggav antonius » 2013-07-28 0:48:42

Kattmamma skrev:klänger du i träd med


Det har hänt det med :-)005 , skäms för det fortfarande :-)Crying
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Fylla

Inläggav kiddie » 2013-07-28 14:42:18

Är nog en aspig drinkare. Är inte förtjust i att dricka för att "bli mer social". Jag är rätt tramsig i nyktert tillstånd ibland. Tvärtom blir jag nästan mer medveten när jag dricker även om det någongån skulle vara lite mer än det var tänkt. Jag har alltid stenkoll på situationen. Var tvungen SMS:a när jag var rejält påverkad och klart det påverkade motoriken så fick gå och sudda mer än vanligt men dagen efter när jag läste SMS:en var de helt nyktra och sansade. Lixom?.

Dricker helst för mig själv. Dels för att jag tycker det är trevligt särskilt om man har en film och god mat. Det är trevligt i sig, och så slipper jag berusade människor som jag bara inte står ut med.

Har iaf haft hög tolerans från allra första vinglaset. Så inte så billigt i drift. Hade som tonåring inget intresse av alkohol och drack så att det kändes först när jag var 16 och då under en helt vanlig middag, ingen fest på det sättet.

Sedan dricker jag bara lite blir jag bättre på nästan allt. Det som ständigt ligger i det medvetna slinker ner i det omedvetna och får ett bättre flyt. T ex skriver bättre på tangentbordet, spelar bättre gitarr, gejmar bättre. Snabbare reaktioner. Men då ska det vara såpass lite att det inte försämras pga motorikproblem av alkoholen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Fylla

Inläggav ragnevi » 2013-07-28 15:10:08

Eftersom öl är lite av ett specialintresse för mig så slinker det ju ner en och annan. Jag tycker inte själv att jag reagerar så mycket annorlunda än vad neurotyper gör, snarare så är interaktionen med läkenedel ett större problem. Bromssträckan för när du blir för berusad kortas i mitt fall enormt och förr var det vanligt att jag fick minnesluckor. Det händer dock nästan aldrig längre.
Om jag blir mer social eller inte beror på dagsformen och vilket humör jag är på.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav kiddie » 2013-07-28 15:18:47

Jag är den enda öldrickaren i mitt "gäng". Skittrist, de andra dricker bara vin. Så jag får aldrig öltips och så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-28 17:57:06

kiddie skrev:Jag är den enda öldrickaren i mitt "gäng". Skittrist, de andra dricker bara vin. Så jag får aldrig öltips och så.

Jag är med den enda öldrickaren!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-28 17:59:29

antonius skrev:
Kattmamma skrev:klänger du i träd med


Det har hänt det med :-)005 , skäms för det fortfarande :-)Crying

Äääää det har nog de andra glömt!
De gjorde nog andra tokigheter!
Lätt att man tror att man är värst själv men i själva verket så var man den mest väluppfostrade till och med på fyllan.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav antonius » 2013-07-28 18:11:26

Kattmamma skrev:Äääää det har nog de andra glömt!
De gjorde nog andra tokigheter!
Lätt att man tror att man är värst själv men i själva verket så var man den mest väluppfostrade till och med på fyllan.


Naturligtvis är det så, men jag har ett ångestmonster som väldigt lätt börjar växa i min lilla mage, och bara väntar på att på bli ''matad'', så jag mår riktigt dåligt. Och han kan man ge nästan vad som helst, som jag ställt till med så börjar han växa. :-)004
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Fylla

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-28 18:50:12

Jag dricker ganska varierat. Eftersom jag är student dricks det ofta i rätt så enorma mängder när det dricks. Under alpresor eller andra mer klassiska grabbresor är jag konstant berusad i en vecka men till vardags dricker jag kanske en gång i veckan bara. Någon gång i månaden har jag en stor fylla. Alkohol gör mig snäppet mer vårdslös vilket är bra eftersom jag är så överdrivet orolig och obefogat ångestfylld normalt vis. På så vis blir jag mer välfungerande efter en flaska vin. Efter flera flaskor blir jag dock som de flesta andra berusade människor: trögtänkt, lyrisk och översocial.

Jag dricker dock olika i olika situationer:
- På ensamkvällar i hemmet - max motsv. ett glas vin.
- På lugnare restaurangmiddagar - max motsv. en halv flaska vin.
- På vanliga utekvällar - max motsv. två flaskor vin.
- På hetsigare utekvällar och nationsfester - max motsv. tre flaskor vin.
- På vilda utekvällar utomlands - max motsv. fyra flaskor vin.
- På privata högtidsfester - obegränsat.

Sedan dricker jag ju olika beroende på sällskap:
- Med familj - ingenting.
- Med släkt - max motsv. en flaska vin.
- Med lugna par - max motsv. en flaska vin.
- Med gamla vänner - max motsv. två flaskor vin.
- Med pluggkompisar - max motsv. tre flaskor vin.
- Med svinkompisar - obegränsat.

Ungefär så får man ju anpassa sig för att inte bli fullare än sin kontext medger. Alkohol skall drickas för att förhöja stämningen och inte för att förstöra den. Det är heller ingen bra medicin och skall inte konsumeras ifall man mår emotionellt dåligt. Alkohol är ju alltid giftigt och knarkigt men min basångestnivå är nästan alltid lite för hög för att jag skulle kunna föra mig problemfritt i sociala festsammanhang utan alkohol.

Slutligen är det viktigt att alltid veta sina begränsningar och se till att inte slarva bort tillhörigheter eller agera alltför djuriskt när man har druckit. För att känna till sina begränsningar så behöver man erfarenhet så att använda studenttiden som inkörsperiod tycker jag är helt okej.

Möjligen finns det en koppling mellan en förhöjd incidens av behov av ångestlindring för personer med AS och alkoholkonsumtion.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger och Fylla

Inläggav antonius » 2013-07-28 20:58:58

Gripandekylig skrev:men min basångestnivå är nästan alltid lite för hög


Min med :-)004

Gripandekylig skrev:Möjligen finns det en koppling mellan en förhöjd incidens av behov av ångestlindring för personer med AS och alkoholkonsumtion.


Deffinitivt :-)018
Senast redigerad av antonius 2013-07-28 21:04:23, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Fylla

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-07-28 21:03:24

Jag brukar inte dricka för att bli full, men har gjort det en gång för att se om jag kunde bli det. Det krävdes STORA mängder alkohol för att jag skulle bli full och jag nyktra till rätt snabbt. Ingen bakfylla alls.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Asperger och Fylla

Inläggav RainBowChild » 2013-07-28 21:08:38

Jag drack rejält en gång och enligt ögonvittnen blev jag ståuppkomiker.

Det var ju inte helt fel, men dagen efter... ALDRIG mer!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Asperger och Fylla

Inläggav antonius » 2013-07-28 21:32:58

RainBowChild skrev:Det var ju inte helt fel, men dagen efter... ALDRIG mer!


Nä, det är en del ångestsituationer där jag snudd på behövt läkarhjälp, efter alkoholförtäring. :oops:
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Fylla

Inläggav Kattmamma » 2013-07-29 0:17:24

antonius skrev:
Kattmamma skrev:Äääää det har nog de andra glömt!
De gjorde nog andra tokigheter!
Lätt att man tror att man är värst själv men i själva verket så var man den mest väluppfostrade till och med på fyllan.


Naturligtvis är det så, men jag har ett ångestmonster som väldigt lätt börjar växa i min lilla mage, och bara väntar på att på bli ''matad'', så jag mår riktigt dåligt. Och han kan man ge nästan vad som helst, som jag ställt till med så börjar han växa. :-)004

Ångest monstret känner jag väl till, inte bara när man druckit.
De fula monstret viskar många fula saker i ens öra: att man är oälskad , värdelös , korkad, monstret kan många knep för att man ska må dåligt! :-)Crying
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger och Fylla

Inläggav Nibor » 2013-07-29 0:49:35

kiddie skrev:Sedan dricker jag bara lite blir jag bättre på nästan allt. Det som ständigt ligger i det medvetna slinker ner i det omedvetna och får ett bättre flyt


Känner igen det där med bättre flyt.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Asperger och Fylla

Inläggav Plasticfck » 2013-07-29 0:54:47

Har ej läst igenom tråden än, ska göra det -
men när jag dricker alkohol, tycker jag att jag blir jävligt konstig :pp

Detta blir en jobbig förklaring:
Som nykter är jag innerst inne introvert - men jag låter det inte synas utåt, eftersom det alltid gett mig feta problem. Så - andra brukar uppleva mig som jävligt social, för att jag pressar mig själv så hårt för att vara det.

När jag dricker, däremot, så blir jag inte social alls ...
Jag blir introvert som in i helvete. Jag är en sådan som blir helt tyst och tom i huvudet på ett SKÖNT sätt. Kan sitta och studera ex. föremål skitlänge och tycka att dom är vackra :pp Eller bara sitta tyst och filosofera.
Kanske är det för att jag blir så avslappnad av alkoholen att jag inte pallar hålla uppe en social fasad och pressa mig själv ... allt blir bara lugnt & skönt i huvudet.

Andra tycks bli sjukt sociala av alkohol - jag blir introvert.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Asperger och Fylla

Inläggav fjodorisa » 2013-07-29 2:34:58

Tror det har med ålder och livet att göra mm. Är du ung å försöker hitta dig själv i allt? Att anpassa sig handlar ju om att vara social. Att man har kul med sig själv och utvecklar sitt specialintresse och dessutom märker att alkohol kan vara en tillgång, ja du det säger man inte högt. I min vilda ungdom drack jag för att kunna social men även för att kunna ha kul med mig själv. Det här kan bli ett för långt svar. Men du tålamod. Vi verkar i en värld som inte är "vår ". Men livet kan vara kul på många sätt. Tar tid att lära sig hur bara. Va 28 när började på Universitetet. Inget fel med att vara introvert så länge man är humanist. Lev väl
fjodorisa
Inaktiv
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2013-07-02
Ort: Just nu Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav kiddie » 2013-07-29 12:37:26

Jag tror jag blir mer introvert av kontrollskäl. Ju mer min fysiska kontroll handikappas, desto mer ökar min mentala kontroll.

Sedan så skulle jag inte kunna dricka lika mycket som GK, men de gångerna som jag druckit t o m så jag spytt (brukar vara noga med att sluta dricka i tid för behållningen är berusning inte att vara dretfull tycker jag) har jag aldrig upplevt baksmälla. Jag vet faktiskt inte hur den känns.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Fylla

Inläggav Juggernawt » 2013-07-29 13:43:11

Dricker nog ganska mycket med vanliga Svensson-mått mätt. På somrarna inte ovanligt att det blir en gång i veckan. Dricker öl (IPA eller Ale) och whisky (Irländskt eller Islay) för det mesta, vin kan jag inte med då det smakar som surjuice. Blir nog 5-6 öl och 3-4 whisky under en kväll och är lagom luden när man snubblar i säng. Minnesluckor eller ångest från drickandet har jag däremot inte haft sen tidiga 20-årsåldern. Upplever att jag blir mycket mer social under alkoholens påverkan och trivs med mig själv mycket bättre - bör påpeka att jag mycket sällan dricker bland okända eller går ut. Det mesta av drickandet sker tillsammans med goda vänner.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Asperger och Fylla

Inläggav fjodorisa » 2013-07-29 13:49:23

Tror det är 25 år sen jag spydde, sprit är ju inte bra. Jo jag spydde i Hässelby en gång, fast då var det vinterkräksjukan. Den värsta biverkningen med hasch vad jag vet är att man börjar lyssna på Reagge!
fjodorisa
Inaktiv
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2013-07-02
Ort: Just nu Göteborg

Asperger och Fylla

Inläggav strondie » 2013-07-29 17:57:57

Jag festar aldrig och går aldrig ut på krogen. Händer enstaka gånger att jag tar en cider till maten. Men mer än så är det inte. Och känner inte att jag vill festa, bli full och så
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Asperger och Fylla

Inläggav Ihålig » 2013-08-26 22:17:50

Enligt mina ovetenskapliga observationer, mindre avvikelser när AS-are dricker, än NT-personer. Har bekanta som blir riktigt sjuka i huvudet när de dricker, sådant ser jag aldrig med fulla aspisar.

Min "magiska zon" är rätt patetisk och kortvarig så undviker fylla ö.h.t. Men visst, lite alkohol kan vara nice som socialt smörjmedel.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Asperger och Fylla

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 1:06:56

Alkohol verkar olika på alla. Aspergare eller ej.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Eran relation till alkohol?

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-13 22:54:19

Har fått det intrycket att de flesta med AS och dylikt är nykterister, hur är då eran relation till alkohol? Själv har jag inga problem med att dricka.

Gripandekylig
Slog ihop tråden Eran relation till alkohol? med tråden Asperger och Fylla
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Eran relation till alkohol?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-13 22:57:53

Dricker inte mer än kanske något glas rött vin, så det är nästan slutdrucket för min del.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in