Beställa tröja med sin diagnos…

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 0:03:05

Jag har satt ihop en liten webbutik DSM-Shirt där jag (fast jag bollar idéer med en kille till) säljer tröjor där det står olika diagnoser under märket DSM-shirt. Jag fick min Asperger-tröja och är väldigt nöjd med den. Har också beställt baseballtröjan där det står Bipolär på, även om jag bara har cyklotymi.

Även om det skulle vara en dröm att en gång ha en heritagebutik som säljer brittiska vintagekläder eller ett eget klädmärke så finns inte det på kartan idag. (Ja, kläder är mitt specialintresse, även om just t-shirts inte är vad jag brukar gå i, men jag tror intresset för skotskrutiga skjortor i rätt klanmönster är rätt begränsat.)

Men inom Attention tryckte vi tusen ADHD-tröjor för att själva ha på mässor (vi hade en massa pengar kvar i ett projekt som vi var tvungna att göra slut på), och vi sålde dem där och de sålde faktiskt slut. Vi fick också mail från människor som ville köpa dem och frågor om vi inte kunde göra fler tröjor. Men det är inte Attentions grej.

Har ni förslag på nya tryck eller saknar någon produkt så får ni jättegärna komma med förslag. Och jag ber om ursäkt ifall detta uppfattas som reklam.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-26 0:13:35

Utmärkt initiativ!

Fast ska jag vara ärlig tycker jag ADHD- och ASPD-designen är tuffare än Aspergerdesignen, det är väl i nån slags Nintendo-stil?

Nåväl, man kan inte få allt direkt, så här i uppstartsfasen. Bra initiativ som sagt och man håller tummarna för att intresset växer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav alixha » 2013-08-26 0:46:51

Finns det möjlighet att utöka idén så att man kan göra sin egen design och beställa den?
Eller planerar du/ni endast förtryckta tröjor?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 1:05:26

På både Cafepress, spreadshirt, vistaprint går det att designa egna tröjor, att jag gjorde några beror på att jag är ganska bra på illustrator, photoshop och har 50.000 typsnitt i datorn, sedan modifierar jag dessa.

Den enda kända Aspergerlogotypen som jag sett är den som ser ut som Carlsbergslogotypen. Men jag kan göra en egen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Caprifool » 2013-08-26 1:13:39

Kul idé.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 2:10:46

Jag satte ihop en lite mer punkigare variant. De som jag gillade bäst var baseballtröjan och den svarta munktröjan. Jag som aldrig gillar munktröjor annars…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-26 2:53:21

ragnevi skrev:Jag satte ihop en lite mer punkigare variant. De som jag gillade bäst var baseballtröjan och den svarta munktröjan. Jag som aldrig gillar munktröjor annars…

DET var snabba ryck!

Ska beställa därifrån så fort jag får möjlighet, man måste ju supporta aspergerbusiness!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Zirre » 2013-08-26 7:46:24

Vem vill egentligen gå runt med en sådan här tröja och stoltsera med att man har asperger, adhd, bipolär osv?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Zirre » 2013-08-26 7:51:48

Annars finns det redan shopper med aspergertröjor ex. http://www.zazzle.com/aspergers+gifts och http://www.cafepress.com/+aspergers+t-shirts
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Blue86 » 2013-08-26 8:35:32

Det är nog kanske mer i upplysande syfte än stoltserande, att liksom "vi finns". Om folk blir mer uppmärksamma och lär sig mer om något som är såpass vanligt så kanske antalet människor fulla med idiotiska fördomar minskar.

De t-shirts du länkade var lite mer roliga men jag gillar inte de som typ säger "jag har AS så jag är bättre än dig", det är ju något som är gör en annorlunda, inte supperior.
Senast redigerad av Blue86 2013-08-26 8:41:25, redigerad totalt 1 gång.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav kullan » 2013-08-26 8:40:34

Zirre skrev:Vem vill egentligen gå runt med en sådan här tröja och stoltsera med att man har asperger, adhd, bipolär osv?


Ptja...Vem vill gå omkring med en T - shirt som talar om att man är AIK - fan
? Det finns folk som inte skäms över sin diagnos och dom vill kanske visa det på en tröja.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav alixha » 2013-08-26 9:35:23

Gillar dom nya skarpt, snyggt!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav El_Justiciero » 2013-08-26 9:38:14

Cool!
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Re: Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Zirre » 2013-08-26 9:41:52

På en av sajterna jag tipsade om kan man köpa mobilskal med aspergerlogga/text på
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav kullan » 2013-08-26 9:43:01

Haha en med Depression vore nåt för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 19:15:19

Jag valde bort att göra mobilskal, för det är inte vad jag vill hålla på med. Jag vet inte vad det är för kvalitet på dem, för min del brukar det ta ett antal skal innan jag hittar rätt. En del går ju sönder bara du tappar dem en gång, jag kan inte stå för att sälja något som ska skydda en mobil till någon med exempelvis ADHD som inte ens klarar av en stöt åt gången. (Det är alltid någon person med ADHD med spräckta iphone-skärmar på våra möten). Jag älskade mitt skal till Iphone 4 från Animal, det tålde vad fan som helst.
Det finns en uppsjö av olika mobiler och mobilskal, men jag slängde in en sektion med skal till Asperger och ADHD-gruppen. Inte för att jag tror att Kindle är någon större hit i Sverige och det är ett problem att det finns både vita och svarta skal eftersom jag gillar dessa tryck bäst. Jag vill gärna veta vad ni tycker, själv känner jag att jag inte vill ha sektionen ens.

Jag vet att det finns andra tröjor som det står Asperger på, men när jag är mer ledigt klädd så vill jag hellre ha något som känns lite rockigt/punk alternativt retro än en tröja som det står Aspie på med små rosa hjärtan. Men jag VET att jag är väldigt grabbig i mitt formspråk och jag har när jag haft frilansuppdrag där det inte varit riktigt rätt arbetat ihop med en tjej där vi kompletterar varandra väldigt bra.

Själv undrar jag för egen del om Note 2 skalet som det står ska vara i gummiaktig plast är mjukt eller hårt, jag har nog förstört fem eller sex skal till den. Just nu har jag ett från Ebay som är i aluminium på baksidan och membranliknande skinn på framsidan.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Wine » 2013-08-26 19:55:40

Jag förstår inte heller poängen med att utmärka sig med en tröja som skyltar med en diagnos. Vad är poängen med det? Lika lite som jag förstår behovet av att skriva ut i slutet av ett inlägg att något är sänt eller skrivet via min Tapatalk el. dyl. förstår jag varför man vill bära en tröja med ett tryck som berättar om vilken diagnos man har.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav slackern » 2013-08-26 20:02:27

Wine skrev:Jag förstår inte heller poängen med att utmärka sig med en tröja som skyltar med en diagnos. Vad är poängen med det? Lika lite som jag förstår behovet av att skriva ut i slutet av ett inlägg att något är sänt eller skrivet via min Tapatalk el. dyl. förstår jag varför man vill bära en tröja med ett tryck som berättar om vilken diagnos man har.


Det är mycket hen inte förstår, själv är jag likgiltig. Kanske borde ha lite olika figurer ur mupparna på också?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 20:29:21

Jag har aldrig fått några negativa reaktioner. Snarare har folk velat veta var jag skaffat dem. Den nintendo-inspirerade tröjan har jag fått frågor från personer som inte har en diagnos. Jag tycker det är ett sätt att bryta stigmatiseringen.

Jag brukar ha en ganska dressad stil, inte minst i jobbet. Men när jag är ledig så ser jag helt annorlunda ut. Just nu har jag ljusa jeans och en t-tröja med en stiliserad vit Daryl från The Walking Dead.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav kullan » 2013-08-26 20:34:02

Man blir klart sugen på en tröja.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-26 20:49:37

Fjortisar skulle säkert tro att OCD och Asperger var bandnamn... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav ragnevi » 2013-08-26 21:07:28

Om det någon gång står Tapatalk under mina inlägg så är det för att jag är för lat för att orka ändra. Jag fick admin på mig om detta. Ett par gånger till och med, jag fattar inte ens att man orkar bry sg om sådant. Men då fick jag ta reda på hur jag skulle göra... Fast nu har jag version 4 och den skriver säkert ut det igen. Ungefär som att det står att att mina mail är skickade från Samsung, vem orkar ändra sin mailsignatur. Där är jag väldigt ADHD:ig för tråkiga saker som inte har någon betydelse bryr jag mig inte om.
Det är väl bara bra att det står samsung under, eller tapatalk så folk vet att jag svarar med sju ord och inte långa stycken för att jag är otrevlig… Det är bara jobbigt att skriva på telefonen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav Wine » 2013-08-28 19:58:30

slackern skrev:
Wine skrev:Jag förstår inte heller poängen med att utmärka sig med en tröja som skyltar med en diagnos. Vad är poängen med det? Lika lite som jag förstår behovet av att skriva ut i slutet av ett inlägg att något är sänt eller skrivet via min Tapatalk el. dyl. förstår jag varför man vill bära en tröja med ett tryck som berättar om vilken diagnos man har.


Det är mycket hen inte förstår, själv är jag likgiltig. Kanske borde ha lite olika figurer ur mupparna på också?


Jag anar ett litet stavfel ovan :wink: men annars tyckte jag att The Muppet Show var roligt att titta på som yngre, speciellt rolig var den mupp som trummade, Animal.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Beställa tröja med sin diagnos…

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-29 6:23:07

Vad det handlar om är att avdramatisera och avstigmatisera, precis som ragnevi säger.
På det här sättet erövrar man makten rörande diagnosen från psykiatrin och vård- och omsorgsfolket. Istället för att skämmas uttrycker man stolthet och det är rätt väg att gå om man vill gå i bräschen mot fördomar och intolerans.

Jag har också tyckt att ADHD-loggan är tuffare med sitt AC/DC-stuk än asperger/autism-tröjorna med sina ständiga regnbågsfärger och pusselbitar.
Alltså: det är vård- och omsorgsfolket som skapat pusselbiten. Inte vi själva.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in