Tips på mediciner som fungerar bra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav marcooleo » 2013-08-24 20:51:03

Min recidiverande depression F33.1.(återkommande depressioner) ska enligt min läkare vara kronisk. Jag tror det är så eftersom mina depressioner kommer och går utan att det har skett någon psykisk påfrestning eller förändring. Jag vaknar en morgon och mår skit helt enkelt och det sitter i sen allt ifrån en månad till ett halvår, sen släpper det och jag mår bättre några månader sen kommer depressionen igen, så har det varit så länge jag kan minnas. Kan tillägga att INGEN medicin jag har provat har fungerat tillfredsställande, har gått igenom de flesta SSRI och SNRI. Nu är jag i depression och har börjat med Mirtazapin och nästa vecka ska jag börja med Concerta, få se hur det går, men några större förhoppningar har jag inte.
Sen vad gäller ångest så finns det typer av ångest som är kronisk.
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav antonius » 2013-08-24 21:12:35

marcooleo skrev:Min recidiverande depression F33.1.(återkommande depressioner) ska enligt min läkare vara kronisk. Jag tror det är så eftersom mina depressioner kommer och går utan att det har skett någon psykisk påfrestning eller förändring. Jag vaknar en morgon och mår skit helt enkelt och det sitter i sen allt ifrån en månad till ett halvår, sen släpper det och jag mår bättre några månader sen kommer depressionen igen, så har det varit så länge jag kan minnas. Kan tillägga att INGEN medicin jag har provat har fungerat tillfredsställande, har gått igenom de flesta SSRI och SNRI. Nu är jag i depression och har börjat med Mirtazapin och nästa vecka ska jag börja med Concerta, få se hur det går, men några större förhoppningar har jag inte.

Du har aldrig provat Lithium, jag menar det låter lite ''bipolärt'', om det är upp och ner så där för dig :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-24 21:15:19

marcooleo skrev:Min recidiverande depression F33.1.(återkommande depressioner) ska enligt min läkare vara kronisk. Jag tror det är så eftersom mina depressioner kommer och går utan att det har skett någon psykisk påfrestning eller förändring. Jag vaknar en morgon och mår skit helt enkelt och det sitter i sen allt ifrån en månad till ett halvår, sen släpper det och jag mår bättre några månader sen kommer depressionen igen, så har det varit så länge jag kan minnas. Kan tillägga att INGEN medicin jag har provat har fungerat tillfredsställande, har gått igenom de flesta SSRI och SNRI. Nu är jag i depression och har börjat med Mirtazapin och nästa vecka ska jag börja med Concerta, få se hur det går, men några större förhoppningar har jag inte.

Jag har samma diagnos, men jag har även ADD och Asperger också, concerta har funkat mkt bra för mig, jag vet inte om jag verkligen har ADD faktiskt eller om det bara är följdproblematik iom mkt depression, hoppas det ska fungera lika bra för dig :)
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-24 21:19:53

VeganGeekGirl skrev:
Jag reagerade heltokigt på Circadin, tänk dig tröttheten som något fysiskt så tar någon och ställer något tungt på den så den finns fortfarande där men hoptryckt så du kommer inte åt den. Jag blev ångestfylld, kunde inte ligga ner mer än några sekunder i taget. Har aldrig fått så mycket biverkningar av en medicin innan.

Okej, då tror jag att jag gör rätt i att avvakta med den, min läkare ville få det att låta som en väldigt snäll medicin iom att det bara rörde sig om melatonin som man har naturligt, men jag verkar ha ett underskott utav.

Men jag var skeptisk till det uttalandet och nu efter det du skrev här så gör jag nog så att jag låter bli med den tillsvidare
Vaniljflickan

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-08-24 22:22:43

Vaniljflickan skrev:Okej, då tror jag att jag gör rätt i att avvakta med den, min läkare ville få det att låta som en väldigt snäll medicin iom att det bara rörde sig om melatonin som man har naturligt, men jag verkar ha ett underskott utav.

Men jag var skeptisk till det uttalandet och nu efter det du skrev här så gör jag nog så att jag låter bli med den tillsvidare

För mig hände absolut ingenting när jag tog Circadin och jag känner ett flertal som det inte hände något med. Men självklart ska du ju känna efter om du vill prova den eller ej. Själv är jag så desperat efter sömn att jag testar allt de ger mig.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Re: Tips på mediciner som fungerar bra?

Inläggav SgtArdbeg » 2013-08-24 22:26:53

Quetiapin får mig att sova bra (?) iaf
SgtArdbeg

Anslöt: 2012-08-17

Inläggav marcooleo » 2013-08-24 22:40:23

Vaniljflickan skrev:

Jag har samma diagnos, men jag har även ADD och Asperger också, concerta har funkat mkt bra för mig, jag vet inte om jag verkligen har ADD faktiskt eller om det bara är följdproblematik iom mkt depression, hoppas det ska fungera lika bra för dig :)

Tack, det låter lovande för jag har Asperger och ADD också. :)
marcooleo

Inläggav Zima33 » 2013-08-24 23:29:12

Vaniljflickan skrev:
VeganGeekGirl skrev:
Jag reagerade heltokigt på Circadin, tänk dig tröttheten som något fysiskt så tar någon och ställer något tungt på den så den finns fortfarande där men hoptryckt så du kommer inte åt den. Jag blev ångestfylld, kunde inte ligga ner mer än några sekunder i taget. Har aldrig fått så mycket biverkningar av en medicin innan.

Okej, då tror jag att jag gör rätt i att avvakta med den, min läkare ville få det att låta som en väldigt snäll medicin iom att det bara rörde sig om melatonin som man har naturligt, men jag verkar ha ett underskott utav.

För mig hände inget när jag tog Circadin.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-25 2:20:26

Circadin kan vara rent livsfarlig om man har någon autoimmun sjukdom eller hormonella problem. Sådant tar ju läkarna aldrig reda på om man har, de bara tycker det är asbra att man tar en icke narkotikaklassad sömnmedicin :-| .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav tahlia » 2013-08-25 11:53:07

marcooleo skrev:har gått igenom de flesta SSRI och SNRI.

Har du testat dem som slår på dopamin som t.ex Voxra? De flesta jag haft runt mig som inte fått någon positiv effekt, alternativt någon effekt alls, av SSRI eller SNRI har varit hjälpt av läkemedel som Voxra.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav colaflaska » 2013-08-25 12:25:46

tahlia skrev:

Har du testat dem som slår på dopamin som t.ex Voxra? De flesta jag haft runt mig som inte fått någon positiv effekt, alternativt någon effekt alls, av SSRI eller SNRI har varit hjälpt av läkemedel som Voxra.

Voxra kunde ha blivit döden för mig. Har aldrig varit så självmordsbenägen som när jag åt det.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav vallesmamma » 2013-08-25 12:28:19

Zyprexa mot aggressioner och oro och Sertralin mot ångest och depression. Fungerar fint! Få biverkningar, har dock gått upp i vikt...
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav tahlia » 2013-08-25 12:39:26

colaflaska skrev:Voxra kunde ha blivit döden för mig. Har aldrig varit så självmordsbenägen som när jag åt det.

Och hur fungerade SSRI/SNRI för dig? Poängen var just att den brukar hjälpa folk som inte svarar på de nämnda medicinerna.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 14:09:51

tahlia skrev:

Jag ska gå tillbaka till VOXRA igen efter Concerta helvetet lämnat min kropp
marcooleo

Inläggav katta222 » 2013-08-25 14:15:45

Äkta aspie stuk i den här tråden. Ingen bryr sig om trådskaparen. Alla berättar om sina personliga mediciner och psykiska problem utan att försöka fråga vad den som skapade tråden menade.
katta222

Anslöt: 2013-07-16

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-25 14:18:21

katta222 skrev:Äkta aspie stuk i den här tråden. Ingen bryr sig om trådskaparen. Alla berättar om sina personliga mediciner och psykiska problem utan att försöka fråga vad den som skapade tråden menade.

TS frågar ju om det finns ngn medicin som fungerar bra för er, då är det väl ungefär så man ska svara utgår jag ifrån :P

Vad tror du annars att TS vill veta?
Vaniljflickan

Inläggav katta222 » 2013-08-25 14:21:14

Vaniljflickan skrev:
katta222 skrev:Äkta aspie stuk i den här tråden. Ingen bryr sig om trådskaparen. Alla berättar om sina personliga mediciner och psykiska problem utan att försöka fråga vad den som skapade tråden menade.

TS frågar ju om det finns ngn medicin som fungerar bra för er, då är det väl ungefär så man ska svara utgår jag ifrån :P

TS har ju glömt att säga vad för sjukdoms symtom som han vill ha hjälp med.
katta222

Anslöt: 2013-07-16

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-25 14:23:42

katta222 skrev:
Vaniljflickan skrev:

TS har ju glömt att säga vad för sjukdoms symtom som han vill ha hjälp med.

Det har frågats om det i början utav tråden faktiskt, men TS har inte återkommit till tråden sedan starten faktiskt.
Vaniljflickan

Inläggav kapuni » 2013-08-25 19:43:07

katta222 skrev:TS har ju glömt att säga vad för sjukdoms symtom som han vill ha hjälp med.
Rimligtvis borde det vara symptom som är kopplade till Aspergers
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Aspergare och vården

Logga in