Till alla som saknar Live Messenger

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Zima33 » 2013-05-01 17:40:16

Nu blev jag också tvungen att installera skype. :x icon
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Zima33 » 2013-05-01 17:49:50

nallen skrev:...eller installera Miranda, Pidgin eller nån annan av IM-klienterna från open source-världen.

Kan man lägga till favoritsmileys i dem?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav plåtmonster » 2013-05-01 18:18:05

Är förvånad över hur tillkrånglat man gjort meddelandetjänsterna. Hur svårt kan det vara att ta ett textmeddelande på cirka 80 tecken och dela med 1-10 personer i realtid?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav nallen » 2013-05-01 18:19:19

Zima33 skrev:Kan man lägga till favoritsmileys i dem?

Det har jag inte provat. Det är väl inte alla protokoll som stöder egna smileys heller.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Sv: Re: Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav barracuber » 2013-05-01 18:41:01

Huggorm skrev:Finns det någon klient som kan visa om man fått några mail då, så som messenger gjorde? Skype gör inte det, man får hålla på och logga in på hotmail/outlook hela tiden för att se om man fått något. Helt värdelöst.
Nu kan man köra Skype inifrån outlook.com. http://www.makeuseof.com/tag/microsoft-brings-skype-into-outlook-coms-email-interface-updates/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav colaflaska » 2013-05-01 19:58:29

Zima33 skrev:
nallen skrev:...eller installera Miranda, Pidgin eller nån annan av IM-klienterna från open source-världen.

Kan man lägga till favoritsmileys i dem?

I pidgin kan man.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Titti » 2013-08-19 0:06:09

Nu har jag inte kunnat logga in på msn via Pidgin på flera veckor och det är irriterande. Den loggar snällt in Skype men jag brukar köra båda två eftersom jag har kontakter som använder olika.

Jag använder ingen hotmailadress på msn. Jag kör Ubuntu 12.04 på datorn. Antagligen går det att söka fram en lösning men det kanske finns någon här som redan gjort det?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav barracuber » 2013-08-21 8:57:19

Titti skrev:Nu har jag inte kunnat logga in på msn via Pidgin på flera veckor och det är irriterande. Den loggar snällt in Skype men jag brukar köra båda två eftersom jag har kontakter som använder olika.

Jag använder ingen hotmailadress på msn. Jag kör Ubuntu 12.04 på datorn. Antagligen går det att söka fram en lösning men det kanske finns någon här som redan gjort det?

Jag har också flera adresser av samma skäl. Loggade just in på Skype med den äldsta av dem och ser både min msn och skypekontakter. Ska testa mina andra två adresser också. Ett jäkla meck detta med olika nätidentiteter men men det är ju självvalt :x icon

Pidgin kör jag inte längre, tyckte den var för komplicerad att sätta upp.

Förresten, Reviver, som jag skrev om i startinlägget (som skulle bräda Skype och göra det möjligt fortsätta köra Messenger om mna ville) blev inte långvarig. I maj slutade den bara fungera eller programmet fanns helt enkelt inte. När jag kollade så var katalogen Program Files (x86)/Windows Live/Messenger, där den legat, borttagen. Känns nästan som en sorts NSA-styrd grej typ fjärrsabotage av en digital drönare, bara spånar, har inte kollat ifall fler har märkt av detta.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-21 18:38:25

barracuber skrev:Förresten, Reviver, som jag skrev om i startinlägget (som skulle bräda Skype och göra det möjligt fortsätta köra Messenger om mna ville) blev inte långvarig. I maj slutade den bara fungera eller programmet fanns helt enkelt inte. När jag kollade så var katalogen Program Files (x86)/Windows Live/Messenger, där den legat, borttagen. Känns nästan som en sorts NSA-styrd grej typ fjärrsabotage av en digital drönare, bara spånar, har inte kollat ifall fler har märkt av detta.
Troligtvis en windowsneddatering utsänd att utplåna msn för gott.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Titti » 2013-08-21 18:59:57

Jag funderar på om msn-servrarna har stängts ner för gott? Läste lite här:

Microsoft just stopped using MSN. They wanted people to use Skype instead. Look at e.g. http://community.skype.com/t5/Live-Mess ... -p/1187128

http://unix.stackexchange.com/questions ... d-response

när jag sökte lite mer exakt på det svar jag får vid inloggning. Trodde inte de skulle stänga ner förrän till våren. Få se om jag skall försöka hitta icq istället - jag vill helst inte använda skype eftersom jag ogillar att någon (MS) försöker bestämma vad jag skall göra... Jag har få kontakter jag chattar med (och kan samråda med dem) och med en klient som kan hantera olika protokoll kan jag välja flera olika.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav DIProgan » 2013-08-22 8:02:53

MSN var kasst ända från början men för många använde det. Härligt att äntligen va av med skiten.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Titti » 2013-08-22 8:56:17

DIProgan skrev:MSN var kasst ända från början men för många använde det. Härligt att äntligen va av med skiten.

Så kan man naturligtvis tycka och jag kan inte direkt säga att jag älskade msn men det fungerade till det jag använde det till - för snabba meddelanden mellan mig och någon annan inloggad online. Praktiskt för att skicka länkar och korta kommentarer tvärs över skrivbordet eller till något annat skrivbord någon annanstans.

Den funktionen behöver jag fylla på annat sätt om det nu verkligen är nedlagt. Mitt behov av det finns kvar och eftersom jag är en vanemänniska hade jag gärna sett att lösningen funnits kvar också.

Det hade varit enklare så. Nu måste jag (tydligen) först tänka om och sedan göra annorlunda.

Det stör mig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav barracuber » 2013-08-22 10:54:11

Finns det någon chattklient typ Pidgin, som klarar flera olika konton samtidigt på exv Microsoft? Dvs kan jag köra ett hotmail-konto och ett live-konto samtidigt? Tänker på någon som dig, Titti, eftersom du ju också har flera MS-konton.

Eller för den delen Google Talk, eftersom jag har flera gmail-konton.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav barracuber » 2013-08-22 11:04:26

barracuber skrev:Finns det någon chattklient typ Pidgin, som klarar flera olika konton samtidigt på exv Microsoft? Dvs kan jag köra ett hotmail-konto och ett live-konto samtidigt? Tänker på någon som dig, Titti, eftersom du ju också har flera MS-konton.

Eller för den delen Google Talk, eftersom jag har flera gmail-konton.

Kollade själv i Adium som är en mac-klon av Pidgin. Lade först till hotmailkontot och sedan livekontot - inga problem.

Saknar att man inte ser vilka som är offline, kanske finns nån inställning för det.
EDIT: Hittade det i Innehållsmenyn.

Schysst att så enkelt få en överblick över gamla kontakter! :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav geocache » 2013-08-22 11:17:09

Jag och LG har ju haft en del trassel med nätanslutning, vilket krävde en hel del jobb innan vi kunde komma tillrätta med det trasslet. Och idag när jag startade min dator kom det upp ett fönster där jag skulle skriva i en del inloggningsuppgifter för Live Messenger :shock:. Jag som trodde att Live Messenger inte finns längre... :-)063
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav barracuber » 2013-08-22 11:20:26

geocache skrev:Jag och LG har ju haft en del trassel med nätanslutning, vilket krävde en hel del jobb innan vi kunde komma tillrätta med det trasslet. Och idag när jag startade min dator kom det upp ett fönster där jag skulle skriva i en del inloggningsuppgifter för Live Messenger :shock:. Jag som trodde att Live Messenger inte finns längre... :-)063

Alla vet nog det utom Vista... :?

MS kanske inte har rullat ut msn-drönaren på Vista ännu 8) :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Titti » 2013-08-22 12:05:25

barracuber skrev:Finns det någon chattklient typ Pidgin, som klarar flera olika konton samtidigt på exv Microsoft? Dvs kan jag köra ett hotmail-konto och ett live-konto samtidigt? Tänker på någon som dig, Titti, eftersom du ju också har flera MS-konton.

Eller för den delen Google Talk, eftersom jag har flera gmail-konton.

Jag har inte så många konton (vad jag tycker) men har kört msn, skype och facebookchatten via pidgin samtidigt. Smidigt eftersom varje konversation kommer upp i en egen flik oavsett via vilket protokoll den kommer.

Pidgin, och andra liknande, klarar att köra många olika samtidigt och man kan lägga till nya i den mån man tycker man behöver. Man väljer protokoll och inloggningsuppgifter separat för varje konto.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav Zima33 » 2013-08-23 19:42:17

Jag saknar messenger för att man kunde lägga till roliga smileys där. Skypes smileysar är sååååå tråkiga. :cry:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Till alla som saknar Live Messenger

Inläggav kullan » 2013-08-23 19:53:08

Zima33 skrev:Jag saknar messenger för att man kunde lägga till roliga smileys där. Skypes smileysar är sååååå tråkiga. :cry:


Håller med dig fullständigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-01-06 21:07:03

Zirre skrev:Hangouts är ju en tjänst i Gmail på webben och där är det gratis.

Har inte kört den. Jag tänker mer på att den ingår i G+ än i Gmail, men men nevermind....Kör öht inte Hangouts utom för sms och mms (men jag mmsar nästan aldrig).

Men du har en poäng, Zirre. Detta måste redas ut. Inte minst med tanke på att de konkurrerar med Skype.

Moggy, tror att Hangouts ersatte Talk, som var Googles chattklient. Men idag finns ju inga "chattklienter" längre. Vem kör MSN eller Messenger idag? Ingen. Folk chattar på Facebook eller typ Skype istället... Visserligen finns det ju många som kör Pidgin, Adium osv men jag pratar mer om "vanliga Svenssons"...


Moderator Titti
Flyttad diskussion från Android-frågor
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Titti » 2014-01-07 0:26:31

barracuber skrev:Vem kör MSN eller Messenger idag? Ingen. Folk chattar på Facebook eller typ Skype istället... Visserligen finns det ju många som kör Pidgin, Adium osv men jag pratar mer om "vanliga Svenssons"...

Jag använde MSN dagligen (genom Pidgin) och saknar det lika ofta nu. Någon fullgod efterträdare har jag inte hittat. Till en del kan det säkert bero på att mitt liv är fullt av förändringsobenägna aspergare men det är inte hela svaret.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2014-01-07 0:58:21

Titti skrev:
barracuber skrev:Vem kör MSN eller Messenger idag? Ingen. Folk chattar på Facebook eller typ Skype istället... Visserligen finns det ju många som kör Pidgin, Adium osv men jag pratar mer om "vanliga Svenssons"...

Jag använde MSN dagligen (genom Pidgin) och saknar det lika ofta nu. Någon fullgod efterträdare har jag inte hittat. Till en del kan det säkert bero på att mitt liv är fullt av förändringsobenägna aspergare men det är inte hela svaret.

När MSN mm försvann fick man ju hitta nya sätt bäst man kunde. Ungdomar har en tendens att lättare kunna och vilja byta system än vi äldre. Men även andra saker kan spela in, att man har nån diagnos, hur techsavvy man är, vilka man umgås med på nätet, hur mån man är om säkerhet, hur mycket man använder sociala medier. När jag under en period praktiserade som webbutvecklare chattade mitt team med ett VPN-tjänst som heter Hamachi.

Jag saknar de här jag brukade chatta med här för några år sedan, däribland du :) Nu brukar Jag gå in på live.se (>outlook.com) för att läsa mailen, klicka på platbubblan vilket startar en MS-chatt, vad den nu heter, men det är aldrig någon som är online samtidigt. Visst kan man ha den uppe hela dagen som en flik i webbläsaren om man vill. Allting har blivit mer webbifierat. Visst saknar man hur det var förr :D

Det här blev OT. Det finns bergis någon tråd om chattprogram dit det kan flyttas.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav nallen » 2014-01-07 10:53:15

MSN funkar fortfarande om man använder andra klienter än Microsofts.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Titti » 2014-01-07 15:21:17

nallen skrev:MSN funkar fortfarande om man använder andra klienter än Microsofts.

Berätta för mig hur jag ska göra!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum



Logga in