Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav Natten » 2013-07-26 19:09:46

trampling skrev:nu blev jag avundsjuk på alla här som har barn :( jag är ju 29 år kille bor i stockholm danderyd. adopterad från sri lanka med as/adhd/damp. tycker om cykla promenader bio och resa till övergivna platser! men gillar också SCANIABILAR och jobbar som lastbilsförare!


Coolt att du klarar av att köra lastbil. Jag är utbildad yrkesförare men jag klarade bara 2 månader sen slutade jag. Tyckte det var alldeles för stressigt och för mycket ansvar.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Vilka är vi här?

Inläggav AEriksson » 2013-08-03 7:09:26

Kön: Man
Ålder: 27
Bor: Karlstad
Civilstatus: singel
Arbete: IT-konsult
Intressen: Dator/IT, motorsport, film, musik, arkadspel, resa och mycket annat
Diagnos: Ingen diagnos men har tydliga drag bekräftat

I yngre åren så kände jag inte att man kanske var lite "speciell" utan det kom senare. Ni vet hur det är, man tänker och ser världen lite annorlunda gentemot sina medmänniskor. De som förstår mig ("samma våglängd") brukar uppskatta mitt sällskap. Försöker få till ett förhållande men har nog träffat helt fel tjejer. Vi blir bara vänner och inget mer trots att jag inte har problem med det sociala och dem upplever mig som trevlig, charmig och snäll. Ni vet hur det kan vara. Blev medlem för att få diskutera med er andra för i och med svårigheterna i vardagen så är det tungt att leva och har gått igenom mycket lidande och depression. Det börjar bli bättre då jag accepterar för varje dag att jag är lite annorlunda.

Ska bli kul att få diskutera och träffa likasinnade!

--
Andreas
AEriksson
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-08-03

Vilka är vi här?

Inläggav Amelia » 2013-08-17 4:19:46

Hej!
Ny här på forumet. Fick min diagnos för AS för några månader sedan.
Pluggar till bibliotekarie.
på fritiden gillar jag skriva romaner,läsa , se på tv serier, simma och dansa .
Gick med i forumet för att det verkar intressant att diskutera med likasinnade. :wink:
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-08-17 4:24:30

Välkommen @Amelia
:-)Happy
antonius
 
Inlägg: 21885
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav unbegripable » 2013-08-18 9:29:09

Hej

Trots min skeptiska hållning till människors förmåga att kommunicera utan dolda agendor så beslutade jag att bli medlem. Förhoppningsvis kan jag med min gudomliga visdom och oöverträffade ödmjukhet vara till hjälp för er vanliga dödliga.

Jag kan bara göra saker som kräver kreativitet i nån form, iaf. om resultatet ska bli någorlunda bra.

Fick min diagnos för några år sedan och tycker livet blivit mycket bättre sen dess, det var ganska underligt att för första gången få höra "men du har rätt att vara lycklig!", eftersom jag i 30+ år trott att livet gick ut på att "försöka orka".

Puss & Kram
unbegripable
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-08-18

Vilka är vi här?

Inläggav Krake » 2013-08-18 9:46:19

unbegripable skrev:... Förhoppningsvis kan jag med min gudomliga visdom och oöverträffade ödmjukhet vara till hjälp för er vanliga dödliga.


Välkommen i klubben...

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.

- Winston Churchill
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Daisymae » 2013-08-18 14:38:30

Hejsan,
Ny här.
Jag heter Sandra och bor i Dalarna.
Fick min diagnos för någon månad sen, jag är 21år.
Har inget jobb eller sysselsättning så jag är väl mer eller mindre isolerad.
Kommer inte på så mycket mer att skriva, ni får väl fråga om ni undrar något :)
Daisymae
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2013-08-18
Ort: Dalarna

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-08-18 15:09:12

Välkommen @Daisymae. :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21885
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav Kadoor » 2013-08-18 19:23:23

Det känns som om det inte är så många "unga" här, i min ålder. Men jag skriver väl här ändå hihi. :P

Är förresten ny här! :-)Happy

Jag heter Josefin och är 15 år. Har inte fått någon diagnos än, men ska på utredning, förhoppningsvis ganska snart! Är intresserad av hästar & fotografering, tycker mycket om djur också. Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, haha. :)
Kadoor
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-08-18

Vilka är vi här?

Inläggav HenrikE » 2013-08-18 20:33:08

Sjuttioplus, lärare på högskolan i matte och data. Hatar förändringar, så jag jobbar kvar utan lön. Livet har gått bra och det känns som om mina egenheter mest varit till glädje för mej själv och andra. Jag kan inte gräla och inte kramas, är pedant, okänslig för kyla och smärta, överkänslig för ljud, specialtalang för matte och för musik, umgås helst med barn. I sällskap fick jag förr ofta den obehagliga känslan att vara en alien, att alla andra fattade nåt som inte jag fattade. Diagnosen var en stor befrielse och fick mej att inse hur många av mina medmänniskor som har samma särart och hur illa dom ibland behandlas.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-08-18 20:33:40

Ja välkommen du med bland oss ''åldringar'' @Kadoor, men en del är ganska ungdomlig här. Och vi som varit med ett tag vet väl en del, ibland :-)005
antonius
 
Inlägg: 21885
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav geocache » 2013-08-18 21:08:35

Hej, Daisymae, och välkommen till forumet!

Trevligt också att se att du bor i Dalarna! Jag och LG bor också i länet, i södra delen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vilka är vi här?

Inläggav kullan » 2013-08-18 21:14:22

geocache skrev:Hej, Daisymae, och välkommen till forumet!

Trevligt också att se att du bor i Dalarna! Jag och LG bor också i länet, i södra delen.


Hej. Jag bor oxå i Dalarna. Välkommen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-19 0:35:27

HenrikE skrev:, okänslig för kyla och smärta, överkänslig för ljud

Det här känner jag igen mig i, vissa ljud står jag inte ut med (undulater. Finns ingenting som låter värre.) men fysisk smärta kan jag hantera.
Trivs bättre med kyla än vad jag gör med värme, alltså temperaturer över 25 grader.

Välkommen ska du vara förresten.
Det är bra för forumet med blandade åldrar och det är för få över sjuttistrecket här. Själv är jag 33.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav Dagglarv » 2013-08-19 1:08:08

Hallå, är ny här inne jag med. 23 år gammal, kvinna, från Stockholm. Fick först en ADD-diagnos och nyligen även Aspergers. Ansågs först vara "för trevlig för att kunna ha aspergers", under utredning, vilket slog mig som en extremt inkompetent motivering då det i min erfarenhet av andra med Aspergers kan vara mer eller mindre omöjligt att märka tydligt i ytligare sociala kontakter om någon har sådana drag eller ej, i vuxen ålder.
Dagglarv
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-08-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Ihålig » 2013-08-19 1:45:42

Dagglarv skrev:extremt inkompetent motivering då det i min erfarenhet av andra med Aspergers kan vara mer eller mindre omöjligt att märka tydligt i ytligare sociala kontakter om någon har sådana drag eller ej, i vuxen ålder.


Så sant. Har själv "lyxproblemet" att folk inte upptäcker att jag är udda fören de lärt känna mig.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Vilka är vi här?

Inläggav Daisymae » 2013-08-19 8:53:22

antonius skrev:Välkommen @Daisymae. :-)Hug


geocache skrev:Hej, Daisymae, och välkommen till forumet!

Trevligt också att se att du bor i Dalarna! Jag och LG bor också i länet, i södra delen.


kullan skrev:Hej. Jag bor oxå i Dalarna. Välkommen.



Tack så mycket, känner mig lite mindre missanpassad här än vad jag gör i riktiga världen :)
Jag bor också i södra delen :)
Daisymae
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2013-08-18
Ort: Dalarna

Vilka är vi här?

Inläggav unbegripable » 2013-08-19 9:05:36

Dagglarv skrev:Hallå, är ny här inne jag med. 23 år gammal, kvinna, från Stockholm. Fick först en ADD-diagnos och nyligen även Aspergers. Ansågs först vara "för trevlig för att kunna ha aspergers", under utredning, vilket slog mig som en extremt inkompetent motivering då det i min erfarenhet av andra med Aspergers kan vara mer eller mindre omöjligt att märka tydligt i ytligare sociala kontakter om någon har sådana drag eller ej, i vuxen ålder.


"För trevlig för att ha Aspergers" låter som en bra titel på en sarkastisk komedi om "vanliga" människors oförmåga att styra upp nån sorts samhälle som inkluderar alla och som inte innehåller en massa låtsaskommunikation som tex. "vad har du för bil då?" eller klassikern "vad jobbar du med?"
unbegripable
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-08-18

Vilka är vi här?

Inläggav lazarus » 2013-08-19 11:19:26

Dagglarv skrev:Hallå, är ny här inne jag med. 23 år gammal, kvinna, från Stockholm. Fick först en ADD-diagnos och nyligen även Aspergers. Ansågs först vara "för trevlig för att kunna ha aspergers", under utredning, vilket slog mig som en extremt inkompetent motivering då det i min erfarenhet av andra med Aspergers kan vara mer eller mindre omöjligt att märka tydligt i ytligare sociala kontakter om någon har sådana drag eller ej, i vuxen ålder.


Wow, "för trevlig för att kunna ha aspergers". Blev närmast chockad när jag läste det, fruktansvärt oprofessionell motivering.

Aspergare är generellt väldigt trevliga människor. Problemet är väl bara att vi ofta blir feltolkade...
lazarus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-07-14
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav ChrisP » 2013-08-20 3:11:57

Hej alla Aliens!

Hittade hit genom en google sökning om filmer som tog upp Aspergers Syndrom för några timmar sedan.

Jag är 37 år från Göteborg och fick min diagnos ADHD och Asperger för snart tre år sedan. Jag har under min uppväxt alltid varit en "veligpelle" och "alltid gjort tvärtemot alla andra", men sanningen har snarare varit att jag alltid gått min egen väg. Andras logik har ofta varit helt ologisk för mig och likaså har min logik varit ologisk för andra. Efter att ha fått medicinsk hjälp med min ADHD så har en helt ny värld öppnats, jag är fortfarande en alien(eller snarare, alla andra är aliens), men nu är jag åtminstone en fokuserad alien ;) Jag upptäckte nyligen att jag nu klarar av att koncentrera mig och läser därför upp mina gymnasiebetyg för att så småningom söka till universitet.

Jag vet att det finns en och annan gällande förening att ansluta sig till och jag gick på ett möte som nydiagnostiserad här i Göteborg men det var inte riktigt min grej. Jag har inget alls emot att träffa andra med liknande diagnos, snarare tvärt om, men att sitta i gruppmöte och följa dagordningen och föra protokoll, nej usch. Då hittar jag hellre på någon aktivitet eller tar en fika :)

Har tittat runt lite och det verkar vara ett mycket trevligt forum.

Dagglarv skrev:Ansågs först vara "för trevlig för att kunna ha aspergers"

*asgarv* Det där var något av märkligaste.. Jag har själv inte träffat så väldigt många AS:are men de jag har träffat har alla varit utomordentligt trevliga.
ChrisP
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-08-19
Ort: Göteborg

Vilka är vi här?

Inläggav Necrophobic » 2013-08-21 16:31:05

Hej :)
Kille som fyllt 30år här. Jobbar som fastighetsskötare (mest med utemiljön som tur är, fastighetsskötaruppgifter inomhus med en massa folk runt är bara jobbigt)
Är sambo och har en dotter på 7år sedan tidigare.

Har ingen diagnos, men misstänker själv starkt att jag har asperger.
På lågstadiet hade jag kass motorik, fick gå i specialgympa, ha extraslöjd och blev skickad till talpedagog vid några tillfällen.
I dom teoretiska ämnena låg jag dock långt före dom andra. Kunde läsa flytande redan innan jag började skolan.
Var väldigt lillgammal, mina stora intressen var meteorologi och lantbruk. Om någon frågade om hur vädret skulle bli fick dom sin prognos utav mig :P

Höll mig väldigt mycket för mig själv, men fick 2 kompisar i klassen iaf, varav den ena har jag i dag fortfarande kontakt med. Eller rättare sagt så hör han mest av sig, jag är som alltid kass på det där med att höra av mig till folk om det inte gäller min familj.

Ogillade som så många andra gymnastiken, det enda som jag gillade var innebandy där jag faktiskt var ganska duktig om jag får säga det själv ;) Redskapsgympa och annat gick fetbort och för att inte tala om dans. Kan skriva en bok med dåliga ursäkter för att slippa dessa lektioner haha.

Högstadiet var väl inte mycket roligare det, kom till en nyöppnad skola som var rena experimentet. Här skulle vara mindre lärarledda lektioner och mer egen planering (rena mardrömmen om man inte har dom egenskaperna) Här tappade man ju såklart allt man hade tidigare och betygen blev väl godkända men inte mer.
Efter påverkan från mina päron gick jag 1år på samhällslinjen innan jag bytte till naturbruk inriktning skog.

Kände inte en käft när jag började på denna skolan som var en internatskola, jag bodde för nära så jag fick pendla och inte bo på skolan. Och det var inte heller så bra om man skulle komma in i gemenskapen. Bilden som dom andra fick av mig var nog tystlåten, drack mer alkohol än vad jag borde på fester. Blev dock bra vän med en i klassen. Han var motsvarigheten till mig gällande socialt kunnande :) Men vi kom bra överens och han blev en av få som jag kände man kunde lita på och som jag kunde öppna mig för. Tyvärr dog han i en bilolycka några år efter studenten.

Jaja det var väl en halv roman redan där.

Har iaf senaste åren funderat mycket kring mig själv och av någon anledning så började jag läsa om aspergers, och jag känner igen mig i så mycket.
Har alltid kännt mig annorlunda mot alla andra, är inte särskilt intresserad utav andra människor, tvärtom så känner jag mig rätt ofta misantropisk.
Tror inte jag är särskilt lätt att leva med heller, totalt oromantisk, har svårt som fan att ta initiativ till saker och ting. I dag är mina största intressen bilar och streetrace och musik. Framförallt extremare metal som gör att jag kan få utlopp för min inneboende frustration ;)

Jaja hade kunnat skriva hur mycket som helst men får dra gränsen här, är det något är det bara att fråga :)
Necrophobic
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-20
Ort: Halland

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-08-21 16:41:34

Jaa du, @Necrophobic välkommen i gänget, du har nog en liknande uppväxt och liv som flera här, så du kommer nog känna dig hemma :-)005
antonius
 
Inlägg: 21885
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav Necrophobic » 2013-08-22 18:23:07

antonius skrev:Jaa du, @Necrophobic välkommen i gänget, du har nog en liknande uppväxt och liv som flera här, så du kommer nog känna dig hemma :-)005

Tack för det :)
Necrophobic
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-20
Ort: Halland

Vilka är vi här?

Inläggav Spindelmannen » 2013-08-29 13:02:23

Hej där alla!

Kille här på 29år o ett barn+mina fiskar då :P
Diagnos AS
Spindelmannen
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2013-08-28
Ort: Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in