Autism och psykoser av självskadebeteende?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav Honest » 2013-08-01 16:40:20

Jag har AS/HFA diagnos sedan barndomen och tyckte då att det var bra med en diagnos, men när jag gick i gymnasiet förträngde jag tyvärr att jag hade min diagnos. Jag gjorde allt för att framstå som NT, och det var väldigt påfrestande.

När jag tog studenten bröt jag ihop och blev konstant demprimerad under väldigt lång tid, på grund av att jag insåg att jag verkligen hade en diagnos. När jag inte stod ut med mitt liv så ville jag fly från verkligheten, så jag försökte att droga mig med saker jag hittade hemma och som jag trodde att jag skulle bli drogad av, exempelvis vallmofrön.

Just vallmofrön försökte jag med flera gånger, och ungefär tre månader efter sista försöket upplevde jag extrema psykoser. Sedan försvann psykoserna under ett par månader men kom sedan tillbaka och var då ännu bisarrare.

Jag vet inte om psykoserna beror på drogandet av vallmofrön eller inte, jag kan tillägga att jag ibland hade psykoser flera år innan jag drogade mig med vallmofrön första gången, så psykoserna kan bero på något annat.

Jag blir galen av att inte veta vem jag ska prata med om saken. Jag vill inte svika min kristna familj genom att berätta vad jag gjort, och därför vågar jag inte heller prata med habiliteringen ifall de berättar för min familj fastän jag är myndig. Att berätta för vänner är också uteslutet då våra föräldrar känner varandra.

Tror ni att vallmofröna kan ha orsakat mina psykoser, även fast psykoserna kom efter två, tre månader? Vem ska jag prata med, och hur ska jag få min familj att inte känna sig svikna om de får reda på vad jag gjort?

Observera att det hela ägde rum för två år sedan och det är ingenting jag håller på med i nutiden.

Tack på förhand för seriösa svar för jag blir snart galen.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav Kimsey » 2013-08-12 14:15:59

Hej Honest.
Jag har As och har lidit till och från av manodepression, ångest- och panikattacker, självskadebeteende och diverse psykoser sedan ca 15 år tillbaka.

1. Habiliteringen får inte yttra sig om någonting till någon utan patientens tillåtelse (inte ens om du är under 18). Jag vet, för jag har kontakt med dem.
2. Varför fokuserar du på vad din familj kommer att säga? Du kan inte på något sätt svika dem bara för att du mår dåligt. Att du mår dåligt är inget du kan rå för.

Vill bara hjälpa så gott jag kan.
Kimsey
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-12
Ort: Örkelljunga

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav Flawed » 2013-08-12 14:25:06

Man blir nog inte drogad av vallmofrön och man får nog inte heller psykoser av dem.
Opium gör man av mjölksaften ifrån frökapslarna.
Tror inte direkt att opiater är särskilt psykosframkallande heller.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav LILITH_ » 2013-08-12 15:58:09

Nja, tror nog inte heller att vallmofröerna var boven.
Det är snarare så att många, speciellt unga med någon form av autism, blir så belastade under uppväxtåren så att hjärnan till slut stänger av och hamnar i en reaktiv psykos.

Är du myndig så kommer inte din familj veta något om inte du vill, habiliteringen har tystnadsplikt.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav Honest » 2013-08-15 10:29:13

Jag är myndig och jag vet att de inte får bryta mot tystnadsplikten, men jag vet av erfarenhet att många NT-personer inte kan bevara eller ens förstå hemligheter.
När det gäller min familj vore det ett svek att berätta för dem att jag medvetet försökt att droga mig, eftersom droger är så långt ifrån min familj som man bara kan komma.
Det viktigaste för mig är att min familj kan lita på mig vad jag än berättar om det förflutna.

Det låter gräsligt att autister ska behöva utstå psykoser bara för att våra stackars hjärnor överbelastas under uppväxtåren, men det låter som en logisk förklaring till varför jag fick mina första psykoser i samband med mentalt krävande situationer för väldigt många år sedan.

Jag har också lidit av manodepressiva tillstånd, ångest och panikattacker, och i många fall har de tillstånden övergått i psykoser.
Det verkar med andra ord finnas flera orsaker till varför man får psykoser, och troligtvis har vallmofrön inte mycket med det att göra eftersom jag hade psykoser redan innan.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav manne » 2013-08-16 12:28:07

Kimsey skrev:ångest- och panikattacker,


ångest- och panikattacker,samma här och stjvskdebetren de också men man får inget valium för det.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-16 16:44:24

Apropå droger rent farmakologiskt så kan gifter inlagras i fettvävnad och återkomma långt senare. Men det är förstås rätt beroende av typ av drog, mängd, tid av intag och genetisk disposition.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav Honest » 2013-08-16 21:37:11

Det kan mycket väl vara så att vallmofröerna lagrat något i min fettvävnad som sedan utlöstes i psykoser, jag önskar att någon kan ge mig ett bevisligt svar på om det inträffat exempelvis genom att jag gör en hjärnröntgen.

Året innan jag drogade mig med vallmofrön drogade jag mig "av misstag" med sådan där fixativ spray som man sprayar på kolteckningar.
Jag bara råkade ta några djupa andetag när jag sprayade bilderna och resten av dagen var jag minst sagt drogad, och redan dagarna efteråt märkte jag av en kraftig försämring när det gällde att ta in och förstå teoretisk information.

Jag fick läsa om samma teoretiska mening tio gånger men kunde ändå inte förstå, minnas eller ens uppfatta vad det var jag läst. När det gäller skönlitteratur är det dock fortfarande problemfritt att förstå vad jag läser, men just det teoretiska försämrade till en obefintlig nivå.

Jag minns att jag hade ett muntligt prov i skolan där jag fick "hjärnsläpp" flera gånger mitt i meningar och totalt glömde bort vad jag sagt och skulle säga under provet. det var för övrigt ett enskilt prov så det berodde inte på nervositet inför några andra elever.
Jag önskar att jag vågar prata med en psykolog om mina problem, fast då måste jag ju berätta att jag drogat mig med saker och ting.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Autism och psykoser av självskadebeteende?

Inläggav LILITH_ » 2013-08-16 22:10:53

Jag är ganska så säker på att varken vallmofröerna eller fixativsprayen är boven i "dramat".
Det där med att substanser lagras i fettvävnaden är väl efter att man nyttjat någon substans i rätt stora mängder och under en längre tid?

Du kan nog helt släppa oron kring att psykoserna och det andra du upplevt skulle ha med vallmofrön eller fixativ spray att göra.
Det är inte ditt eget fel att du fått psykoser, inte någonstans.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Aspergare och vården



Logga in