Gentester

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gentester

Inläggav Wine » 2012-03-16 16:55:14

Det är enkelt att genom ett gentest få reda på sina anlag för olika sjukdomar samt andra egenskaper och det finns en rad företag som erbjuder gentester. Programmet tar upp vad man kan förvänta sig att få reda på, vad resultaten innebär, hur mycket olika riskvarianter betyder för att man ska få sjukdomen samt betydelsen av andra riskfaktorer, miljöfaktorer och epigenetik m.m.

SR - Kropp & Själ 20120306 Vad vill du veta om dina gener?


Olika företag som erbjuder DNA-tester:

DNA-Guide

23andMe

deCODEme

Lumigenix

Illumina EveryGenome

DNA testing providers



Moderator atoms - ändrade trådrubriken från "Kropp & själ om gentester" till "Gentester" efter ett förslag från TS.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Wine » 2012-04-03 16:31:37

Biologen och vetenskapsjournalisten Lone Frank har skrivit en bok, ”Mina vackra gener” där hon berättar om sitt projekt med att bl.a. ta reda på vem hon är genom att DNA-testa sig. Den nya kunskap hon har fått efter att ha testat sig har bl.a. medfört att hon förändrat sin uppfattning om sig själv och de problem med återkommande med depressioner hon har haft:

DN - Vad gör generna med oss?
Publicerad 3 april 2012

Ett av Lones starkaste incitament för att testa sig själv var frågan om hur generna påverkar hennes personlighet.

– Jag kommer från en familj där många lidit av svåra psykiska sjukdomar, och då menar jag väldigt svåra, berättar hon. Själv har jag under hela mitt liv drabbats av återkommande depressioner av den grad som krävt behandling. Jag ville veta om det fanns några gener som kunde förklara varför just jag drabbas av dessa depressioner.

Beteendegenetiken har länge varit ett omdebatterat område. I dag vet man att gener kan styra produktionen av signalsubstanser i hjärnan och att det finns gener som eventuellt kan sättas i samband med olika personlighetsdrag, bland annat blyghet.

Genom testerna fick Lone reda på att hon bär på ett antal gener som gör henne mer disponerad för att drabbas av depression och nedstämdhet.

– För mig var det faktiskt en lättnad, säger hon. Att få kunskap om de här generna har fått mig att acceptera mig själv som person. Tidigare var jag väldigt dömande mot mig själv på grund av mina återkommande depressioner, men nu när jag vet att en del av förklaringen är biologisk så skapar det acceptans och förståelse.

Dessutom har det lett till att Lone bestämt sig för att ändra sitt sätt att tänka på sina depressioner.

– Jag försöker numer att inte medicinera så mycket, jag kan skjuta fram tidpunkten då jag söker läkare som skriver ut medicin när jag vet att det är biologin som pratar. Kunskapen om att jag har en känslig hjärna ger mig ett verktyg för att inte bli deprimerad.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Gentester

Inläggav Wine » 2012-08-20 21:42:36

I New York kör en buss som erbjuder DNA tester runt:

CBS New York - ‘Who’s Your Daddy’ Truck Rolls Through NYC, Offers Answers With DNA Tests

Owner: If You've Got $300-$600 You Can Find Out If, Indeed, That Baby Is Yours

August 15, 2012 11:00 PM

NEW YORK (CBSNewYork) — It is a sign of the times — getting a quick DNA test is now as easy as walking up to a truck.

The “Who’s Your Daddy” recreational vehicle is selling DNA tests, mostly to fathers who suspect their children may not actually be theirs.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Gentester

Inläggav lasseivägen » 2012-08-20 21:43:40

Vem vill veta när man ska dö.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Gentester

Inläggav Miche » 2012-08-20 21:50:51

lasseivägen skrev:Vem vill veta när man ska dö.

Dessutom kan man ju inte få det svaret på ett gentest, det finns hur många andra faktorer som helst som kan vara avgörande.

Jag vill definitivt inte veta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gentester

Inläggav slackern » 2013-03-07 12:54:37

Wine skrev:I New York kör en buss som erbjuder DNA tester runt:

CBS New York - ‘Who’s Your Daddy’ Truck Rolls Through NYC, Offers Answers With DNA Tests

Owner: If You've Got $300-$600 You Can Find Out If, Indeed, That Baby Is Yours

August 15, 2012 11:00 PM

NEW YORK (CBSNewYork) — It is a sign of the times — getting a quick DNA test is now as easy as walking up to a truck.

The “Who’s Your Daddy” recreational vehicle is selling DNA tests, mostly to fathers who suspect their children may not actually be theirs.


Tydligen värsta skräpet dom där DNA-testen. Och utarmar den offentliga vården resurser utav friska oroliga personer som vill kolla upp om dom har någon sjukdom som det finns ett par procents chans att dom skulle kunna drabbas utav.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

Han tar diabetes som exempel. Det finns minst 30 gener som kan sättas i samband med diabetes som uppträder i vuxen ålder. Ingen av dem ger mer än en obetydligt ökad sjukdomsrisk.

– I de här testerna ingår kanske en eller två av riskgenerna. Har du dessa så ökar kanske risken med någon procent.


http://www.nyteknik.se/nyheter/biotekni ... 646128.ece
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gentester

Inläggav Gafsan » 2013-03-07 13:08:50

Det som kan vara intressant med att veta vad man har för genetiska förutsättningar är väl huruvida det är lämpligt att föra dem vidare. Jag menar, själv har man ju de gener man har och det är inte mycket att göra åt utöver att leva sunt men man kan ju välja om man vill föra sina gener vidare eller ej.

Själv vet jag numera att jag vid sidan av AS (som ju är ärftligt) även har två rent fysiska åkommor som kan gå i arv till mina barn med tråkiga resultat. Den ena kan leda till svåra funktionshinder och den andra till bl.a. graviditetskomplikationer, sterilitet och tidig död. Hade jag vetat om allt det här innan jag skaffade barn så vete 17 om jag hade vågat.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Gentester

Inläggav Wine » 2013-03-07 15:44:04

slackern skrev:Tydligen värsta skräpet dom där DNA-testen. Och utarmar den offentliga vården resurser utav friska oroliga personer som vill kolla upp om dom har någon sjukdom som det finns ett par procents chans att dom skulle kunna drabbas utav.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

Han tar diabetes som exempel. Det finns minst 30 gener som kan sättas i samband med diabetes som uppträder i vuxen ålder. Ingen av dem ger mer än en obetydligt ökad sjukdomsrisk.

– I de här testerna ingår kanske en eller två av riskgenerna. Har du dessa så ökar kanske risken med någon procent.


http://www.nyteknik.se/nyheter/biotekni ... 646128.ece


Men i artikeln som du länkade till står det ju lite längre ned att:

Kritikerna varnade också för att vården skulle översvämmas av oroliga patienter som upptäckt att de har ökad risk för olika sjukdomar. Någon sådan invasion har det inte blivit.

– Vi har haft två sådana fall under de här åren och då tar vi emot kanske 1 500 patienter om året, säger Magnus Nordenskjöld.


vilket ju innebär att den offentliga vårdens resurser i stort sett inte påverkats eller påverkas överhuvudtaget av vad som du skrev ovan vad gäller friska personer som vill kolla upp om dom har någon sjukdom som det finns ett par procents chans att dom skulle kunna drabbas utav.

Jag tror snarare det är tvärtom, DNA-tester kommer att utvecklas och göra sjukvården effektivare, här är en intressant artikel:

ASK STANFORD MED, GENETICS, STANFORD NEWS - What personal DNA testing can reveal about your potential health and future well-being
Lia Steakley on January 3rd, 2012

A growing understanding of human genetics holds the promise to dramatically change health care through customized preventative care and treatments. In his upcoming Stanford Continuing Studies course, “Your Genes and Your Health,” Douglas Brutlag, PhD, will discuss how the billions of bits in our biological code shape who we are and how tapping into this information can reveal a lot about your potential health and future well-being.

As Brutlag explains in the following Q&A, understanding the way specific genetic variants influence disease risk can lead to reduced health care costs and a new approach to a healthy lifestyle.

What percentage of our health is dictated by our genetics, and what portion can be attributed to a person’s behavior or environment?

The percentage of our health dictated by our genetics and the faction by behavior and environment depends on individual diseases. Some diseases are entirely genetic and they are called 100 percent penetrant. Diseases such as Huntington’s disease, cystic fibrosis, sickle cell anemia, Tay-Sachs disease and Downs syndrome are purely genetic. Other, more complex diseases such as Type 2 diabetes or rheumatoid arthritis have a significant behavioral component. That means that even if a person has a genetic predisposition towards the disease there is a lot one can do behaviorally to prevent it.


Jag håller inte heller med om att testerna är skräp, det finns en del mutationer som DNA-test direkt kan ge besked om vad gäller ärftlighet av vissa sjukdomar. Sedan kan det givetvis i vissa fall vara svårt att tolka resultaten men det finns en hel del analysverktyg tillgängliga för att analysera rådata samt en mängd information som man kan få tag på bara genom att söka på internet angående specifika SNP's och gener, forskning samt studier, artiklar m.m. samt forum där man kan diskutera med andra o.s.v.

Det som kan vara positivt med DNA-tester är ju att även om det man får reda på i vissa fall bara innebär några procents ökad risk som vid exempelvis diabetes så kan ju informationen ändå leda till att man bestämmer sig för att ändra en eventuellt ogynnsam livsstil så att risken att utveckla diabetes minskar.

Jag har t.ex. fått reda på att jag bär på en genvariant som innebär att jag eventuellt skulle kunna få ett anfall av en rätt ovanlig sjukdom och fick rådet av en läkare som jag berättade om detta för att det kunde vara bra att husläkaren känner till informationen eftersom det är en såpass ovanlig sjukdom som dessutom kan vara svår att diagnostisera på grund av symtom som skulle kunna ha samband med en mängd andra sjukdomar.
Senast redigerad av Wine 2013-03-07 15:54:26, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav slackern » 2013-03-07 15:49:35

Wine skrev:
Det som kan vara positivt med DNA-tester är ju att även om det man får reda på bara innebär några procents ökad risk att få exempelvis diabetes så kan ju informationen ändå leda till att man bestämmer sig för att ändra en eventuellt ogynnsam livsstil så att risken att utveckla diabetes minskar.


Det har du rätt i. Fast det där med diabetes som vuxen så kan väll alla drabbas utav det? Alltså typ 2 diabetes, övervikt och osund livsstil är väll orsaken till det och inte gener? Så lider man utav övervikt och ligger inom riskvärden när man tar ett blodsocker test så gäller det väll bara att lägga om kosten och livsstilen så minskar riskerna att drabbas?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gentester

Inläggav Wine » 2013-03-07 15:59:58

slackern skrev:Det har du rätt i. Fast det där med diabetes som vuxen så kan väll alla drabbas utav det? Alltså typ 2 diabetes, övervikt och osund livsstil är väll orsaken till det och inte gener? Så lider man utav övervikt och ligger inom riskvärden när man tar ett blodsocker test så gäller det väll bara att lägga om kosten och livsstilen så minskar riskerna att drabbas?


Om man ser genom ett DNA-test att man exempelvis har ökad risk för att få diabetes typ-2 kan det kanske trigga en del som annars kanske inte skulle ha engagerat sig att lägga om sin livsstil. En del har ju svårare att motivera sig. Men annars är det väl som du skriver att en osund livsstil i de allra flesta fall leder till ökad risk att drabbas av sjukdom. Sedan kan det ju också vara bra att förebygga sjukdom så tidigt som möjligt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Miche » 2013-03-07 16:09:58

Jag kan ha gener som ökar risken för åderförkalkning (min pappa hade en grav åderförkalkning när han dog, trots att han levt hälsosamt, inte rökt, ingen alkohol, ingen övervikt och rörde på sig relativt mycket) men det är tveksamt om forskningen har identifierat vilka gener som kan orsaka problemet.

Det har åtminstone motiverat mig att tänka på min livsstil och att be om kontroller hos läkaren så att jag vet att allt är ok.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gentester

Inläggav Wine » 2013-03-28 11:57:19

Ny forskning kan leda till att man med hjälp av DNA-tester kan screena för cancerrisk redan inom några år:

DN - Nya cancerrisker kartlagda
Publicerad 2013-03-27 18:44

Forskare har identifierat över 80 genetiska förändringar som påverkar risken för bröst-, äggstocks- eller prostatacancer. Frågan väcks nu om man ska börja medicinera i förebyggande syfte.


BBC - DNA test reveals 80 markers for inherited cancer risk
By Fergus Walsh Medical correspondent 27 March 2013 Last updated at 16:01 GMT

More than 80 genetic markers that can increase the risk of developing breast, prostate or ovarian cancer have been found in the largest study of its kind.

The DNA of 200,000 people - half of them with cancer and half without - was compared, revealing an individual's inherited risk of the diseases.

British scientists, who led the research, believe it could lead to a DNA screening test within five years.


The test could also help the one in 300 woman who carry a faulty gene known as BRCA1 or BRCA2. Two-thirds of them will develop breast cancer before the age of 80 and 45% who carry BRCA1 will get ovarian cancer.

At present the options to reduce their risks are limited - a double mastectomy or having their ovaries removed.

By combining the gene test for BRCA1 and BRCA2 with this extra genetic information, women who have a high number of the newly identified markers could find they have a nearly 100% risk of getting breast cancer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Wine » 2013-03-29 9:01:52

Här är en kort video där Jeff Probst i sin talk show diskuterar sina test resultat, bl.a. sitt ursprung och hur mycket neandertal DNA han har:

JEFFPROBST.COM - Jeff's DNA Test Results Are In!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Wine » 2013-08-13 19:57:49

Dokumentär på Kunskapskanalen ikväll 20:10:

SVT Kunskapskanalen - Vad gör du med ditt DNA?

Sänds även i Kunskapskanalen 17/8 17:45.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Huggorm » 2013-08-13 20:31:03

Jag har funderat på att göra ett sånt där test, men 5000kr är ju ganska mycket så det tar emot. Samtidigt händer det ju väldigt mycket inom området, och vem vet hur mycket bättre test jag kanske får för samma peng nästa år? Men förr eller senare kommer jag nog göra ett test, det vore intressant
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Gentester

Inläggav slackern » 2013-08-13 20:34:04

Huggorm skrev:Jag har funderat på att göra ett sånt där test, men 5000kr är ju ganska mycket så det tar emot. Samtidigt händer det ju väldigt mycket inom området, och vem vet hur mycket bättre test jag kanske får för samma peng nästa år? Men förr eller senare kommer jag nog göra ett test, det vore intressant


Det kommer att visa att du har nordafrikanskt eller mellanöstern ursprung kanske till och med en liten somalier. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gentester

Inläggav Wine » 2013-08-13 20:35:01

Huggorm skrev:Jag har funderat på att göra ett sånt där test, men 5000kr är ju ganska mycket så det tar emot. Samtidigt händer det ju väldigt mycket inom området, och vem vet hur mycket bättre test jag kanske får för samma peng nästa år? Men förr eller senare kommer jag nog göra ett test, det vore intressant


Vilket företag har du hittat som erbjuder DNA-test för 5000:-?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Huggorm » 2013-08-13 20:37:33

slackern skrev:Det kommer att visa att du har nordafrikanskt eller mellanöstern ursprung kanske till och med en liten somalier. :)

Det verkar osannolikt eftersom jag inte har några som helst egenskaper som tyder på det. Å andra sidan räcker det att gå tillbaka två generationer så är det bara farfar som var svensk, de andra tre var utlänningar
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Gentester

Inläggav Huggorm » 2013-08-13 20:40:16

Wine skrev:Vilket företag har du hittat som erbjuder DNA-test för 5000:-?
Jag bara höftade, men det är summor däromkring jag hört tidigare. Kanske det dubbla för ett riktigt bra test.

Edit: 99 dollar på 23andMe, som ju är ett av de mer kända företagen. Nu känns det nästan prisvärt.
Senast redigerad av Huggorm 2013-08-13 20:42:39, redigerad totalt 1 gång.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Gentester

Inläggav slackern » 2013-08-13 20:41:42

Huggorm skrev:
slackern skrev:Det kommer att visa att du har nordafrikanskt eller mellanöstern ursprung kanske till och med en liten somalier. :)

Det verkar osannolikt eftersom jag inte har några som helst egenskaper som tyder på det. Å andra sidan räcker det att gå tillbaka två generationer så är det bara farfar som var svensk, de andra tre var utlänningar


Dom har tydligen gjort några gentester på släktingar till Hitler. Där hittade dom en hög andel arvsanlag som är vanligt hos judar och nordafrikaner.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gentester

Inläggav Wine » 2013-08-13 20:44:05

Huggorm skrev:
Wine skrev:Vilket företag har du hittat som erbjuder DNA-test för 5000:-?
Jag bara höftade, men det är summor däromkring jag hört tidigare. Kanske det dubbla för ett riktigt bra test.


23andMe tar endast 99$ per kit plus shipping till Sverige, men det kanske inte är vad du är ute efter, här kan du läsa mer om vad som ingår, vad de testar:

https://www.23andme.com/

En fördel med 23andMe är att man också får tillgång till rådata som man kan analysera ytterligare med olika analysverktyg samt programvaror som finns online. Det går också att jämföra SNP's med SNP's som nämns i vetenskapliga studier m.m. om man har tillgång till rådata.
Senast redigerad av Wine 2013-08-13 20:45:06, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gentester

Inläggav Huggorm » 2013-08-13 20:44:25

slackern skrev:Dom har tydligen gjort några gentester på släktingar till Hitler. Där hittade dom en hög andel arvsanlag som är vanligt hos judar och nordafrikaner.

Du var väll österrikare från början, tänk om det visar sig att du är släkt med Hitler?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Gentester

Inläggav Huggorm » 2013-08-13 20:45:18

Wine skrev:23andMe tar endast 99$ per kit plus shipping till Sverige, men det kanske inte är vad du är ute efter, här kan du läsa mer om vad som ingår, vad de testar:

https://www.23andme.com/

En fördel med 23andMe är att man får tillgång till rådata som man kan analysera ytterligare med olika analysverktyg samt programvaror som finns online. Det går också att jämföra SNP's med de som SNP's som nämns i vetenskapliga studier m.m. om man har tillgång till rådata.

20% rabatt om man sambeställer, någon som är sugen?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Gentester

Inläggav slackern » 2013-08-13 20:47:26

Huggorm skrev:
slackern skrev:Dom har tydligen gjort några gentester på släktingar till Hitler. Där hittade dom en hög andel arvsanlag som är vanligt hos judar och nordafrikaner.

Du var väll österrikare från början, tänk om det visar sig att du är släkt med Hitler?


Stämmer rätt bra det. Du det skulle säkert kunna hända. Men mina föräldrar kommer inte från den regionen i Österrike. Men farsan har tydligen gått i samma klass som Martin Bormans son.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in