Svårt att sova?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårt att sova?

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-05 7:45:06

Hej!

Min man har svårt att komma till ro på kvällen. Han tycker det är rofyllt på natten. Ofta lägger jag mig mellan elva på kvällen och midnatt. Maken lägger sig också då. Ibland sitter han uppe längre. Han kan inte, precis som jag, lägga sig klockan nio på kvällen annat än om han är riktigt uttröttad av fysiskt arbete så att han inte kan stå upp.

När han sover, måste han ha persiennen nerfälld under sommaren. Ljuset gör att han får svårt att sova. Han vaknar väldigt lätt. Antagligen sover han inte så djupt. Nu på sommaren när det är riktigt varmt har vi några extra vattenskålar stående så att våra tre katter kan dricka mer. En ställde jag i sovrummet. Men maken vaknade av att Cassandra drack ur vattenskålen. Så den vattenskålen står nu på balkongen, där katterna vistas mycket. Cassandra sover i min säng, mitt emellan mig och maken (vi har dubbelsäng, men varsin madrass). Maken vaknar av att Cassandra ligger och tvättar sig. Eller om hon spinner. Jag kan inte längre klia/klappa Cassandra när maken ligger i sängen, för han störs av att Cassandra buffar på mig och spinner.

Själv sover jag djupt och störs inte av något.

Hur kan maken börja sova bättre? Det är väl inte bra att vara så lättväckt? Om maken blir trött och lägger sig mitt på dagen och vilar beror det oftast på att han har jobbat i second hand butiken med att vara med på möbelkörningar eller så har han jobbat hårt på kolonilotten.

Maken säger att han alltid varit så här lättväckt, särskilt på sommaren. Själv tycker jag det kan vara så även på vintern, men kanske inte alltid.

Hur lätt blir ni själva väckta? Har ni gjort något för att få sova bättre? Alla tips, förslag och idéer välkomnas tacksamt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Grimuald » 2008-06-05 9:32:46

Hej, Lilla Gumman.

Jag har alltid varit lättväckt, jag vaknar lätt av höga och konstiga ljud som det ofta är i tätbefolkade områden med höghus och liknande. Även i områden med mycket natur vaknar jag lätt men då av fågelljud och liknande. Jag vaknar hellre av ljud från naturen än av oljud skapade av människor. För närvarande störs jag av någon yngling som åker omkring med motocrossmotorcykel mellan höghusen, även på nätterna samt två ynglingar som verkar vara musikanter, den ena slår på en stor trumma och den andre spelar flöjt. Jag vill inte missunna dem att framföra sin musik, men det borde nog vara under mera ordnade former.

Själv har jag inga persienner så denna årstid med mycket ljus i bostaden gör att jag blir trött. Och jag har morgonsol kl 6 på morgonen. Fick sol rakt i ansiktet när jag sov trots att jag har gardiner. Jag löste problemet med att hänga upp överkastet som är av kraftigt tyg och mörka färger på gardinstången. Det gör i alla fall så det blir mörkt i sovrummet och det blir lättare att sova.

Att ställa ut skålar med vatten runtom i bostaden är en bra idé nu när det är så varmt. Brukar jag också göra. Det ökar luftfuktigheten och jag tror nog att krukväxterna gillar det också. Luftfuktare är inte heller så dumt och även fläktar.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Tre viktiga punkter för god sömnhygien för mig:

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-05 12:08:09

Jag har alltid varit lättväckt. Jag kan höra en knappnål falla så att säga. Och inte kunnat somna, brukar gå och lägga mig mellan 0:00 och 04:00. Men nu äter jag Flunitrazepam, så nu sover jag nätterna igenom utan att vakna. Märker inte ens när sambon tassar runt i lägenheten när han inte kan sova. Sådant vaknade jag av förut. Har nyligen börjat med sömntabletterna så jag hoppas att det inte blir sämre sedan när jag ätit dem ett tag.

Jag måste ha kolsvart i sovrummet, svarta plastsäckar för fönsterrutan. Inga djur i sovrummet här, det är störande med katter som ska ligga på en och bränna runt och leka i garderoben när man ska sova. Vår sovrumsdörr är stängd och sovrummet är djurfri zon, förutom ibland när de får komma in och gosa.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Inger » 2008-06-05 12:08:31

Jag sover som en sten när jag väl somnat men är jättekänslig för ljus, ljud och rörelse precis i insomningsfasen, då måste det vara mörkt, tyst och lugnt.

Med en person till i sängen sover jag oerhört illa. Husdjur därtill har jag stått ut med för väldigt länge sen men fråga mig inte hur. Idag vore det otänkbart.

Mina tips är:

1. Eget sovrum till maken om ni har ett extra rum.

2. Öronproppar från apoteket.

3. Mörkläggningsrullgardiner eller sovmask.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2008-06-05 13:45:46

Lufta sovrummet, om inte tom ha fönstret öppet under natten (om han inte störs av ljud). Kyla gör det lättare att sova. Jag sover underbart tom på vintern med fönstret uppe, bara jag har ett täcke passande till utetempertur.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-05 18:53:40

Hej!

Förut hade vi loftsängar i varsitt rum med våra datorer under. Aldrig i livet att vi har det så igen. Nu har vi ett sovrum med dubbelsäng och ett datorrum.

Men kanske kan maken få sömntabletter. Eller skaffa sig öronproppar. Genom att dra ner persiennerna i sovrummet stör inte ljuset så mycket. Vi har persienner eller liknande i alla rum, så det går att stänga ute ljuset helt om det skulle behövas.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-05 19:09:52

Lilla Gumman skrev: Vi har persienner eller liknande i alla rum, så det går att stänga ute ljuset helt om det skulle behövas.


Funderar på att skaffa mig mörka rullgardiner. Borde funka bättre sommartid än persienner.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rapchic » 2008-06-05 19:58:41

både jag och sambon har svårt att sova, men jag går på sömntabletter (antagligen får jag dom eftersom jag har diagnos)
vi
# går och lägger oss 22 SENAST 23
# har persiennerna och mörkläggningsgradin/rullgardin + att vi har ett lakan längst upp eftersom det ändå kommer in lite ljus
# dörren SKA vara stängd
# nu när det är varmt så har vi nästan alltid balkongdörren öppen och vädringsfönstret i sovrummet öppet (+ att vi inte har täcken bara påslakan.

min sambo klarar ändå sällan att sova en hel natt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in