Träffar i Uppsala?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Träffar i Uppsala?

Inläggav Sotnosen77 » 2013-08-07 15:22:23

Är det inga träffar i Uppsala längre?
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav HGJ » 2013-08-07 17:05:04

Sotnosen77 skrev:Är det inga träffar i Uppsala längre?

Kafékvällarna på Attention börjar igen den 26 augusti. Än så länge finns dock bara vårens program på nätet.

Bror Duktig skrev för någon månad sedan att hon kunde tänka sig att besöka Uppsala:

http://www.aspergerforum.se/aka-till-stockholm-vara-med-pa-traff-eller-kanske-uppsala-t34283.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Träffar i Uppsala?

Inläggav Alien » 2013-08-11 13:32:58

Det kanske är för nära till Stockholm och träffarna där?

Jag skulle gärna gå på en kaféträff i Uppsala, om någon annan kallade till en. Kanske du?

Ett sätt är att skriva att man kommer att sitta på [valfritt kafé] mellan [valfria klocklslag] och se om någon dyker upp. Men själv känner jag inte att jag har tid och ork att åka in till stan och sitta en timme på kafé i oviss väntan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Träffar i Uppsala?

Inläggav Pemer » 2013-08-18 1:28:33

Jag skulle kunna tänka mig att ta tag i någon träff per månad i Uppsala. Mot ersättning för den egna resan och förtäringen. Men jag antar att de förutsättningarna är svåra att uppfylla i så här informell form.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Träffar i Uppsala?

Inläggav 8R90D » 2013-08-19 15:14:08

Vill bara göra min röst hörd att jag också är intresserad av ev. träffar i Uppsala.
8R90D
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-05-18

Träffar i Uppsala?

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-05 22:28:09

Jag har nu under hösten gått på träffar för studenter med NPF-diagnos uppe vid Infoteket samt även besökt Attentions cafékväll vid ett tillfälle. Utöver dessa ser även jag gärna att fler träffar i Uppsala arrangeras. Jag kan eventuellt tänka mig att arrangera någonting själv lite senare; jag håller på att komma in i nya levnadsvanor just nu så jag kanske blir redo att anordna dylika arrangemang om cirka ett halvår eller så. Tills dess är jag naturligtvis även intresserad av att delta i Uppsalaträffar arrangerade av andra.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Träffar i Uppsala?

Inläggav Zirre » 2014-12-05 22:46:19

SL Pendeltåget går ju till Uppsala.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav Miche » 2014-12-06 2:16:41

Zirre skrev:SL Pendeltåget går ju till Uppsala.
Lite bökigt med biljetten bara...

Till Uppsala ska man köpa biljett i spärren på pendeltågsstationen och från Uppsala är det enklast med UL-kort med reskassa...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Träffar i Uppsala?

Inläggav Zirre » 2014-12-06 8:32:27

Miche skrev:
Zirre skrev:SL Pendeltåget går ju till Uppsala.
Lite bökigt med biljetten bara...

Till Uppsala ska man köpa biljett i spärren på pendeltågsstationen och från Uppsala är det enklast med UL-kort med reskassa...

Det är inte alls bökigt :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-06 12:20:17

Zirre skrev:
Miche skrev:
Zirre skrev:SL Pendeltåget går ju till Uppsala.
Lite bökigt med biljetten bara...

Till Uppsala ska man köpa biljett i spärren på pendeltågsstationen och från Uppsala är det enklast med UL-kort med reskassa...

Det är inte alls bökigt :D

+1

Det är ganska enkelt.

Ja i Stockholm köper man enkelt biljetten i spärren på väg upp till perrongen och i Uppsala köper man biljetten lika enkelt inne på UL-center i Resecentrum: det stora glashus som fungerar som Uppsalas centralstation: d.v.s. precis invid perrongerna där också. De kan även köpas på andra sätt och ser ut som kvitton.

Så för er som vill resa från Stockholm till Uppsala så gäller:
SL.se skrev:OM DU HAR SL-biljett
UL 1,2+5 Uppsala 75 kr
Uppsala län zon 1,2+5, kompletterar SL-biljett

Biljetten gäller för resa i zon 1, 2 och 5 i Uppsala län. Den här biljetten behöver du om du har en SL-biljett och vill åka med pendeltåget till/från Uppsala.
Köp den på pendeltågsstationen, i SL Access-automaten, på SL Center, hos alla ombud eller via UL:s sms-biljettjänst och försäljningsställen. Biljetten gäller i 120 minuter från köptillfället.

OM DU INTE HAR SL-BILJETT
Kombinationsbiljett UL/SL: UL1,2,5+hela SL 110 kr
Zonbiljett för hela Stockholms län och Uppsala län zon 1, 2 och 5.

Biljetten gäller för resa i hela Stockholms län, samt i zon 1, 2 och 5 i Uppsala län. Den här biljetten köper du om du vill åka med pendeltåget mellan till exempel Stockholm C och Uppsala C.
Köp den på pendeltågsstationen, i SL Access-automaten, på SL Center, hos alla ombud eller via UL:s sms-biljettjänst och försäljningsställen. Biljetten gäller i 120 minuter från köptillfället.

SL.se - Enkelbiljett

Det innebär en resekostnad T&R om 150-220 kr/träff beroende på om man från början äger ett SL-kort eller ej.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Träffar i Uppsala?

Inläggav Miche » 2014-12-06 13:07:25

Zirre skrev:
Miche skrev:
Zirre skrev:SL Pendeltåget går ju till Uppsala.
Lite bökigt med biljetten bara...

Till Uppsala ska man köpa biljett i spärren på pendeltågsstationen och från Uppsala är det enklast med UL-kort med reskassa...

Det är inte alls bökigt :D
Jo, om spärrvakten strular och man missar tåget pga det, vilket har hänt. Om det inte finns någon spärrvakt och de därför inte kan sälja någon biljett kan man råka ut för kontroll och lyckas man inte övertyga kontrollanten så kan man råka ut för att få betala extra avgift, det är med andra ord inte ett vidare pålitligt system.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Träffar i Uppsala?

Inläggav HGJ » 2014-12-06 14:00:27

Gripandekylig skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Lite bökigt med biljetten bara...

Till Uppsala ska man köpa biljett i spärren på pendeltågsstationen och från Uppsala är det enklast med UL-kort med reskassa...

Det är inte alls bökigt :D

+1

Det är ganska enkelt.

Ja i Stockholm köper man enkelt biljetten i spärren på väg upp till perrongen och i Uppsala köper man biljetten lika enkelt inne på UL-center i Resecentrum: det stora glashus som fungerar som Uppsalas centralstation: d.v.s. precis invid perrongerna där också. De kan även köpas på andra sätt och ser ut som kvitton.

Så för er som vill resa från Stockholm till Uppsala så gäller:
SL.se skrev:OM DU HAR SL-biljett
UL 1,2+5 Uppsala 75 kr
Uppsala län zon 1,2+5, kompletterar SL-biljett

Biljetten gäller för resa i zon 1, 2 och 5 i Uppsala län. Den här biljetten behöver du om du har en SL-biljett och vill åka med pendeltåget till/från Uppsala.
Köp den på pendeltågsstationen, i SL Access-automaten, på SL Center, hos alla ombud eller via UL:s sms-biljettjänst och försäljningsställen. Biljetten gäller i 120 minuter från köptillfället.

OM DU INTE HAR SL-BILJETT
Kombinationsbiljett UL/SL: UL1,2,5+hela SL 110 kr
Zonbiljett för hela Stockholms län och Uppsala län zon 1, 2 och 5.

Biljetten gäller för resa i hela Stockholms län, samt i zon 1, 2 och 5 i Uppsala län. Den här biljetten köper du om du vill åka med pendeltåget mellan till exempel Stockholm C och Uppsala C.
Köp den på pendeltågsstationen, i SL Access-automaten, på SL Center, hos alla ombud eller via UL:s sms-biljettjänst och försäljningsställen. Biljetten gäller i 120 minuter från köptillfället.

SL.se - Enkelbiljett

Det innebär en resekostnad T&R om 150-220 kr/träff beroende på om man från början äger ett SL-kort eller ej.

Med SJ:s tåg går resan ungefär en kvart fortare. Dessutom blir det 26 kronor billigare (52 kronor billigare tur och retur) för den som saknar SL-kort. (Om man påbörjar resan från något ställe där bara SL går (såsom Älvsjö) blir det däremot i regel billigare att åka med SL hela vägen.)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Träffar i Uppsala?

Inläggav Lispington » 2015-01-17 6:44:27

HGJ skrev:Med SJ:s tåg går resan ungefär en kvart fortare. Dessutom blir det 26 kronor billigare (52 kronor billigare tur och retur) för den som saknar SL-kort. […]

SJ:s tåg har dessutom skönare stolar. Det är lite för lång restid med SL för att jag ska känna att träsmaken är värd pengarna jag (kanske) sparar på att resa med dem. (Hittade ingen smilis med ont i arslet, så ni får föreställa er en sådan istället.)
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Träffar i Uppsala?

Inläggav Miche » 2015-01-17 12:30:28

Lispington skrev:SJ:s tåg har dessutom skönare stolar.
Tycker faktiskt att sätena på nya pendeltågen är betydligt mycket bekvämare än de gamla stolarna i de slitna vagnarna (åtminstone när jag åkte senast) som SJ har mellan Stockholm och Uppsala, det går inte att sitta som man vill där.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Träffar i Uppsala?

Inläggav Sotnosen77 » 2015-09-14 14:52:03

Hej aliihop! Jag försöker här igen. Är det några som är intresserade av en träff i uppsala? Ta en fika eller så? Vore kul. Jag vet att det finns några mer än mig som bor i uppsalaområdet. Är det några som är intresserade?
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav Athena » 2015-09-14 14:59:56

Jag brukar vara i uppsala en del, just nu är jag bara i förfärligt skick :-)Crying
Men skulle gilla och ta en fika, kan bara inte garantera mitt ostabila skick :-)006
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Träffar i Uppsala?

Inläggav Zirre » 2015-09-14 15:20:21

Pemer skrev:Jag skulle kunna tänka mig att ta tag i någon träff per månad i Uppsala. Mot ersättning för den egna resan och förtäringen. Men jag antar att de förutsättningarna är svåra att uppfylla i så här informell form.


Att åka till Uppsala och äta behöver inte kosta mer för dig än när du åker in till Stockholm och äter. Så varför ska du då få betalt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 15:36:49

Sotnosen77 skrev:Hej aliihop! Jag försöker här igen. Är det några som är intresserade av en träff i uppsala? Ta en fika eller så? Vore kul. Jag vet att det finns några mer än mig som bor i uppsalaområdet. Är det några som är intresserade?

Jag är mycket intresserad av det =) Jag lär kunna nästan varje dag under resten av året.
Athena skrev:Men skulle gilla och ta en fika, kan bara inte garantera mitt ostabila skick

Det är okej för min del ifall du inte mår helt bra; jag själv känner ofta särskilt stark ångest inför träffar så jag brukar verka lite mer deprimerad och spänd under möten än när jag är hemma.

När skulle ni vilja fika? Jag kan som sagt ungefär alltid så ni kan få ge förslag; senare när vi har ett datum kan vi skapa en dedikerad tråd till det evenemanget så att fler personer kan gå med :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Träffar i Uppsala?

Inläggav Zirre » 2015-09-14 15:40:07

Beroende på när så kanske jag kan tänkas dyk upp. Pendeln går ju till Uppsala.
Kan bäst på helgerna.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Träffar i Uppsala?

Inläggav Pemer » 2015-09-15 0:12:12

Zirre skrev:
Pemer skrev:Jag skulle kunna tänka mig att ta tag i någon träff per månad i Uppsala. Mot ersättning för den egna resan och förtäringen. Men jag antar att de förutsättningarna är svåra att uppfylla i så här informell form.


Att åka till Uppsala och äta behöver inte kosta mer för dig än när du åker in till Stockholm och äter. Så varför ska du då få betalt?


Det är klart det kostar mer, när det är en merkostnad bara att över huvud taget ta mig till Uppsala? Om jag fattar rätt är det 48 kr enkel resa för extrabiljetten till Uppsala C för mig med reducerat pris, och därmed av allt att döma 96 kr för resan dit och så småningom hem. Om man inte stressar på och lyckas ta middagen inom två timmar och själv kuskar hem igen medan biljetten ännu är giltig, då...

Sedan kan man väl diskutera om det är förmätet av mig att vilja kunna hoppas på maten betald, och inte bara reskostnaden. Men att eventuellt ta på mig att planera ett event, hålla i arrangemanget inklusive boka bord och liknande, med allt ansvar och oftast en massa oförutsedda faktorer... skulle det verkligen vara så ohemult att tycka att arrangerandet av evenemanget vore värt att - om det är genomförbart - kunna få bli bjuden på resan och på sin egen förtäring?

Jag har egentligen inte särdeles goda marginaler att äta ute själv över huvud taget. Men jag tycker jättemycket om att hålla i sådant här och känna att jag gör skillnad, och VILL kunna orka och ha råd med så mycket som möjligt.

Jag har börjat släppa infon i något fåtal sammanhang om att eventuella donationer för att stödja det jag gör/försöker göra skulle börja gå till att även resa runt och arrangera aktiviteter på andra håll, om det kom in tillräckligt mycket, samt att jag t o m planerar att starta en stiftelse med preliminärt namn Stiftelsen Pemers Aspie-träffar, för att liksom accentuera att det verkligen ska gå till det jag säger.

Okej, jag har inte marknadsfört det särskilt mycket hittills, och det är ingen särskilt ekonomiskt stark målgrupp jag vänder mig till, det är jag medveten om.

Inlägget i den här tråden var en av de första gångerna jag över huvud taget stack ut hakan och försökte "fiska" lite för att se vad det skulle ge för reaktioner. Den första reaktionen tog drygt två år, och var självklart ifrågasättande "varför skulle du få...?"

Jag hoppas att det inte är betecknande för intresset överlag för det här..
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Träffar i Uppsala?

Inläggav Flia » 2015-09-15 1:25:00

Jag träffas gärna i Uppsala, men har egentligen bara onsdagkvällar lediga (och då kommer jag från annan aktivitet inne i Uppsala).

Pemer: vi har ju knappt råd med vår egen fika. Hur skulle vi ha råd med din?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Träffar i Uppsala?

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 14:52:26

Inte behöver vi betala någon arrangör inte. Allt som krävs är att vi bestämmer ett datum med tid och plats att träffas och så hittar vi något café eller någon restaurang att gå till då. Det behöver inte bli något återkommande utan ifall vi som möts första gången anser att det kan vara trevligt att träffas igen så kan vi ju bestämma om en ny träff då.
Zirre skrev:Kan bäst på helgerna.
Flia skrev:har egentligen bara onsdagkvällar lediga

Okej, hur ser det ut för er övriga? @Sotnosen77? @Athena? Andra?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Träffar i Uppsala?

Inläggav Pemer » 2015-09-15 15:13:41

Absolut, precis så enkelt borde det vara! Ett tips rent allmänt är att någon sätter ner foten och spikar en dag och en tid. Förutsättningslösa diskussioner om veckodag och tider brukar annars lätt kunna virvla iväg ut i evigheten och bara bli ändlösa trådar om när och hur dags och var man skulle kunna träffas, men utan att det realiseras. Det har funnits många sådana trådar här i träffavdelningen.

Angående mina teorier här i tråden ska jag primärt försöka ta tag i min stiftelseidé och i så fall marknadsföra den och söka bidrag och donationer till den på andra, allmänt mer likvida, håll. Företag framför allt. Så kanske jag återkommer med inbjudan till träffar, i Uppsala och/eller på andra håll.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Träffar i Uppsala?

Inläggav triggerhappyD » 2015-09-15 16:50:56

jag kommer gärna på uppsala träff.

och gnäll inte på pemer nu folks, han erbjöd sig bara, det var inte direkt ett rånförsök.
och det är ju dessutom bra att det finns personer som försöker organisera.

men vi verkar ju vara en 4-6 pers eller nått redan?
ska vi försöka bestämma en plats och tid och "aktivitet" ?
Det bör vi ju kunna få fram nått mer konkret till här i tråden, annars kan vi ju bestämma en tid för att samlas i chatten där vi som vill träffas kommer fram till när och var i realtid.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Träffar



Logga in