Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Titti » 2013-08-06 14:06:09

Jag var också hela tiden trött och somnade på väg till kudden flera gånger om dagen. Hur mycket jag än sov blev jag inte mindre trött. Till slut träffade jag en läkare som skickade mig till "Andningsresursteamet" på sjukhuset och de konstaterade att jag led av kraftiga och täta sömnapnéer, dvs jag slutade andas medan jag sov för att sedan dra ett djupt andetag när syrebristen blev för stor. I mitt fall mer än trettio gånger i timmen och upp emot nittio sekunder för ett varje som mest.

Undersökningen var enkel liksom behandlingen. Märkligt bara att ingen kommit på tanken innan. Nu har jag en "sovmaskin" som hjälper mig att inte få dessa apnéer och jag är otroligt mycket piggare idag och kan till och med lägga mig på sängen och läsa utan att somna.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Sotnosen77 » 2013-08-06 14:51:08

Jag är också trött hela tiden. Har alltid varit det. Jag trodde att det hörde ihop med min diagnos (autism) litegrann. Att personer med sådana här diagnoser blir trötta för det går åt mycket mer energi för dessa att ta in och bearbeta all information och så. Jag måste anstränga mig hela tiden för att klara allt det sociala i vardagen. Detta och att det tar längre tid att ta in och bearbeta allt tror jag gör min väldigt trött. Har jag fattat detta fel eller hör trötthet ihop med sådana här diagnoser?
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-08-06 19:02:49

Bjäbbmonstret skrev:Har de inte någon diagnos på dig så ska de fan inte komma med något recept! :-)Raging Tränar du mer och det är något de inte har hittat kan det lika gärna bli värre som bättre. Eftersom du haft det så länge tycker jag inte det låter som något att leka med.

Vad betyder "träna mer" i ditt fall? Tränar du vanligtvis? Hur mycket sover du egentligen?

Har du fått ut proverna de tog? Försök kolla om de verkligen har tagit alla prover de borde ha gjort eller om det är något värde som ligger nära gränsvärdet för normalt som du skulle kunna kunna förbättra. Kanske inte hjälper men kan inte skada i alla fall.

Jag hatar att träna, det gör bara att jag mår dåligt. Men jag promenerar då och då.
Jag kan lätt sova mer än 13 timmar per natt och jag känner mig ändå inte utvilad.. :(
Jag har bra ämnesomsättning också.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-08-06 19:04:47

Titti skrev:Jag var också hela tiden trött och somnade på väg till kudden flera gånger om dagen. Hur mycket jag än sov blev jag inte mindre trött. Till slut träffade jag en läkare som skickade mig till "Andningsresursteamet" på sjukhuset och de konstaterade att jag led av kraftiga och täta sömnapnéer, dvs jag slutade andas medan jag sov för att sedan dra ett djupt andetag när syrebristen blev för stor. I mitt fall mer än trettio gånger i timmen och upp emot nittio sekunder för ett varje som mest.

Undersökningen var enkel liksom behandlingen. Märkligt bara att ingen kommit på tanken innan. Nu har jag en "sovmaskin" som hjälper mig att inte få dessa apnéer och jag är otroligt mycket piggare idag och kan till och med lägga mig på sängen och läsa utan att somna.

Märkligt. Hur gjorde dom för att förstå att det var det du hade? Hur kan jag göra för att ta reda på om jag har det?
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Tornet » 2013-10-27 21:16:31

Har tyvärr ungefär samma symtom. Skillnaden är att tröttheten kom gradvis f.o.m. att jag var 20. Nu orkar jag inget, mina föräldrar okrar inte. Medicinerna hjälper dåligt. Lider med dig. Om du får någon lösning på dina problem så vill jag hjärna veta. :-)Happy
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Återgå till Aspergare och vården



Logga in