Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Inläggav Alien » 2013-07-28 14:25:34

(Detta är skrivet på makens dator, som saknar mus och därför tar allt mkt längre tid att göra för mig.)

Min mus stelnar ibland, dvs pekaren gör det. Andra gånger postar den dubbelt7 tredubbelt och ännu flera gånger, lång tid att ta bort.

Så jag försökte byta mus men nya musen fick ingen kontakt alls med datorn. Bytte tillbaka. Pekaren finns kvar, så jag kan klicka. Men jag kan inte skriva någonting.

Gick in på Mus på kontrollpanelen. Där fanns två alternativ HDI och PS/2. Det sade mig ingenting men PS/2 funkade inte, så jag avaktiverade den. Men ingen skillnad.

Detta hände naturligtvis just när jag skulle göra en utlandsbetalning. I natt funkade musen men det blev fel, så jag tänkte göra om det idag när jag var mindre trött. Och då är det inte bra om musen stelnar när man har begränsdad tid att skriva in koder. Därav musbytet, som ledde till "ur askan i elden".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 15:00:30

Vilket operativsystem används? Ansluts musen via USB eller PS/2 ? Är det en optisk eller mekanisk med kula?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav Alien » 2013-07-28 15:02:33

Oj, vilka svåara frågor!

Operativsystemet är windows vista.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav kiddie » 2013-07-28 15:04:36

USB är en platt metallkontakt, PS2 är rund med piggar och ofta grön.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav Alien » 2013-07-28 15:57:56

Den ena sladden har en svart platt, den andra en halvcirkelformad grön (ser inga piggar men räfflor).

Men vad betyder HID resp PS/2? Kan el ska man ha bägge aktiverade?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav Miche » 2013-07-28 16:06:06

Hur fan kan någon ha en dator utan mus? Det är ju 80-tal...

Den runda kontakten är PS/2, det är en gammal ganska dålig standard, kopplar man ur en sån måste man troligen starta om datorn för att få liv i den igen, de platta är mycket bättre, kallas USB och går att koppla in utan problem under drift.

HID är en standard för mänskliga interface (dvs normalt sett mus och tangentbord) och används tillsammans med USB.

Köp en ny mus vetja (köp en till maken med), skaffa ett nytt tangentbord samtidigt, total kostnad bör knappast överstiga 300.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 16:09:22

PS/2 går alldeles utmärkt att koppla ur och in under drift.. om man kör ett riktigt operativsystem som t.ex Unix..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav Joakoni » 2013-07-28 16:24:37

Miche skrev:Hur fan kan någon ha en dator utan mus? Det är ju 80-tal...

Miche, det kan handla om en laptop. Jag använder ingen mus heller.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Hjälp, kaninte skriva på datorn längre!

Inläggav Alien » 2013-07-28 16:41:26

Nu har jag en tredje mus, en urgammal stor och trög. (Finns väl en orsak till att den blev kasserad en gång.) Den har en grå rund kontakt.

Mysteriet hade tydligen en pinsamt enkel lösning. När maken höll på med sladdarna råkade han visst ta ur sladden till tangentbordet. :oops:

När jag tittar på datorns baksida blir jag alldeles förvirrad, det är därför maken får sköta allt sånt (jag är teknisk idiot men han är snäppet bättre iaf mer praktisk). Sex olika sladdar går ut från baksidan. Men vad är de 6 olika runda hålen över alla sladdra till för? Ett blått, ett grönt, två bruna, ett svart och ett grått.

Har förgäves försökt med utlandsbetalning igen. Den här gången fick jag ett nytt felmeddelande, BIC stämde inte överens med det uppgivna landet. Men BIC tog jag direkt från betalningsmottagarens papper. Jag har faktiskt betalat till utländsk bank via internet förut. Men den här gången blir det att gå till banken imorgon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-28 17:11:04

Alien skrev:Men vad är de 6 olika runda hålen över alla sladdra till för? Ett blått, ett grönt, två bruna, ett svart och ett grått.


De är med största sannolikhet 6 stycken 3,5 mm-kontakter för anslutning av exempelvis surroundhögtalare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Sv: Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Inläggav marxisten » 2013-07-28 17:32:44

plåtmonster skrev:Är det en optisk eller mekanisk med kula?


Det finns också möjligheten att det är en mus med laser istället för optiskt. Laser är det absolut bästa alternativet då de har riktigt hög avläsning och funkar på alla ytor.

Dock tror jag inte laser är aktuellt i detta fall, eftersom det i praktiken bara nyttjas inom spelindustrin. Tänkte bara informera om detta tredje alternativ som få vet om finns.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 17:37:05

Man kan belysa underlaget på olika sätt. Det blir ändå en optisk avläsning som slutresultat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Hjälp, kan inte skriva på datorn längre!

Inläggav marxisten » 2013-07-28 17:42:06

plåtmonster skrev:Man kan belysa underlaget på olika sätt. Det blir ändå en optisk avläsning som slutresultat.


Nej. Med "optisk mus" avser man de musar som nyttjar en LED-diorder för avläsning, och inte de med laser.

Musar med laser som avläsning saknar en LED-diordern och lyser därav inte, utan de nyttjar en diorder med infraröd laser istället. Detta ger ett flertal olika fördelar. Exempelvis hög avläsning och en mus med laser funkar på allt från musmatta till genomskinnliga glasbord något en vanlig optisk mus (LED) inte gör.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in