Ritalin (metylfenidat) vid AS utan ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav thefilosofer » 2013-07-21 18:09:13

Ja! På helgerna när jag inte käkar concerta kommer jag inte upp ur sängen. Ligger och räknar timmarna till måndag. Concerta fick mig att börja leva igen, innan var jag kroniskt trött.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Wine » 2013-07-21 21:01:21

Vilse skrev:...
Jag har "bara" AS, i perioder i kombination med depression, kraftlöshet, koncentrationsproblem och problem att komma igång och hålla fokus.
...


Att vara deprimerad innebär väl just att man även får problem med att koncentrera sig, att komma igång och göra saker, trötthet, sömnsvårigheter m.m. Ibland verkar dock inte antidepressiva läkemedel fungera. Har du prövat någon annan behandling exempelvis KBT för dina problem?

Att känna sig kroniskt trött, uppleva att man har "hjärndimma" samt ha koncentrationssvårigheter behöver ju inte innebära att man har ADD/ADHD. Finns andra förklaringar till sådana symtom också. Kanske handlar det om kroniskt trötthetssyndrom?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav kiddie » 2013-07-21 23:07:39

Jag har ADD men använder ritalin mot kronisk trötthet. Men jag hade inte fått medicinen utan min diagnos. Men övertygad att den hjälpt mot tröttheten även utan ADD. I vissa andra länder används stimulantia så här. Det man ska vara medveten om är att den energi man får inte kommer från tomma luften. Man måste ta igen och vila en annan gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav kiddie » 2013-07-21 23:33:22

I mitt landsting får man inte testa innan diagnos men de sa oxo att man kan få testa om man står i kö för utredning i andra landsting.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav kuj kuj » 2013-07-22 16:49:13

jag önskar att jag hade fått prova conserta eller ritalin.jag har as och add men
min läkare vill att jag provar en massa andra mediciner först.
men förhoppningsvis kommer jag att få prov snart då han har sagt att det inte är
uteslutet.
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav spejare » 2013-07-23 1:43:49

Jag kan också intyga att det förekommer, men jag vet inte hur vanligt det är.

Själv hade jag tur och fick diagnosen. För mig hjälper medicinen mot ungefär det som ni beskriver ovan: passivitet och trötthet. Fördelarna är påtagliga men det är nackdelarna också. Men det är väldigt individuellt hur det funkar.
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Vilse » 2013-07-23 15:54:22

Wine skrev:
Vilse skrev:...
Jag har "bara" AS, i perioder i kombination med depression, kraftlöshet, koncentrationsproblem och problem att komma igång och hålla fokus.
...


Att vara deprimerad innebär väl just att man även får problem med att koncentrera sig, att komma igång och göra saker, trötthet, sömnsvårigheter m.m. Ibland verkar dock inte antidepressiva läkemedel fungera. Har du prövat någon annan behandling exempelvis KBT för dina problem?


Jo, jag tänker lite som du, det var det jag menade med att allt går hand i hand. Har förutom en massa olika mediciner prövat flera olika terapier (kognitiv respektive psykodynamisk psykoterapi och dialektisk beteendeterapi). Har också fått elbehandlingar och anafranilinfusioner. Känns som att jag har testat rätt så mycket, och en del har haft effekt, men det har varit svårt att hitta något som gör att jag håller mig på banan under en längre tid.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Ascool » 2015-05-25 11:07:35

Gammal tråd men för mig nu aktuell.
Fick prova Voxra, sov då inte längre 14h/dygn. Egenremiss till utredning, konsaterad AS, INTE adhd-varianter.
Jag har fortfarande fokus och koncentrationssvårigheter och önskar prova Ritalin & dyl. Psykiater menar att det får man inte!!
Frågan är då var jag hittar nån som är villig skriva ut i Skåne, helst Lund Kristianstad Malmö Hässleholm.
Jag har inga missbruk (jo, har flera katter :p) och har aldrig haft. Har inte hittat något som funkar innan Voxra men den får mig bara att sova mindre, ger ingen energi.
Hjälp och tips?
Ascool
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-05-25

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav H2SO4 » 2015-05-25 12:19:31

Eftersom ritalin är licenspreparat måste du ha en ADHD/ADD-diagnos ihop med medförande större problem pga riskerna med preparaten. Läkemedelsverket kommer aldrig att godkänna det annars. Har du tur kan du få strattera utskrivet men milt i jämförelse med ritalin och annan verkningsprofil.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Blezza » 2015-05-25 20:08:18

H2SO4 skrev:Eftersom ritalin är licenspreparat måste du ha en ADHD/ADD-diagnos ihop med medförande större problem pga riskerna med preparaten. Läkemedelsverket kommer aldrig att godkänna det annars. Har du tur kan du få strattera utskrivet men milt i jämförelse med ritalin och annan verkningsprofil.


Ja i Sverige är väl inte chansen att få ritalin eller liknande utskrivet utan diagnos särskilt troligt, men nog inte omöjligt.. Kan tänka mig att privata psykatriker kan skriva ut det.

Själv tycker jag det är konstigt med krav på diagnos.. Kan tänka mig att ritalin skulle kunna vara hjälpsamt för individer med andra diagnoser.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Ascool » 2015-05-25 20:35:51

Nå, den psykiater jag går hos säger nej till Strattera med, så, frågan är då om det finns någon som vet någon som skriver ut något ADHD-preparat till diagnostiserad AS.
Ascool
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-05-25

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Zima33 » 2015-05-26 1:45:42

H2SO4 skrev:Eftersom ritalin är licenspreparat måste du ha en ADHD/ADD-diagnos ihop med medförande större problem pga riskerna med preparaten. Läkemedelsverket kommer aldrig att godkänna det annars. Har du tur kan du få strattera utskrivet men milt i jämförelse med ritalin och annan verkningsprofil.

Ritalin och andra metylfenidat är inte licenspreparat längre. Det måste vara en psykiatriker som skriver ut dem dock. "Större problem" behöver man inte heller ha. Jag fick iallafall Ritalin direkt efter ADD-diagnosen och jag har inte så stora problem enligt min mening (de som utredde mig kanske tyckte mina problem var stora).

Däremot Metamina (dexamfetamin) är på licens.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav H2SO4 » 2015-05-26 13:33:55

Zima33 skrev:
H2SO4 skrev:Eftersom ritalin är licenspreparat måste du ha en ADHD/ADD-diagnos ihop med medförande större problem pga riskerna med preparaten. Läkemedelsverket kommer aldrig att godkänna det annars. Har du tur kan du få strattera utskrivet men milt i jämförelse med ritalin och annan verkningsprofil.

Ritalin och andra metylfenidat är inte licenspreparat längre. Det måste vara en psykiatriker som skriver ut dem dock. "Större problem" behöver man inte heller ha. Jag fick iallafall Ritalin direkt efter ADD-diagnosen och jag har inte så stora problem enligt min mening (de som utredde mig kanske tyckte mina problem var stora).
Däremot Metamina (dexamfetamin) är på licens.


Jaha där ser man. Skiljer nog mellan psykiatriker/läkare hur lättvindigt detta skrivs ut. Väldigt många klarar sig utan stimulantia som inte har uppenbara problematiska koncentrationsproblem. Jag själv har ADD-diagnos och min läkare vägrade skriva ut när jag ville testa. Inser nu i efterhand ändå att metylfenidat verkligen inte är rätt för mig.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Fretshi » 2015-05-26 16:29:24

Jag har också Asperger och ADD och fått Ritalin utskrivet.
Vet inte riktigt hur det påverkar mig, kanske att jag lättare kommer ur en jobbig trötthet jag haft, fast tror jag behöver andra stöd med i vardagen.

Skulle vilja veta varför preparatet inte kan vara bra?
Har upplevt lite mer trötthet på sistone, men osäker på om det är pga Ritalinet eller att jag stressat för mycket, haft mycket att göra på sistone.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Zima33 » 2015-05-27 2:19:23

Fretshi skrev:Skulle vilja veta varför preparatet inte kan vara bra?


Man kan få högt blodtryck och hög puls av det. Även hjärtklappning och magbesvär, nedsatt aptit och gå ner i vikt. Jag minns inte alla biverkningar men de står ju i fass.se om du vill läsa.
Har du inte läst bipacksedeln innan du började ta den förresten? Där står biverkningar och risker.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Fretshi » 2015-06-18 18:03:24

thefilosofer skrev:Vafan jag har Aspergers men var tvungen att göra en jävla adhd utredning för att få centralstimulantia! Jag hade dock inte adhd eller add utan typ "okänd koncentrationsstörning" vilket räckte.

Jag har provat Ritalin av en vän som har adhd (nej jag har inte snortat eller kastat i mig en näve utan bara tagit en om gången) och jag fann en väldigt väldigt positiv förändring, bl a kunde jag hänga med i konversationer utan att börja tänka på annat osv, jag funkade helt enkelt mycket bättre. Ska hämta ut centralstimulantia imorgon, vet inte vad jag får för något men nåt får jag iaf, när jag väl får det så ska jag försöka plugga gymnasiet igen (4e försöket).


Jag tar också Ritalin 40 mg 2 20 mg tabletter på morgonen, har upplevt lite mer ångest nu på sista tiden och åkte till och med till akuten när jag kände lite tryck över bröstet och det började krypa i kroppen, vet inte om detta är biverkningar från ritalinet eller om det beror på stress.
Kan inte påstå att jag lättare följer med i konversationer nu än innan, kanske lite. Känns som jag ibland är trög i hjärnan, men det kanske mera beror på min utmattning som jsg drog på mig när jsg skrev mitt kanditarbete.
Ska hursom ta upp detta med min behandlare på psykiatrin.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Fretshi » 2015-06-18 18:07:21

Syrenlila skrev:Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men jag blev inte klokare på den, så jag startar en ny.

Jag kommer att få min dom (efter neuropsykiatrisk utredning) om ett par veckor. Det blir antagligen asperger, men jag är tveksam om jag når upp till kriterierna för ADD. Dock så har jag problem med koncentrationen samt impulsivitet, och mitt belöningssystem är som hos en person med ADHD/ADD, dvs jag behöver nytt nytt nytt hela tiden, tröttnar på saker fort osv. Men kan man, trots att man inte uppfyller kriterierna för ADD, få medicin för koncentrationssvårigheter mm om man har AS som diagnos?

Mvh Syrenlila.


Angående att nå upp till kriterier för ADD, hur menar du då?
Jag fick själv den diagnosen plus asperger och när jag frågade psykologen om ADD så sa hon mest att jag fick den då jag har problem med koncentrationen. Så det kändes som det var relativt lätt att få en ADD diagnos om man uppvisar koncentrationssvårigheter, kanske var uppenbart i mitt fall...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Fretshi » 2015-06-18 18:26:44

Zima33 skrev:
Fretshi skrev:Skulle vilja veta varför preparatet inte kan vara bra?


Man kan få högt blodtryck och hög puls av det. Även hjärtklappning och magbesvär, nedsatt aptit och gå ner i vikt. Jag minns inte alla biverkningar men de står ju i fass.se om du vill läsa.
Har du inte läst bipacksedeln innan du började ta den förresten? Där står biverkningar och risker.


Jo jag läste den långa bipackssedeln om alla biverkningar, stod ju en rad olika symtom.
Dock sa både min behandlare och läkare att detta skulle hjälpa mig så jag oroade mig inte allt för mycket över biverkningarna utan tog medicinen som läkaren sagt åt mig att göra.

Har läst här också att en del blir mer öppna, det tycker jag nog inte jag blivit, kan dock bero på min utmattning att medicinen inte hjälper mot den, dock ska jag nog ta upp en del nädts vecka med min behandlare, då jsg börjar bli lite mer skeptisk till hur detta påverkar mig.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Eeira » 2015-08-24 23:48:46

Där jag bor får man (såvitt jag vet) inte prova centralstimulantia utan ADD/ADHD-diagnos.
Själv fick jag Ritalin utskrivet efter en felaktig ADD-diagnos. Utredningen gjordes av en privat psykolog, men Landstingets psykiatriker skrev ut medicinen utan att träffa mig och utan att läsa utredningen. Jag pratade enbart med en sköterska som sedan meddelade psykiatrikern att jag önskade testa Ritalin. Anmärkningsvärt!

Jag reagerade emellertid så kraftigt på den att jag fick sluta efter bara ett par dagar. Blev fruktansvärt trött och fick stora koncentrationssvårigheter. Har inte något minne av att det stod i FASS att man kunde reagera så, men det gjorde jag.
Senast redigerad av Eeira 2015-08-24 23:50:50, redigerad totalt 1 gång.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Dandelo » 2015-09-18 19:24:21

Använder just nu Strattera 60 mg men har noll effekt utav den. Kan läkare på VC skriva ut annat preparat tror ni, eller måste jag kontakta den fördömda psykiatrin?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Zima33 » 2015-09-18 21:07:27

Dandelo skrev:Använder just nu Strattera 60 mg men har noll effekt utav den. Kan läkare på VC skriva ut annat preparat tror ni, eller måste jag kontakta den fördömda psykiatrin?

Voxra kan du nog får via vc-läkare men centralstimulantia får väl bara skrivas ut av psykiatriker.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in