Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Alien » 2013-07-19 16:12:32

Ett solklart tecken på övervåld och polisbrutalitet, tycker jag.

DN Sthlm skrev:Det var natten till fredagen som polisen kallades till hörnet Brunnsgatan-Regeringsgatan i Stockholm där den berusade mannen hade hotat och misshandlat några personer. Han hade också slagit sönder en glasruta med handen och blödde kraftigt.

Den kvinnliga polisen var först på plats med sin hund. DN.se har lagt ut en film som visar hur polisen angriper mannen med ett stort antal batongslag, samtidigt som hunden angriper mannen. Filmen visar att mannen just då inte var aggressiv utan försökte värja sig mot angreppen, tills han föll omkull.


Hur bråkig den berusade mannen än varit förut, låg han nu på marken, så varför slog hon så? Var hon rädd för att hon var ensam, endast schäfern som skydd? Men någon fara kan väl en berusad man utan vapen knappast varit för en poliskvinna med tjänsteschäfer? Eller är det så här det brukar gå till, det är bara att ingen utomstående filmar annars?

Polisledningen reagerar också konstigt, business as usual. Ingen omplacering, ingen avstängning.

Efter polisingripandet med hund och batong mot en berusad man pågår nu två brottsutredningar, mot mannen och den kvinnliga polisen. Under tiden får hon arbeta kvar på polisens hundenhet.

– Arbetsgivaren står fast vi att det inte blir någon omplacering under pågående utredning, säger Towe Hägg, talesperson för stockholmspolisens länskommunikationscentral.

Towe Hägg vill inte ge någon förklaring till beslutet.
http://www.dn.se/sthlm/brottsmisstankt- ... obba-kvar/

Även om polisen gått på semester nu (och alltså inte jobbar nu) tycker jag en markering varit på sin plats.

Här är klippet: http://www.dn.se/webb-tv/har-ingriper-p ... ch-batong/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Nibor » 2013-07-19 16:19:43

"Vad spränger du hela gatan med frågar jag!?"
"Är du sugen på att testa?" :twisted: :D
*Batong*
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav alixha » 2013-07-19 19:02:51

Det verkade som att hon blev väldigt rädd när han pratade om att spränga gatan.
Kanske trodde hon att han hade någon slags detonator och ville få kontroll över situationen.
Mannen var dessutom nerblodad och berusad, någon som kan anses som oberäknelig.
Antalet batongslag ökade ju eftersom han inte gjorde som polisen sade och sen drullade runt på gatan. Hunden verkade inte bita så hårt utan jobbade mest för att skrämma mannen, duktig hund.

Kunde hon ha hanterat det annorlunda? Absolut, hon hade inte behövt slå honom om och om igen, hon hade kunnat vara fortsatt lugn och bara försökt att prata med mannen etc.
Kunde han ha undvikit det? Absolut, genom att göra som polisen sa åt honom om och om igen, "lägg dig ner" och inte skrämma skiten ur henne genom att säga att han ska spränga saker.

Vem har rätt? Ingen, båda parterna gör fel i denna situationen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Savanten Svante » 2013-07-19 19:21:51

Själv hade jag nog varit MER benägen att lägga mig om nån såg till att hunden höll sig borta...
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Azo85 » 2013-07-19 20:04:00

Säger en polisman till en att lägga sig ned två gånger och man inte gör detta anser jag att polismannen skall knäcka lårbenshalsen med ett ordentligt slag. Har inget problem med att ordningsmakten brukar våld mot olydiga medborgare. I det här fallet får personen skylla sig själv att han försöker driva med ordningsmakten och därefter inte följa ordningsmaktens order.

Driver man med eller beter sig odrägligt gentemot ordningsmakten skall man ha stryk. Tråkigt att polismannen inte verkar kunna hantera batongen särskilt bra. Något de uppenbarligen behöver öva mer på.

Savanten Svante skrev:Själv hade jag nog varit MER benägen att lägga mig om nån såg till att hunden höll sig borta...


Instämmer. Springer en främmande hund mot mig (vilket händer) är inte min reflex att lägga mig ned. Snarare titta efter tillhygge att hålla hunden borta med. Krävs mycket för att lägga sig ned när man blir attackerad av djur.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Azo85 » 2013-07-19 20:17:06

Sedan kan man även tänka på att offret insinuerar att han skall spränga gatan vilket borde vara terroristbrott vilket har ett högt straff, livstid? Alltså en individ som påstår sig vara i färd med att begå ett brott som ger livstids fängelse. Polismannen har alltså att göra med en terrorist. Förstår inte hur det kan bli något gnäll över att polisen misshandlar i en sådan situation.

Är jag så dum att jag går till polishuset och knackar på en med en stor väska på ryggen och säger att jag skall spränga polishuset så får jag nog skylla mig själva oavsett vilken behandling jag får. Typ samma sak.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-19 20:20:56

Polisen måste få vara auktoritär. Mannen lydde inte order. Han kunde ha attackerat poliskvinnan, det vet man inte.

Hunden är sannolikt en Belgisk Vallhund - Malinois.

Bild
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Nibor » 2013-07-19 20:23:22

Hunden verkar mer uppspelt än aggressiv.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-19 20:30:02

Belgiska vallhundars normalläge är uppspelt :lol: . Skojar inte, de är sjukt arbetsvilliga och skitjobbiga om de inte får arbeta.

Hunden i videon har en bra av och på-knapp som man brukar kalla det. Den är dresserad till att bita sig fast i rörliga personer i sådana där situationer. När han lade sig ner släppte hunden kvickt mannen. En polishund är generellt ingenting att vara rädd för anser jag. Endast de mest mentalt sunda exemplaren får ju arbeta.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Natten » 2013-07-19 20:33:08

Full norrlänning vs instabil poliskvinna. Hunden var den enda jag sympatiserade med i den där videon.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Nibor » 2013-07-19 20:36:08

Måste vara svårt att förstå hur det är att arbeta som polis. Allt är hot och potentiella lagbrytare.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Azo85 » 2013-07-19 20:45:38

sugrövmanövern skrev:Hunden i videon har en bra av och på-knapp som man brukar kalla det. Den är dresserad till att bita sig fast i rörliga personer i sådana där situationer. När han lade sig ner släppte hunden kvickt mannen. En polishund är generellt ingenting att vara rädd för anser jag. Endast de mest mentalt sunda exemplaren får ju arbeta.


Svårt att vara rationell i sådan situation. 5 gånger har främmande hund sprungit mot mig utan att jag vetat om att det varit hund i närheten. Varje gång har jag instinktivt letat efter en pinne eller sten att slå ihjäl hunden med. Bara slagit en hund en gång efter att den försökt/lyckats bita mig. Det mest onaturliga borde vara att lägga sig ned osäker på om jag skulle klara att tänka så om en hund attackerar. Tror inte hundar gör nytta i en sådan situation. I en situation där jag är våldsam gör den nog nytta då jag kommer koncentrera mig på hunden och då får polismannen möjlighet att oskadliggöra mig.

Man är nog mer rädd för en hund än en person med batong och således agerar mer på rädsla än förnuft.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-19 21:15:41

Azo85: Men nu talar du om ensamspringande hundar vars mentalitet du inte har en aning om, självklart ska du inte lägga dig ner då. Bäst är att inta en ointresserad auktoritär rakryggad position. Så hunden slipper vara rädd för dig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Flawed » 2013-07-19 21:39:04

Vad gör poliskvinnan själv med en hund som enda sällskap?
Idiotiskt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav anyless » 2013-07-19 22:28:49

Jag håller med Flawed, det är ju om ngt en stor fet miss från polismyndighetens sida att en polis var ute ensam med bara en hund, och att det var en kvinna dessutom! Kvinnor är ju i regel svagare än män, t.om kvinnliga atleter har t.ex svagare muskulatur i sina händer än det man ser hos otränade män, vilket jag tror är en starkt bidragande orsak till det amatörmässiga hanterandet av batongen man kan se i videon.

Det kan även uppstå rätt farliga situationer för en polis i situationer som denna, tänk er t.ex om denna fulla snubbe hade haft ett gäng fulla polare i närheten som såg när han fick däng av polisen och blev påhoppad av hunden, finns säkert människor som i ett påverkat tillstånd (säkert vissa nyktra me..) skulle komma och hjälpa sin vän ur situationen och ge polisen spö, är ju inte helt otänkbart att de skulle kunna sluta illa för polisen.

Sedan känns det ju något underligt att t.ex pepparspray inte används, utan istället bankas det på ordentligt med en batong som polisen tycks vara tämligen oförmögen att hantera på ett korrekt vis.
anyless
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-07-09
Ort: Göteborg

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Flawed » 2013-07-19 22:35:57

Ska man bussa hunden på psykotiska människor också och förvänta sig att de ska ligga ner snällt och rationellt?
Hon borde ha kallat på hjälp men hon verkar ha nåt Chuck Norris komplex.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Mountain_lion » 2013-07-19 22:37:15

Det jag reagerar på är hur snabbt polisen går från lugn utfrågning till att bli så aggressiv att hunden reagerar. Jag blir nyfiken om hennes tjänstgöringsschema visar att hon arbetade den kvällen när en man sprängde sig själv och/eller kanske till och med var inom synhåll för den händelsen. Om det inte är hanterat av polisens psykolog så blir beteendet föståligt, om än inte OK. Hade hon sparkat undan ena benet på honom och därmed fått ned honom på marken snabbare hade jag inte reagerat lika starkt. Då hade hade han fått en intermuskulär blödning, ingen fara eller ett uttänjt ledband, ingen större fara det heller. Batongslagen på sidan och baksidan av nedre bål kan ge inre blödningar, vilket kan bli lite mer allvarligt.

Sedan agerar hon och hunden korrekt när mannen ligger ned.
Jag håller med om att mannen beter sig väldigt dumdristigt och med en sådan reaktion på alkoholintag borde han förstå bättre än att dricka alkohol.

Polisen har sannolikt fått ta semsater för att komma ur skottlinjen. Risken är att polisledning inte har tillräckligt med mod att hantera frågan korrekt utan sopar det under mattan. Jag är endast intresserad av att aktuell polis får den hjälp hon behöver för att i en liknande situation agera lugnt och eftertänksamt.

Hundpatrull är inte ovanligt ensamma. Ingen skugga över henne där.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-20 0:20:24

Mannen var kanske hundrädd? Det kan vara tillräckligt för att agera irrationellt. Det är otäckt med stora hundar som kommer i närheten av ens ansikte.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Huggorm » 2013-07-20 0:22:13

Bjäbbmonstret skrev:Mannen var kanske hundrädd? Det kan vara tillräckligt för att agera irrationellt. Det är otäckt med stora hundar som kommer i närheten av ens ansikte.

Största anledning till att han agerade irrationellt var nog att han var full
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Alien » 2013-07-20 0:37:10

sugrövmanövern skrev:Belgiska vallhundars normalläge är uppspelt :lol: . Skojar inte, de är sjukt arbetsvilliga och skitjobbiga om de inte får arbeta.

Hunden i videon har en bra av och på-knapp som man brukar kalla det. Den är dresserad till att bita sig fast i rörliga personer i sådana där situationer. När han lade sig ner släppte hunden kvickt mannen. En polishund är generellt ingenting att vara rädd för anser jag. Endast de mest mentalt sunda exemplaren får ju arbeta.

Ja, det var en fin hund. Den gjorde sitt jobb, den bet för att den fått order om det/lärt sig det, inte för att den var arg. Och när den får order om att lägga sig ner ligger den lugnt och stilla.

Men hundrädda och/el fulla människor fattar väl inte det utan blir väl automatiskt rädda för hunden och reagerar irrationellt.

Jag ser för övrigt ingen skillnad på en schäfer och en malle, även om jag tror att schäfern är kraftigare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Alien » 2013-08-03 15:56:02

Det här med att polisen kommer undan med våld är förstås ingen nyhet. Oftast finns det ingen film heller.

DN skrev:Poliser som har åtalats för våld i tjänsten frias i mer än hälften av fallen. Det visar ny statistik som DN har tagit del av.

– Det är absolut svårast att få en polis fälld för våld i tjänsten.

Det säger chefsåklagare Christer Ekelund vid Riksenheten för polismål. Han har precis sammanställt statistiken över mål mot polisanställda.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varann ... d-gar-fri/

Nu är det förstås få fall som går så långt som till åtal.

År 2011 kom det in mer än 5.600 anmälningar mot poliser, men endast 1,6 procent av dem ledde till åtal eller strafföreläggande. I de övriga fallen har åklagare bedömt att något brott inte har begåtts eller att det inte går att bevisa brott.

Men även när åklagaren anser att fallet håller för åtal går poliserna oftast fria till slut. Mellan 2005 och 2012 har domstolarna prövat polis­våld i 53 fall. I 27 fall friades poliserna och i 26 fall fälldes de. Det är mycket lägre andel än i andra typer av mål. Någon säker statistik finns inte men polisprofessorn Leif GW Persson uppskattar att åklagarna generellt vinner cirka 80 procent av sina mål.


Polisen har ju rätt att använda våld i tjänsten, och domstolarna vill hellre fria än fälla. "It's complicated". Så här säger åklagaren:

Ibland har rätten en annan syn än åklagaren på vad som är tillåtet våld.

Han konstaterar att det ibland finns filmbevis, precis som i fallet som DN avslöjade i förra veckan, där en berusad man i Stockholm angreps med batong av en polis och hennes hund. Men domstolen kan ändå välja att fria eller bedöma det som ett mindre allvarligt brott.

– Det handlar också om hur polismannen uppfattar situationen. Polismannen kan säga att han uppfattade det som en nödsituation. Då är det åklagarens sak att bevisa att polisen inte kan ha uppfattat det så. Det är ofta jättesvårt, säger Christer Ekelund.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav Alien » 2013-10-15 14:33:34

Nu blir polisen åtalad.

DN skrev:På måndagen kom beskedet att Mats Åhlund åtalar polisen.

– Jag har fattat beslutet därför att jag på objektiva grunder tycker mig kunna emotse en fällande dom för antingen misshandel alternativt tjänstefel, säger han.

Enligt åtalet har polisen misshandlat mannen genom att låta sin tjänstehund gå till angrepp och bita honom samt slå honom med över tio slag med batong på hans armar, ben, rygg och mage, vilket har förorsakat smärta, svullnader samt blåmärken och bit- och sårskador över höger ljumske.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis- ... shandel-2/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav blyger » 2013-10-16 8:18:44

Tycker det är rätt obehagligt hur snabbt hon går över till att puckla på så, men å andra sidan känner jag till personen i fråga och hennes humör sen tidigare så det färgar nog min bild av det. :?

Men jag tycker många gånger det är underligt när man ser vilka rätt instabila människor under ens uppväxt som sen kommer igenom polisskolan och blir poliser. Gör mig överlag väldigt avig till poliser.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Polisen slog och slog med batongen och polishunden bet

Inläggav elle » 2013-10-16 8:50:08

Flawed skrev:Vad gör poliskvinnan själv med en hund som enda sällskap?
Idiotiskt.

Vad är det som är idiotiskt med en kvinnlig polis och hunden ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in