Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-16 1:32:38

Har tänkt lite på en sak ...

Jag är en sådan som lider av brutal PMS, dvs. den sorten man kallar PMDD. Varje månad, när jag blir sämre pga. PMS, känner jag dock att aspergerprobelem typ blir dubbelt så svåra. De aspergerrelaterade besvär jag har blir alltså mycket mer märkbara för mig pga. PMS!

Jag känner att jag blir dubbelt så osocial, paranoid, har mycket svårare med ögonkontakten, får ännu mer problem med motoriken, får ännu svårare att organisera saker och ting, osv osv.

Känns kort och gott som om jag får en fet aspergerkäftsmäll i slutet av varje månad.

Jag undrar nu - finns det fler tjejer som känner igen sig ?
Upplever ni också detta ?


:-)004
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Geisha » 2013-07-16 4:18:51

Kan inte påstå att mina asperger-drag blir starkare i och med mens, jag har i vilket fall som helst inte reagerat över det. Men sen så tror jag inte att jag direkt lider av PMS heller för den delen. Det är väl inte alla flickor/kvinnor som får det?
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Re: Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav kvasten » 2013-07-16 8:02:00

Smärta och trötthet triggar nästan alltid aspergerbeteende (även nt blir mindre flexibla och har svårare att kommunicera när de är smärtpåverkade) så det är ju inte konstigt att det blir så egentligen. Man orkar inte hålla emot psyket lika mycket när kroppen stör.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav rapchic » 2013-07-16 10:02:13

Ja det blir värre med PMS och som kvasten säger, smärta och trötthet gör det värre och det är inte bra för mig som har en värksjukdom som ger trötthet.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav plåtmonster » 2013-07-16 14:40:24

En varm gummiflaska på magen skall visst hjälpa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Kattmamma » 2013-07-16 14:46:05

Både min adhd och min Asperger blir mer framträdande vid PMS och mens.
Consertan hjälper inte och jag är dubbelt så okoncentrerad som vanligt , känslig och ängslig.
Arg blir jag inte men gråter och orkar inte med folk.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-16 16:12:33

kvasten skrev:Smärta och trötthet triggar nästan alltid aspergerbeteende (även nt blir mindre flexibla och har svårare att kommunicera när de är smärtpåverkade) så det är ju inte konstigt att det blir så egentligen. Man orkar inte hålla emot psyket lika mycket när kroppen stör.


Mjo det låter mycket logiskt! Så jävla jobbigt att hjärnan blir mos både pga. hormonerna och en extra aspergerkäftsmäll... :-)002

Kattmamma skrev:Både min adhd och min Asperger blir mer framträdande vid PMS och mens.
Consertan hjälper inte och jag är dubbelt så okoncentrerad som vanligt , känslig och ängslig.
Arg blir jag inte men gråter och orkar inte med folk.


Känns betryggande att höra att någon annan upplever samma sak!

Själv brukar jag tyvärr bli ganska arg och intolerant mot människor/deras beteende pga. PMS-aspergern... Hatar typ alla när jag mår så :-)002 Blir också extra känslig och misstolkar/tar saker som kritik mycket mera.

Tycker det är jävligt synd att det ska behöva bli ännu värre än vad det redan är för en ... Känns mycket påfrestande.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-16 18:58:30

Om det är hormonbalansen kanske det blir bättre i övergångsåldern men du kanske har många åt kvar till dess? Har du prövat att gå på p-piller och allt sånthär?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav rapchic » 2013-07-16 22:03:34

Bjäbbmonstret skrev:Om det är hormonbalansen kanske det blir bättre i övergångsåldern men du kanske har många åt kvar till dess? Har du prövat att gå på p-piller och allt sånthär?

Ska bara varna att vissa P-medel gör PMS värre. Jag testade P-ring för några år sen och jag blev ett MONSTER hela tiden dvs inte bara under PMS. Läkaren vart väldigt konfunderad då dom ska ge mindre hormoner än P-piller.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Kattmamma » 2013-07-16 22:18:15

Pröva soya dryck , det hjälper mig en del.
Två glas om dagen.
Nyttigt som mjölk och proteiner i som gör att man håller sig mätt.
Annars har jag prövat cipramil ( lyckopiller).
Min PMS började på dag 18 i mens cykeln och då åt jag cipramil fram till mensen slutade och då mådde jag bättre och åt bara fram till dess.
Skriv upp i din almenacka hur ditt mående är för varje dag och beskriv för din gynekolog eller husläkare.
Lycka till.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav JCSweden » 2013-07-16 22:18:50

Känner igen det där med paranoia och ökad ångest. Får jättelätt för att gråta, vill bara ibland skrika rätt ut och blir mycket långsammare i tankarna. Jag får svårare att hålla upp min "NT-fasad" och hatar det faktum att jag föddes som kvinna. Dessutom blir tankarna mer högljudda och negativa vilket ibland leder till sömnbrist, inte så bra när hormonerna redan gör en trött. Jag funderar allvarligt på att börja käka p-piller (har aldrig gjort det innan) eller något ssri-preparat vilket min KBT-terapeut rekommenderade när jag gick hos henne. Men samtidigt vill jag inte bli beroende av mediciner :?
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Kattmamma » 2013-07-16 22:29:00

För mig var lyckopiller en livboj som gav mig livet tillbaka.
Jag såg allt i svart och mådde så dåligt!
Det är inte rätt att man ska må så fruktansvärt dåligt.
Jag gjorde slut med pojkvännen och sa upp mig på jobb för jag mådde så dåligt och förstod inte att det var PMS som spökade.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-16 22:38:45

rapchic skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Om det är hormonbalansen kanske det blir bättre i övergångsåldern men du kanske har många åt kvar till dess? Har du prövat att gå på p-piller och allt sånthär?

Ska bara varna att vissa P-medel gör PMS värre. Jag testade P-ring för några år sen och jag blev ett MONSTER hela tiden dvs inte bara under PMS. Läkaren vart väldigt konfunderad då dom ska ge mindre hormoner än P-piller.


Ja men jag tror det är stor skillnad på vilken sort det är, exempelvis om det är vanliga p-piller eller minipiller, om de innehåller östrogen eller bara gestagener. De påverkar ju hormonerna på olika sätt. Sen är det också frågan om hur hormonerna tas . Jag är skeptisk mot preparat med depåeffekt eftersom jag inte tror att hormonerna utsöndras lika jämnt som när man tar tabletter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav blyger » 2013-07-17 0:08:58

Jag mår också sämre på alla vis innan mens, har just fått mens.Tuff period, har pcos och oregelbunden mens så det är lite svårt att ha nån koll. Men har bokat tid hos BM i höst äntligen för att prova p-piller.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-17 0:33:37

För att förtydliga: jag har typ testat allt man kan testa för att bli bättre ://

P-piller: fullt av massa skitbiverkningar och förstörde massor för mig - bet ej på PMS-besvären, blev snarare sämre

SSRI: funkade skitbra ett tag - men tappade sedan effekten. Fick obefintlig sexlust 2 veckor varje månad, ingen aptit alls och "elchocker" i skallen.
Jag slutade!

Naturläkemedel: vissa preparat hjälper till viss del ... men inte tillräckligt.
Testat nattljusolja, femicur, munkpeppar och E-EPA.

Testar just nu: Naturlig progesteronkräm som ska balansera hormonerna när progesteronet sjunker som fan 14 dagar innan mens. Sen jag började testa har jag typ fått kanske 5 sjukdagar istället för 16!!!! Under 11 dagar slipper jag alltså blackouter, darrningar, paranoia, extrem ilska osv osv - så nu hoppas jag det fortsätter hjälpa mig!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav blyger » 2013-07-17 1:08:00

Det där är så jobbigt när man testar och kämpar för att få det drägligare, men inget hjälper.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-17 2:00:16

Låter bra om det lindrar med progesteronkräm men har du inte fått pröva läkemedel med progesteron eller andra gestagener då? Såsom Minipiller typ Cerazette eller preparat som Provera? Och i så fall, är den här krämen ändå bättre? Den lär ju inte gå på högkostnadskortet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-17 2:55:10

blyger skrev:Det där är så jobbigt när man testar och kämpar för att få det drägligare, men inget hjälper.


Ja verkligen ... iaf när man förlitar sig på att läkare ska kunna hjälpa en, och dom ger en kalla handen ://

Bjäbbmonstret skrev:Låter bra om det lindrar med progesteronkräm men har du inte fått pröva läkemedel med progesteron eller andra gestagener då? Såsom Minipiller typ Cerazette eller preparat som Provera? Och i så fall, är den här krämen ändå bättre? Den lär ju inte gå på högkostnadskortet.


Minipiller innehåller syntetiskt progesteron som tyvärr inte gör något gott alls för kroppen - i alla fall inte för oss som behöver mer kroppseget progesteron. Ska länka en bra artikel om detta, om jag hittar den, så du förstår vad jag menar!

Syntetiskt progesteron kan snarare ställa till det ännu mera - så det har jag låtit bli att testa.

Krämen jag köpt är från USA, men går även att köpa här i Sverige på nätet till ett dyrare pris. För mig kostade den typ 150-200 kr, medan den kostar runt 500 från svenska hälsokostaffärer. Så priset var helt överkomligt ändå!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav rapchic » 2013-07-17 9:09:31

Bjäbbmonstret skrev:
Ja men jag tror det är stor skillnad på vilken sort det är, exempelvis om det är vanliga p-piller eller minipiller, om de innehåller östrogen eller bara gestagener. De påverkar ju hormonerna på olika sätt. Sen är det också frågan om hur hormonerna tas . Jag är skeptisk mot preparat med depåeffekt eftersom jag inte tror att hormonerna utsöndras lika jämnt som när man tar tabletter.

Det jag ville visa var att alla påverkas olika av P-medel, för vissa blir det värre även om man "ska" bli bättre. P-piller som ska ha högre doser hormon än P-ring funkar tex bättre på mig.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-17 17:26:28

Plasticfck skrev:
Minipiller innehåller syntetiskt progesteron som tyvärr inte gör något gott alls för kroppen - i alla fall inte för oss som behöver mer kroppseget progesteron. Ska länka en bra artikel om detta, om jag hittar den, så du förstår vad jag menar!

Syntetiskt progesteron kan snarare ställa till det ännu mera - så det har jag låtit bli


Ja vissa påstår det men hur vet du att det är sant? Jag behandlades med progesteron mot min endometrios, slapp därmed en operation, blev av med alla symptom för flera år framöver och fick dessutom som bonus en positiv effekt på den virrighet jag brukar råka ut för vid mens så jag slutade tappa bort nycklar och plånböcker under den period behandlingen varade.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-17 17:37:48

rapchic skrev:Det jag ville visa var att alla påverkas olika av P-medel, för vissa blir det värre även om man "ska" bli bättre. P-piller som ska ha högre doser hormon än P-ring funkar tex bättre på mig.


Det hardu säkert rätt i och det tråkiga är ju att man inte kan säga på förhand vem som ska reagera hur på ett visst p-medel vilket faktiskt är förvånande. Jag tycker det borde vara det naturliga att exempelvis ta reda på vad en kvinna har för hormonbalans innan man börjar mixtra med den i stället för att uppmuntra en massa unga kvinnor till att bli försökskaniner, ofta också innan de hunnit utveckla sin sexualitet tillräckligt för att kunna vara säkra på om de får några sexuella biverkningar. :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-17 21:00:58

Bjäbbmonstret skrev:
Plasticfck skrev:
Minipiller innehåller syntetiskt progesteron som tyvärr inte gör något gott alls för kroppen - i alla fall inte för oss som behöver mer kroppseget progesteron. Ska länka en bra artikel om detta, om jag hittar den, så du förstår vad jag menar!

Syntetiskt progesteron kan snarare ställa till det ännu mera - så det har jag låtit bli


Ja vissa påstår det men hur vet du att det är sant? Jag behandlades med progesteron mot min endometrios, slapp därmed en operation, blev av med alla symptom för flera år framöver och fick dessutom som bonus en positiv effekt på den virrighet jag brukar råka ut för vid mens så jag slutade tappa bort nycklar och plånböcker under den period behandlingen varade.


Fast nu förstår jag inte din avsikt riktigt ..
Ovan beskrev jag vad som passar MIG bäst, att jag hittat något som verkligen verkar fungera, och då ser jag ingen anledning till att jag skulle proppa i mig syntetiskt hormon istället :-)002 Jag valde att testa det kroppsegna progesteronet både pga. vad jag läst och mina tidigare dåliga erfarenheter av hormonella p-medel. Hittade inte en enda artikel som propagerade för fördelarna med syntetiska hormoner, men däremot för de naturliga. Därav mitt val!

Är glad att syntetiska hormoner har varit bra för dig - men själv är jag nöjd med den lösning jag hittat för mig själv.

Återkommer med relevant fakta när jag hittat den artikel jag tänkte länka.
Det går annars även bra att googla efter typ "natural progesterone" om du är intresserad.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Plasticfck » 2013-07-17 21:06:44

Här är en av artiklarna jag syftar på - som fick mig att gräva vidare efter mera fakta om naturligt vs. syntetiskt progesteron.

http://www.project-aware.org/Resource/a ... nces.shtml
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tjejer - asperger känns värre pga PMS ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-18 2:00:56

Nja om du nöjd med krämen och tycker att den funkar och inte har något emot att betala den själv så inte uppmanar jag dig att byta. Men jag ville gärna problematisera ditt påstående om att gestagener och progesteron som ingår i vanliga läkemedel "inte gör något gott alls för kroppen" eftersom jag själv haft erfarenhet av att det kan ge just en humörutjämnande effekt vilket jag antar att du är ute efter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in