Shipping - att gilla par

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Shipping - att gilla par

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-08 20:00:18

Miche skrev:
nallen skrev:
colaflaska skrev:Finns ingen vits, det är bara kul!

Larv!

Alla har väl rätt att roa sig med de vill!


Jag förstår inte det roliga i det bara
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Shipping - att gilla par

Inläggav colaflaska » 2013-07-08 20:02:33

Bjäbbmonstret skrev:
Miche skrev:
nallen skrev:Larv!

Alla har väl rätt att roa sig med de vill!


Jag förstår inte det roliga i det bara

Inte jag heller egentligen, även om jag gör det. Jag kan inte se meningen öht faktiskt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-08 20:21:53

Ni är välkomna att diskutera ämnet från båda håll så länge ni håller god ton gentemot varandra.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-08 23:15:15

Tack för de fina inläggen!

Jag startade denna tråd för att "shippers" skulle kunna prata om sina "ships" och för att jag kan knappt prata med folk i verkliga livet om det då de flesta tycker det är ett "creepy" intresse. Jag kan tolerera att folk ifrågasätter ett intresse, men att komma hit och skriva om man BARA tycker det är fjantigt och larvigt bidrar bara med negativ energi. Jag menar kom igen vi är ju inom autismspektrat, då ÄR det tillåtet att ha "udda" intressen. Shippa på!


Bidrar med ett till när jag ändå är i farten, Deacon/Rayna från Nashville:

Bild
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav Kattmamma » 2013-07-09 0:39:46

JCSweden! Har du några bilder på karaktärena i OC .
Eller Förhäxad !
Jag kan tyvärr inte lägga upp bilder. :-)Hug kattmamma
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Shipping - att gilla par

Inläggav tahlia » 2013-07-09 1:02:20

Jag funderar på om det föreligger en viss risk med det här intresset. Tänker att om man börjar intressera sig för detta vid en rätt ung ålder riskerar man möjligen att få vissa problem vad gäller förhållanden och hur man uppfattar att de "ska vara". Kan det inte finnas en viss risk för att man överromantiserar och förväntar sig det där perfekta som filmvärlden erbjuder och att man, när verkligheten är som den är, aldrig blir nöjd med en relation?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Shipping - att gilla par

Inläggav Alien » 2013-07-09 3:20:02

Jag tänkte på ship = skepp och fattade ingenting.

Shipping, derived from the word relationship, is the belief that two characters, fictional or non-fictional, would be interesting or believable (or are, or will be, or should be) in a romantic relationship. It is considered a general term for fans' emotional involvement with the ongoing development of romance in a work of fiction.


Det är alltså ett internetfenomen och gäller par i filmer/TV-serier.

Annars skulle man kunna "gilla" berömda kärlekspar i litteratur: Tristan och Isolde, Romeo och Julia, Elizabeth och Mr Darcy, Kristin Lavransdotter och Erlend, Anna Karenina och Vronskij, Karl Oskar och Kristina, högmodiga lady Mary och sympatiske Matthew etc. Iofs blir ju allt film el TV-serie förr el senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Shipping - att gilla par

Inläggav Alien » 2013-07-09 3:35:50

Jag utgår från att det gäller hur kärleksparen ser ut. Och jag tycker bara fiktiva kärlekspar är intressanta.

I Fjärran från vimlets yra passar Batsheba (Julie Christie) utseendemässigt lika bra ihop med sergeant Troy (Terence Stamp) som med herden Gabriel (Alan Bates). Men en av dem är opålitlig, gissa vem. :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Shipping - att gilla par

Inläggav Miche » 2013-07-09 10:14:04

Kattmamma skrev:Jag kan tyvärr inte lägga upp bilder.

Har du provat att läsa länken Om att lägga upp bilder (det finns totalt tre inlägg, välj det som funkar bäst för dig)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Shipping - att gilla par

Inläggav LostInAForest » 2013-07-09 12:24:36

Alien skrev:Anna Karenina och Vronskij


oh my lord, jag har sett nån anna karenina-filmatisering men om man jämför med hur otroligt spännande det är i boken när de smyger för att få sina stunder med varann så känns filmens motsvarighet rejält torftig. man satt juh som på nålar och bara önskade att de äntligen skulle FÅ varann på nåt sätt!
(gjorde det värt det att ta sig igenom allt det tråkiga i den tegelstenen, försöka lära sig alla hundrasjuttioelva karaktärer, deras relationer sinsemellan och tillhörande ca 86 olika namn på varje karaktär beroende på vem som pratade om/med den. :wink:)

jag tänker att det inte bara har med utseende att göra, utan rent allmänt en uppfattning om att vissa passar bättre ihop än andra, och/eller att det skulle göra det intressant för storyn och alltså tittaren(/läsaren) om de fick ihop det?

jag kan knappast säga att jag är en shippare på så sätt att jag aktivt letar par och följer dem i serier osv, men däremot är det juh helt klart tydligen så att jag shippar ganska friskt när jag läser eller kollar film/serier, det tror jag är jättejättevanligt?
och i tv-spel! typ fire emblem-serien i princip uppmuntrar till shipping iom att de har ett support-system där man kan para ihop karaktärer så att de får extra bonusar när de slåss nära varann och får speciella support conversations för att öka på nivån. vissa är såklart mer vänskap men andra är tydligt romantiskt inriktade (plus såklart allt man själv kan läsa mellan raderna bara man vill :D ).

jag tycker det blir roligare att t ex följa en serie om jag har lite nästan egna relationer till karaktärerna, diskuterar dem med någon annan typ "men om x skulle göra blabla, vad tror du y skulle säga?" osv.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Shipping - att gilla par

Inläggav Kattmamma » 2013-07-09 14:33:02

Miche skrev:
Kattmamma skrev:Jag kan tyvärr inte lägga upp bilder.

Har du provat att läsa länken Om att lägga upp bilder (det finns totalt tre inlägg, välj det som funkar bäst för dig)?

Tack! Fårse om jag förstår instruktionerna.
Jag är nämligen idiot på att fatta vad jag läser när det är instruktioner.
Men jag ska göra ett försök!
Tack snälla gulliga Miche!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Shipping - att gilla par

Inläggav Melopsittacus » 2013-07-09 14:39:07

Klaus & Caroline (The Vampire Diaries)
Bild

Richard & Kahlan (Legend of the Seeker)
richard-kahlan-richard-and-kahlan-19890884-1280-720.jpg


Bambi & Byron (Secret Diary of a Call Girl)
SECRET-DIARY-OF-A-CALL-GIRL-Season-3-Episode-5-5.jpg


Steve & Fiona (Shameless UK)
Bild

Alice & Hatter (Alice)
Bild

Alice & Mad Hatter (Alice in Wonderland)
Bild

Robin & Marian (Robin Hood)
Bild

Ty & Amy (Heartland)
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-09 18:23:19

Melopsittacus skrev:Klaus & Caroline (The Vampire Diaries)
Bild

Richard & Kahlan (Legend of the Seeker)
richard-kahlan-richard-and-kahlan-19890884-1280-720.jpg

Å DÄR kom den första "Vampire Diaries"-skepparen! Kollar inte på serien själv men är väl medveten om "skeppen" och att framför allt Damon/Elena är väldigt populärt.

Gillar med Richard/Kahlan :)
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav colaflaska » 2013-07-09 19:32:16

Ett par jag verkligen shippar det är Daryl från the Walking dead och mig själv. Vi hade blivit ett satans bra par kan jag säga.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Shipping - att gilla par

Inläggav Kevlarsoul » 2013-07-09 19:36:31

Blair Waldorf och Chuck Bass från Gossip girl :-)Happy

Bild
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Shipping - att gilla par

Inläggav Vaniljflickan » 2013-07-09 19:52:44

Bild

Alex + Marissa från OC
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-09 20:15:40

Kom på nu att det ALLRA första paret jag shippade var Caitlin/Cole i Sunset Beach. Jösses vilka minnen:




Gillade även Casey/Sara:




Sean/Emily:

Bild
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav colaflaska » 2013-07-09 20:20:57

Vaniljflickan skrev:Bild

Alex + Marissa från OC

Åh Olivia Wilde. Sexigare kvinna finns inte.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Shipping - att gilla par

Inläggav Kahlokatt » 2013-07-09 20:59:23

Jag kommer bara på tre par jag verkligen gillar:

Bild
Mitt absoluta favoritpar, Erik (Fantomen) och Christine. Även om jag förnuftsmässigt kan förstå varför Christine skulle få ett bättre liv med mesproppen Raoul, önskar jag att hon kunde ha blivit Eriks brud, för hon älskade ju honom trots allt...
(F.ö. avskyr jag Gerald Butler och Emmy Rossum! Tycker mycket bättre om scenversionen.)

Bild
Karl-Oskar och Kristina. Sedan skadar det ju inte att Helen Sjöholm är världens sötaste...

Bild
Prue Sarn och Kester Woodseaves från Precious Bane av Mary Webb. Det är en engelsk roman från 1924 som utspelar sig alldeles i början av 1800-talet. Huvudpersonen Prue är harmynt och tror att ingen någonsin kommer att älska henne. Hon är oerhört förälskad i en vävare som heter Kester, men han känner väl ingenting för henne...?
Jag är väldigt förtjust i hjältinnor som det är "något fel på".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-09 21:27:46

Kahlokatt skrev:Jag kommer bara på tre par jag verkligen gillar:

Bild
Mitt absoluta favoritpar, Erik (Fantomen) och Christine. Även om jag förnuftsmässigt kan förstå varför Christine skulle få ett bättre liv med mesproppen Raoul, önskar jag att hon kunde ha blivit Eriks brud, för hon älskade ju honom trots allt...
(F.ö. avskyr jag Gerald Butler och Emmy Rossum! Tycker mycket bättre om scenversionen.)

Enda orsaken till att hon "valde" Raoul var för att de var "childhood sweethearts". Hon var också rädd för de intensiva känslor som Erik väckte i henne, Raoul var "säker". Har du sett "Love Never Dies"? Där
Spoiler: visa
avslöjas det ju att Gustave är Erik/Christines son
. Jag gillar Emmy/Gerard, håller med om att han inte har den bästa sångrösten men ingen fantom får mig att gråta som hans. Vill så gärna se en "Love Never Dies"-film med samma skådisar.

Min favoritfantom är dock Ramin Karimloo:



Shippar han och Sierra Boggess tillsammans :lol: Svårt ibland att tro att de bara är goda vänner:

Bild

Bild
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav Kahlokatt » 2013-07-09 21:41:29

Nej, jag har inte sett Love Never Dies, anser att den är en skymf mot alla Fantomen-fans. :evil: Däremot har jag läst boken den bygger på.
Jo, Ramin är en fin fantom. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Shipping - att gilla par

Inläggav Melopsittacus » 2013-07-09 22:59:39

JCSweden skrev:Å DÄR kom den första "Vampire Diaries"-skepparen! Kollar inte på serien själv men är väl medveten om "skeppen" och att framför allt Damon/Elena är väldigt populärt.

Gillar med Richard/Kahlan :)

Ja, Elena & Damon hör ihop men det är inget jag bryr mig nämnvärt om längre.

Drogo & Dany (Game of Thrones)
Spoiler: visa
Varför måsta han dö?! Dom var perfekta tillsammans.

Bild

Mick & Beth (Moonlight)
Bild

Simon & Alisha (Misfits)
Bild
Melopsittacus
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-09-08

Shipping - att gilla par

Inläggav JCSweden » 2013-07-10 18:28:53

Även fast de aldrig har träffats (och kanske aldrig kommer göra det) Jon/Daenerys:
Bild

Även till viss mån Ser Jorah/Daenerys:
Bild
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Shipping - att gilla par

Inläggav Mymlan » 2013-07-12 16:51:56

Några par jag shippar:

3f45314c7cf26b5bd163da70c19485a6.jpg

Sybil och Branson från Downton Abbey! Så himla fina tillsammans, och det var sjukt sorgligt då Sybil dog :(

Anna & Bates.jpg

Anna och Mr. Bates, också från Downton Abbey. Mitt favoritpar därifrån. Vet inte vad det är, men jag tycker deras historia är jättebra.

d9dbe3d04193f6b059bd1b558ca25b56.jpg

Scotty och Kevin från Brothers & Sisters. De passar helt enkelt ihop. Scottys mjuka förstående sida, tillsammans med Kevins mer skarpa och "rakt på sak"-personlighet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Återgå till Intressanta intressen



Logga in