Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav treeman » 2012-12-21 0:33:55

slackern skrev:Mycket fint. Undrar om han använder samma märke?

Bild


Hugget som stucket tror jag. Jag tippar på märket Isadora. Men då skjuter jag hej vilt om mig så att säga.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2012-12-22 14:56:22

Är Lumene ett bra märke? Såg ett erbjudande med mascara och remover på varuhuset och tänkte det kunde vara en lämplig julklapp.

Jag trodde att Lumene var ett franskt märke som betydde något typ "lysande" och uttalades "ly-MENN" el "ly-MÄÄN". Men det är finskt (och namnet efter sjön Lummene) så då uttalas det väl på svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav sugrövmanövern » 2012-12-22 15:07:18

Alien skrev:Är Lumene ett bra märke? Såg ett erbjudande med mascara och remover på varuhuset och tänkte det kunde vara en lämplig julklapp.
Nej, jag gillar inte deras produkter. Mascarorna brukar vara tämligen effektlösa och smula av sig efter några timmar, läppstiften dåligt pigmenterade, foundation ger inte en fin täckyta osv.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2012-12-22 16:15:59

Tack för svaret! Jag tror det var någon slags "volymmascara".

Finns det andra som är bra utan att vara väldigt dyra? Läste att Kanebo 38 skulle vara bra men dyr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav elle » 2012-12-22 16:21:50

jag har använt Lumene tidigare till ansiktet och kroppen . Tycker de är bra och var nöjd men har slutat köpa Lumene pga. PRISET ( dyrt ) .
Bild
Senast redigerad av elle 2012-12-22 16:28:10, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav sugrövmanövern » 2012-12-22 16:27:36

Alien: Jag gillar Maybellines mascaror, för runt 145 spänn. Just nu har jag denna, både volym och förlängningseffekt: http://www.kicks.se/maybelline/makeup/o ... ama-p12203

De kanske rear ut någon nu till jul, tror de är relativt likvärdiga alla Maybellines olika.... Men just den i länken ger väldigt tjocka och långa fransar.

Gillar Maybellines mascaror för de smular inte sönder, och det är lätt att få bort klumpar när man applicerar. Och ju mer man har på desto tjockare fransar. Till vardags räcker en applicering. Billiga och bra :-)Happy .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2012-12-22 19:36:22

Alien skrev:Är Lumene ett bra märke? Såg ett erbjudande med mascara och remover på varuhuset och tänkte det kunde vara en lämplig julklapp.

Jag trodde att Lumene var ett franskt märke som betydde något typ "lysande" och uttalades "ly-MENN" el "ly-MÄÄN". Men det är finskt (och namnet efter sjön Lummene) så då uttalas det väl på svenska.



Fast på finska blir u till o, så det borde uttalas "Lomenne" tror jag. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav treeman » 2012-12-23 0:02:34

Det enda som skulle få mig att byta kön till quinna är just sminkdebatter.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2012-12-26 15:56:07

Jag hade tänkt att svenskt/nordiskt skulle vara mer anpassat för svenskt/nordiskt klimat och svenska/nordiska kvinnors hy. Som Apoliva skriver:
Det är speciellt att leva i Sverige. Vi bor i ett land där det är mörkt mer än halva året. Där det kan vara så kallt att huden domnar bort och näshåren fryser till is. Men där solen, när den väl behagar dyka upp, också strålar mot oss dygnet runt.

De här kraftiga väderväxlingarna påverkar antagligen oss nordbor mer än man skulle kunna tro. Att leva här innebär helt enkelt speciella påfrestningar på såväl hud som hår. Påfrestningar som bara någon som lever i Sverige kan förstå.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/t ... ukter.aspx

Men vilka företag är svenska? Detta är vad jag hittat:

Apoliva, Apoteket
CCS Healthcare, Borlänge (tillverkar även åt Odd Molly och Emma S): Curami, Oliva, Shea, Vera, Wackra
Cederroth, Falun: HTH, LdB, L300, Idomin, VO5
Isadora, Malmö
Medica Nord (Jabu'she), Sundsvall (Jabu'she låter övermåttan exotiskt men är alltså svenskt)
Björk & Berries, Natural Fragance of Sweden, Högbo, Stockholm
Pharmaxin (Helosan salva)
Rosenserien (RS Biokosmetik AB), Valdemarsvik

Däremot tillhör ACO (Natuvive, Lactacyd, Canoderm, Cliniderm) numera ett belgiskt företag. Behöver ju inte vara sämre för det. Men egentligen vill jag ju också veta var de tillverkas. (Mer miljövänligt med kortare transporter.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2013-01-06 13:21:45

Nu har jag provat denna skrubb ifrån Asquith & Somerset:

http://ep.yimg.com/ca/I/everythingsmells_2240_73538180

A highly effective exfoliating Sugar Scrub lavishly scented the rich yet soft Papaya & Strawberry fragrance. This luxury scrub has been made using the finest quality ingredients to help exfoliate your skin, clearing dead skin cells and dirty pores. Your skin is left feeling soft to the touch and perfumed with a luxurious tropical bouquet. This invigorating bathing experience promises your skin a most radiant and healthy glow.
Comes in a 17oz plastic container. Made by Asquith & Somerset in England.
To Use: Apply to wet skin using circular motions. Rinse thoroughly.

___

Den luktar underbart! Man får dock vara noga med att använda den med försiktighet. Den är nämligen sockerbaserad och kan därför upplevas som lite väl grov, så det gäller att inte slarva med att applicera den på blöt hud. Den är nog inte bra om man har extremt känslig hud, men behöver man en skrubb som tar ordentligt så är den ett mycket bra val. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Fortytwo » 2013-01-06 13:30:05

Jag älskar den här:

maskara.jpg


Jag har mörka, naturligt böjda och ganska långa fransar så det har varit svårt för mig att hitta en mascara som ger extra av både volym och längd utan att klumpa ihop fransarna eller ge ett överdrivet intryck. Efter att ha hittat den här mascaran känner jag äntligen att jag hittat rätt. Den separerar fransarna och ger ordentlig med volym.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2013-02-09 16:38:12

O.P.I. har en kollektion som heter Mariah Carey just nu. Den är lite speciell, då de nu introducerar en företeelse de kallar för "liquid sand". Det ser ut som det också när det torkar, det blir lite skrovligt och i den färg jag köpte (Stay the night heter den) så ser man också röda glitterkorn...

Bild


Jag ger detta nagellack högsta betyg! Det är drygt, snyggt och sitter väldigt bra. Rekommenderas verkligen. :-)154
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Avanti » 2013-02-10 17:44:20

jag har rätt "mörk" hud så jag brukar ponga på ljus rouge på ansiktet så jag får ett porslinsliknande utseende. läpparna brukar jag färga vinröda, medan jag använder blå eller röd ögonskugga och markerar mina ögonbryn. intrycket förbättras av att jag har ett androgynt utseende åt det kvinnliga hållet.

ungefär så här ser jag ut, med reservation för spetsigare haka och något smalare läppar:

Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav elle » 2013-02-12 22:22:38

det här schampo har jag använt många ggr. en favorit . ger fint lyster åt brunt hår.
Bild
OBS passar brunt hår.
http://www.yves-rocher.se/control/harva ... c=Category
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2013-02-13 19:15:37

Fortytwo skrev:Jag älskar den här:

maskara.jpg


Dvs Max Factor False Lash Effect Fusion. (Jag ser dåligt och hade svårt att se vad det var.)

Testfakta har testat mascaror från Maybelline (Stiletto Volume), L'Oreal (Lash Architect), Lumene (Exellength mascara), Max Factor (False Lash Effect), ACO (Cliniderm Gentle Volume Mascara), Virtuôse (Black Carat) och Isadora (Mega Mascara Lengthening), dels betr allergena ämnen, dels effekten.

Testfakta skrev:Testet avslöjade också relativt stora skillnader mellan märkena. Maybelline, testets bästa förlängare, var exempelvis nästan dubbelt så effektiv som Isadora. Maybelline förlängde fransarna med i genomsnitt 28 procent mot 16 procent för testets sämsta förlängare, Isadora.
I det andra momentet testades volymförmågan. Här presterade mascaran från Max Factor bäst. Den ökade volymen i fransarna med i genomsnitt 35 procent, nästan dubbelt så mycket som ACO:s mascara som bara fick upp volymen med 20 procent.
http://www.testfakta.se/kropp_halsa/article19440.ece

Max Factor ökar alltså volymen med 35% och Virtuôse med 33%.

Benzylalkohol finns både i L'Oreal (2 mg/kg) och Max Factor (6.170 mg/kg).

I en annan del av testet analyserade laboratoriet förekomsten av allergener och tungmetaller i mascarorna. Analysen visade att en mascarorna, Max Factor, innehåller en hög halt av allergenen benzylalkohol, ett ämne som av EU:s vetenskapliga kommitté klassas som ett av de 13 mest allergiframkallande doftämnena.

Benzylalkohol är deklarerat i innehållsförteckningen, så Max Factor följer reglerna för allergener i smink. Men i reklamen presenteras produkten som ”oftalmologiskt testad, parfymfri och lämplig för den som bär kontaktlinser”.
Ann-Therese Karlberg, professor i dermatokemi och hudallergi vid Centrum för Hudforskning vid Göteborgs universitet, är tveksam till definitionen:
– Det stämmer att benzylalkohol är klassat som ett doftämnesallergen. Men det används ofta som konserveringsmedel och jag gissar att det är i den egenskapen som den tillsatts i mascaran. Men man kan ändå inte säga att produkten är parfymfri eftersom den faktiskt innehåller höga halter av ett allergiklassat parfymämne.


Men sedan dess har väl nya varianter kommit, och testet gällde just de här. ACOs hade längst hållbarhet, bra om man inte sminkar sina fransar så ofta. Den var också billigast. Dyrast var Virtuose på 300 kr (aldrig hört talas om det märket).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav elle » 2013-02-15 21:41:33

Bild
NIVEA Pure & Natural Body innehåller inga parabener, silikoner, färgämnen eller mineraloljor. Inte heller förpackningarna innehåller någon PVC-plast.

pris : ca 54 sek . 200 ml. jag är nöjd och använder den till både kropp och ansikte.
luktar mild och är dryg.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2013-02-21 4:30:33

Liposomer gör inte att man får yngre hud:

DN Ekonomi skrev:I reklamen sägs liposomer i hudkrämer kunna bära med sig fuktande, föryngrande och andra trevliga egenskaper längre ner i huden. Men det stämmer inte. De fungerar inte alls, visar forskning.

– Våra studier visar att liposomerna går sönder i samma stund de nuddar huden, säger Luis Bagatolli, professor vid avdelningen för biokemi och molekylär biologi vid Syddansk Universitet, till Videnskab.dk.
http://www.dn.se/ekonomi/forskare-lipos ... gerar-inte

Ja, det är väl det man anat. Förhoppningsfulla kvinnor köper dyra krämer med undergörande egenskaper men blir blåsta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2013-04-02 8:59:22

Jag kände för lite variation och köpte denna ifrån Body Shop istället för min vanliga doft där (Shea):

Bild

"Ge huden fräsch lyster med Sweet Lemon Body Scrub som bland annat innehåller lyxig, fuktighetsbevarande citronkärnolja. Citronskal och Community Fair Trade-producerat ekologiskt socker avlägsnar skonsamt döda hudceller och rengör på djupet. Community Fair Trade-producerad ekologisk sojaolja innehåller höga halter av essentiella fettsyror som är fuktighetsbevarande för huden och hjälper till att göra den mjuk och smidig.
Mjukgör och friskar upp
Passar normal till torr hud"
____

Den passar bra för känslig hud, men p.g.a. att jag gillar Sheas doft bättre så kommer jag att fortsätta med den skrubben istället. Produkterna är dock likvärdiga, båda ger mycket bra resultat. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 12:37:05

Jag brukar använda smink inför publika framträdanden av typen fester, nattklubbsbesök eller inför att jag ska hålla föredrag. När jag är ensam så använder jag det inte och oftast inte heller när jag bara är med några av mina närmsta bekanta. Sminket är för mig ett sätt att känna mig mer bekväm i min kropp vilket ger mig ett större självförtroende i sociala situationer. Bekvämlighetskänslan kommer sannolikt ifrån att jag anser att jag gjort mig själv lite vackrare, enligt min egen definition på attraktivitet.

MsTibbs skrev:Hur gör du?


Jag brukar förstärka mitt ansiktes naturliga kontraster i formerna. Jag ljusnar kindben, näsa och generellt sett den horisontella mitten utav ansiktet. Undantag finns dock där jag istället förändrar mina existerande former. Mina ögonhålor exempelvis sminkar jag ljusare för att de inte ska se lika djupa ut. Rouge använder jag mycket sparsamt och bara för att skapa en naturligt rosa färg på mitten utav kinderna (lite som när man har varit ute i kyla). Mina ögonfransar målar jag ibland med mascara, men bara svartfärgad och ingen som förlänger dem. Det har även hänt att jag har klippt ned mina ögonfransar lite.

MsTibbs skrev:Vilka är minimigrejjer man behöver? Vilka färger? Vad är puder/kräm bra för?


Det är möjligt att redskapen är annorlunda för killar, jag har inte tänkt på det. Jag använder iaf:
- Puderfoundation av samma ton som min hy
- Solpuder för att mörka vissa delar
- Vitt puder för att ljusna vissa delar
- Puderrouge för att ge kinderna lite rosa färg
- Svart mascara utan förlängning och ej vattenfast
- Svart kompakt puder för att mörka vissa detaljer extra

Innan jag applicerar sminket använder jag även mjukhetsreglerande krämer. Dessa använder jag alltid oavsett om jag ska sminka mig eller ej. Jag använder en för hela ansiktet och en mindre för området kring ögonen. Någon gång i veckan vintertid använder jag istället en särskild ansiktskräm som innehåller brunhetsreglerande medel för att kompensera för de få soltimmarna. Jag brukar dock vara lite försiktig med den då det lätt kan bildas skarvar, kontraster och se onaturligt ut längs hårlinjen och bakom öronen t.ex.

Vidare händer det att jag, efter att jag har borstat mina ögonbryn, använder en ögonfranskam med lite flytande matt hårgele på för att fixera ögonbrynen. Mina är ganska stora, men vältrimmade i kanterna. Jag försöker att forma dem som vinklar med fascinerande uppåtspetsar i höjd med ögonens yttre kanter.

Jag tycker om att sminka mig men jag brukar vara dålig på att komma ihåg att tvätta bort det. Därför använder jag vattenlösliga produkter och smink som inte täpper igen porerna.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Mymlan » 2013-04-03 14:40:58

Alien skrev:Är Lumene ett bra märke? Såg ett erbjudande med mascara och remover på varuhuset och tänkte det kunde vara en lämplig julklapp.

Jag trodde att Lumene var ett franskt märke som betydde något typ "lysande" och uttalades "ly-MENN" el "ly-MÄÄN". Men det är finskt (och namnet efter sjön Lummene) så då uttalas det väl på svenska.


VA?! Är Lumene ett finskt märke?! Trodde också det var typ franskt eller nåt. Man lär sig nåt nytt varje dag :)
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav JCSweden » 2013-07-06 12:38:31

Kroppsvård har varit ett stort intresse för mig sedan jag var liten (en av anledningarna till att jag är certifierad massör). Brukar inte använda smink så ofta, men använder jag foundation brukar jag ha Body Shops Moisture Foundation SP 15 som funkar väldigt bra trots min feta hy:
http://www.thebodyshop.se/makeup/ansikte/moisture-foundation-spf15.aspx

Över det tar jag sedan Loose Face Powder:
http://www.thebodyshop.se/makeup/ansikte/loose-face-powder.aspx

En ansiktsmask som jag verkligen gillar är Mask of Magnaminty från Lush, den svalkar så otroligt skönt, luktar gott och peelar alldeles lagom. Använder den en gång i veckan och tar extra på problemområden (kinder, haka, näsa):
http://www.lush.se/shop/product/product/path/154_218/id/63/ansikte-reng%C3%B6ring-mask-of-magnaminty
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Azo85 » 2013-07-06 23:12:48

Själv köper jag allt på Body Shop som nästan är de enda som har produkter för män. Förmodligen inte så mycket som skiljer för könen annat än lukten. Tyvärr tog de bort min favoritkräm för ansiktet ut sortimentet för flera år sedan. Luktade starkt av barr och sved lite lagom när man applicerade den efter rakning.

De har däremot en grym handkräm med hampa, eller kanske hade. Torkar in lite långsamt så man är tyvärr handlingsförlamad en stund men det gäller alla handkrämer. Hade problem när jag skulle greppa om något hårt, huden sprack och det droppade blod på golvet och lämnade blod i det mesta jag tog i men krämen löste det rätt fort. Luktar varken manligt eller kvinnligt till skillnad från den andra hudkrämen jag har som luktar rosor vilket givetvis är gott men känns inte helt rätt men gör den sitt jobb har det kanske mindre betydelse vad den luktar.

Är kanske förbjudet med djurförsök på nya produkter så anledningen att gå just dit är kanske borta.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2013-07-07 13:08:08

Men det finns ju oparfymerade ("fragrance free") produkter i vanliga livsmedelsaffärer, på apoteket etc. Typ HTH. Så man inte behöver dofta rosor om man inte vill. Öht vill jag helst inte ha parfym i ansiktskrämen, eftersom parfym kan torka ut huden. Har också läst att sol + parfym kan ge bruna fläckar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in