Nyans på "uppger att"

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nyans på "uppger att"

Inläggav Trollmor » 2013-06-27 20:09:21

Om Bengtsson säger eller skriver: "Andersson uppger att han sov hela söndagen."

Betyder det då, enligt vanligt språkbruk, att

- Andersson sov verkligen hela söndagen
- Bengtsson förmodar att Andersson sov hela söndagen
- Bengtsson kan inte bevisa det, men är övertygad om att Andersson ljuger och inte alls sov hela söndagen.
- Eller något annat?

Detta är av nästan juridisk betydelse för en av mina vänner. Jag har lovat att försöka ta reda på nu i kväll ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nyans på "uppger att"

Inläggav Savanten Svante » 2013-06-27 20:13:47

Det betyder att Andersson har sagt att han sov. Varken mer eller mindre.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nyans på "uppger att"

Inläggav marxisten » 2013-06-27 20:14:49

Det är ett påstående från någon.

"Polisen uppger att NN körde för fort"
"Vittnet uppger att NN stal plånboken"
"NN uppger att han sov ensam hemma"
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nyans på "uppger att"

Inläggav Kvasir » 2013-06-27 20:17:49

Savanten Svante skrev:Det betyder att Andersson har sagt att han sov. Varken mer eller mindre.


Eller, om man ska vara riktigt petig, Bengtsson har tolkat Andersson som att Andersson har sagt att han sov. Vi aspergare vet ju hur konstigt människor kan tolka vad man säger, så vi bör inte dra för mycket slutsatser om vad Andersson faktiskt har sagt/skrivit.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Nyans på "uppger att"

Inläggav Trollmor » 2013-06-27 20:33:28

Tack för snabba svar! Ni är för go'a! :) :-*

(Fast så mycket klokare blev jag inte. Hur söker man i ordböcker?)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nyans på "uppger att"

Inläggav marxisten » 2013-06-27 20:40:07

Trollmor skrev:Tack för snabba svar! Ni är för go'a! :) :-*

(Fast så mycket klokare blev jag inte. Hur söker man i ordböcker?)




Synonymer.se - Uppge skrev:2. meddela, tala om, ange; säga, påstå
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nyans på "uppger att"

Inläggav Miche » 2013-06-28 7:22:30

Trollmor skrev:- Bengtsson kan inte bevisa det, men är övertygad om att Andersson ljuger och inte alls sov hela söndagen.

Jag är rädd att många gör den här tolkningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nyans på "uppger att"

Inläggav radix » 2013-06-28 10:08:01

Finns bättre varianter (edit: kanske inte exakt samma, men uttryck med missförståndspotential)

"Enligt vad Expressen erfar är det Arne Weise som bär fram kepsen." = "Expressen gissar sig fram och använder ord som antyder att de har stöd för det de skriver" (*)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Nyans på "uppger att"

Inläggav DIProgan » 2013-06-28 10:54:08

Poliser är mer eller mindre tvungna att använda ord som 'uppger' men eftersom ordet används kring brott blir det sällan helt neutralt för den som blir utsatt. Det antyder tvivel även om polisen inte ämnar det eftersom polisens jobb är att lägga ett pussel där något/någon är väldigt fel. En del har inget till övers för att vara del av ett sådant pussel även om de är tveklöst oskyldiga. Polisen kan få för sig att just han eller hon är felet. Vad sanningen egentligen är, är inte allt som betyder något. Alla som blivit oskyldigt fängslade kan intyga det. Hur någon uppfattar dig är minst lika viktigt ibland.

I en privat situation är det för det mesta mycket viktigt att inte slänga sig med 'uppger' eller tvivel kring den andra personen om man vill hålla sig på god fot. Det gäller tills man är inbegripen i en diskussion som ligger långt bort från identiteter och känslomässigt nära knutna saker. När man diskuterar något som bägge bör vara mycket osäkra på kan man använda det utan risk om personen inte är helt självgod och elitistisk.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nyans på "uppger att"

Inläggav Flia » 2013-06-28 13:13:53

"Hen uppger" betyder inget annat än "Hen säger". Exakt det och inget annat.

Om man ska antyda tvivel måste man använda väldigt tydligt tonfall, citattecken med fingrarna, eller säga "fast jag tvivlar" eller nåt sånt.

Annars är ordet helt neutralt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Nyans på "uppger att"

Inläggav Alien » 2013-06-28 13:25:40

Det känns som att det är ett ord som myndigheter använder.

I sådana fall så tänker man när man läser:
"Andersson uppger att han sov hela söndagen."

Finns det något bevis för det? Har Andersson någon som kan vittna om det? Man får uppfattningen att Andersson är misstänkt för något. Andersson kan mycket väl ha sovit precis som han sagt, men man tror ingen bara på dens ord. Låter som ur en polisrapport.

Om Bengtsson inte agerar som myndighetsperson så känns verbet "uppge" konstigt. Antingen använder Bengtsson det som en yrkesskada, eftersom han är så van vid det. Eller så använder han det för att vara skämtsam el ironisk.

Både "uppge" och "påstå" är neutrala i myndighetssammanhang, dvs betyder samma sak som "säger". Men för vanligt folk kan det finnas en biton av misstro. "Vadå uppge? Det var så!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyans på "uppger att"

Inläggav Trollmor » 2013-06-28 19:47:14

marxisten skrev:
Synonymer.se - Uppge skrev:2. meddela, tala om, ange; säga, påstå
Tack. Men jag behövde nyanserna. Hur ordet faktiskt används. Och om det bör uppfattas som neutralt eller misstänksamt. Jag antar att vi inte kommer längre.

Alien skrev:Det känns som att det är ett ord som myndigheter använder.
Det är det. Står i en offentlig rapport. Jag blev ombedd att försöka reda ut om "Andersson" (jadå, namnet är fingerat!) är misstänkt eller betrodd.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nyans på "uppger att"

Inläggav Flia » 2013-06-28 21:18:46

Jag kan ju lägga till att när jag arbetade som centralbyråkrat så använde vi det ordet hela tiden, fullständigt neutralt.
Jag kanske pratade med en person och skulle skriva ner vad personen sagt...."Andersson uppger att papperet kom med posten igår".

Det kanske kan vara nåt att tänka på: Att den myndighetsperson som använder det inte har någon som helst åsikt om huruvida personen talat sanning eller inte när hen uppgav....

Det som känns misstänkt kanske är ens egen inställning till myndigheten eller tjänstemannen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Nyans på "uppger att"

Inläggav DIProgan » 2013-06-28 23:48:45

Om du inte är med är du emot! 8)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nyans på "uppger att"

Inläggav Alien » 2013-06-29 0:49:38

Trollmor skrev:
marxisten skrev:
Synonymer.se - Uppge skrev:2. meddela, tala om, ange; säga, påstå
Tack. Men jag behövde nyanserna. Hur ordet faktiskt används. Och om det bör uppfattas som neutralt eller misstänksamt. Jag antar att vi inte kommer längre.

Alien skrev:Det känns som att det är ett ord som myndigheter använder.
Det är det. Står i en offentlig rapport. Jag blev ombedd att försöka reda ut om "Andersson" (jadå, namnet är fingerat!) är misstänkt eller betrodd.


Jag tror inte Andersson kommer någon vart om hen vill stämma Bengtssson el anklaga Bengtsson för att antyda att Andersson ljugit. Bengtsson har ju ur myndighetsperspektiv yttrat sig helt neutralt. Bengtsson säger varken att Andersson talar sanning el att hen ljuger, bara att Andersson sagt något.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nyans på "uppger att"

Inläggav Trollmor » 2013-06-29 19:49:13

Tack för svar, alla! :) "Andersson" spånar vidare hur hän ska reagera.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Språket



Logga in