Framtidens mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Framtidens mat?

Inläggav Alien » 2013-06-29 3:13:00

"Om 50 år äter vi gräshoppsburgare i stället för hamburgare och som tillbehör har vi skalbaggslarver." (Metro 2013-06-12 "Framtidens käk")

15 forskare vid Kungl Skogs- och Lantbruksakademien presenterade sina teorier.

"År 2063 kommer det att vara svårt att ta fram verksam antibiotika, och därför blir djur potentiella smittspridare som får flytta långt från städerna. Årets julklapp spås bli en köttmaskin.

- Vi tänker oss att man blandar till exempel kycklingkrydda med muskelceller.. sedan får maskinen göra resten. Det kommer att ta ungefär en vecka innan köttet blir klart, säger Julia Fransson, projektledare för framtidsprojektet."


Nå, då finns inte jag kvar. Jag behöver alltså inte äta knapriga rostade gräshoppor, feta vita larver el myror som "kittlar dödsskönt i kistan".

Men miljövänligt låter det.

SvD skrev:Skalbaggar, larver, getingar och andra insekter kan erbjuda en delikat och miljövänlig källa till näring - om bara konsumenter i Väst kan släppa sitt ”äckel”, framhöll FN:s mat- och jordbruksorgan FAO på måndagen.

- Det huvudsakliga budskapet är faktiskt: ”Ät insekter”, sade FAO:s chef för skogsekonomi Eva Mueller vid en presskonferens i Rom på måndagen och tillade att cirka två miljarder människor redan har insekter som del av sin kost.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fn-my ... 167352.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Framtidens mat?

Inläggav Huggorm » 2013-06-29 6:55:56

Jag tror det kommer börja som ett proteintillskott med anonymt E-nummer i färdigmat, och jag tror inte det kommer ta så väldigt många år
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Framtidens mat?

Inläggav Azo85 » 2013-06-29 10:04:37

Jag har aldrig provat men jag ser inte det konstiga i det. Har för mig att det krävs hälften så mycket mat för att producera 1 kg "kött" insekter jämfört med andra djur. Nu är jag lakto-ovo-vegetarian så jag kan inte äta insekter men om det är miljövänligt lär jag börja äta kött igen. Ser det inte som äckligt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Framtidens mat?

Inläggav antonius » 2013-06-29 10:24:06

Insekter är utmärkt föda egentligen om man ser till näringsmässigt, proteinhalt etc. De är dessutom få insekter som är giftiga för människor, de är dessutom som regel naturligt uppmärkta med randiga skrikiga färger. Man bör inte förtära för många som är håriga/lurviga för de lär ge upphov till lös mage, (åtm enl Surviving Man, Bear Grylls).

Se bara på fåglarna, de små fågelungarna får inte annat än insekter och på ett par veckor kan dom flyga, helt fantastiskt. Kan ju inte finnas bättre energi/protein föda, snudd på doping. :shock:
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Framtidens mat?

Inläggav kiddie » 2013-06-29 18:27:06

Träffade en afrikan (minns inte landet) som räknades som rik där och kunde äta vad hon ville. Men hon gillade trots det fattigmansmaten mopanelarver bäst. Ingen aning om hur det smakar. Men det är tydligen "allemansrätt" på dem, dvs man får ta dem från träd man inte äger. Jag har inga direkta matfobier så det skulle vara OK att äta det om det inte var bittert eller väldigt surt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Framtidens mat?

Inläggav Cantabile » 2013-06-29 19:22:27

"Fuskkött" kommer nog slå starkt...framodlat kött. Ännu mer ekologiskt skulle jag tro.
Cantabile
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2013-06-27
Ort: Södra Dalarna

Framtidens mat?

Inläggav Moggy » 2013-06-29 19:41:07

Syntetiskt är nog det som kommer att gälla i framtiden. Odlats i nån slags tankar där man kan ge köttet diverse olika egenskaper som saknar motsvarighet i naturen. Eller så skriver man ut sin måltid på en 3D-skrivare.

Det kommer med största säkerhet inte vara hållbart att producera kött åt hela befolkningen genom att föda upp och slakta djur.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in