Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 16:40:24

Skolan är väl redan en förvaringsbox där barnen upp till 18 år förvaras när de ej används till att få föräldrarna känna meningsfullheten att slava för andra som verkligen tjänar pengar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav Alien » 2013-04-05 1:49:33

tahlia skrev:Förvånar mig oerhört att de vågar vara fysisk med din son öht. Kan väl påpeka att i den grupp som min dotter tillhör (barn med AS/ADD/ADHD) får lärarna inte röra eleverna. Jag fick detta förklarat av mig av en lärare efter en episod där ett av barnen fick ett massivt raseriutbrott och gav sig på inventarierna såväl som en av de andra eleverna. Lärarna blev då tvungna att ringa polisen och invänta dem eftersom de själva inte får ingripa fysiskt genom att t.ex hålla fast barnet och på så vis hindra honom/henne från att skada andra eller sig själv.


Det tycker jag låter otryggt för den som råkar ut för andra barns raseriutbrott. Jag skulle då sannerligen inte velat haft lärare som passivt väntat på polisen medan någon annan slog mitt barn sönder och samman.

Lärare måste alltid ha rätten att använda ett visst våld för att skydda andra barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav tahlia » 2013-04-05 8:04:54

Alien skrev:Det tycker jag låter otryggt för den som råkar ut för andra barns raseriutbrott. Jag skulle då sannerligen inte velat haft lärare som passivt väntat på polisen medan någon annan slog mitt barn sönder och samman.

Lärare måste alltid ha rätten att använda ett visst våld för att skydda andra barn.


Absolut. Just därför, i samband med incidenten, lade jag fram förslaget att vi föräldrar som har barn i den gruppen kunde skriva under ett papper där vi helt enkelt gav tillåtelse till lärarna att ingripa om något av våra barn skulle hamna i ett raseriutbrott av den graden, för samtliga barns säkerhet - även deras egen.
Saken är nämligen den att om de hållit fast barnet i fråga och någon bestämt sig för att polisanmäla detta så skulle det tydligen anses vara brottsligt, därför hade lärarna strikta order om att inte röra eleverna utan istället ringa polisen i det läget.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav Cantabile » 2013-06-28 20:59:32

Nej! Användandet av fysisk styrka på det sättet är inte tillåtet, tycker jag. Specialutbildade lärare av några borde kunna vara flexibla och uppfinningsrika i sådana situationer. Jag förstår inte varför man till varje pris måste hålla på vissa principer som t.ex. Ta av sig skorna och gå ut på rasten.
Cantabile
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2013-06-27
Ort: Södra Dalarna

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav Azo85 » 2013-06-29 10:20:45

Cantabile skrev:Nej! Användandet av fysisk styrka på det sättet är inte tillåtet, tycker jag. Specialutbildade lärare av några borde kunna vara flexibla och uppfinningsrika i sådana situationer. Jag förstår inte varför man till varje pris måste hålla på vissa principer som t.ex. Ta av sig skorna och gå ut på rasten.


Ett barn som kastar saker och slår på andra barn måste man hindra med våld. Det fungerar inte att säga "Kan du vara snäll och sluta?". Det fungerar inte på vuxna och det fungerar inte på barn. En vuxen person brottar man ned och låser på något sätt. Ett barn tar man tag i lyfter upp och går iväg med.

Är man en auktoritet kan man vråla men lärare får inte eller är inte auktoriteter. Dessutom får man säkert inte vråla.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav antonius » 2013-06-29 10:44:08

Jag är ju så jäkla gammal att jag minns ju de äldre lärarna kunde man få en lugg eller örfil av om man var omöjlig. Men sen vart det ju mer att dom bestraffade med att bryta ner en mentalt så man skulle känna säg dålig och förlora självkänsla. Det var väl en 'brytningstid' mellan det gamla och nya.

Och i många fall var det kanske att fördra en örfil, för sen var det som över och man skärpte sig, åtm ett tag. Med den mera psykiska metoden att sakta bryta ner en, gjorde bara att man gick och drömde om hämnd andra dåliga saker. Men vi som var ''problem barn'' eller ansågs som dum helt enkelt, fanns det bara obs klass att tillgå. Det här var ju decennier före autismspectrum tänket fanns. :-)004
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav antonius » 2013-06-29 10:51:33

plåtmonster skrev:Skolan är väl redan en förvaringsbox där barnen upp till 18 år förvaras när de ej används till att få föräldrarna känna meningsfullheten att slava för andra som verkligen tjänar pengar..


Barnen är ju kapitalet, desto sämre vi förvaltar, desto sämre blir framtiden. Tar man bort allt för barnen, försämrar skola, omsorg, fritidsgårdar etc, får man en generation som är på drift, och tillbakagång av utveklingen av samhället. :-)004
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav Cantabile » 2013-06-29 12:21:15

Azo85 skrev:
Cantabile skrev:Nej! Användandet av fysisk styrka på det sättet är inte tillåtet, tycker jag. Specialutbildade lärare av några borde kunna vara flexibla och uppfinningsrika i sådana situationer. Jag förstår inte varför man till varje pris måste hålla på vissa principer som t.ex. Ta av sig skorna och gå ut på rasten.


Ett barn som kastar saker och slår på andra barn måste man hindra med våld. Det fungerar inte att säga "Kan du vara snäll och sluta?". Det fungerar inte på vuxna och det fungerar inte på barn. En vuxen person brottar man ned och låser på något sätt. Ett barn tar man tag i lyfter upp och går iväg med.

Är man en auktoritet kan man vråla men lärare får inte eller är inte auktoriteter. Dessutom får man säkert inte vråla.


Hej. Mitt inlägg var menat att besvara Momtoaspieboy's inlägg. Jag var lite otydlig där.

Jag håller med om att man generellt inte kan stå och bara titta på i alla situationer. I vissa lägen måste man få använda andra metoder än endast verbal komunikation. Jag tycker att skolans aktoritet idag har blivit utraderad. Lärare får nästan inte ta tag i ett barn längre. Generellt tycker jag att många elever idag brister i respekt till sina lärare och att lärarna måste få ryta till och ingripa om det behövs.

Men i inlägget från Momtoaspieboy så framgår det tydligt att de initiala fysiska initiativen "våldet" kom från lärarna. Detta sker dessutom mot en grabb som har AS och lärarna är införstådda i detta. I detta specifika fall tycker jag att man som specialpedagog måste ha tillräckliga kunsaper och kännedom om vad diagnosen AS utsätter den drabbade för i vardagliga situationer, så som t.ex skolgång. Jag tycker att man skulle kunna göra en professionell bedömning av situationen och låta grabben ha sina skor på samt vara inne på rasten. Kanske skulle detta i längden ge honom tillit och förtroende för skolmiljön så att han senare på sina egna villkor i lugn och ro kan börja ta av sig skorna samt av egen vilja följa med ut på rasterna.
Cantabile
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2013-06-27
Ort: Södra Dalarna

Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav Azo85 » 2013-06-29 14:31:33

Cantabile skrev:
Azo85 skrev:
Cantabile skrev:Nej! Användandet av fysisk styrka på det sättet är inte tillåtet, tycker jag. Specialutbildade lärare av några borde kunna vara flexibla och uppfinningsrika i sådana situationer. Jag förstår inte varför man till varje pris måste hålla på vissa principer som t.ex. Ta av sig skorna och gå ut på rasten.


Ett barn som kastar saker och slår på andra barn måste man hindra med våld. Det fungerar inte att säga "Kan du vara snäll och sluta?". Det fungerar inte på vuxna och det fungerar inte på barn. En vuxen person brottar man ned och låser på något sätt. Ett barn tar man tag i lyfter upp och går iväg med.

Är man en auktoritet kan man vråla men lärare får inte eller är inte auktoriteter. Dessutom får man säkert inte vråla.


Hej. Mitt inlägg var menat att besvara Momtoaspieboy's inlägg. Jag var lite otydlig där.

Jag håller med om att man generellt inte kan stå och bara titta på i alla situationer. I vissa lägen måste man få använda andra metoder än endast verbal komunikation. Jag tycker att skolans aktoritet idag har blivit utraderad. Lärare får nästan inte ta tag i ett barn längre. Generellt tycker jag att många elever idag brister i respekt till sina lärare och att lärarna måste få ryta till och ingripa om det behövs.

Men i inlägget från Momtoaspieboy så framgår det tydligt att de initiala fysiska initiativen "våldet" kom från lärarna. Detta sker dessutom mot en grabb som har AS och lärarna är införstådda i detta. I detta specifika fall tycker jag att man som specialpedagog måste ha tillräckliga kunsaper och kännedom om vad diagnosen AS utsätter den drabbade för i vardagliga situationer, så som t.ex skolgång. Jag tycker att man skulle kunna göra en professionell bedömning av situationen och låta grabben ha sina skor på samt vara inne på rasten. Kanske skulle detta i längden ge honom tillit och förtroende för skolmiljön så att han senare på sina egna villkor i lugn och ro kan börja ta av sig skorna samt av egen vilja följa med ut på rasterna.


Då missförstod jag dig.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Re: Var går gränsen? (får lärare använda fysiskt våld?)

Inläggav kvasten » 2013-07-06 8:47:17

[quote="alixha"]@TS
Det så man jobbar i Asperger och Autism-klasser, man försöker lära ut olika saker även om det är jobbigt. Man sätter en tid, i ditt fall 5 minuter för att ta av sig skorna för att det är lättare och personen får chans att förbereda sig. Helst ska en timstock eller liknande användas.
Nej jag tycker inte att man ska tvinga någon till något men att ha tid, tålamod och försöka göra så att din son tar av sig skorna är bara bra i det långa loppet.
(Kort förklarat)[/quote

Nja, det är ganska dålig autismpedagogik om man bara får ett försök på sig och att man får handgripligen tillväga istället för att lägga upp en långsiktig arbetsplan för att få pojken att ta av sig skorna. Särskilt om man får in elever som har en historia av långvarig frånvaro.

Finns inga elever som är i så stort behov av att ha egen kontroll som AS-elever. Man får samarbeta, förklara, motivera och framförallt lyssna på orsaken bakom beteendet men aldrig tvinga utom i livsfarliga situationer. Tar det tre timmar för skolan att fatta att skor i klassrummet inte är en sådan situation har de inte rätt kompetens.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in