Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav NIF » 2013-05-30 15:44:36

24årig kille som bor i Kristianstad och pluggar Interaktiv ljuddesign på Högskolan Kristianstad. Varit diagnostiserad sen 9års ålder (kan minnas fel). Har alltid haft fasansfullt svårt för saker som är "lätta" i många människors ögon.

Har det jobbigt i gruppsammanhang. Vill mest umgås med människor 1on1. Har många intressen, musik, sport, träna, programmera (helst spel) är några. Det största är dock "bakgrundsmusik" alltså musik till spel, filmer, serier. Hoppas på att en dag bli Sveriges svar på Nobuo Uuematsu....
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Vilka är vi här?

Inläggav Kruppe » 2013-05-30 16:41:44

Jag har Aspergers syndrom. Jag hade normal språkutveckling som barn, så den delen stämmer nog in på mig. Under barndomen så hade jag mycket få vänner, och efter den så har jag väl knappt haft några, tror jag. Jag är inte duktig på sociala saker, men är ändå intresserad av människor generellt sett. Jag har några specialintressen, och fantasy är nog nummer ett. Dock så har jag alltid varit kass på bollsporter och sådant.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Vilka är vi här?

Inläggav Fairytale81 » 2013-06-06 22:05:06

Hej
nya på forumet och kommer väl kanske inte vara jätte aktiv framför allt så här är början utan försöka och kika lite bland det som finns för att jag inte bara ska tjatar massa gammalt som sedan redan har tjatat 100 gånger men samtidigt kommer det säkert tjatas en del som har varit innan ändå men jag kommer inte och lämna någon direkt presentation nu här, fast det möjligt att det kommer framtiden men till dess så är jag ***Borttaget*** 32 år gammal från Skåne.

Kan direkt tillägga också att jag är dyslektiker vilket kommer innebära en del knasigheter med språk och stavningen och så vilket ni säkert förstår så ni är förberedda på det men kan bli lite knas ibland.
Hoppas ni kan ha överseende med det.



Moderator atoms - efter en fråga till skribenten har en uppgift tagits bort.
Fairytale81
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-06-06

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-06-06 22:16:50

@Fairytale81, välkommen till ''aspisarnas paradis'' just kidding. :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav Fairytale81 » 2013-06-07 8:52:49

antonius skrev:@Fairytale81, välkommen till ''aspisarnas paradis'' just kidding. :-)Hug


Tackar och bockar :-)
Fairytale81
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-06-06

Vilka är vi här?

Inläggav Attveta » 2013-06-11 15:15:45

Jobbar med personer som utreds för/har diagnosen AS. Deltar här för mer kunskap och bättre förståelse.
Attveta
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-06-11

Vilka är vi här?

Inläggav d-man » 2013-06-11 15:59:41

Kille
46
Gift
3 egna + 1 bonusbarn
AS-diagnos 2013
Heltidsjobb
Bor i Stockholmsförort
d-man
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-06-11

Vilka är vi här?

Inläggav Atalanta » 2013-06-24 1:05:16

Jag är en 24-årig tjej med AS-diagnos sedan slutet av 2010.
Bor i en av Stockholms kranskommuner. Älskar opera och teater. :-)154
Atalanta
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2013-06-23
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav S_Helmer » 2013-06-24 15:24:41

Kille/ högfungerande autism och ADD
ca 40
Gift/Särbo
2 barn, en pojke med AS
Misstänkt dyslexi.
Heltidsjobb.


Har svårt att veta vad som förväntas av mig socialt.

Så jag är väl ganska vanlig, så länga jag inte umgås med NTar :-)Happy
S_Helmer
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-06-24

Vilka är vi här?

Inläggav franky » 2013-06-25 11:44:50

Hej är ny här med har varit medlem i andra liknande forum som inte gått så bra så tänkte prova någon svensk sida. jag är diagnoserad med asperger sen jag var 19 år gammal är nu en 27 år gammal man, bor ensam gör inte så himmla mycke de blir mycke träna på sina brister så gott man kan, jag är öppen för att prata så skicka gärna ett pm om intresset finns :)
franky
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-06-25

Vilka är vi här?

Inläggav Automaton » 2013-06-30 20:46:59

Har skrivit några inlägg tidigare men tänkte göra en formell introduktion här också.

23 år gammal, Fick diagnos ett fåtal år tillbaka. Var väldigt osocial när jag var mindre och sakna total kompetens i det sociala vid mina yngre år, nu har jag dock lärt mig otroligt mycket och känner att jag hanterar det riktigt bra.

Vill studera och börja jobba så fort som vanligt, är stresstålig och tar åt mig fakta enkelt så tänker utnyttja detta. Vill dock undvika universitet då jag ser på yh & ky som ett bättre alternativ, kortare utbildningstid för i princip samma lön.

Intressen och sånt finns det mycket skulle jag skriva upp allt skulle det nog inte kunna få plats så det skippar jag.

MVH Automaton
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vilka är vi här?

Inläggav this is me » 2013-07-02 22:28:30

Hej på er ny här.
Kille på eller kanske man på 30 bast i storstan.

Asperger, ADHD & mental retardation allt på en gång.

Stort intresse för kryssningsfartyg (inte bilfärjorna till åland 8) )
this is me
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-07-02

Vilka är vi här?

Inläggav JCSweden » 2013-07-06 10:45:37

Hejsan!

Fick diagnosen atypisk autism i oktober förra året. Är 22 år (fyller 23 snart) och föddes som tjej men ser mig helst som androgyn eller bara "jag". Började fundera på om jag var inom det autistiska spektrat när jag av en slump började läsa om Asperger hösten 2011. Jag gick igenom en väldigt tuff tid i mitt liv och hade både ångest och lätt depression. Flera av symptomen kände jag igen mig i (har alltid varit lite "efter" socialt, haft svårt för att få vänner, intensiva intressen osv.) Sedan gick jag några sessioner KBT och fick då en remiss till VPM där jag till slut fick min diagnos.

Jag misstänker att min mormor är inom spektrat också men sådana diagnoser "fanns" ju inte på hennes tid.

Annars är jag utbildad medicinsk sekreterare, har just nu sommarvikariat på en röntgenmottagning i receptionen. Det går överraskande bra med tanke på all social interaktion. Det finns dock fasta rutiner där och bara jag vet exakt vad jag ska göra så går det bra, finns det inget för mig och göra så finns det inget att göra liksom. Det är ett väldigt intressant jobb då jag alltid har varit intresserad av sjukdomar och sådant.

Har inte berättat för någon om min diagnos förutom på ett par praktikplatser under min utbildnings gång.

Hoppas kunna delta i intressanta och roliga diskussioner om intressen som NT-människor ofta tycker är konstiga men som (kanske) gillas här :D
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2013-07-06 11:12:20

JCSweden, Välkommen :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav JCSweden » 2013-07-06 11:51:17

antonius skrev:JCSweden, Välkommen :-)Hug
Tack så mycket!
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vilka är vi här?

Inläggav Manveru » 2013-07-06 12:00:36

Hmm, kom just på att jag nog aldrig riktigt introducerade mig själv, trots lurkande och ett fåtal posts sen januari. Here goes anyway, bättre sent än aldrig ^^

Kille på 24 år (man känns alldeles för vuxet), som precis fått diagnosen Aspergers för så lite som två och en halv vecka sen. Var dock övertygad ganska omedelbart efter att först ha stött på termen i Januari detta år. Ack, om man bara hade hört talas om det tidigare, hade kanske saker gått annorlunda. Sitter för tillfället och väntar på besked om aktivitetsersättning, lever på bidrag och försöker så gott jag kan ta mig tillbaks till någon mån av fungerande liv efter att studierna kraschade hösten 2011.

Intressen innefattar allt som har med natur att göra (läste biologi på uni. tidigare), spel (inklusive WoW) och i viss mån datorer, fantasy samt bakning och fika i alla dess former. Hoppas våga ta mod till mig att posta lite mer, självcensurerar och ifrågasätter mig själv alltför ofta för att kunna ta mig ända fram till ett postat inlägg i många fall :-)002


P.S. Noterade även Atalantas väldigt fina Mandelbrot-fraktal till avatar, kändes värt att notera av någon anledning, även om du troligtvis inte kommer se detta ^^ D.S.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Vilka är vi här?

Inläggav knoxer » 2013-07-13 18:03:09

Kille på 30 år.

Rätt bra vid den första kontakten, sen skiter det sig.

Gillar motorer, maskiner, det enda som är kul med att resa är
när planet åker ut på banan för flygning :D

Fast håller mig mest framför datorn, hatar matematik, men jag gillar datorer,
hållt på med linux sen ca 15år tillbaka och vet inte men det är nånting mellan
mig och datorn som håller oss tillsamman ^^
knoxer
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-07-13
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav lazarus » 2013-07-14 21:40:41

Man, 29 år
Ingen diagnos (självdiagnostiserad får man väl kalla det)
Intressen är musik, teknik, IT & att resa runt.
Heltidsjobb
Bor i Stockholm

Mycket av mitt liv kretsar väl kring just mina intressen (som för vilken AS person som helst). Jobbar mycket på den sociala biten, jag ser därför fram emot många intressanta diskussioner på detta forum.
lazarus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-07-14
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav katta222 » 2013-07-16 18:24:17

Jag är en 20 år gammal tjej som gillar att spela, resa, lyssna musik, träna.

Fick Asperger diagnos när jag var 17. Har också OCD. Har några kompisar men fler vore skoj.
katta222
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2013-07-16

Vilka är vi här?

Inläggav Wanstyro » 2013-07-16 22:22:59

Kön: Man
Ålder: 20
Stad: Stockholm
Diagnos: Atypisk autism
Wanstyro
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-07-16

Vilka är vi här?

Inläggav Mountain_lion » 2013-07-21 12:00:19

Hej!
Jag är ny här. Har alltid känt mig annorlunda, haft svårt med interaktion med människor. Men accepterade att jag var annorlunda och har nog hela tiden trott att det "bara är jag som är jag" och inte tänkt att det kan vara annorlunda dvs att någon skulle förstå hur jag fungerar.
Sedan de sista två åren så har det varit hänt saker i mitt liv som gör att jag har börjat fundera och nu har jag nog förstått att jag har Asperger utan att ha fått diagnos.
Jag har ett arbete som innebär en hel del interaktion och jag känner att det tar väldigt mkt energi från mig och att det blir ändå konstiga situationer då och då. Men jag kämpar på och trivs än då bra.
Jag är en kille på 47 år och bor i Halmstad.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vilka är vi här?

Inläggav Killen » 2013-07-23 23:20:51

Hej, jag är en kille på 19 år från Brasilien, gillar sport och film och söker kompisar här på forumet, jag vill bli lite gladare och inte va så ensam nämligen. Jag fick min diagnos i november.
Killen
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-07-23
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Musik » 2013-07-24 20:19:28

Tjej 23 år
Bor i Gävle
Har en stark kärlek till natur, konst och djur.
Har komponerat musik större delen av mitt liv.
AS
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

Vilka är vi här?

Inläggav trampling » 2013-07-25 15:41:39

nu blev jag avundsjuk på alla här som har barn :( jag är ju 29 år kille bor i stockholm danderyd. adopterad från sri lanka med as/adhd/damp. tycker om cykla promenader bio och resa till övergivna platser! men gillar också SCANIABILAR och jobbar som lastbilsförare!
trampling
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-10-30
Ort: Danderyd

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in