Databastråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Databastråden

Inläggav jonsch » 2013-06-24 15:14:57

Slöseri att skapa hel tråd i ett så stort/intressant ämne och bara ha en enda fråga i den, tycker jag nämligen.

Fyll forumdatabasen med text om hanterare och applikationer och "kring"-program (futtigheter som MySQL-servrar...) m.h.a. denna tråd!

Eller bara låt utnyttja er, Oh ni kunniga. Ty hos mig finns ett par kunskapsluckor. Se här:


Finns någon billig databashanterare med garanti för och hjälp med att klara av grundfunktionerna? Eller någon hel hög med gratis att pröva tills någon funkar?

ELLER: Varför gillar inte postgreSQL "... WHERE ..."? Jag läste i FAQ att den kräver primärnyckel för att godta UPDATE av inlagda värden. Men jag har ju duktigt bestämt primärnyckel! Den klagar ju för jämnan på att jag försöker dubblera eller försöker lägga in FOREIGN KEY-värde som inte finns i huvudtabellens primärnyckel!

Hur fasen får man postgreSQL att sluta ge svaret "...successfully: 0 rows affected"?

när Kolumn B redan har ett värde, och jag har skrivit satsen

UPDATE Tabell SET (Kolumn B) = ('värde B2') WHERE Kolumn A = 'värde A';

Där Kolumn A är primärnyckel.

postgreSQL ger samma glada svar "...successfully: 0 rows affected" när jag skrivit

SELECT Kolumn FROM Tabell WHERE Kolumn = 'värde';

Men bara jag suddar ut "WHERE ...", däremot, så gör den lika glatt som jag ber den.

Man kan bli ledsen för mindre.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till IT-forum



Logga in