"Tummen mitt i handen" - om att vara opraktiskt lagd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Tummen mitt i handen" - om att vara opraktiskt lagd

Inläggav Grimuald » 2013-06-21 10:56:21

När man var liten fick man ofta höra att man hade "tummen mitt i handen". Då betraktade man det enbart som ett obegripligt skämt eftersom man aldrig hade sett någon som hade tummen mitt i handen. När man blev äldre och kom ut i vuxenlivet lärde man sig att det var ett uttryck för något abstrakt som jag i min värld tolkar som att man är opraktisk, dvs saknar erfarenhet och kunskap om praktiska göromål.

Har ibland undrat om det går att leva som vuxen om man har "tummen mitt i handen".

Standardbeteendet ute i samhället verkar vara att man blir utskrattad om man ställer naiva frågor om HUR man ska göra när det gäller praktiska göromål.

Någon annan som har liknande erfarenheter och HUR ska man hantera en sådan situation ?



Moderator atoms - broderade ut rubriken i förtydligande syfte.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

"Tummen mitt i handen"

Inläggav slackern » 2013-06-21 10:59:23

Tummen mitt i handen handlar inte det om att man är hopplös på att skruva upp gardinstänger, odåga på att tapetsera, hopplös på att byta däck, laga en punktering? Alltså inte sakna kunskap i ämnet utan vara allmänt fumlig och klantig?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Tummen mitt i handen"

Inläggav kullan » 2013-06-21 11:25:02

Jag har " tummen mitt i handen " när det gäller datorer. Då menar jag att blir det något krångel så är det bara att stänga av datorn och vänta på att hjälpen ska komma. Kan ingenting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Kruppe » 2013-06-21 12:05:26

Jag ser uttrycket mer som att man saknar potential att bli duktig på praktiska hantverk. Det skulle nog beskriva mig, för jag har aldrig kunnat lära mig några hantverksmoment som kräver det allra minsta finess och handlag. De enklaste sakerna klarar jag däremot.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-21 12:25:28

Man kan inte ha tummen mitt i handen bara för att man förstår något. Man kan tvärtom ha exakt kunskap om hur något ska utföras men ändå inte kunna utföra det eller verka sakna förmåga att lära sig det på ett praktiskt plan
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Huggorm » 2013-06-21 13:06:13

Att ha tummen mitt i handen innebär väll egentligen att man inte är bra på hantverk. Handen är obrukbar eftersom tummen sitter fel. Bildligt talat naturligtvis, de flesta har tummen rätt placerad även om de har kan sägas ha tummen mitt i handen. Man kan även ha gröna fingrar om man är bra på att få växter att trivas.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-21 13:14:53

Kan man inte hacka lök har man också tummen mitt i handen
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

"Tummen mitt i handen"

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-21 13:26:42

Stämmer bra in på mig.
Man lär sig leva med det, alla kan inte vara händiga Martin Timell-typer.

Folk får tycka vad fan de vill.

Man kan ju alltid kontra med att Sartre mfl var likadana.
Sartre bodde enkelt livet igenom och helt i tankens värld.
Han brydde sig inte om husrenoveringar etc eftersom Algeriets självständighetskamp mm var viktigare.

Det är heller inget ovanligt att intellektuella är opraktiska.
Liksom det inte är ovanligt att verkstadsfolk, bönder, mekaniker och såna aldrig läst en bok.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Alien » 2013-06-21 13:43:36

Bjäbbmonstret skrev:Kan man inte hacka lök har man också tummen mitt i handen


Eller om man måste gör det i omgångar för att man blir förblindad av tårar?

Jag har också "tummen mitt i handen". Klarar inte av något praktiskt, varken traditionellt kvinnliga el traditionellt manliga. Eller också är jag så långsam att jag alltid blir utskälld av omgivningen. Det är som de "normalhändiga" aldrig kan förstå att man inte gör så för att man är lat el vill reta upp folk utan för att man inte kan annat.

Det är ju också därför man undviker att göra något, man tappar lusten när man bara får höra hur tafflig man är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Alexa » 2013-06-21 15:09:19

Jag är då verkligen en människa med "tummen mitt i handen" och så har det alltid varit.
Däremot ber jag ofta folk gå iväg när jag skall göra något som jag är långsam eller dålig på, just för att undvika dessa kommentarer.
Annars brukar jag påpeka att övning ger färdighet och att jag är ganska nybörjare :D
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Grimuald » 2013-06-21 15:28:29

Det är ju också därför man undviker att göra något, man tappar lusten när man bara får höra hur tafflig man är.


Det är ju bra att man kan undvika saker som man inte kan utföra, men tyvärr så finns det också saker som man inte kan undvika och som man inte klarar av att utföra. Då blir det problem.

Jag kan ta ett exempel: I Sverige är det lag på att det skall finnas brandvarnare i bostäder. Där jag bor installerade hyresvärden en brandvarnare i hallen och skickade med att papper om hur man ska hantera den. Det var ett antal år sedan och pappret har förkommit. Jag hann ju givetvis inte med att ta del av informationen på papperslappen innan den förkom. Nu många år senare så har jag hamnat i en situation där brandvarnaren piper en gång i minuten. Efter sökningar på nätet verkar det bero på att batteriet i brandvarnaren håller på att ta slut. Då rekommenderas man att byta ut batteriet. Och det verkar dessutom vara en skyldighet eftersom man som hyresgäst är ansvarig för skötseln av brandvarnaren.

Så långt allt solklart men här kommer problemet: HUR byter man ut batteriet ? Det borde finnas ett antal hundra tusen eller kanske miljoner brandvarnare installerade ute i samhället så kunskapen om hur man byter ut batteriet borde finnas någonstans men vart ska man vända sig ? Jag fick ett råd att slå sönder brandvarnaren för att få tyst på den men det verkar inte seriöst. Finns det någon jour man kan kontakta ungefär som när ett brandlarm går ?
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

"Tummen mitt i handen"

Inläggav antonius » 2013-06-21 16:28:56

Huggorm skrev:Att ha tummen mitt i handen innebär väll egentligen att man inte är bra på hantverk. Handen är obrukbar eftersom tummen sitter fel. Bildligt talat naturligtvis, de flesta har tummen rätt placerad även om de har kan sägas ha tummen mitt i handen. Man kan även ha gröna fingrar om man är bra på att få växter att trivas.


En del säger dom har tummen i röven, jag förmodar dom menar bildligt då med. :-)018
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Miche » 2013-06-21 17:03:42

Nästan alla brandlarm skruvar man loss motsols (samma som moturs eller åt vänster), sen ser man batteriet (vanligast är 9V-batteri men det förekommer även andra sorter), köp ett likadant (ex.vis på Clas Ohlson, de kan t.o.m. hjälpa dig att byta batteriet) och sätt tillbaka brandvarnaren.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-21 19:26:35

Om man inte får ordning på brandvarnaren och bor i en hyresrätt där hyresvärden har installerat brandvarnaren kan man ju alltid ringa vaktmästare eller dylikt och be om en instruktion. Om de har satt dit den så bör de ju veta hur den fungerar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Grimuald » 2013-06-21 20:06:40

Miche skrev:Nästan alla brandlarm skruvar man loss motsols (samma som moturs eller åt vänster), sen ser man batteriet (vanligast är 9V-batteri men det förekommer även andra sorter), köp ett likadant (ex.vis på Clas Ohlson, de kan t.o.m. hjälpa dig att byta batteriet) och sätt tillbaka brandvarnaren.


Det verkar som om denna brandvarnare plockas isär genom att man skruvar loss locket motsols. Det står "Twist To Remove" med en pil som pekar åt vänster. Har testat att vrida åt vänster. Det som händer då är att manicken börjar tjuta och detta ljud klarar jag inte av att höra pga bullerskada i örat. Dessutom sitter det en röd spak där som förhindrar vridning av locket. På den står det "Push To Silence".
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Miche » 2013-06-21 20:12:24

Ring hyresvärden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Huggorm » 2013-06-21 20:13:03

Grimuald skrev:
Miche skrev:Nästan alla brandlarm skruvar man loss motsols (samma som moturs eller åt vänster), sen ser man batteriet (vanligast är 9V-batteri men det förekommer även andra sorter), köp ett likadant (ex.vis på Clas Ohlson, de kan t.o.m. hjälpa dig att byta batteriet) och sätt tillbaka brandvarnaren.


Det verkar som om denna brandvarnare plockas isär genom att man skruvar loss locket motsols. Det står "Twist To Remove" med en pil som pekar åt vänster. Har testat att vrida åt vänster. Det som händer då är att manicken börjar tjuta och detta ljud klarar jag inte av att höra pga bullerskada i örat. Dessutom sitter det en röd spak där som förhindrar vridning av locket. På den står det "Push To Silence".
Tryck in den där spaken då så det blir tyst och du kan skruva
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Tummen mitt i handen"

Inläggav Grimuald » 2013-06-21 20:13:45

Bjäbbmonstret skrev:Om man inte får ordning på brandvarnaren och bor i en hyresrätt där hyresvärden har installerat brandvarnaren kan man ju alltid ringa vaktmästare eller dylikt och be om en instruktion. Om de har satt dit den så bör de ju veta hur den fungerar.


Jag försökte kontakta värden imorse men kundtjänsten är stängd idag. Har även försökt att ringa fastighetsjouren ett otal gånger men samtliga gånger möttes man av upptaget-ton.

Man kanske borde kontakta störningsjouren och anmäla att en teknisk pryl stör ...
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in