Är hörlurar med surround värt pengarna

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är hörlurar med surround värt pengarna

Inläggav Eyesonly » 2013-06-17 19:19:07

Jag får be om ursäkt för det sena svaret. Jag har sett den här tråden men jämt känt att det vore mindre krångel att läsa andra i stället för att svara och sen har annat lockat så därför dröjde svaret.

För att svara på frågan i rubriken så måste jag nog säga nej, i alla fall för mig. Felet ligger först och främst i hur de är uppbyggda. De tidigare hörlurarna är en så kallad öppen design medan surround-hörlurarna är stängda. Ok prisjakt påstår att de är halvöppna. I vilket fall som helst så blir rumskänslan mindre och det stör mig. En bra rumskänsla gör att man upplever sig vara mer inne i låten utan att för den delen vara äkta surround. Vilken genre av musik man lyssnar på har inte så mycket med om det lyckas eller ej men naturligtvis är det vanligare i inspelad musik snarare än digital.

Den andra saken är vikten. I början tänkte jag inte så mycket på det, men idag när jag ännu en gång provade de gamla så slogs jag av hur lätta de är. Då är det ändå heltäckande till skillnad från lurar som är tänka att användas med mp3-spelare som ligger utan på örat. Men surround-lurarna väger en hel del. Det gör det jobbigt åt nacken.

Och sen har vi krånglet. Att lyssna på stereomusik med alla kanaler i gång leder till ett burkigt ljud vilket gör att jag måste komma ihåg att dra av center-kanalen helt om jag tidigare haft den igång. Det går att få till rätt bra ljud enligt recensenter men det kräver oftast att man ställer om volymerna för de olika kanalerna inte bara om man byter från musik till film utan oftast om man byter vilket låt man lyssnar på. Eller så kan man försöka hitta en medelväg och strunta i det vilket är vad jag har gjort.

Så i det stora hela borde jag ha satsat på ett bra på vanliga hörlurar. Nåväl inte så mycket att göra åt saken nu.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Är hörlurar med surround värt pengarna

Inläggav Eyesonly » 2013-06-18 18:41:51

Jag kom just på att jag glömde nämna hur de fungerar med surroundljud och det kan bäst beskrivas som inte så imponerande beroende på om källan är musik eller film. Det är möjligt att jag provat med fel filmer eller att jag råkat ställa in stereo men det låter fortfarande inte lika bra som högtalare gör. Högtalare har förstås nackdelen att de irriterar grannar vilket hörlurar inte gör men för bäst rumskänsla så rekommenderas högtalare medan surroundhörlurar i det stora hela känns som en felinvestering.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Är hörlurar med surround värt pengarna

Inläggav Azo85 » 2013-06-18 19:43:02

Själv skulle jag inte köpa hörlurar med surround. För min del känns det inte värt det, då lägger jag hellre samma pengar på ett par utan surround. I nuläget har jag ett par Sennheiser PC350 som börjar bli väldigt slitna. De kostar givetvis en slant men jag tycker det har varit ett otroligt bra köp och lär köpa ett par likadana alternativt PC360. Men båda kostar en slant PC350 runt 1300 kr och PC360 kanske 1700-1800. Oavsett oerhört nöjd med mina PC350 som jag haft i 4 år nu skulle jag tro även om de behöver bytas snarast.

Köpa surround känns som att betala för en funktion man inte använder. Men jag är inget filmfreak precis.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Är hörlurar med surround värt pengarna

Inläggav Eyesonly » 2013-06-18 23:46:26

Så mycket film ser inte jag heller på och dina åsikter är i stort sett samma som mina.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Återgå till IT-forum



Logga in