Asperger och Autism-kost?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sv: Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-05-30 18:13:04

Sitter just nu på bussen med 15 kg ben, späck, talg, gräsbeteskött som ska bli buljong och mat. Ikväll ska jag kolla kefir, surkål, kvass samt sätta makrill på fermentering :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Ugglan » 2013-05-30 18:26:08

Bror Duktig skrev:Sitter just nu på bussen med 15 kg ben, späck, talg, gräsbeteskött som ska bli buljong och mat. Ikväll ska jag kolla kefir, surkål, kvass samt sätta makrill på fermentering
Det där verkar riktigt intressant! Kul!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Krillo » 2013-05-30 18:35:51

Bror Duktig skrev:surkål


Morsan gjorde nyligen en omgång surkål. Sehr gut!

Nu blev jag ju sugem på surkål...
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Sv: Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-05-30 19:07:33

Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:18:01

treeman skrev:Jag äter allt. Jag är lite som ett utsvultet skogstroll oftast. Så både det ena och det andra slinker ner i min hals.

Jag fattar n0ll när det gäller folk som sitter och petar i maten, deppigt och med misströstan i blicken. Svälj för h-vete! BaH!

*lavett*


Hahha! Ja, jag känner lite samma. Har förståelse för att vissa helt enkelt inte tål viss mat men förutom det så är jag omnivor. Det finns bara väldigt få saker jag genuint ogillar i matväg. Aspergare ska ju vara petiga med maten men jag äter "allt" (som inte har för mycket socker).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:32:58

Fermenterad mat "känns" nyttig. Buljong är väl OK eftersom normalisar inte suger ur märgen.

Annars kollade jag nu på en lista vad man får och inte får äta på den dieten. 57 förbjudna saker äter jag! :o 44 tillåtna. Oj oj oj.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-05-31 6:50:23

Viktigt att veta att det inte är random förbjudna saker, utan de röda trådarna är:
- ingen stärkelse (retar tarmen)
- inga polysackarider (som socker, sirap, bipollen, men honung och dadlar och frukt går bra i moderat mängd)
- inget processat, paleotänk här
- undvik förädlat i den mån det går, särskilt överförädlat
- ingen laktos (retar tarmen)
- för vissa: inget kasein

Viktigt att äta:
- brosk/gelatin optimerar aminosyraprofilen och läker tarmen (det var detta som gjorde att mitt mående vände som genom ett trollslag. Från första buljongen har vissa saker tvärt förändrats - och då trots att jag tänkte att "detta kommer inte att fungera").
- djurfett, kokosfett, smörfett (helst ghee om man vill slippa det lilla kasein och laktos som finns i smör)
- EKOLOGISKT, särskilt där det visat sig göra skillnad (vissa grönsaker/frukt har mycket gifter kvar, samt allt från djurriket där man vet att sammansättning av fettsyror skiljer en hel del på eko vs industrikött.
- FERMENTERAT för att få en bra tarmflora.

Jag kan säga att jag är inte ett endaste dugg mindre aspig, och kommer aldrig att tro att sådana som jag botas (de flesta har det ju ärftligt som en personlighet, medan ett fåtal verkar ensamma i släkten, och kan visa på någon förlossningsskada, särskilt autism då kanske, framför AS).

Däremot har ju mitt hyperfokus vänt från BDD och negativt totalältande, till konstruktivt specialintresse på ett sätt som det var länge sedan jag kände.

Många verkar tro att fixeringar, tvång, depressioner m.m. TILLHÖR AS, men glöm det. Det är lika sjukt som för en NT. Sådant är den sjuka sidan av det som ÄR asperger, d.v.s. hyperfokus i det här exemplet då. Fan, psykiatrin har sagt rakt ut till mig att mina fixeringar ÄR asperger, och därför får jag inte vård utan ska gå till hab.

Jag mår mycket bättre, fungerar bättre, får höra av 9 av 10 att jag ser gladare ut, ser friskare ut, verkar gladare och friskare "vad har du gjort, vad du verkar harmonisk och glad". Men jag misstänker att jag inte är ett dugg mindre aspig i utstrålningen (både vad jag säger, hur jag säger det och allt övrigt). Snarare MER p.g.a. uppblommande specialintresse. Men folk ser det inte så, utan ser det sjuka som avvikande och det konstruktiva och ännu mer avvikande egentligen, som "mindre avvikande" (d.v.s. mindre aspigt).

Usch, haha hoppas det gick att hänga med i tankegångarna. Jag är med i en GAPS-grupp på FB och har tjafsat en del ibland om det där med "bota autism" som jag då alltså inte tror på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 7:35:34

Intressant.

Innan du började, hade du tarmproblem som du märkte av själv? (Du behöver inte gå in i detalj här... :wink: )
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-05-31 12:01:15

Bara IBS. Och med förstoppning såg jag ut som en Biafraunge (och menar det - blev så p.g.a. anorexi också). Magen blev platt när jag började med denna mat.

OBS! Man märker inte alltid av magen för att ha leaky gut, det kan visa sig som ledproblem, psykiska sjukdomar eller whatever. Det som läcker in, ställer till med olika problem beroende på vad man äter och vad man har för känsliga punkter.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav barracuber » 2013-05-31 12:26:24

Bror Duktig skrev:Jag kan säga att jag är inte ett endaste dugg mindre aspig, och kommer aldrig att tro att sådana som jag botas (de flesta har det ju ärftligt som en personlighet, medan ett fåtal verkar ensamma i släkten, och kan visa på någon förlossningsskada, särskilt autism då kanske, framför AS).

Jag och min mamma är ganska ensamma i släkten med denna personlighet.

Hon har epilepsi och jag menar att hon har obehandlad livslång PTSD pga hennes dominanta och kyliga pappa som lät henne ramla och slå sig (epileptiker betraktades ju som lika låga som kriminella och sinnesjuka på den tiden).

Jag har ärvt en pytteliten gnutta av epilepsin (jag kan ibland få små små fadeouts på några sekunder utan att förlora balansen tack o lov) och jag kan dessutom ha åkt på skador som ingen vet om (exv blivit tappad i golvet i spädbarnsåldern).

Bror Duktig skrev:Många verkar tro att fixeringar, tvång, depressioner m.m. TILLHÖR AS, men glöm det. Det är lika sjukt som för en NT.

Tror jag också. När ska fler börja inse det?

Bror Duktig skrev:Fan, psykiatrin har sagt rakt ut till mig att mina fixeringar ÄR asperger, och därför får jag inte vård utan ska gå till hab.

Psykiatrin är några som borde inse det.

Bror Duktig skrev:Jag mår mycket bättre, fungerar bättre, får höra av 9 av 10 att jag ser gladare ut, ser friskare ut, verkar gladare och friskare "vad har du gjort, vad du verkar harmonisk och glad". Men jag misstänker att jag inte är ett dugg mindre aspig i utstrålningen (både vad jag säger, hur jag säger det och allt övrigt). Snarare MER p.g.a. uppblommande specialintresse. Men folk ser det inte så, utan ser det sjuka som avvikande och det konstruktiva och ännu mer avvikande egentligen, som "mindre avvikande" (d.v.s. mindre aspigt).

Människan är av naturen kreativ och konstruktiv, inte bara aspiga typer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 23:07:15

Det som tillhör AS är det man vill ha, och det som är utanför AS är det som är jobbigt. ;) OK, retas lite nu men jag vet själv inte var jag vill dra gränsen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-06-01 9:20:57

Nä, svårt att dra en gräns. Men AS är inte en sjukdom, det är mer som en personlighetstyp och där vi är sårbara för vissa psykiska sjukdomar som depression m.m. Vet nog ingen med AS som är född med depression t.ex. eller tvång.

Och jag har sett vilka lysande och konstruktiva typer det kan bli av oss när vi mår bra.

Sårbarheten för vissa sjukdomar tror jag vi får bära med oss. Och det är därför det är viktig med grunden, d.v.s. kosten, sömnen, stress, trygghet (tänk Maslovs behovstrappa).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Zimmerit » 2013-06-15 13:25:37

Bror Duktig skrev:Bara IBS.


Var din mage omväxlande hård och överaktiv?

Vad är Ghee?
Vad är BDD

Har läst dina inlägg och är impad! Jag vill prova detta GAPS, hur börjar jag?

Jag har ätit gluten och kaseinfritt i tre veckor, och kan ibland känna att min koncentration är bättre. Detta trots att jag inte tar några piller alls längre. Har gått på Concerta och SSRI.

Det enda problemet jag har är att blodsockret känns extremt lågt. Att leva utan gryn gör det svårt att hålla sig pigg hela dagen.
Zimmerit
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-05-19

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-06-15 23:37:04

Hej Zimmerit.

BDD = Body Dysmorfic Disorder, d.v.s. kroppsdysmorfofobi. Fixeringar vid kroppedelar, fulhet. Besläktat med fixeringar, tvång och anroexi.

Ghee = smörfett. Man får fram det genom att smälta smör, sjuda det så man får mjölkproteinerna som en bottensats, och häller av smörfettet. Inte helt lätt, särskilt inte om man som jag får tantrum av att det "inte gick som jag tänkte" (allvarligt, jag blir mer än lovligt knäpp).

Om du vill läsa om GAPS (man övergår, när man är frisk, till WAPF, ett slag stenålderskost fast med mer fokus på näring och tillagning än att det ska vara historiskt riktigt. Och med inslag av yngre stenålderns födoämnen (fermenterad eller rå mjölk, rätt preparerade stärkelserika rötter och spannmål eller liknande som bovete) så finns det en bra blogg och en bra Facebookgrupp.

Blogg på svenskla [kul felstavning just där, det får stå kvar] med stora översättningar från boken Gut And Psychology Syndrome: http://tarmochpsykologi.wordpress.com/
FB-grupp där jag är mycket aktiv som medlem (är ej drivande eller ngt slags admin): http://www.facebook.com/groups/gapssverige/

Här är också en blogg med en som testat och tänkt till en del. Upptäckte den idag. Den verkar rätt bra. Inte en person som bara tackar och tar emot, utan han verkar analysera det mesta och har liknande resa som jag, vad gäller tillfrisknande (olika sjukdom även om jag också hade IBS som tillägg fast i annan form): http://postindustriellmat.blogspot.se/

Ja just ja. Min IBS var en enorm uppblåsthet. Gaser. Trög i magen har jag alltid varit, och var så även då, men enstaka dagar fungerade det som "normalt" (kanske andra hade haft diarré då). Jag kunde skifta MYCKET i midjemått från morgon till kväll. Det som hjälpte allra mest var att ta bort äpple och päron. Sedan gjorde annat sitt till, men de allra värsta extremtopparna försvann då med dessa frukter. Där var det inte sockret som var boven, utan en speciell syra som finns i skalen och som är känd att vara dålig för IBSare.

Hoppas du hittar till FB-gruppen. Jag är hon som skriver om en massa fermenterande och har avatar som är samma som senaste bilden jag lade i bildtråden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bazooka » 2013-06-16 10:34:30

Bara rent logiskt för mej:
Jag orkar inte variera min kost så mycket, äter gärna samma rätter ofta, kanske samma för många här? Så jag ser till att mina maträtter är nyttiga, innehåller mycket olika grejer, och inte är feta. Works for me.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-06-16 13:14:39

Bazooka, det är nog ok på GAPS/WAPF. Jag gör typ samma soppor hela tiden, varierar bara när jag är sugen på kaka eller cole slaw o.s.v.

Men jag köper det ekologiska jag kan och som passar plånboken för stunden, så det blir naturlig variation när jag hivar ned allt. Sedan har jag ett schema i huvudet för proteinkällor och fettkällor. Som "blod varje dag men lever på lör/sön", "fisk tis/tors" och att vissa typer av fett passar viss mat, så jag varierar kokosfett, ankfett, talg ghee/smör.

Fast nu äter jag fermenterad fisk till frukost varje dag, så jag har skippat fiskmåltiderna, och kör det kött som råkar bli av de ben jag kokat (idag lamm, igår ox, en annan dag vildand eller hjort) och när det tar slut och det finns buljong kvar, tar jag fram viltfärs.

Har ofta ägg i soppan till frukost, men har skippat det nu, och tränar på kakbak med ägget + pumpa och rotsaksriv med morotskakekräm på. Mums. hittar på goda kakrecept som ska passa även tidiga stadier av denna diet. Det är inte direkt roligt annars att fastna på steg 3 som jag gjort nu och inte kan gå vidare. Så kakor livar upp. Särskilt när de är så nyttiga att man får äta hur mycket man vill.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Motlut » 2013-07-15 13:54:52

Motlut
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-04-12
Ort: Lappland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in