tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 9:52:17

Zima33 skrev:
rapchic skrev:Lite extra bevis fick jag på senaste samträffmötet då min FK-kontakt sa "du vet väl att man måste göra nått för att få aktivitetsersättning".

Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?

Inte enligt FK-tanten, jag ska den 27:e maj börja att gå på trafikskolan två gånger i veckan, måndag oh torsdag. Jag har inget val, för jag kommer ju få färdtjänst enligt henne fast enligt läkaren som jag betalade 700:- för att få intyg om att jag behövde färdtjänst var det extremt liten chans att jag kommer att färdtjänst. Men det kommer att lösa sig för min FK-tant är positiv :roll:

Jag vill ju ta körkort men tar jag mig inte ner till stan så tar jag mig inte ner till stan, så enkelt är det. Det kom inte ens på tal om en plan B ifall jag inte skulle få färdtjänst eftersom hon är positiv :roll:

Min man har en plan B däremot, att ringa och skälla ut dom, tanter av olika slag lyssnar mer på anhöriga än på brukarna även om brukarna kan tänka själv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav slackern » 2013-04-30 9:57:41

Zima33 skrev:
rapchic skrev:Lite extra bevis fick jag på senaste samträffmötet då min FK-kontakt sa "du vet väl att man måste göra nått för att få aktivitetsersättning".

Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?


Det stämmer ju. FK har rätt att sätta lite press för att få en motprestation.

Under tiden med aktivitetsersättning
Under tiden som du har aktivitetsersättning kommer du och din personsonliga handläggare att samarbeta för att du utifrån dina förutsättningar ska kunna delta i arbets- och samhällslivet.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ett samarbete för personer som behöver stöd för att kunna komma ut i arbetslivet. Det innebär att du som har aktivitetsersättning kan behöva träffa Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och även andra deltagare och prata om vilket stöd som finns att få. Vid mötet kan det även vara aktuellt att läkare, LSS-handläggare eller andra som du har kontakt med är med och att alla gör planeringen framåt tillsammans.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 10:11:15

slackern skrev:
Zima33 skrev:
rapchic skrev:Lite extra bevis fick jag på senaste samträffmötet då min FK-kontakt sa "du vet väl att man måste göra nått för att få aktivitetsersättning".

Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?


Det stämmer ju. FK har rätt att sätta lite press för att få en motprestation.

Under tiden med aktivitetsersättning
Under tiden som du har aktivitetsersättning kommer du och din personsonliga handläggare att samarbeta för att du utifrån dina förutsättningar ska kunna delta i arbets- och samhällslivet.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ett samarbete för personer som behöver stöd för att kunna komma ut i arbetslivet. Det innebär att du som har aktivitetsersättning kan behöva träffa Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och även andra deltagare och prata om vilket stöd som finns att få. Vid mötet kan det även vara aktuellt att läkare, LSS-handläggare eller andra som du har kontakt med är med och att alla gör planeringen framåt tillsammans.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning

Problemet för mig är inte att jag ska göra nått för att öka min arbetsförmåga. det håller jag på med varje dag om än hemma. Problemet för mig är att dom bestämmer utan att jag får ha nåt att säga om saken om saker som kan bli helt omöjliga för mig. Vad jag förstått så ska dom komma överens med mig om aktiviteter inte bestämma över mig.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav slackern » 2013-04-30 10:25:52

rapchic skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?


Det stämmer ju. FK har rätt att sätta lite press för att få en motprestation.

Under tiden med aktivitetsersättning
Under tiden som du har aktivitetsersättning kommer du och din personsonliga handläggare att samarbeta för att du utifrån dina förutsättningar ska kunna delta i arbets- och samhällslivet.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ett samarbete för personer som behöver stöd för att kunna komma ut i arbetslivet. Det innebär att du som har aktivitetsersättning kan behöva träffa Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och även andra deltagare och prata om vilket stöd som finns att få. Vid mötet kan det även vara aktuellt att läkare, LSS-handläggare eller andra som du har kontakt med är med och att alla gör planeringen framåt tillsammans.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning

Problemet för mig är inte att jag ska göra nått för att öka min arbetsförmåga. det håller jag på med varje dag om än hemma. Problemet för mig är att dom bestämmer utan att jag får ha nåt att säga om saken om saker som kan bli helt omöjliga för mig. Vad jag förstått så ska dom komma överens med mig om aktiviteter inte bestämma över mig.


Det har jag inte ifrågasatt på minsta vis. Jag kommenterade till ett påstående att FK inte har rätt att kräva en motprestation. Vilken dom uppenbarligen har.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 10:27:35

slackern skrev:
Det har jag inte ifrågasatt på minsta vis. Jag kommenterade till ett påstående att FK inte har rätt att kräva en motprestation. Vilken dom uppenbarligen har.

jag tycker bara det är fult att dom kräver e kanske omöjlig motprestation eftersom hon är positiv.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav slackern » 2013-04-30 10:31:07

rapchic skrev:
slackern skrev:
Det har jag inte ifrågasatt på minsta vis. Jag kommenterade till ett påstående att FK inte har rätt att kräva en motprestation. Vilken dom uppenbarligen har.

jag tycker bara det är fult att dom kräver e kanske omöjlig motprestation eftersom hon är positiv.


Då får du vara mindre positiv när du träffar dom och dra i handbromsen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 11:42:46

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Det har jag inte ifrågasatt på minsta vis. Jag kommenterade till ett påstående att FK inte har rätt att kräva en motprestation. Vilken dom uppenbarligen har.

jag tycker bara det är fult att dom kräver e kanske omöjlig motprestation eftersom hon är positiv.


Då får du vara mindre positiv när du träffar dom och dra i handbromsen.

Tro mig jag försökte
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav slackern » 2013-04-30 11:46:49

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:jag tycker bara det är fult att dom kräver e kanske omöjlig motprestation eftersom hon är positiv.


Då får du vara mindre positiv när du träffar dom och dra i handbromsen.

Tro mig jag försökte


Jag har själv varit i samma situation som du. Så jag förstår din oro och vanmakt. Men jag hade turen att ha en förstående psykiatriker som fick mej att dra i handbromsen och fortsätta i samma tempo jag hade kört och inte utöka som FK ville.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 11:48:55

slackern skrev:
Jag har själv varit i samma situation som du. Så jag förstår din oro och vanmakt. Men jag hade turen att ha en förstående psykiatriker som fick mej att dra i handbromsen och fortsätta i samma tempo jag hade kört och inte utöka som FK ville.

fast jag har ju ingenting att säga till om FK och div andra tanter bestämmer ju helt, Jag kan inte dra i handbromsen för dom lyssnar inte på mig för min FK-kontakt är "positiv"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-30 12:01:39

Inte en aning, just nu känns det som det känns nu känns det inte som jag kommer att kunna ha annat än sjukersättning och sen pension då mitt senaste försök att ta mig in på arbetsmarknaden lämnade mig utbränd och med en avgrundsdjup depression som jag försöker återhämta mig ifrån men det går extremt sakta.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 12:03:19

vad hände förresten med omröstningen? jag ser den inte lägre.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Zima33 » 2013-04-30 19:14:00

slackern skrev:
Zima33 skrev:
rapchic skrev:Lite extra bevis fick jag på senaste samträffmötet då min FK-kontakt sa "du vet väl att man måste göra nått för att få aktivitetsersättning".

Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?


Det stämmer ju. FK har rätt att sätta lite press för att få en motprestation.

Under tiden med aktivitetsersättning
Under tiden som du har aktivitetsersättning kommer du och din personsonliga handläggare att samarbeta för att du utifrån dina förutsättningar ska kunna delta i arbets- och samhällslivet.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ett samarbete för personer som behöver stöd för att kunna komma ut i arbetslivet. Det innebär att du som har aktivitetsersättning kan behöva träffa Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och även andra deltagare och prata om vilket stöd som finns att få. Vid mötet kan det även vara aktuellt att läkare, LSS-handläggare eller andra som du har kontakt med är med och att alla gör planeringen framåt tillsammans.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning

När jag hade aktivitetsersättning var det frivilligt att gå på aktiviteter. Det var inget samarbete mellan AF och FK heller, inte vad jag vet iaf.
Kanske det ändrats sen dess iofs...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav slackern » 2013-04-30 19:22:59

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Men det där stämmer ju inte. Aktivitetsersättning är ju för folk som har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga. Men FK-kontakten kanske menade aktivitetsstöd?


Det stämmer ju. FK har rätt att sätta lite press för att få en motprestation.

Under tiden med aktivitetsersättning
Under tiden som du har aktivitetsersättning kommer du och din personsonliga handläggare att samarbeta för att du utifrån dina förutsättningar ska kunna delta i arbets- och samhällslivet.

Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ett samarbete för personer som behöver stöd för att kunna komma ut i arbetslivet. Det innebär att du som har aktivitetsersättning kan behöva träffa Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och även andra deltagare och prata om vilket stöd som finns att få. Vid mötet kan det även vara aktuellt att läkare, LSS-handläggare eller andra som du har kontakt med är med och att alla gör planeringen framåt tillsammans.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning

När jag hade aktivitetsersättning var det frivilligt att gå på aktiviteter. Det var inget samarbete mellan AF och FK heller, inte vad jag vet iaf.
Kanske det ändrats sen dess iofs...


Alltså vad jag har förstått så kan FK kräva lite motprestationer. Någon form utav arbetsträning eller sysselsättning. Att det har blivit hårdare kontroller mot vad det var förut. Men jag kan ha missuppfattat det hela.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Abbreviation » 2013-04-30 20:14:32

Nej.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Abbreviation » 2013-04-30 20:38:57

Parvlon skrev:Knappast, jag tror att jag kommer uppleva en tid då det inte ges bidrag höger till vänster. Har haft siktet på att bli självförsörjande så länge som jag kommer ihåg och är inte rädd för att arbeta när det krävs så det lär inte bli svårare varken fysiskt eller psykiskt än för de som arbetat in sig i 8h/dygns-tempot.

Flyttar hellre utomlands och får bättre odlingsmöjligheter än fastnar i nån lägenhet/soc här.

Du är awesome.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-04-30 20:44:48

slackern skrev:
Alltså vad jag har förstått så kan FK kräva lite motprestationer. Någon form utav arbetsträning eller sysselsättning. Att det har blivit hårdare kontroller mot vad det var förut. Men jag kan ha missuppfattat det hela.

Det jag är arg på dom för är ju att om jag inte får färdtjänst så kan jag inte göra det dom beordrar mig till (och det var beodrar då jag inte frågades eller fick godkänna nått) att man aktivt ska försöka öka sin arbetskapacitet (vilket jag gör) är fullt förståerligt mendom kan ju inte kräva att tex en person som inte kan gå ska bli proffestionel löpare eller? (liknelse jag kan fortfarande gå en bit tack och lov bara det inte är längre än 1 km på mina bra dagar och ca 5 meter på mina dåliga)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Liljan » 2013-05-14 17:18:27

Jag har aldrig fått bidrag annat än studiebidrag, så det tror jag inte. Varför har du ingen daglig verksamhet?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Signatur » 2013-05-14 18:18:49

Nepp.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-05-15 8:29:43

Liljan skrev:Jag har aldrig fått bidrag annat än studiebidrag, så det tror jag inte. Varför har du ingen daglig verksamhet?

frågar du mig?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav rapchic » 2013-05-20 6:50:10

Jag fick förresten färdtjänst däremot skulle det ta ett tag att alla papper skulle bli färdig så jag vet inte om jag kommer att kunna börja då det är tänkt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Eembla » 2013-05-20 8:01:24

Jag vet inte om det blir pension/bidrag. Hitills har jag gjort det som jag fullkomligt älskar nämligen plugga. Jag vill ju fortsätta plugga och få en doktorandanställning. Om jag inte får det då har jag verkligen ingen aning vad jag skulle kunna göra. Jobba går ju bra i små perioder i taget men sedan så rämnar tillvaron och jag bara sjukanmäler mig... :?
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Mymlan » 2013-05-20 10:09:58

Misstänker att jag får nåt slags bidrag resten av livet oavsett om jag vill eller inte. Men jag ska FÖRSÖKA så jag inte behöver det. Just nu har jag tillfällig pension, bostadsbidrag och nåt till tror jag, som jag inte minns. Har iaf haft handikappbidrag, men tror inte jag har det längre. Ifall jag i framtiden får nåt riktigt jobb dras väl pensionen in åtminstone.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav matterik » 2013-05-20 12:19:38

Ja.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

tror du på att du kommer ha bidrag livet ut?

Inläggav Apophis » 2013-05-27 17:06:03

Jag har nyligen blivit beviljad varaktig sjukersättning. Innan det var jag under de tolv åren efter att jag tog studenten fast med aktivitetstöd, soc och aktivitetsersättning i perioder. Jag har under mitt liv varit ute på sjutton olika praktikplatser, sex av dem vid två olika tillfällen. Sammanlagt har jag varit ute på praktik i över 4000 timmar, det enda det ledde till var depressioner och självmordsförsök. Alla dessa negativa erfarenheter av praktik har gjort att jag ser rött när människor, som oftast aldrig har varit ute på en sekuns praktik eller någonsin satt sin fot på en arbetsförmedling, slentrianmässigt häver ur sig att praktik leder till jobb och att det ger "erfarenhet". Arbetsförmedlingen kan jag inte få någon hjälp av, eftersom dem bara ger hjälp till sina vänner och släktingar, och helst av allt så ska det vara den sortens vänner och släktingar som har en fitta mellan benen.

Jag har sedan länge förlikat mig med att jag aldrig kan bli en accepterad del av samhället. I skolan tyckte till exempel lärarna att det var fullständigt acceptabelt att andra elever, bokstavligt talat, spottade på mig vid upprepade tillfällen. I skolan blev jag utfryst och mobbad helt utan anledning, vilket sedan fortsatte i vuxenlivet. Soc, släktingar, och "vänner" till min så kallade familj visste att min mamma söp när hon väntade mig, och under hela min uppväxt, men lyfte sjävklart inte ett finger för att hjälpa mig, eftersom jag tydligen förtjänade sån misär.

Allt det här har gjort att jag känner ett avgrundsdjupt förakt för samhället. Jag har nu gjort det till ett slags mission i livet att snylta, och krama ur vartenda sketet öre jag kan från den här patetiska ursäkten för ett samhälle så länge jag lever. Om jag skulle bli nekad bidrag så kommer jag se till att bli fängslad, och därmed kosta pengar på det sättet. Jag försökte väldigt länge bara att bli accepterad, att få något som liknade ett normalt liv. Men om samhället förnekar mig det, så ska samhället tamigfan vara redo att betala för det.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in