Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav nallen » 2013-05-27 16:50:43

Admin ville inte ha diskussionen i Sheyens modereringstråd, men jag tror att frågan är relevant och det är ju tämligen rättframt att testa, så jag gör en ny tråd istället.
Det har framställts ett påstående om att inläggsredigeringen möjligen inte blir rätt för förhandsgranskade forumister. Som det påpekats här är det en teknisk sak som torde vara tämligen rättframt att testa.

Som jag uppfattar det så påstår Treeman att de ändringar han gjort då han förhandsgranskat sitt inlägg inte (alltid?) kommit med när inlägget passerat genom ledningens granskning (terminologin är förvirrande här eftersom båda processerna kallas "förhandsgranskning"), istället har "orginalinlägget publicerats - något som jag tolkar som att det är den text som skrivits in första gången han tryckte på "förhandsgranska".

Är det så enkelt att uppdateringarna på något sätt försvinner eller de kan försvinna på grund av procedurfel då vore det av stort värde att dels veta om det och också, helst, att åtgärda det som felar.

Jag hoppas på en snabb utredning och en vederhäftig rapport.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav treeman » 2013-05-27 19:21:49

nallen skrev:Som jag uppfattar det så påstår Treeman att de ändringar han gjort då han förhandsgranskat sitt inlägg inte (alltid?) kommit med när inlägget passerat genom ledningens granskning


Så var det. Mina inlägg var inte så som jag skrivit dom. Jag redigerade inlägg och detta sparades inte. Det inlägg som syntes efter granskningen var original-inlägget.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav kullan » 2013-05-27 21:17:57

Kan det vara något i stil med General Error som ställer till det? Det vore ju knas om en medlem fick en varning för ett inlägg som ser ut som orginalinlägget men egentligen har denne redigerat inlägget så att det inte borde vara värt en varning. Snurrigt jag vet men jag hoppas ni fattar vad jag menar. Detta forum har ju dragits med teknikstrul förr tänker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav Titti » 2013-05-28 11:12:44

Moderator

nallen skrev:Jag hoppas på en snabb utredning och en vederhäftig rapport.

Jag kan utlova en vederhäftig rapport men däremot inte en snabb utredning. Jag har just nu fokus på helt andra saker i mitt liv afk. Kanske någon annan i forumledningen hinner före mig, det kan jag inte alls svara för.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav Kvasir » 2013-05-28 11:28:49

Såvitt jag förstår använder Aspergerforum ingen egen specifik kod för denna funktion.
Om det finns en sådan bug så bör den alltså ligga i phpBB3 och bör därmed vara känd och dokumenterad annorstädes.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav nallen » 2014-01-05 16:51:04

Titti skrev:Jag kan utlova en vederhäftig rapport men däremot inte en snabb utredning.

Hur gick det med utredningen och rapporten?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav nallen » 2014-02-05 23:00:29

Nå?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav Titti » 2014-02-06 2:47:24

Moderator

Jag är ledsen att jag inte postat detta tidigare men jag tappade bort mitt löfte någonstans på vägen. Jag utredde detta grundligt då det var aktuellt men av någon orsak blev inte resultatet postat. Jag kan bara be om ursäkt för att du fått vänta så länge.

Jag har testat det med tre olika "testanvändare" jag har tillgång till genom att göra dessa förhandsgranskade och sedan som en i taget av dessa skriva inlägg, förhandsgranska, ändra och posta dessa. Jag har jämfört det publicerade inlägget med originalet, som jag sparat. Jag har ändrat flera gånger och sparat samtliga versioner.

Inte i något fall har det jag slutligen postat som förhandsgranskad testanvändare avvikit från det som jag sedan som moderator haft att ta ställning till att godkänna eller avslå innan publicering på forumet.

Vad jag däremot har iakttagit är att om jag förhandsgranskar ett inlägg jag skrivit och redigerar det vidare för att senare posta det så kan jag behöva posta om det om någon annan hunnit posta emellan. Då kommer det en varningstext högst upp på sidan om att det har postats något inlägg medan jag skrev. Det tror jag har drabbat de flesta av oss någon gång och det sker oavsett man utnyttjar förhandsgranskningen eller ej.

Jag kan naturligtvis inte utesluta att det kan förekomma men jag har trots upprepade försök inte kunnat iaktta detta och jag har inte sett något som tyder på det. Det är viktigt att skilja på den förhandsgranskning man själv gör som forumist innan man postar (där det gäller att ha klart för sig exakt vilken version man faktiskt postar) och den vi gör av postade inlägg från förhandsgranskade forumister innan inläggen godkänns för publicering. Inlägget förändras inte någonstans på vägen utan det hålls bara tillbaka från publicering i avvaktan på ett manuellt godkännande.

Spoiler: visa
Detta styrs i inställningen av rättigheter för olika forumister och forumavdelningar. Det finns ett val "Can post without approval" som kan väljas bort om man så önskar. De förhandsgranskade får inte posta utan godkännande och i vissa avdelningar (tex Artiklar) publiceras istället inga inlägg utan godkännande.

Det påstådda felet har alltså inte kunnat återskapas.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Fungerar inläggsredigeringen som den ska för förhandsgranska

Inläggav nallen » 2014-02-06 23:56:57

OK, bra att det undersökts, felbeskrivningen lät som något jag intuitivt kunde förstå att det skulle kunna uppkomma. Men, som det verkar tycks det alltså ha varit sbs snarare än en bugg.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in