Sinnesintryck

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sinnesintryck

Inläggav Nilale » 2008-05-19 15:32:09

Det är ju sagt att sinnesintryck kan vara jobbigt för personer med AS, t.ex att starka ljud kan få en att tappa fokus etc.
På mig stämmer detta väldigt bra. Gör det det på er andra också? Ge gärna lite exempel.

Jag t.ex. kan inte köra bil med musik/radio på. I alla fall inte i stan där jag måste koncentrera mig.
Starka dofter gör mig snurrig.
Röst och attraktion hör starkt ihop för mig. Jag tycker det är jättejobbigt att lyssna på en person som inte har en (enligt mig) behaglig röst. Folk som pratar mycket och/eller fort kan göra mig vansinnig.
Likaså har jag alltid varit rädd för smaker, i alla fall upp till tonåren. Som barn ville jag aldrig ha sås, kryddor etc, och åt väldigt lite, och dessutom enformig mat. Som vuxen har det blivit mycket bättre, men med ett enkelt exempel som glass så är det fortfarande vara vanlig vanilj som funkar, och kaffe och te måste innehålla mycket mlöjk för att tona ner den starka smaken.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Joosen » 2008-05-19 15:47:51

Once again, jag har ju ingen diagnos, men jag har några erfarenheter av det där. Det är väl rätt vanligt hos alla människor att man förknippar en färg med en känsla, eller ett visst ljud med obehag. Någon månad sen fick jag en stark järnsmak i munnen varje gång jag kollade på en viss bunt med papper. Jag vet inte om det är starkare för personer med AS, men vid ADHD kan det ju bli asjobbigt. Sen tror jag att majoriteten av befolkningen, eller åtminstonde en hög procent, arbetar sämre när ljud stör.

Själv har jag svårt att göra flera saker samtidigt, vilket gör att jag inte arbetar lika bra om det kommer flera intryck på samma gång. Om TV:n står på i bakgrunden medan jag gör matte har jag svårt för att ignorera rösterna. När jag kör bil kan jag vara fokuserad på att sköta bilen rätt, så att jag inte märker själva vägen (som tur är har jag inte körkort ännu).
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Disse » 2008-05-19 16:02:25

Blir ständigt förbannad på folk som pratar i telefon på offentliga platser, speciellt om de har en särskilt genomträngande röst. (Fast just den grejen kanske irriterar de flesta?) Två ljudkällor samtidigt, tex TV och dammsugare, gör att jag omöjligt kan koncentrera mig på något mer avancerat än att knyta ett par skor. Har samma grej med bilradio - lyssnar gärna på musik på motorväg men måste skruva ner om jag kommer till exempelvis en korsning för att inte bli onödigt stressad och tappa koncentrationen. Lysrörsljus gör mig oftast obehaglig till mods och gör att jag försöker komma ut ur rummet så fort som möjligt.
Senast redigerad av Disse 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Disse
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2008-05-14

Inläggav Pontus » 2008-05-19 16:17:25

Dammsugare gör mig fullkomligt vansinnig, om det finns många ljudkällor får jag väldigt svårt att fokusera på en av dom och urskilja rösterna när folk pratar med mig så dom får ofta säga det många gånger för att jag ska höra.
Jag får ont i ögonen av lysrör och vill bara släcka.
Jag kan också störa mig något oerhört på någons röst, även om det inte är något fel på personen i sig. Men en del röster skär i mina öron som om man drog en rostig taggtråd genom huvudet.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-19 20:53:51

Det finns inte mycket jag kan göra med musik på så det vete faan om det är diagnosrelaterat.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav storskojaren » 2008-05-19 21:13:43

Om någon pratar i närheten när jag tittar på tv eller så tappar jag tråden i filmen och om jag försöker prata med någon i en miljö med många andra röster och ljud, klarar jag ibland bara att uppfatta ungefär hälften av vad människan säger. Dammsugarljudet är hemskt också.

När jag var yngre så kunde butiksbelysning göra mig illamåeende, är dock osäker på om det var ljuset i sig eller bara vanlig panikångest.

Annars när det gäller ljus så har jag svårast för solljus, klarar inte av att vara ute längre stunder på soliga sommardagar utan solglasögon, får ont i ögonen och ibland även huvudvärk och blir väldigt trött.
Senast redigerad av storskojaren 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Sinnesintryck

Inläggav Inger » 2008-05-19 22:06:23

Nilale skrev:Jag t.ex. kan inte köra bil med musik/radio på. I alla fall inte i stan där jag måste koncentrera mig.

Jag gillar att ha radio på så går resan lite fortare. I alla fall på motorvägen. Däremot har jag svårt att köra och snacka samtidigt. Kör ofta sämre med passagerare i bilen.

Starka dofter gör mig snurrig.

Snurrig och sjuk.

Röst och attraktion hör starkt ihop för mig. Jag tycker det är jättejobbigt att lyssna på en person som inte har en (enligt mig) behaglig röst. Folk som pratar mycket och/eller fort kan göra mig vansinnig.

Samma här.

Likaså har jag alltid varit rädd för smaker, i alla fall upp till tonåren. Som barn ville jag aldrig ha sås, kryddor etc, och åt väldigt lite, och dessutom enformig mat. Som vuxen har det blivit mycket bättre, men med ett enkelt exempel som glass så är det fortfarande bara vanlig vanilj som funkar, och kaffe och te måste innehålla mycket mjölk för att tona ner den starka smaken.

Känner igen det också. Jag var väldigt kinkig med maten som barn och vägrade det mesta.

Vissa har fler smaklökar och då behöver man mindre stimuli för att uppleva intensiv smak (om man inte bedövat/överbelastat dem med socker och glutamat). Jag brukar undvika sånt men blev så sugen på hummersoppa för ett par veckor sen och köpte några burkar Campbells (som tyvärr innehåller natruiumglutamat/smakförstärkare). Smakade alldeles på tok för mycket, fick ha i en massa grädde för att försöka göra mildra smaken.

Blir frustrerad över att nästan all färdigmat verkar gjord för såna som inte har nåt vidare smaksinne. När jag själv lagar mat så använder jag nästan bara salt, ibland lite soja eller mild curry i vissa rätter. Tycker maten smakar så mycket ändå.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-05-19 22:15:37

ljud, Ljud, LJUD, LJUD, LJUD

Jag har väl tjatat nog om min ljudkänslighet i tidigare trådar, men det är ett av mina allra största problem här i tillvaron, för det kan vara så fruktansvärt handikappande i vissa situationer. Vissa ljud går bra även om de är ganska starka, medans andra ljud inte går alls. Minsta svaga lilla dunka-dunk av den här konstiga moderna sorten ger mig akut ångest. Överhuvudtaget så är lågfrekventa ljud och transienta ljud värst. Och så ljud som låter "fel", t.ex. dåliga digitalpianon och keayboards, stereo/radio/TV med dåligt ljud även om det så bara hörs svagt från grannen, och numera min grannes röst som är både stark och hemsk.


Ljuskänslig är jag också, men inte alls tillnärmelsevis som med ljud. Det är mest att jag brukar vilja gå med solglasögon oftare än de flesta andra på sommarhavlåret. Jag köpte nyligen ett par nya solglasögon som är jättesköna. Visserligen är de stora och fula, så jag känner mig som Ali da G, men det struntar jag i för att de är så bra.

Starka smaker har jag däremot inget problem med, även om någon enstaka indisk eller thailändsk restaurang kan vara lite i hetaste laget. Luktsinnet är nog snarast underutvecklat och jag är dålig på att känna lukter, även om vissa dofter kan störa mig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mixpippi » 2008-05-19 23:18:36

Parfyrmer i deoderanter, tvättmedel, sköljmedel, tvålar! även den minsta lilla antydan kan göra att det känns som att näsan ska frätas bort. Vissa andra lukter kan göra att jag nästan spyr.

Vissa söta smaker kan kännas jättestarka. Det kan kännas som om jag har fått ett dödligt gift i munnen. Samma sak med saltad mat. Men jag gillar kryddig mat.

Konsistensen på vissa matvaror kan jag heller inte med och mogna frukter som NT brukar gilla, tycker jag smakar och känns ruttna.

Svaga ljud som knappt hörs kan vara fruktansvärt enerverande speciellt om man ska sova.
Starka ljud (även ljud som andra knappt tar notis om) kan göra så ont att jag tror att mina trummhinnor ska spricka.

Och så brukar jag få ont i ögonen av starkt ljus 8)
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:11:26, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Re: Sinnesintryck

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-05-20 18:34:13

Har inte AS, men har en del svårigheter med sinnesintryck....

Inger skrev: Däremot har jag svårt att köra och snacka samtidigt. Kör ofta sämre med passagerare i bilen.


Samma här.... kör helst ensam eller med folk som håller sig tysta...Blir det snack, har jag svårt att koncentrera mig på vad jag säger, så det slutar oftast med att jag pratat en massa strunt... pratar pratar utan att kunna komma till det jag egentligen vill säga...
Klarar inte köra med radio på, det stör mig....
Är det någon annan som kör, går det bra att ha musik, resor blir trevligare.

Radio i bakgrunden är jobbig... Min sambo får ha hörlurar när vi sitter båda vid våra datorer (har dem bredvid varandra)...

Står inte ut med klockor som tickar så att det hörs. Hör tickande hela tiden. Hade en sådan klocka tidigare och brukade stänga in den i garderoben när jag skulle sova.

Vissa lukter kan vara jobbiga ibland... även mat som luktar, typ rykande varm mjölk, kött, lamm... klarar inte äta sådant, blir spyfärdig... tycker jag att mitt glas eller bestick luktar, måste jag byta annars går det inte att äta i lugn och ro...

Starkt ljus är också jobbigt... kan inte sitta och äta direkt i solen, t.ex..

Vissa föremål av metall ger mig en obehaglig känsla...

Står inte ut med tajta kläder och etiketter som skaver..
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav MsTibbs » 2008-05-21 1:32:05

Vägkorsningar med fordon som åker fram och tillbaka, i synnerhet om de är oregelbundna, stora lokaler med skrål, skrål, skrål... alla pratar i munnen på varandra i skarpa ljud som bankar i trumhinnorna och överhettar hjärnan uschie...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Missy » 2008-05-22 23:40:55

Har problem med vissa saker.

¤ Väldigt höga ljud och mycke ljud samtidigt. (har problem med pubar med hög musik)

¤ Inga problem med krydding mat, fast det måste ha "rätt" konsistens.

¤ Ljus - är inte så förtjust i solljus, vill helldre vara ute och gå när det är mörkt.

¤ Dofter är det lite lustigt med, det luktar sällan det som de är. ex jag kommer hem och tycker att det luktar som nybakade kanelbullar, gå in i köket och ser att min mamma steker köttbullar!? Först när jag ser att det är köttbullar så känner jag att det också lukatar köttbullar. Tycker att detta är myckte konstigt :shock: Någon annan som "luktar" fel
Senast redigerad av Missy 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Missy
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-05-21

Inläggav rapchic » 2008-05-23 8:41:01

det jag nog märker av mest är att jag inte gillar starkt ljus, särskillt solen (kan inte förstå hur folk kan ligga och pressa , jag menar dom måste vara galna)

när det blir mkt intryck sammtidigt kan jag få panik (tex en solig dag i stockholm, eller kyokushinfotboll i vår dojo, vår dojo är ljus och fotbollen gör massa rörelser och ljud som inte stämmer in)

vissa saker gillar jag inte att äta... tex vanilj (men det doftar gott), grädde, blodpudding och gröt (kan dock äta en typ av ouppvärmd gröt)
gillar dock saker som andra inte gillar tex, oliver, choklad med hög % kakao, te och inte med socker (om inte det är chai) gillar tesmaken gillar tex Matcha som är pulveriserade teblad som viskpas ner i vatten. men det kan vara för att te är mitt spec intresse.

och så har jag märkt att det finns en tejp jag inte kan bita i, idrottstejp tror jag det heter. jag hör liksom tejpen och det känns som tänderna sväller, jag känner exaxt var tejpen går det är hemsk
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2008-05-23 9:13:01

bara för att jag berättade om tejpen känns det som om jag biter i tejpen konstant nu ursh *ryyser*
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Sammy » 2008-05-23 9:51:55

höga ljud, speciellt folk som skriker, kan driva mig till vansinne och lukten av soja får mig att tänka på sushi och det gör mig smått illamående. däremot kan jag inte relatera till det som många aspies säger, att de inte klarar av att äta potatismos eftersom de tycker att det smakar som söndertuggad papper. jag älskar potatismos!
Senast redigerad av Sammy 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Sammy
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2008-05-15
Ort: västsverige

Inläggav mixpippi » 2008-05-23 18:17:37

Sammy skrev:höga ljud, speciellt folk som skriker, kan driva mig till vansinne och lukten av soja får mig att tänka på sushi och det gör mig smått illamående. däremot kan jag inte relatera till det som många aspies säger, att de inte klarar av att äta potatismos eftersom de tycker att det smakar som söndertuggad papper. jag älskar potatismos!

Jag älskar också potatismos, bara det är rätt koncistens.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:11:29, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Nilale » 2008-05-23 18:29:01

Samma här, men föredrar faktiskt pulvermos framför hemmagjord potatismos, för då får man inga överraskande klumpar av potatis i munnen hehe
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in