Blev diagnostiserad med AS i veckan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tomtenissa » 2008-05-23 3:42:03

Välkommen och grattis! (ifall du tycker att din diagnos är en positiv sak, d.v.s.)

Jag fick min diagnos i maj förra året, då var jag 19 år... och ifall det inte framgår jättetydligt av mitt namn ( :wink: ) så är jag också en tjej.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Panika » 2008-05-23 6:25:51

Hej och välkommen!
Då jag fyller 40 om två veckor, så kallar jag mig kvinna...dags att växa upp, känns det som :?
Fick diagnos nyligen. Skönt, efter år av krigande...Hur det blir i verkligheten(samhället) återstår dock att se...

Sjukvården har en väldigt könsuppdelad vård, så följer man inte könsmönstret - vilket man definitivt inte gör(majoritieten) gör med AS - hänvisar psykiatrin lätt till Borderline (billigare och enklare undersökning)...
Därför tror jag att statistiken ser ut som den gör - 75% av de som diagnosticeras BL är nämligen kvinnor.
Om vi är obstinata, ifrågasättande och krångliga hänvisas det till taskig barndom med följden känslomässiga störningar - det verkar som att det först nu börjar gå upp för dem att vi faktiskt kan vara födda som vi är, och har haft ett rörigt liv därför, inte tvärtom...
Välkommen!

OT: Tomtenissa: Hur i helvete avprogrammerar man barnen från Elfrid??? LillPanika har ljugit konstant sedan i julas, och när jag kommer på henne, fnissar hon och säger att hon är Elfrid... :lol: :lol: :lol:
Den fäste, julkalendern...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav earlydayminer » 2008-05-23 8:27:55

Missy skrev:
earlydayminer skrev:Välkommen! Jag hoppas att det är okej om jag är en kille. :wink:
*Tittar runt omkring*


Haha alla är välkomna! :lol:

Kul med många tjejer :D


Ja, verkligen. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Pontus » 2008-05-23 14:17:02

Jag tänkte skriva samma sak som Svante men jag får hålla med honom istället då.
Vad många hon-aspergare det fanns här då. :lol:

Välkommen iaf!
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-05-23 18:06:36

Hej!

Välkommen hit!

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Blev diagnoserad med AS i veckan

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-05-23 20:35:10

Missy skrev:Hallå alla där ute!

Ja som sagt så fick jag min diagnos i veckan så nu kollar jag runt lite efter information. Är en 20 årig tjej (ska visst inte finnas många tjejer som har AS!?) Har alltid vetat att jag fungerade anorlunda en andra, att mitt "sinne" som jag kallade det låg på en annan nivå. Jag "såg" saker som inte andra "såg" hade en annan sorts av förståelse om mig själv och min omgivning. Visst har jag mina brister (ALLT som har med sociala samspel att göra) men har alltid tyckt att att jag var speciell med mitt unika sätt att se på livet. Inser nu att jag kanske inte är så unik som jag trodde att jag var...
Jag hoppas nu att jag ska finna mig i min "nya" roll och förhoppnings vis lära mig någon nytt om mig själv och finna en ny förståelse om varför jag gör som jag gör.

//Missy


Tjena!

Fick min diagnos för ett par dagar sedan jag med... Är 26 år. Hur skulle du beskriva ditt unika sätt att se på livet?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav Tomtenissa » 2008-05-29 13:00:01

Panika skrev:Hej och välkommen!
Då jag fyller 40 om två veckor, så kallar jag mig kvinna...dags att växa upp, känns det som :?
Fick diagnos nyligen. Skönt, efter år av krigande...Hur det blir i verkligheten(samhället) återstår dock att se...

Sjukvården har en väldigt könsuppdelad vård, så följer man inte könsmönstret - vilket man definitivt inte gör(majoritieten) gör med AS - hänvisar psykiatrin lätt till Borderline (billigare och enklare undersökning)...
Därför tror jag att statistiken ser ut som den gör - 75% av de som diagnosticeras BL är nämligen kvinnor.
Om vi är obstinata, ifrågasättande och krångliga hänvisas det till taskig barndom med följden känslomässiga störningar - det verkar som att det först nu börjar gå upp för dem att vi faktiskt kan vara födda som vi är, och har haft ett rörigt liv därför, inte tvärtom...
Välkommen!

OT: Tomtenissa: Hur i helvete avprogrammerar man barnen från Elfrid??? LillPanika har ljugit konstant sedan i julas, och när jag kommer på henne, fnissar hon och säger att hon är Elfrid... :lol: :lol: :lol:
Den fäste, julkalendern...


Haha! Förlåt, men för mig så låter det där mest gulligt. (Förutsatt att det bara är mindre lögner och vita lögner, såklart.)

Hmm... du kan ju påpeka att Tomten inte tycker om att man ljuger (förutom när det gäller att verkligen rädda dagen), att han lägger märke till när man gör det och att man förr eller senare kommer att åka fast?
"He's making a list,
Checking it twice;
Gonna find out who's naughty or nice.
(...)
He sees you when you're sleeping
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake "

Fast det kanske bara fungerar om man är ett stort tomte-fan som jag? (När jag var liten brukade mamma recitera något liknande så att jag skulle uppföra mig och det gick finfint. Men, som sagt, jag lever på "christmas cheer" året runt så...)


EDIT: sitter och fixar med lite stillbilder från det jag gjorde julkalendern för att använda som komplettering till arbetsprover. ^_^ yay
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 14:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Panika » 2008-05-29 19:04:48

Tomtenissa skrev:Haha! Förlåt, men för mig så låter det där mest gulligt. (Förutsatt att det bara är mindre lögner och vita lögner, såklart.)


Det ÄR hur gulligt som helst 8) Hon vänder även rumpan till och säger PRUTT, fnissar vilt och säger sig heta Elfrid och så gör alla Elfridar...

Lycka till med arbetsprovet!
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in