Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Lawgon » 2013-05-20 15:20:10

Hej!
Jag fick min diagnos i fredags.
Sökte i grunden för ADD för jag har oerhörda problem att ta tag i saker och skjuter upp allt till sista stund och tyckte det började bli ett problem.

Fick diagnosen aspbergers och generell ångestsyndom
Kan väl säga att jag inte är jättenöjd över diagnosen. för det stänger dörren för hjälp med min koncentration och en sjukdom med stämpeln att det inte finns någon medicinering eller klar hjälp, de rekomenderade mig att söka hjälp hos en aspbergers grupp och habiliteringen för ångest och sen var det inte mer med det, jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, jag vill igentligen försöka medicineras och få terapi för ångest och för mina ADD tendenser(Dessa kan attribuseras till min ångest men jag personligen känner mer att det är en effekt av att det alltid känns som om jag glömt något pga mitt dåliga minne). Finns det något som skulle kunna hjälpa mig med det sociala? Medicinering eller terapi kasnke båda? men jag vet inte hur jag ska göra riktigt! Vem kan hjälpa mig med terapi och medicinering?
Kort sagt känner jag att de gav mig en diagnos och sa "så lycka till!" och det hjälper inte mig direkt när jag är en sån person som nästan aldrig litar på att folk vet vad det snackar om.


Ni får ursäkta om det är rörigt, har lite svårt att formalisera mina tankar just nu.

Mvh
Lawgon


Admin: ändrade stavningen i rubriken
Lawgon
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-05-20

Ny diagnoserad, behöver hjälp.

Inläggav Miche » 2013-05-20 16:19:19

Välkommen hit och välkommen till vår lila grupp varav de flesta har diagnosen Aspergers Syndrom (notera stavningen).

För Aspergerare (förkortas ofta AS, ibland kallar vi oss för Aspies) så finns det mycket riktigt ingen medicinering, egentligen handlar det mycket mer om att lära känna sig själv och vad funktionshindret innebär för en själv och hur man ska lära sig att leva med det, utan den kunskapen så.är det inte konstigt att man kan bli stressad, få ångest och känna sig utanför.

Vi som bor i Stockholm har fördelar med rätt måmga träffar som anordnas av Aspergare för Aspergare (finns även på andra orter, dock inte lika frekvent), jag kan varmt rekommendera att du uppsöker någon/några av de många träffar som det skrivs om i avdelningen Träffar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ny diagnoserad, behöver hjälp.

Inläggav Lawgon » 2013-05-20 16:26:13

Miche skrev:Välkommen hit och välkommen till vår lila grupp varav de flesta har diagnosen Aspergers Syndrom (notera stavningen).

För Aspergerare (förkortas ofta AS, ibland kallar vi oss för Aspies) så finns det mycket riktigt ingen medicinering, egentligen handlar det mycket mer om att lära känna sig själv och vad funktionshindret innebär för en själv och hur man ska lära sig att leva med det, utan den kunskapen så.är det inte konstigt att man kan bli stressad, få ångest och känna sig utanför.

Vi som bor i Stockholm har fördelar med rätt måmga träffar som anordnas av Aspergare för Aspergare (finns även på andra orter, dock inte lika frekvent), jag kan varmt rekommendera att du uppsöker någon/några av de många träffar som det skrivs om i avdelningen Träffar.


Ska kolla upp lite om det där :)

Igentligen söker jag inte en medicin/terapi to end all, utan mer hjälp av delar i mitt AS liv. Jag harganska bra koll på vad mina styrkor och svagheter är men jag vill gärna förbättra mina svagheter lite, hjälp med att jag alltid känner mig trött / inte kan koncentrera mig på tråkiga uppgifter samt lite hjälp med sociallivet lära sig vara mer lugn och inte så analytisk av folk.

Det jag igentligen undrade var väl kanske hur ni gjorde(alla är olika men processen borde väl bara lik) för att få bra hjälp vad ni kontaktade, vad ni sökte för hjälp. och vad jag kan förvänta mig för hjälp!
Lawgon
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-05-20

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-20 16:44:50

Dina problem med ångest och ev terapi och medicinering är det din vårdcentral du ska vända dig till i första hand. De kan skicka en remiss till psykiatrin.

Habiliteringen kan du ansöka om att få komma till, jag fick hjälp med det via psykiatrin men du kan ju ringa hab och fråga. Där kan du få praktisk hjälp med hur du bättre kan strukturera upp din vardag. Det ser olika ut från landsting till landsting hur mkt hjälp man kan få på hab. Men det brukar ha så att man kan få prata med en psykolog också om AS. Bered dig på att det är väntetider till detta, både hab och psykiatrin.

En del med AS kan tycka att de blir hjälpta av terapi och ev medicinering om man samtidigt lider av tex ångest eller depression, men det är inte alla som tycker detta funkar. Här kan bara du själv avgöra och prova dig fram. Oftast så är det en process av olika lång tid när man fått en sån här diagnos - det tar tid att bearbeta det hela och också att försöka hitta bra strategier för att inte bränna ut sig på lönlösa försök "att bli som alla andra".

Lycka till
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav LILITH_ » 2013-05-20 16:53:24

Man kan få centralstimulerande även utan AD(H)D-diagnos men med AS.
Åtminstone hos vissa läkare.
Kan vara värt att testa om man blir hjälpt av det, och blir man det, ja då finns det ju underlag för att medicinera med CS.

I övrigt kan du ju vända dig till habiliteringen (åtminstone i Stockholm) och ta dig vidare därifrån. Där finns psykologer, kuratorer och arbetsterapeuter.
Senast redigerad av LILITH_ 2013-05-20 16:56:18, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Lawgon » 2013-05-20 16:56:02

Pentti Varg skrev:Dina problem med ångest och ev terapi och medicinering är det din vårdcentral du ska vända dig till i första hand. De kan skicka en remiss till psykiatrin.

Habiliteringen kan du ansöka om att få komma till, jag fick hjälp med det via psykiatrin men du kan ju ringa hab och fråga. Där kan du få praktisk hjälp med hur du bättre kan strukturera upp din vardag. Det ser olika ut från landsting till landsting hur mkt hjälp man kan få på hab. Men det brukar ha så att man kan få prata med en psykolog också om AS. Bered dig på att det är väntetider till detta, både hab och psykiatrin.

En del med AS kan tycka att de blir hjälpta av terapi och ev medicinering om man samtidigt lider av tex ångest eller depression, men det är inte alla som tycker detta funkar. Här kan bara du själv avgöra och prova dig fram. Oftast så är det en process av olika lång tid när man fått en sån här diagnos - det tar tid att bearbeta det hela och också att försöka hitta bra strategier för att inte bränna ut sig på lönlösa försök "att bli som alla andra".

Lycka till


Tackar,
Tycker ändå det är väldigt rörigt med allt och oerhört lite information.
Så jag ska kontakta min vårdcentral igen då för att få hjälp med ångest, känns det inte lite konstigt att gå genom vårdcentralen för att sen igen bli remissad till psyk när jag redan är hos dom :P(Svensk sjukvård antar jag...)
samt kontakta habilitering för hjälp med AS.


LILITH_ skrev:Man kan få centralstimulerande även utan AD(H)D-diagnos men med AS.
Åtminstone hos vissa läkare.
Kan vara värt att testa om man blir hjälpt av det, och blir man det, ja då finns det ju underlag för att medicinera med CS.
I övrigt kan du ju vända dig till habiliteringen (åtminstone i Stockholm) och ta dig vidare därifrån. Där finns psykologer, kuratorer och arbetsterapeuter.


Det är kanske inte det jag behöver men det är det jag tror skulle hjälpa mig, samt ångest hjälp men skulle gärna vilja attackera problemt från två håll.
Jag tänkte försöka gå genom habilitering så mycket som möjligt, ska kontakta dom ifall de även hanterar ångest eller om jag blir tvungen att söka genom vårdcentral.


Ni ska bara veta att ni får mig att känna mig ganska lugn, tack för det! kunde man inte fått någon akut sjukdom istället...
Senast redigerad av Lawgon 2013-05-20 17:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Lawgon
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-05-20

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-20 16:58:02

Men är du redan på psyk? Ja, men prata med den läkaren då om medicinering och terapi!! Och om ansökan till hab.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Lawgon » 2013-05-20 17:03:14

Pentti Varg skrev:Men är du redan på psyk? Ja, men prata med den läkaren då om medicinering och terapi!! Och om ansökan till hab.


"typ" jag har ju precis gjort diagnoseringen så jag antar att de som gav mig diagnosen kan skicka remiss till habiliteringen? problemet med diagnosering är att jag kanske pratat med 6 personer under en period så har ingen direkt kontaktperson jag kan vända mig till.
Lawgon
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-05-20

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Schmetterling » 2013-05-20 17:08:11

Lawgon skrev:
Pentti Varg skrev:Men är du redan på psyk? Ja, men prata med den läkaren då om medicinering och terapi!! Och om ansökan till hab.


"typ" jag har ju precis gjort diagnoseringen så jag antar att de som gav mig diagnosen kan skicka remiss till habiliteringen? problemet med diagnosering är att jag kanske pratat med 6 personer under en period så har ingen direkt kontaktperson jag kan vända mig till.

Här i Stockholm remitteras man inte till habiliteringen utan kommer dit på egenremiss med bifogat diagnosutlåtande. Vet inte om det är annorlunda på andra håll i och för sig.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-20 17:12:04

Lawgon skrev:
Pentti Varg skrev:Men är du redan på psyk? Ja, men prata med den läkaren då om medicinering och terapi!! Och om ansökan till hab.


"typ" jag har ju precis gjort diagnoseringen så jag antar att de som gav mig diagnosen kan skicka remiss till habiliteringen? problemet med diagnosering är att jag kanske pratat med 6 personer under en period så har ingen direkt kontaktperson jag kan vända mig till.


Ok, jag förstår. Då ringer du mottagningen och frågar hur du ska göra för att få träffa en läkare. Det vore konstigt om du behövde en ny remiss. Och fråga också HUR du ska gå tillväga för att komma till hab. (det kan ju alltså se olika ut)
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Nydiagnosticerad, behöver hjälp.

Inläggav Schmetterling » 2013-05-20 17:16:44

Pentti Varg skrev:
Lawgon skrev:
Pentti Varg skrev:Men är du redan på psyk? Ja, men prata med den läkaren då om medicinering och terapi!! Och om ansökan till hab.


"typ" jag har ju precis gjort diagnoseringen så jag antar att de som gav mig diagnosen kan skicka remiss till habiliteringen? problemet med diagnosering är att jag kanske pratat med 6 personer under en period så har ingen direkt kontaktperson jag kan vända mig till.


Ok, jag förstår. Då ringer du mottagningen och frågar hur du ska göra för att få träffa en läkare. Det vore konstigt om du behövde en ny remiss. Och fråga också HUR du ska gå tillväga för att komma till hab. (det kan ju alltså se olika ut)

Alternativt googlar på habilitering + [ditt län].
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in