Terapi via Habiliteringen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Terapi via Habiliteringen

Inläggav Liljan » 2013-05-14 20:33:41

Är det någon som vet om man få gå i terapi via habiliteringen en gång i veckan? Som jag har tolkat det är standarden en gång i månaden. Gäller högkostnadsakyddet? Har de läkare också? Är det mycket svårt att få en tid? Hur långa är köerna? Jag har inte möjlighet att vänta flera månader tyvärr.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Terapi via Habiliteringen

Inläggav kiddie » 2013-05-18 13:43:02

Det är lite olika var man bor. Där jag bor finns en specialpedagog och en psykolog. Specialpedagogen kan man gå till för att få hjälp med att organisera sin tillvaro t ex, psykologen om man vill tala mer allmänt. Vår psykolog har inte tid att träffa folk under väldigt lång tid, utan man har kanske 10-15 gånger. Vi har ingen egen läkare men de vill gärna ha en och har tjatat om det men ingen fått. De har haft en inhyrd en kortare period. Där jag bor är väntetiden inte jättelång.

Vissa hab har massor att erbjuda, andra nästan ingenting alls.

Det kostar inget att gå dit, det som kostar är typ hyra av hjälpmedel och sånt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Terapi via Habiliteringen

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-18 14:19:45

Där jag bor sa de blankt nej till terapi. De menade att de har inte den kompetensen. Jag blev erbjuden att prata med en psykolog ca 6-7 ggr men BARA om sånt som rör asperger.

Jag fick vänta nästan ett år. Det är nog som sagt väldigt olika. Jag fick terapi via psykiatrin till slut. Ibland har ju även vårdcentralerna en kurator som man kan prata med, det kanske kan gå snabbare.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Terapi via Habiliteringen

Inläggav Liljan » 2013-05-19 2:16:09

Pentti Varg skrev:Där jag bor sa de blankt nej till terapi. De menade att de har inte den kompetensen. Jag blev erbjuden att prata med en psykolog ca 6-7 ggr men BARA om sånt som rör asperger.

Jag fick vänta nästan ett år. Det är nog som sagt väldigt olika. Jag fick terapi via psykiatrin till slut. Ibland har ju även vårdcentralerna en kurator som man kan prata med, det kanske kan gå snabbare.
Jag har redan en kurator via den öppna psykiatriska vården. Vi har pratat i ett år och hon är väldigt bra. Jag känner dock att jag inte orkar längre. Hon kan inget om autism och jag får förbereda mig 10-20 timmar inför varje möte, det är nästan ett halvtidsjobb. Jag hoppas att habiliteringen är bättre hos oss. Att vänta ett år på så få gånger låter inte kul. :(
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Terapi via Habiliteringen

Inläggav Liljan » 2013-05-19 2:18:52

kiddie skrev:Det är lite olika var man bor. Där jag bor finns en specialpedagog och en psykolog. Specialpedagogen kan man gå till för att få hjälp med att organisera sin tillvaro t ex, psykologen om man vill tala mer allmänt. Vår psykolog har inte tid att träffa folk under väldigt lång tid, utan man har kanske 10-15 gånger. Vi har ingen egen läkare men de vill gärna ha en och har tjatat om det men ingen fått. De har haft en inhyrd en kortare period. Där jag bor är väntetiden inte jättelång.

Vissa hab har massor att erbjuda, andra nästan ingenting alls.

Det kostar inget att gå dit, det som kostar är typ hyra av hjälpmedel och sånt.
Tack! :) Jag bor i Stockholm så jag hoppas att Habiliteringen här är stor pga det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in