En dag.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

En dag.

Inläggav PaiMei » 2013-04-30 19:12:02

Vaknar, gnuggar ögonsmuts ur ögonen hör att posten dimper ned, får brev från Linköpings Kommun angående Socialbidraget för maj månad.
Kollar igenom normberäkningen och ser att utbetalning gjorts baserat på en lägenhetshyra som inte är aktuell för min boendesituation = Det fattas därmed 1500:- i min utbetalning.

Det paradoxala är dock att normberäkningen hänvisar till en boendesumma, och journalanteckningarna som stödjer bidraget hänvisar till en helt annan boendesumma dvs den boendesumma som är aktuell och korrekt för den lägenhet jag bor i idag, major fuck-up.

Får hjärtklappning, svårt att andas, elektricitet i kroppen och kramp i käkarna. Ber mor ringa Socialkontoret.

Mor ringer Socialkontoret och lämnar ett meddelande om att min socialsekreterare ska ringa upp mig, omgående.

Min socialsekreterare ringer upp mig efter lunchtid. Jag ifrågasätter.
Hon förklarar; Att hon varit sjukskriven i en vecka och att hon kommit efter i utbetalningarna och där med hanterade samtliga ärenden automatiskt istället för manuellt genom en standardmall genom ett program i datorn, och i det registret låg min boendesumma kvar sedan jag och min syster bodde ihop, dvs fel boendesumma för mitt boende som är aktuellt för i dag. Det var alltså ett slarvfel av henne efter sjukskrivning och antagligen för att hon var ofokuserad och distraherad som drabbar mig och min hyresinbetalning som jag nu kommer bli försenad med pga av den "mänskliga faktorn", vilket jag avskyr. Folk har seriöst ingen koll på någonting. Slarvfel på den här nivån är inte OK. Jag vill inte betala min hyra för sent.

Hon korrigerade felet direkt och satte över 1500:- som pga av valborg, röd dagar etc inte kommer att komma in för ens på Torsdag = Sen med hyra.

Glad valborg, säger kvinnan.
Glad valborg, säger PaiMei.

Samtalet avslutas, jag fastnar i datorstolen med elektricitet-never, blir blank i huvudet och har lyssnat på samma låt i en timme och krampat med händerna, tandgnisslat och har hjärtklappning.

Aspergers och errors synkar inte speciellt bra.

Nedskärningar inom det kommunala; Min socialsekreterare hade ingen som tog hand om hennes ärenden medan hon var sjuk, det finns inte tid eller plats för det då de är underbemannade och knappt hinner handlägga de ärenden som de har aktuella för varje månad.

Nu ska jag spendera min Valborg (vilket jag fick reda på att det var idag genom samtalet med socialsekreteraren över telefonen) med att sortera/organisera/rensa och göra fint i min iMac. Blir en eller två filmer med och träningsplanering inför kommande veckorna.

Sitter för tillfället och snurrar på en plastleksak i cirklar något som alltid lugnar ner elektriciteten i kroppen.

Skriver detta för att dela med mig, inget diskussions underlag finnes :-|
PaiMei
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-02-15

En dag.

Inläggav treeman » 2013-05-08 13:58:30

PaiMei skrev:Vaknar, gnuggar ögonsmuts ur ögonen


Jag HATAR när ögonen är igenklibbade vid uppvaknandet. Man kan ju inte ens ta sig till "vatten" för att vaska dom... man ser ju inget för bövelen...


Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

En dag.

Inläggav Liljan » 2013-05-17 22:35:52

Hoppas du får ett jobb snart så du slipper socialen!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in