Vill ha jobb eller praktik!!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav strondie » 2013-05-16 18:59:45

Hej! Jag har nyligen hoppat av gymnasiet då jag inte mådde bra där. Jag har asperger och nu vill jag ha jobb eller praktik. Just nu får jag inga pengar alls, så hur ska jag göra? Vill ha pengar snabbt nu, hur mycket pengar kan man få om man tar praktik?

Borde jag skriva i mitt CV att jag har asperger?

tack //Jossan
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Torsdag » 2013-05-16 19:27:24

Råder dig till att fortsätta gymnasiet. I alla fall att så att du får godkänt i matte,svenska och engelska. Rätt gymnasium ska kunna hjälpa dig att fixa praktik .
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav strondie » 2013-05-16 19:34:29

Jag har hoppat av och tänker inte börja igen.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav slackern » 2013-05-16 19:35:43

strondie skrev:Jag har hoppat av och tänker inte börja igen.


Kanske skulle funka bättre om du gick i en folkhögskola?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav strondie » 2013-05-16 19:40:36

Skola har aldrig varit något för mig, ända sen förskolan har jag tyckt mycket illa om skola..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav slackern » 2013-05-16 19:44:21

strondie skrev:Skola har aldrig varit något för mig, ända sen förskolan har jag tyckt mycket illa om skola..


OK du känner dej själv bäst. :)

Men prata med dom på arbetsförmedlingen dom har ju en speciell för unga människor med funktionsnedsättningar.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Miche » 2013-05-16 20:54:03

strondie skrev:Skola har aldrig varit något för mig, ända sen förskolan har jag tyckt mycket illa om skola..

Jag känner flera som vantrivts i skolan men som gillat folkhögskola. Vad är det som gör att skolorna inte passar dig?

Utan gymnasiebetyg är det tyvärr skitsvårt att få jobb.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Parvlon » 2013-05-16 21:31:54

Miche skrev:Utan gymnasiebetyg är det tyvärr skitsvårt att få jobb.
Konstigt, de jag kommer ihåg som hoppade övergymnasiet har alla haft arbete mer än många andra. Flera med företag och om jag själv hade haft ett (tillräckligt stort) så skulle jag anställt hela bunten. Mupparna med högskoleutb. kan få sitta vid sina datorer och ansiktsknulla.

Att gå i skolan utan att ha det intresset skulle jag vilja kalla idioti men har ju själv gjort det och jag är perfekt så det stämmer vad du säger ändpå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav kiddie » 2013-05-16 21:49:34

Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav higgspartikel » 2013-05-16 22:05:40

Bland det första man ska göra som arbetssökande är att anmäla sig till arbetsförmedlingen. Därefter, har du inte pengar så ska du ta kontakt med närmaste socialkontor. I bägge fall: ta med legitimation.

När du väl fått praktikplats, för det är troligtvis det första som kommer på tal, så kan (eller bör, enligt soc) du söka ersättning från Försäkringskassan. Du kommer i vilket fall att få existensminimum, hur mycket beror på dina övriga levnadsförhållanden (om du lever ihop med någon, m.m.).

Huruvida du väljer att berätta för arbetsgivare eller andra att du har Aspergers är upp till dig.

Lycka till!
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-16 22:09:09

strondie skrev:Hej! Jag har nyligen hoppat av gymnasiet då jag inte mådde bra där. Jag har asperger och nu vill jag ha jobb eller praktik. Just nu får jag inga pengar alls, så hur ska jag göra? Vill ha pengar snabbt nu, hur mycket pengar kan man få om man tar praktik?

Eftersom det råder så speciella omständigheter kring ditt fall så räcker det nog inte med att söka runt bland jobben på ams.se utan du bör nog gå till en arbetsförmedling (alltså ett sånt hus) och förklara din situation. Där kanske du kan få vidare hjälp till att söka ett arbete.

strondie skrev:Borde jag skriva i mitt CV att jag har asperger?

Nej det är ju ointressant.

Vilka är dina kvaliteter?

kiddie skrev:Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.

Japp.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Miche » 2013-05-17 9:41:30

Parvlon skrev:
Miche skrev:Utan gymnasiebetyg är det tyvärr skitsvårt att få jobb.
Konstigt, de jag kommer ihåg som hoppade övergymnasiet har alla haft arbete mer än många andra. Flera med företag och om jag själv hade haft ett (tillräckligt stort) så skulle jag anställt hela bunten. Mupparna med högskoleutb. kan få sitta vid sina datorer och ansiktsknulla.

Att gå i skolan utan att ha det intresset skulle jag vilja kalla idioti men har ju själv gjort det och jag är perfekt så det stämmer vad du säger ändpå.

Det var enkelt förr att få jobb, massor med lediga jobb och få sökande men numera kan arbetsgivare ofta välja och vraka bland alla som söker och det finns få som accepterar outbildad personal.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav treeman » 2013-05-17 10:06:54

Parvlon skrev:Mupparna med högskoleutb

?

Bild


Parvlon skrev:jag är perfekt så det stämmer vad du säger ändpå.

No shit Sherlock. Alla vet att du är gud, varför påpeka det uppenbara?



OnT:
Gå klart gymnasiet senare om du ändrat åsikt om det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav kullan » 2013-05-17 10:11:47

Miche skrev:Jag känner flera som vantrivts i skolan men som gillat folkhögskola. Vad är det som gör att skolorna inte passar dig?


Vinkar till lite här. Jag mådde skitdåligt och hade inge studielust alls i grundskolan eller gymnasiet. Sen efter nåt år började jag på Folkhögskolan och det var rena paradiset. Jag stortrivdes och fick resultat därefter oxå. Man kan gå typ gymnasiet på folkhögskolan oxå och få godkända betyg därifrån. Vet flera st. som gjort.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Liljan » 2013-05-17 10:50:49

Börja plugga igen! Man kommer ingenstans utan gymnasieutbildning. Vilket program gick du? Du kanske behöver byta program om du inte trivs?

Annars är det bara att söka, McDonald's, städare och dylikt. Jobb som inte kräver utbildning alltså.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Liljan » 2013-05-17 10:53:00

kiddie skrev:Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.
Det stämmer inte alls! Alla praktiska program på gymnasiet är en stor fördel om man har gått för att få jobb inom dessa områden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav barracuber » 2013-05-17 10:58:19

Liljan skrev:
kiddie skrev:Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.
Det stämmer inte alls! Alla praktiska program på gymnasiet är en stor fördel om man har gått för att få jobb inom dessa områden.

Häller med Liljan. Och alla är öht inte lagda eller intresserade av teoretiska saker.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Parvlon » 2013-05-17 23:33:09

Liljan skrev:Man kommer ingenstans utan gymnasieutbildning.
Har du belägg för det påståendet?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Huggorm » 2013-05-17 23:40:15

Liljan skrev:
kiddie skrev:Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.
Det stämmer inte alls! Alla praktiska program på gymnasiet är en stor fördel om man har gått för att få jobb inom dessa områden.

Precis, man kommer mycket långt med en gymnasiumutbildning. Hantverkare finns det alltid behov av, jag får 3000kr för varje elektriker jag kan rekrytera åt firman jag jobbar för. På en annan firma för några år sedan fick man 10-15.000kr.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav dasunbedingte » 2013-05-18 9:10:56

strondie skrev:Jag har hoppat av och tänker inte börja igen.


Är du grymt duktig på något? Annars lycka till med att få ett arbete, för varenda ett krävs minst gymnasiekompetens, även för jobb som är "låg status". Fortsätt med gymnasiet, genomlid, byt program om det suger, be om extra assistans.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav beardy » 2013-05-18 12:15:26

Jag hoppade själv av gymnasiet med ett halvår kvar p.g.a. att jag mådde skit just då. Har tidigare försökt att samla ihop tillräckligt många gymnasiepoäng för att få ett slutbetyg men det funkade inte bra, visste inte riktigt vad jag ville syssla med och hade ingen direkt motivation till att studera egentligen.
Började istället jobba som elevassistent och senare som personlig assistent. Så att man behöver gymnasiekompetens för att få jobb är inte riktigt sant, däremot så är det ju jobb som inte ger så mycket lön och inte så mycket möjligheter att utvecklas.

Känner du inte för att studera nu så ta ett uppehåll tills du känner för att börja studera igen, skaffa ett jobb och en stadig inkomst under tiden.


Jag har tagit mig i kragen igen och börjat läsa upp de ämnen som saknas för gymnasiekompetens, går nu på komvux, men i en (liten) klass där vi har möjlighet att få extra stöd, vilket är guld värt.




kapar tråden lite
även jag söker praktik :)
Huggorm: jag har studerat till automationselektriker (avslutade utbildningen i mars), men har inte haft någon praktik än, har du något tips på arbetsplatser som tar emot praktikanter? Gärna inom automation, men annat är även intressant, skåpsbygge, installation etc. (oooh, något med robotar hade varit riktigt roligt :) )
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav Eembla » 2013-05-18 12:43:02

@beardy Måste av egen erfarenhet säga att du måste haft rejäl tur med jobb. Min kärbo är 30 har inga problem han bara slarvade genom gymnasiet och jobbade i 10 år på sin pappas fotograffirma istället. Idag är hans pappa pensionerad och han har fått söka annat jobb. Han har rent ut sagt haft ett H¨*LVET*, tillochmed ICA kräver hans gymnasiebetyg som ka inte har några. Han har fått gå på bidrag blivit utförsäkrad mm. Tills han av ren tur äntligen fick en deltidsanställning på posten. Så gymnasiet är definitivt agörande för att få jobb.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-18 14:58:19

kiddie skrev:Räcker inte med gymnasium för att få jobb. Inte idag iaf. Har man inte högskola är det ganska kört, om man inte vill jobba i omsorg som t ex boendestödjare, på behandlingshem osv. Har man inte högskola kan man nog likagärna skippa gymnasiet. Gymnasiet är mest för att få betyg att söka till högskolan.

Alla jag känner till som jobbar som boendestöd (inkl de jag haft) eller behandlingshem ellerliknande har haft utbildning inom det. Fast oftast inom från omvårdnad på gymnasiet eller nått liknande via folkhögskola.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Vill ha jobb eller praktik!!

Inläggav kiddie » 2013-05-18 18:00:00

Mina har typ 5 högskolepoäng, en liten specialkurs eller typ vårdlinjen på gymnasiet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in