Har ni läst eran AS-utredning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav LordGarithos » 2013-04-30 18:37:51

Har inte läst den men det skulle nog vara intressant att göra det. Vet att vissa av mina resultat på olika tester var bland det bästa dom hade sett, sen så fanns det andra resultat som var... mindre bra, utan att vara dåliga om man jämför med en "normal" människa. Det mesta var över normalnivån och sen fanns det vissa toppar som var väldigt mycket över det normala, så att säga. Gjorde också en del slarvfel som dom pekade ut och även visade på skillnaderna i resultatet om man korrigerade dom.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Baba Jaga » 2013-04-30 20:38:29

Jag har fått min utredning och läst den. Utredaren gick dessutom grundligt igenom den med mig.
Om någon av er inte har fått läsa er utredning, och inte har fått den förklarad så att ni förstår, så kräv det!
Det är en fullständigt självklar rättighet, så stå på som en terrier! Ge er inte, och släpp inte taget!
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Heishi » 2013-05-14 8:01:40

Ja, jag har läst igenom den främst för att kontrollera att det som stod stämde överens med vad jag själv skattade som nödvändiga uppgifter, samt ifall de hade missat någonting.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Attveta » 2013-06-11 14:01:22

Tänk på att en journal är ett arbetsinstrument för den som utreder/behandlar. Be alltid given psykolog (eller annan behandlare) att gå igenom journalen med genomförda utredningar tillsammans med dig. Då minskar risken för att missförstå och feltolka. Kom ihåg att total IQ är mindre intressant om det är avvik mellan indexen i Wisc/Wais.
Attveta
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-06-11

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav kuj kuj » 2013-06-11 14:26:16

jag fick en kopia på min utredning när den var klar.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Schmetterling » 2013-06-11 17:16:00

Attveta skrev: Kom ihåg att total IQ är mindre intressant om det är avvik mellan indexen i Wisc/Wais.

Vad betyder det?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav MsTibbs » 2013-06-11 18:03:00

Schmetterling skrev:
Attveta skrev: Kom ihåg att total IQ är mindre intressant om det är avvik mellan indexen i Wisc/Wais.

Vad betyder det?


Jag har 115 i IQ om man lägger ihop alla delresultatn, men det är inte så intressant då jag har 127 IQ på vissa delar och 97 IQ på andra deltester. Att säga 115 skulle bli en felaktig förenkling. Normala personer har dock oftast en jämnare kurva än NPF-personer.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Schmetterling » 2013-06-11 19:02:51

MsTibbs skrev:
Schmetterling skrev:
Attveta skrev: Kom ihåg att total IQ är mindre intressant om det är avvik mellan indexen i Wisc/Wais.

Vad betyder det?


Jag har 115 i IQ om man lägger ihop alla delresultatn, men det är inte så intressant då jag har 127 IQ på vissa delar och 97 IQ på andra deltester. Att säga 115 skulle bli en felaktig förenkling. Normala personer har dock oftast en jämnare kurva än NPF-personer.

Betyder avvik mellan indexen att resultaten är ojämna?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav MsTibbs » 2013-06-11 19:18:11

Schmetterling skrev:
MsTibbs skrev:
Schmetterling skrev:Vad betyder det?


Jag har 115 i IQ om man lägger ihop alla delresultatn, men det är inte så intressant då jag har 127 IQ på vissa delar och 97 IQ på andra deltester. Att säga 115 skulle bli en felaktig förenkling. Normala personer har dock oftast en jämnare kurva än NPF-personer.

Betyder avvik mellan indexen att resultaten är ojämna?


Jupp. Men jag är ingen stjärna i statistik så kan inte utveckla. :-)Happy
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav LostInAForest » 2013-06-12 14:19:41

Attveta skrev:Tänk på att en journal är ett arbetsinstrument för den som utreder/behandlar. Be alltid given psykolog (eller annan behandlare) att gå igenom journalen med genomförda utredningar tillsammans med dig. Då minskar risken för att missförstå och feltolka. Kom ihåg att total IQ är mindre intressant om det är avvik mellan indexen i Wisc/Wais.


i en seriös utredning ingår det här, anser jag helt iskallt. finns juh ingen poäng i att utredas om man inte förstår vad det är som framkommit.

dock är det väl (antar jag) en hel del skillnad mellan den totala dokumentationen som görs under utredningens gång (journalen) och det sammanfattade utlåtande man får i handen vid dess slut?
utlåtandet är det som man (förhoppningsvis) går igenom, och ska vara hyfsat lättbegripligt och koncist, men journalen får man välja själv om man vill plocka ut eller inte, om man vill grotta ner sig i allt utredarna klurat på under tiden. jag har inte bett om något utöver utlåtandet, kanske gör jag det någon gång i ett senare skede av rent intresse.

(kanske sagts liknande grejer tidigare i tråden, jag hinner inte läsa igenom just nu.)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav matterik » 2013-06-12 14:33:31

Jag har inte läst den om den ens finns. Antar att den finns. Det gjordes en utredning på mig för ocd + autistiska drag men jag vet inte om det har gjorts någon separat utredning för Asperger eller om de bara ändrade det till Asperger. Vet inte heller om det spelar någon roll. I det stora hela är det nog irrelevant. Ibland känns det som en tävling i att vara sjukast. Snurrigt det där med psykologutredningar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav matgar » 2013-06-12 14:38:28

Klart jag har läst den. Fick ju ett original ex och några kopior.

Ni som tydligen inte fick något hur gjorde ni med FK och AF?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav matterik » 2013-06-12 14:52:26

Jag fick sjukersättning via psykiatrin efter mycket om och men.

AF har jag ingen kontakt med.

Den första utredning gjordes på AF varpå jag fick jobba på kommunen.

Sen blev jag sjukskriven via psykiatrin. Men de skulle vara temporärt. Vet dock inte mer.

Angående FK så har jag inte direkt haft kontakt med dem.

Det var i princip psykiatrin som hjälpte mig. Jag fick då också remiss till habiliteringen och träffa neuroprykiatrisk psykolog. Sen fick jag sjukersättning via psykiatrin efter att ha nekats sjukersättning via VC.

Så psykiatrin har haft en nyckelroll i mitt fall.

Jag antar att läkare och psykologer kan skicka in rapporter etc till FK direkt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Har ni läst eran AS-utredning?

Inläggav Zima33 » 2013-06-12 23:08:48

matgar skrev:Klart jag har läst den. Fick ju ett original ex och några kopior.

Ni som tydligen inte fick något hur gjorde ni med FK och AF?

Fk behöver ju inte kopia på utredningen, bara "intyg om hälsotillstånd" eller vad det heter.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in