AS vs NT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS vs NT

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-12 19:09:28

Alien skrev:"Normalstörd" är en skämtsam benämning, för att säga "vi är alla störda på ett el annat sätt", men då förringar man de problem vi med NPF-diagnoser har.

-Om upphovet till uttrycket är ledare inom Glada Hudik-teatern betyder det att det handlar om snällism, von oben-mässig solidaritet. Och sånt ska vi betacka oss för.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-12 19:18:18

Sen tonåren har jag funderat över varför jag är en knäppjocke. Jag är inte normal.

Asperger light är min bästa förklaring, so far.

Jag bryr mig om vad människor tycker om mig, om de har en poäng, enligt mitt sätt att se.

När det gäller normala jockar, så hanterar jag deras behov. Bekräftelse och sån skit.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-12 19:18:48

Alien skrev:
Zokka skrev:Jag tror dock inte man kan dra likhetstecken mellan begåvningshandikapp och utvecklingsstörning.


Det gör jag och de flesta andra.

Nu räknas visserligen alla inom AST vara "störda i utvecklingen", så vi är alla utvecklingsstörda med den terminologin.

Har benat ut det där, att ha någon form av störning i utvecklingen har ingenting med begreppet "utvecklingsstörd" att göra.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 19:19:28

tahlia skrev:Och det går då inte att utbilda folk i vad Aspergers är? Saken är den att om du ska utbilda människor om autismspektrumstörningar så kommer du att få utbilda dem om samtliga sådana diagnoser/tillstånd och få dem att begripa att just hur stora variationerna är även mellan de som ligger på samma plats på skalan. Du ser inte hur detta kan göra saker krångligare snarare än lättare för folk?

Problem uppstår när folk inte förstår att aspergers syndrom är en autismspektrumstörning.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-12 19:20:18

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:"Normalstörd" är en skämtsam benämning, för att säga "vi är alla störda på ett el annat sätt", men di förringar man de problem vi med NPF-diagnoser har.

-Om upphovet till uttrycket är ledare inom Glada Hudik-teatern betyder det att det handlar om snällism, von oben-mässig solidaritet. Och sånt ska vi betacka oss för.

-Definitivt!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-12 19:20:59

Zokka skrev:Problem uppstår när folk inte förstår att aspergers syndrom är en autismspektrumstörning.


Och det är skitjobbigt att säga "Jag har Aspergers, en form av autism"?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 19:27:38

tahlia skrev:
Zokka skrev:Problem uppstår när folk inte förstår att aspergers syndrom är en autismspektrumstörning.


Och det är skitjobbigt att säga "Jag har Aspergers, en form av autism"?

Nej, det är inte jobbigt alls men det har fungerat bättre för mig att använda benämningen autism istället för asperger. Många gånger är det först då folk förstår att det faktiskt föreligger problem på riktigt.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-12 19:28:04

Ugglan skrev:
Alien skrev:
Zokka skrev:Jag tror dock inte man kan dra likhetstecken mellan begåvningshandikapp och utvecklingsstörning.


Det gör jag och de flesta andra.

Nu räknas visserligen alla inom AST vara "störda i utvecklingen", så vi är alla utvecklingsstörda med den terminologin.

Har benat ut det där, att ha någon form av störning i utvecklingen har ingenting med begreppet "utvecklingsstörd" att göra.


Vi som är närmast berörda och de professionella vet det. Men min poäng är om vanligt folk förstår skillnaden?

Här är tråden där detta diskuteras: storning-i-utvecklingen-utvecklingsstorning-t7496.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 19:33:46

Ugglan skrev:Har benat ut det där, att ha någon form av störning i utvecklingen har ingenting med begreppet "utvecklingsstörd" att göra.

Det som den ursprungliga frågan gällde var många personer med högfungerande autism det finns jämfört med begåvningshandikappade. Hur "utvecklingsstörd" ska tolkas kan lämnas därhän i den frågan.

Det går 1/100 med asperger och 0,1-1/100 med andra diagnoser inom autismspektrat. Oavsett utvecklingsstörning måste minst hälften av dessa vara högfungerande, dvs alla aspergare. Väldigt troligt många i den andra gruppen också.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-12 19:37:27

Alien skrev:
Ugglan skrev:
Alien skrev:
Det gör jag och de flesta andra.

Nu räknas visserligen alla inom AST vara "störda i utvecklingen", så vi är alla utvecklingsstörda med den terminologin.

Har benat ut det där, att ha någon form av störning i utvecklingen har ingenting med begreppet "utvecklingsstörd" att göra.


Vi som är närmast berörda och de professionella vet det. Men min poäng är om vanligt folk förstår skillnaden?

Här är tråden där detta diskuteras: storning-i-utvecklingen-utvecklingsstorning-t7496.html


Javisst jag fattar! Och hur intressant är det med alla dessa olika definitioner kring asperger/autism annat än om man är i det. Gemene man eller kvinna struntar väl fullständigt i dessa hårklyverier.

Och varför är det så laddat att inte vilja förknippas med Rainman, klart som fan att man inte vill det om man inte är sån, allt annat är bara ett sätt att försöka framstå som "en god människa". Riktar mig ej till Alien, bara allmänt resonemang, varför skulle man vilja förknippas med utvecklingsstörda om man inte är det själv..
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-12 21:29:09

Det är jättebra om folk blir mer klarsynta om de olika varianterna av autism. Vilka vill offra sitt privatliv, ork, och ekonomi för det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-12 21:38:01

Frimodig skrev:Asperger light
Vad i hela friden är det för hittepådiagnos? Antingen har man syndromet eller inte. Annars är det någon annan diagnos inom autismspektrum. Eller bara autistiska drag.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-12 21:55:48

sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:Asperger light
Vad i hela friden är det för hittepådiagnos? Antingen har man syndromet eller inte. Annars är det någon annan diagnos inom autismspektrum. Eller bara autistiska drag.


Autistiska drag. Fast självförsörjande hela vägen.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-12 22:00:30

Frimodig skrev:
sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:Asperger light
Vad i hela friden är det för hittepådiagnos? Antingen har man syndromet eller inte. Annars är det någon annan diagnos inom autismspektrum. Eller bara autistiska drag.


Autistiska drag. Fast självförsörjande hela vägen.

(2) Lennart Frimodig
Ok. Och ja, självklart, påpekas skall, att du är en bättre människa än mig.
Jag är bara en paria, ett bottenskrap, ett stycke mänsklig avföring som snyltar på De Bättre.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-15 18:56:17

sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:
sugrövmanövern skrev:Vad i hela friden är det för hittepådiagnos? Antingen har man syndromet eller inte. Annars är det någon annan diagnos inom autismspektrum. Eller bara autistiska drag.


Autistiska drag. Fast självförsörjande hela vägen.

(2) Lennart Frimodig
Ok. Och ja, självklart, påpekas skall, att du är en bättre människa än mig.
Jag är bara en paria, ett bottenskrap, ett stycke mänsklig avföring som snyltar på De Bättre.


Skrev jag det? Menade jag det?

Det där var ett skapligt oförskämt inlägg, pga vad du tillskriver mig.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-15 19:08:50

Frimodig skrev:
Skrev jag det?
Inte rätt ut.
Frimodig skrev:Menade jag det?
Ja, du har klargjort att du ser ner på människor som inte försörjer sig själva. Du är liksom en bättre autist än sådana som mig.

Frimodig skrev:Det där var ett skapligt oförskämt inlägg, pga vad du tillskriver mig.

(2) Lennart Frimodig
Ja. Som man ropar får man svar :-)Happy .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-15 19:25:44

Jag skrev inte vad du tillskriver mig och jag menade inte vad du tillskriver mig.

Jag jobbar med att hjälpa människor hitta vägen till självförsörjning, helt eller delvis. Så jag är rätt fixerad vid det.

Jag tycker mest att det är extremt tråkigt att nån skall befinna sig i din situation. (Noll ironi.) Mitt axiom är att alla levande kan bidra på nåt sätt.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-15 20:03:25

Zokka skrev:
Schmetterling skrev:Förresten blir det inte mer lättläst utan bara väldigt störande att du godtyckligt fetar ord i dina inlägg.

Då slutar jag med det. Respekt!

Gott att du inte tog illa vid dig (jag är alltid lite nervös när jag kritiserar folk, så svårt att förutse hur det landar). :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-15 20:09:56

Ugglan skrev:Och varför är det så laddat att inte vilja förknippas med Rainman, klart som fan att man inte vill det om man inte är sån, allt annat är bara ett sätt att försöka framstå som "en god människa". Riktar mig ej till Alien, bara allmänt resonemang, varför skulle man vilja förknippas med utvecklingsstörda om man inte är det själv..

Rainman var väl inte begåvningsmässigt utvecklingsstörd? (Han - eller snarare personen som rollfiguren baserades på - visade sig sedermera inte ens ha autism. Helfestligt egentligen. Eller bara helt stört, att mångas bild av autism baserar sig på någon som inte ens hade autism.)
Eller du kanske menar att du varken vill förknippas med Rainman eller utvecklingsstörda. I så fall - bortse från mitt inlägg.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-15 20:53:48

Frimodig skrev:Jag tycker mest att det är extremt tråkigt att nån skall befinna sig i din situation.
(2) Lennart Frimodig
Okej. Men jag är delvis självförsörjande. Jag har ett eget jordgubbsland, vinbärsbuskar och en krusbärsbuske. De bara liksom ingick när jag flyttade in. Jag gör min egen saft och sylt, asbra ju.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-15 20:59:44

sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:Jag tycker mest att det är extremt tråkigt att nån skall befinna sig i din situation.
(2) Lennart Frimodig
Okej. Men jag är delvis självförsörjande. Jag har ett eget jordgubbsland, vinbärsbuskar och en krusbärsbuske. De bara liksom ingick när jag flyttade in. Jag gör min egen saft och sylt, asbra ju.

Toppen!
Jag vill också ha bärbuskar. :-)173
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 22:08:47

sugrövmanövern skrev:Okej. Men jag är delvis självförsörjande. Jag har ett eget jordgubbsland, vinbärsbuskar och en krusbärsbuske. De bara liksom ingick när jag flyttade in. Jag gör min egen saft och sylt, asbra ju.

Räcker det för ditt eget årsbehov?

Blir jättebra om matimporten slutar fungera dock.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS vs NT

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-15 22:19:35

plåtmonster skrev:
sugrövmanövern skrev:Okej. Men jag är delvis självförsörjande. Jag har ett eget jordgubbsland, vinbärsbuskar och en krusbärsbuske. De bara liksom ingick när jag flyttade in. Jag gör min egen saft och sylt, asbra ju.

Räcker det för ditt eget årsbehov?

Blir jättebra om matimporten slutar fungera dock.. :-)065
Sylten, ja, saften, nej :P . Slutar matimporten fungera vete fan vad man gör haha. Får skynda mig att skaffa höns, eller ringa en sk NT och fråga vad min lilla stjärtburgarhjärna skall ta sig till... den kan inte leva på saft enbart.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS vs NT

Inläggav Charlie72 » 2013-05-15 22:39:39

Vet inte hur det e men det skulle vara intressant att testa bara för nån dag att vara normal, vem vet, man kanske skulle tycka om det :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in