AS vs NT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-12 15:18:20

Aspergers syndrom är en variant av autism.

Problemet är att autister med begåvningshandikapp (Kanners syndrom) är mycket vanligare än högfungerande autister, så det är självklart att folk associerar autism med den förra kategorin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS vs NT

Inläggav Flawed » 2013-05-12 15:52:49

Alien skrev:Aspergers syndrom är en variant av autism.

Problemet är att autister med begåvningshandikapp (Kanners syndrom) är mycket vanligare än högfungerande autister, så det är självklart att folk associerar autism med den förra kategorin.

Ehhmm?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 17:15:45

plåtmonster skrev:Poängen är att vanligt folk i stort saknar förmåga att särskilja.

Det är kanske mycket begärt att de som inte är berörda ska känna till sånt.
Hur särskiljer du själv detta?
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 17:21:09

Alien skrev:Aspergers syndrom är en variant av autism.

Problemet är att autister med begåvningshandikapp (Kanners syndrom) är mycket vanligare än högfungerande autister, så det är självklart att folk associerar autism med den förra kategorin.

Vad grundar du det påståendet på? Om jag inte är felunderrättad går det mellan 4 och 10 högfungerande autister på varje begåvningshandikappad autist.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 17:29:40

Zokka skrev:
Alien skrev:Aspergers syndrom är en variant av autism.

Problemet är att autister med begåvningshandikapp (Kanners syndrom) är mycket vanligare än högfungerande autister, så det är självklart att folk associerar autism med den förra kategorin.

Vad grundar du det påståendet på? Om jag inte är felunderrättad går det mellan 4 och 10 högfungerande autister på varje begåvningshandikappad autist.

Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.

Källa: http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-12 17:47:58

Schmetterling skrev:Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.
Alltså får man hålla käften såinihelvete framöver om sin aspergerautism eller vad det kan tänkas heta detta som man drabbats av.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-12 17:48:22

Zokka skrev:Det är kanske mycket begärt att de som inte är berörda ska känna till sånt.

Därför har man skiljda begrepp så att de klarar sig på sin existerande kunskapsnivå hjälpligt.

Sen finns det ju inget hinder mot att använda asperger istället för autism oavsett vilken term som råkar vara aktuell aktuellt år.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-12 17:59:37

plåtmonster skrev:Sen finns det ju inget hinder mot att använda asperger istället för autism oavsett vilken term som råkar vara aktuell aktuellt år.
Nej, såklart men steget till Rainman kommer liksom närmare när allt går ihop under en beteckning och det blir helt absurt att kunna klumpas ihop med de som inte fungerar alls.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:08:18

Schmetterling skrev:
Zokka skrev:
Alien skrev:Aspergers syndrom är en variant av autism.

Problemet är att autister med begåvningshandikapp (Kanners syndrom) är mycket vanligare än högfungerande autister, så det är självklart att folk associerar autism med den förra kategorin.

Vad grundar du det påståendet på? Om jag inte är felunderrättad går det mellan 4 och 10 högfungerande autister på varje begåvningshandikappad autist.

Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.

Källa: http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html

Jo, men här använder man termen autistiskt syndrom jämlikt med infantil autism eller Kanners syndrom. I hela autismspektrat ingår också högfungerande autism (aspergers syndrom) och andra autismliknande tillstånd, dvs där inte alla kriterier för infantil autism eller aspergers syndrom finns.

Exempelvis kan man ha alla kriterier för en aspergerdiagnos men att man inte har något specialintresse. Då får man diagnosen atypisk autism. Det handlar i båda fallen om högfungerande autism och bör också benämnas så, tycker jag. Den autistiska sidan hos personerna är förmodligen fullt jämförbar.

Enligt 1177.se är prevalensen för infantil autism ca 1/1000, aspergers syndrom 1/100 och övriga autismliknande tillstånd 3-10/1000 personer. Det tolkar jag som att det går omkring väldigt många fler högfungerande personer med störning inom autismspektrat än lågbegåvade dito.

Källa: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=876
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-12 18:11:53

Jag är inte ens säker på att aspergers är autism men det är ju en helt annan diskussion. Jag vet ju naturligtvis att det räknas så.

Det som är lurigt med de informellt kallade kannerautisterna (varför heter de inte så, de kan väl oxo vara döpta efter en gubbe, DET skulle underlätta, istället är både rubriken och en av underrubrikerna autism vilket förvirrar folk), är att de ofta är mer intelligenta än vad man kan mäta. Innan trodde man ju att de flesta var utvecklingsstörda och inte ens förstod tal (de som hade det mest). Men olika terapier har visat att många av dem har normal intelligens på sina egna villkor.

En del kan "tala" genom en liten dator man skriver med, men de kan inte tala med munnen (för det är en annan process). Det kan hända att de inte blir triggade att svara på en fråga därför att deras fokus inte naturligt ligger på den som frågar, utan det behövs väldigt mkt som styr uppmärksamheten dit för att det ska bli ett svar osv. En familj fick veta att deras nu ca 12-åriga ickeverbala barn förstod allt de sa, gav bara sken av att inte göra det. Så just mäta IQ an nog vara väldigt svårt!

Apropå savanter, har själv blivit tillfrågad vilken min savantbegåvning var! Hahha.

Nu är ju aspergers borta ur DSM som används till stöd för våra diagnoser men ICD används för all formalia och har sista ordet. Deras nya version kommer inte ännu på ett långt tag, och sådana här processer brukar innebära att man ändrar fram och tillbaka massor. Så slutresultatet är ju inte givet. Men än så länge verkar de som de vill att aspergers ska vara kvar! Under nytt namn som hade med det sociala att göra... vad det nu var. Finns i ngt inlägg här. Grr för min del eftersom "resten" av aspergers är tuffare för mig än det sociala. Men jaja.
Senast redigerad av kiddie 2013-05-12 18:13:40, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:13:06

Ugglan skrev:
plåtmonster skrev:Sen finns det ju inget hinder mot att använda asperger istället för autism oavsett vilken term som råkar vara aktuell aktuellt år.
Nej, såklart men steget till Rainman kommer liksom närmare när allt går ihop under en beteckning och det blir helt absurt att kunna klumpas ihop med de som inte fungerar alls.

Vet du, jag tror faktiskt att det kommer att bli precis tvärtom. Kunskaperna om autismspektrumstörningar kommer att öka iom att man tar bort aspergerdiagnosen, vilket framförallt kan komma att bli till gagn för barn och ungdomar i skolan.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 18:19:15

Zokka skrev:
Schmetterling skrev:
Zokka skrev:Vad grundar du det påståendet på? Om jag inte är felunderrättad går det mellan 4 och 10 högfungerande autister på varje begåvningshandikappad autist.

Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.

Källa: http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html

Jo, men här använder man termen autistiskt syndrom jämlikt med infantil autism eller Kanners syndrom. I hela autismspektrat ingår också högfungerande autism (aspergers syndrom) och andra autismliknande tillstånd, dvs där inte alla kriterier för infantil autism eller aspergers syndrom finns.

Exempelvis kan man ha alla kriterier för en aspergerdiagnos men att man inte har något specialintresse. Då får man diagnosen atypisk autism. Det handlar i båda fallen om högfungerande autism och bör också benämnas så, tycker jag. Den autistiska sidan hos personerna är förmodligen fullt jämförbar.

Enligt 1177.se är prevalensen för infantil autism ca 1/1000, aspergers syndrom 1/100 och övriga autismliknande tillstånd 3-10/1000 personer. Det tolkar jag som att det går omkring väldigt många fler högfungerande personer med störning inom autismspektrat än lågbegåvade dito.

Källa: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=876

Jag har aldrig tidigare sett påståendeet att majoriteten av dem som har atypisk autism skulle vara högfungerande, har du källa på det?
Enligt sidan jag länkade till tidigare är förekomsten av infantil autism 2/1000. Jag litar mer på den sidan än 1177, men visst, det är inte särskilt vanligt. För AS har jag sett siffran 5/1000, minns ej var.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 18:22:16

Förresten blir det inte mer lättläst utan bara väldigt störande att du godtyckligt fetar ord i dina inlägg.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-12 18:23:15

Sedan är det skillnad på vad som faktiskt förekommer och vad folk känner till. Tror det fastnar mer hos folk om de stöter på någon med kannerautism. De kan nog glömma en aspergare ganska fort om de ens fattade att personen hade aspergers.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-12 18:24:00

Zokka skrev:
Schmetterling skrev:
Zokka skrev:Vad grundar du det påståendet på? Om jag inte är felunderrättad går det mellan 4 och 10 högfungerande autister på varje begåvningshandikappad autist.

Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.

Källa: http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html

Jo, men här använder man termen autistiskt syndrom jämlikt med infantil autism eller Kanners syndrom. I hela autismspektrat ingår också högfungerande autism (aspergers syndrom) och andra autismliknande tillstånd, dvs där inte alla kriterier för infantil autism eller aspergers syndrom finns.

Exempelvis kan man ha alla kriterier för en aspergerdiagnos men att man inte har något specialintresse. Då får man diagnosen atypisk autism. Det handlar i båda fallen om högfungerande autism och bör också benämnas så, tycker jag. Den autistiska sidan hos personerna är förmodligen fullt jämförbar.

Enligt 1177.se är prevalensen för infantil autism ca 1/1000, aspergers syndrom 1/100 och övriga autismliknande tillstånd 3-10/1000 personer. Det tolkar jag som att det går omkring väldigt många fler högfungerande personer med störning inom autismspektrat än lågbegåvade dito.

Källa: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=876


Nu brukar inte sk vanligt folk tänka "någon inom autismspektrumtillstånd" när de hör/läser "autist" utan just någon med autistiskt syndrom (Kanners syndrom). Tar man bort AS-diagnosen så hamnar alla vi aspergare där också. Och får förklara vilken slags autist vi är. Aspergers är ju lite mer känt nu efter allt som skrivits i tidningar etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 18:28:11

Ugglan skrev:
Schmetterling skrev:Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.
Alltså får man hålla käften såinihelvete framöver om sin aspergerautism eller vad det kan tänkas heta detta som man drabbats av.

Varför? 30% har ju inte begåvningshandikapp.
Ugglan skrev:
plåtmonster skrev:Sen finns det ju inget hinder mot att använda asperger istället för autism oavsett vilken term som råkar vara aktuell aktuellt år.
Nej, såklart men steget till Rainman kommer liksom närmare när allt går ihop under en beteckning och det blir helt absurt att kunna klumpas ihop med de som inte fungerar alls.

Det finns personer som har aspergerdiagnos som i princip inte fungerar alls, eller fungerar på ett barns nivå inom flera områden. Det är trots allt bara de första åren som utvecklingen ska ha varit normal.

Men det är klart, det finns ju medlemmar här på forumet som kämpar som små grisar för att slippa förknippas med aspergare som bor på gruppboende, eller vad det nu kan vara. På så sätt ser jag inte att det gör skillnad att slå ihop diagnoserna. Vissa människor kommer alltid att vilja skilja sig från de som har större svårigheter. Själv tycker jag att det är att jäkla pöbelbeteende, som att mobba någon som står under en i rang för att samla lite poäng hos gänget som mobbar en själv...
Senast redigerad av Schmetterling 2013-05-12 18:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:35:05

Schmetterling skrev:Jag har aldrig tidigare sett påståendeet att majoriteten av dem som har atypisk autism skulle vara högfungerande, har du källa på det?

Någon sådan källa har jag inte och det har jag heller inte påstått. I mitt exempel var det en högfungerande autist som fått diagnosen atypisk autism. Poängen var att jag ville påvisa att skillnaden är försumbar mellan de båda diagnoserna.

Mellan hög- och lågbegåvade är skillnaden förstås alltid stor oavsett om autism föreligger eller inte.

Men även om samtliga med annan diagnos än asperger inom autismspektrat vore begåvningshandikappade (vilket jag håller för troligt är långt ifrån fallet) skulle de högfungerande överväga i antalet enligt matematiken ovan.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 18:37:08

Zokka skrev:
Schmetterling skrev:Jag har aldrig tidigare sett påståendeet att majoriteten av dem som har atypisk autism skulle vara högfungerande, har du källa på det?

Någon sådan källa har jag inte och det har jag heller inte påstått. I mitt exempel var det en högfungerande autist som fått diagnosen atypisk autism. Poängen var att jag ville påvisa att skillnaden är försumbar mellan de båda diagnoserna.

Mellan hög- och lågbegåvade är skillnaden förstås alltid stor oavsett om autism föreligger eller inte.

Men även om samtliga med annan diagnos än asperger inom autismspektrat vore begåvningshandikappade (vilket jag håller för troligt är långt ifrån fallet) skulle de högfungerande överväga i antalet enligt matematiken ovan.

Jaha, du menar så. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:39:12

Schmetterling skrev:
Ugglan skrev:
Schmetterling skrev:Ungefär 70% av de som har diagnosen autistiskt syndrom har även ett begåvningshandikapp.
Alltså får man hålla käften såinihelvete framöver om sin aspergerautism eller vad det kan tänkas heta detta som man drabbats av.

Varför? 30% har ju inte begåvningshandikapp.
Ugglan skrev:
plåtmonster skrev:Sen finns det ju inget hinder mot att använda asperger istället för autism oavsett vilken term som råkar vara aktuell aktuellt år.
Nej, såklart men steget till Rainman kommer liksom närmare när allt går ihop under en beteckning och det blir helt absurt att kunna klumpas ihop med de som inte fungerar alls.

Det finns personer som har aspergerdiagnos som i princip inte fungerar alls, eller fungerar på ett barns nivå inom flera områden. Det är trots allt bara de första åren som utvecklingen ska ha varit normal.
Men det är klart, det finns ju medlemmar här på forumet som kämpar som små grisar för att slippa förknippas med aspergare som bor på gruppboende. På så sätt ser jag inte att det gör skillnad att slå ihop diagnoserna. Vissa människor kommer alltid att vilja skilja sig från de som har större svårigheter. Själv tycker jag att det är att jäkla pöbelbeteende, som att mobba någon som står under en i rang för att samla lite poäng hos gänget som mobbar en själv...

I länken där uppgiften hämtats står
Man beräknar att ungefär 70% av alla barn med autistiskt syndrom också har en utvecklingsstörning.

Jag tror dock inte man kan dra likhetstecken mellan begåvningshandikapp och utvecklingsstörning.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 18:39:59

Zokka skrev:Jag tror dock inte man kan dra likhetstecken mellan begåvningshandikapp och utvecklingsstörning.

Nej, det är klart man inte kan.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:50:21

kiddie skrev:Sedan är det skillnad på vad som faktiskt förekommer och vad folk känner till. Tror det fastnar mer hos folk om de stöter på någon med kannerautism. De kan nog glömma en aspergare ganska fort om de ens fattade att personen hade aspergers.

Men vore inte upplysning och utbildning en bättre strategi än att hålla fast vid något bara för att "alla tror att det är så"?

Det saknas verkligen kunskap i samhället, ffa i grundskolorna. Jag tycker det är jätteviktigt att utbilda och informera så att alla barn med olika former av autism kan få samma chans som sina jämnåriga.

När jag varit på föräldraträffar om autism i skolan, har jag ofta märkt att de föräldrar som inte själva har kunskaper lätt blir överkörda av skolans personal varpå deras barn blir extremt utsatta och/eller förbigångna.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav Zokka » 2013-05-12 18:51:03

Schmetterling skrev:Förresten blir det inte mer lättläst utan bara väldigt störande att du godtyckligt fetar ord i dina inlägg.

Då slutar jag med det. Respekt!
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-12 18:53:58

Zokka skrev:Men vore inte upplysning och utbildning en bättre strategi än att hålla fast vid något bara för att "alla tror att det är så"?

Det saknas verkligen kunskap i samhället, ffa i grundskolorna. Jag tycker det är jätteviktigt att utbilda och informera så att alla barn med olika former av autism kan få samma chans som sina jämnåriga.

När jag varit på föräldraträffar om autism i skolan, har jag ofta märkt att de föräldrar som inte själva har kunskaper lätt blir överkörda av skolans personal varpå deras barn blir extremt utsatta och/eller förbigångna.


Och det går då inte att utbilda folk i vad Aspergers är? Saken är den att om du ska utbilda människor om autismspektrumstörningar så kommer du att få utbilda dem om samtliga sådana diagnoser/tillstånd och få dem att begripa att just hur stora variationerna är även mellan de som ligger på samma plats på skalan. Du ser inte hur detta kan göra saker krångligare snarare än lättare för folk?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-12 19:01:45

Zokka skrev:Jag tror dock inte man kan dra likhetstecken mellan begåvningshandikapp och utvecklingsstörning.


Det gör jag och de flesta andra.

Nu räknas visserligen alla inom AST vara "störda i utvecklingen", så vi är alla utvecklingsstörda med den terminologin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in