Voxra och effekt samt ilska.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Thurizas » 2013-05-08 12:48:06

Sedan två månader nu har jag ätit voxra och i en månads tid har jag ätit den på högsta dos. Sedan några veckor tillbaka nu har jag börjat känna ilska, inte oprovocerad dock men... Då jag normalt har svårt att bli riktigt arg/förbannad är detta väldigt ovanligt för mig. Till en början blev jag faktiskt glad då jag på grund av ilskan kunde reagera snabbare på att något var galet i stället för att analysera det i några dagar först för mig själv och komma på att jag kanske var irriterad/arg. Nu kommer det en reaktion snabbt.

Men nu börjar jag bli lite rädd för att ilskan som har så lätt att komma om det händer något ska stanna kvar och den verkar bli värre. Eller snarare att min tolerans för vad som gjort mig arg tidigare har minskat.

Ni som ätit eller äter voxra, känner ni igen er på något sätt? Och i sådant fall gick ilskan över? Fick ni sluta med medicineringen?

I övrigt mår jag ovanligt bra så här på våren och jag är säker på att det är tack vare medicineringen med Voxra. Normalt för mig på våren är att vara djupt deprimerad och ha självmordstankar, men jag vet ju att vårdeppen går över även då den varit som värst och härdat ut. Så voxran har verkligen hjälpt mig, det är just detta med ilska.

Min adhd har även blivit värre, eller snarare mer synbar. Den höjda dosen som ibland kan funka på adhd problematiken verkar göra tvärtom för mig.

Ni som äter voxra och har adhd utöver as, har voxran hjälpt er med adhd problematiken?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-08 13:19:36

Thurizas skrev:Ni som ätit eller äter voxra, känner ni igen er på något sätt?

Jag äter Voxra men jag känner inte igen mig i problemet. Dock läste jag i Fass nu att agitation (alltså att man är mer spänd) är en vanlig bieffekt som drabbar 1-10%, medan aggression, fientlighet och irritabilitet är mycket sällsynta biverkningar som endast drabbar mindre än 0,01%. Biverkningstablån är baserad på klinisk användning så det har påvisats gälla för de patienter som får Voxra utskrivet.

Det hela beror ju på fullt hur allvarliga dina aggressionsproblem blivit. Skulle de kunna klassas som regelrätta beteendeförändringar så bör man eventuellt avsluta medicineringen. Enligt amerikanska Food and Drug Administration kan de beteendeförändrande effekterna vid behandling med bupropion vara så allvarliga att behandling kan behöva avbrytas.
FDA skrev:The FDA is notifying the public that the use of Chantix (varenicline) or Zyban (bupropion hydrochloride), two prescription medicines that are used as part of smoking cessation programs, has been associated with reports of changes in behavior such as hostility, agitation
[...]
People who are taking Chantix or Zyban and experience any serious and unusual changes in mood or behavior [...] should stop taking the medicine and call their healthcare professional right away.
[...]
Friends or family members who notice these changes in behavior in someone who is taking Chantix or Zyban for smoking cessation should tell the person their concerns and recommend that he or she stop taking the drug and call a healthcare professional right away.

http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PostmarketDrugSafetyInformationforPatientsandProviders/DrugSafetyInformationforHeathcareProfessionals/PublicHealthAdvisories/ucm169988.htm
FDA skrev:FDA has required the manufacturers of the smoking cessation aids varenicline (Chantix) and bupropion (Zyban and generics) to add new Boxed Warnings and develop patient Medication Guides highlighting the risk of serious neuropsychiatric symptoms in patients using these products. These symptoms include changes in behavior, hostility, agitation
[...]
Healthcare professionals should advise patients to stop taking varenicline or bupropion and contact a healthcare provider immediately if they experience agitation, depressed mood, and any changes in behavior
[...]
Healthcare professional should monitor all patients taking varenicline and bupropion for serious neuropsychiatric symptoms.
[...]
Patients who discontinue treatment because of neuropsychiatric events should continue to be monitored until symptoms resolve. Although symptoms resolved after treatment was stopped in many cases, there were also some cases where the symptoms persisted.
[...]
Unusual changes in mood and behavior. Patients should be instructed to contact their healthcare provider immediately if they observe or develop thoughts about suicide or attempting suicide, feel agitated, aggressive or violent and other unusual changes in mood or behavior.

http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PostmarketDrugSafetyInformationforPatientsandProviders/DrugSafetyInformationforHeathcareProfessionals/ucm169986.htm

Du kan ju ta upp frågan med din läkare, och även på egen hand fundera igenom hur allvarliga dina irritationsproblem blivit. Det är ju inte värt att behandla depression med tabletter som man blir alldeles onödigt arg av utan man får ju alltid göra en proportionalitetsbedömning från fall till fall.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav mondo beyondo » 2013-05-08 21:34:07

Jag gjorde ett Voxraexperiment i vintras som kostade mig mkt då jag blev mycket arg! Voxra har effekt på dopaminet vilket jag säkert skulle behöva, men effekten som Voxra har på noradrenalinet var helt fel på mig! Jag fick ingen hjälp av läkaren att få svar på OM det gick att få tag på Voxra i ännu svagare dos så jag kontaktade medicintillverkaren själv och berättade om min bieffekt med stark ilska. De bad mig då göra en bieffektsanmälan vilket jag gjorde. Vid min nästa läkarbesök gick nästan hela min bokade betalda tid hos läkaren till att hjälpa henne att fylla i en bieffektsanmälan, som hon då oxå hade fått som LÄKAREN skulle fylla i! Att det tog sån tid berodde helt på läkaren som är vimsig och ineffektiv. Har varit mkt tungt hela våren att återhämta sig från mitt Voxraexperiment.

En till bieffekt jag fick var att jag inte kunde sova! Jag kunde inte ens blunda och vila för lugnet som normalt infinner sig när man blundar uteblev. Det kändes ungefär som om jag stog ute på en klippa vid ett stormigt hav och att det bara yrde omkring mig när jag försökte sova. Jag trodde ju såklart då att ilskan berodde på sömnbristen men julledigheten gjorde att jag kunde vila mig så mkt jag ville, och jag tog ju så klart och hoppade över medicindoser för att kunna sova men ilskan påverkades inte ändå, så då förstod jag att det var en direkt effekt av medicinen, inte av sömnbrist.

Jag är mycket medicinkänslig och får motsatt effekt av en del mediciner, som mer adhd'ig av CS och mer orolig och spänd av Lyrica.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav colaflaska » 2013-05-08 22:16:23

Jag kopplade det inte till voxra då, men jag blev jävligt irriterad och ibland förbannad när jag tog voxra. I allmänhet hade jag mycket biverkningar på psyket men samtidigt bra effekt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-08 22:31:15

För mig har Voxra stabiliserat humöret då min "lättirritation" varit pga min adhd och det är pga min adhd-problematik jag tar Voxra. Så nej, känner inte igen mig i det du skriver om ilska och ja, Voxran hjälper mina ADHD-problem, främst gällande impulskontroll, humör och rastlöshet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Thurizas » 2013-05-09 0:18:16

Intressant att få höra att det finns fler. Hur lång tid åt ni Voxra och kände ilska innan ni slutade ta voxran?

Jag hoppas förstås på att ilskan ska lägga sig snart men vet inte hur lång tid man kan räkna med att en bieffekt sitter kvar. Nu är jag inne på en månad med den högre dosen.

Sova kan jag tack och lov göra och humöret är rätt jämt om det inte är något som triggar.
Inga självmordstankar och jag kan se fram emot saker. Enda negativa är ilskan.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav marcooleo » 2013-05-09 8:11:01

Jag ligger sedan 2-3 veckor på 300mg, blir förbannad för minsta lilla och arg och kan skälla ut folk, kan bli rentav elak. Ska genast gå ner till lägsta dos.

Det där med biverkningsfrekvens hur många det drabbas i % tar jag numera med en nypa salt, det är inte alltför sällan man stöter på folk som har många av de sällsynta biverkningarna.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dagobert » 2013-05-09 13:18:28

300 mg i 1,5 år, sällan ilska, samma som utan Voxra.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Thurizas » 2013-05-13 16:38:41

Voxran(?) gav mig en väldigt oväntad effekt helgen som var. Vi hade massa folk här hemma och hade en tillställning med en hel del folk.. trots detta var jag lugn och sansad. Och min adhd problematik som förvärrades den första tiden verkar nu ha börjat lugna ner sig igen.

Trots att jag blev grymt arg idag (inte utan anledning) så tror jag att jag kan ta ilskan då medicineringen med Voxran verkar ge så goda resultat på annat.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Freedrone » 2019-04-09 10:59:17

Har aldrig varit så sur de två dagarna jag prövade Voxra. Aldrig mer!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dandelo » 2019-04-09 11:48:49

Testar att gå från 150 till 300mg nu.
Har känt av ilska mer än vanligt på voxra. Den bieffekten minskade efter ett tag.
Kan även få mer ont i leder osv.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav LordNelson » 2019-04-09 15:29:28

Freedrone skrev:Har aldrig varit så sur de två dagarna jag prövade Voxra. Aldrig mer!

Två dagar lär ju knappast gett effekt. Speciellt om du inte tog maxdos.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dandelo » 2019-04-09 15:57:24

Någon mer som typ får effekt direkt? Alltså på fokus och energin?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Freedrone » 2019-04-09 20:45:42

LordNelson skrev:
Freedrone skrev:Har aldrig varit så sur de två dagarna jag prövade Voxra. Aldrig mer!

Två dagar lär ju knappast gett effekt. Speciellt om du inte tog maxdos.
Nähä?! Vad var det då jag kände? :-)019
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dandelo » 2019-04-09 21:01:31

Freedrone skrev:
LordNelson skrev:
Freedrone skrev:Har aldrig varit så sur de två dagarna jag prövade Voxra. Aldrig mer!

Två dagar lär ju knappast gett effekt. Speciellt om du inte tog maxdos.
Nähä?! Vad var det då jag kände? :-)019


Bieffekter kan definitivt infinna sig efter man tagit tabletten. Räknar in ilskan där.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Fretshi » 2019-04-09 23:54:06

Jag vart väldigt energi och ångestfylld av voxra.

Den har ju effekten att öka energin och det ganska drastiskt.

Jag var tvungen att sluta för ångesten vart för övermäktig.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dandelo » 2019-04-10 12:57:01

Fick rejäla självmordstankar och depressionssymptom igår kväll. Andra dagen på 300. Är mer aktiv.
Tar mig tid att skriva ihop lite texter.

Vart också iskall genom hela kroppen. Tog några koppar te samt varm vetekudde innan jag fick upp temperaturen.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav kiddie » 2019-04-10 18:07:23

Fick mer ångest och blev darrig. Kall i kroppen också. Blev inte arg, men kan jag tänka mig att man kan bli. Ångesten var pga att tankarna slog knut på sig själva. Märklig känsla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Dandelo » 2019-04-10 18:30:08

Ah du vart också kall, Kiddie?

Lägg till lite obalans i magen. Hm... Men än har jag inte tagit en siesta under dagen. Gjort saker.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Trefjorton » 2019-04-11 20:34:45

För mig var det som amfetaminer. Tog det bara i ett par dagar, och sedan orkade jag inte med det.

Lite hyper, och darrig, fast ångest blev lite mindre. Det jobbiga var att hela tiden vilja göra något. Hellre dricker jag lite kaffe.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Voxra och effekt samt ilska.

Inläggav Alien » 2019-04-11 20:52:24

En lång tråd om verkan och biverkningar av Voxra: voxra-och-zyban-bupropion-t8373.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in