Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav lejonungen » 2013-05-04 12:51:49

LILITH_ skrev:Tillitsproblematik som förvärras av stress eller menscykelrelaterade hormonsvängningar gissningsvis (om det bara förekommer vissa dagar).
Bra dagar är man inte lika misstänksam för då är det lättare att ha tillit, sämre dagar då man är trött och medtagen, blossar de sämsta sidorna upp. Så är det ju med nästan allt stress- och ångestrelaterat, att det går i vågor och varierar i intensitet på grund av en radda orsaker och belastningar eller frånvaron av dem...

***borttagna stycken***

...
EFT och Tapping kan vara till hjälp för vissa. Det är en relativt enkel form av självhjälp, en sorts egenterapi som man utför med hjälp av affirmationer och lätta "knackningar" på olika delar av kroppen. Låter flummigt men kan ge resultat om man är ihärdig och mottaglig. Gratis dessutom. Finns en uppsjö tutorials på Youtube.


...eller kort sagt: kvacksalveri.

atoms

Det finns visserligen inget generellt förbud mot det; dock är det ändå onödigt att citera ett så långt textstycke utan att tillföra något mer en handfull ord.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav LILITH_ » 2013-05-04 16:07:04

Tycker du det? Utveckla gärna om du kan. Om du kan. :wink:
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav lejonungen » 2013-05-05 10:25:41

LILITH_ skrev:Tycker du det? Utveckla gärna om du kan. Om du kan. :wink:


"Knackningarna", den irrelevanta kopplingen till PMS, den obefogade kritiken mot, och analysen av, borderline som diagnos, naturläkemedel osv.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav Abbreviation » 2013-05-05 10:57:45

Vad respektlöst att säga att man inte tror på Borderline som diagnos, efter att flera öppet skrivit i tråden att de har just den diagnosen! Jag har haft nära vänner med Borderline och nej, det finns ingen chans att de besvär de uppvisade skulle täckas av ADHD och/eller AS. De skulle dessutom inte uppfyllt kriterierna för någon av de diagnoserna. Allt beror inte på NPF eller hormonstörningar. Borderline kan absolut vara svårt att diagnosticera (nya kriterierna för DSM-V ser dock bättre ut än nuvarande) och många kan uppvisa tillräckliga symtom för diagnos under vissa delar av livet, men det innebär inte att diagnosen är trams eller ogrundad för de som faktiskt har den. Snacka om att förminska det lidande som människor med BPD och dess nära och kära lever med.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav LILITH_ » 2013-05-05 11:33:23

För det första - Jag förminskar verkligen ingenting.
Tvärtom tycker jag att det tråkigt att Instabil personlighetsstörning (som Borderline faller under senast jag kollade) blivit en sådan ickefråga när de symptomen som ingår i den orsakar sådant lidande. Men jag tror inte heller att det "bara" är så enkelt som att det plötsligt poppar upp aggressionsutbrott och andra s.k. jobbiga personlighetsdrag hos folk som sedan förklaras med den diagnosen. Grunden till att man utvecklar symtomen är mycket intressant och väldigt relevant, vilket folk inte verkar greppa då de flesta vill ha enklast möjliga förklaringar till allt.
Varför utvecklar man de symtomen, vad ligger bakom det?
Det är vad jag är intresserad av, inte att bokstavstroget och blint följa givna riktlinjer inom diagnosticerandet. Tänk lite själv också. :roll:

Dessutom efterfrågades hjälp att kontrollera svartsjuka, det var i den kontexten jag skrev hela inlägget och biten om PMS, som ett tips om att just PMS (det vill säga hormonsvängningar) mycket väl kan förvärra det psykiska måendet. Eller är du obekant med det fenomenet, Abbreviation?
Alla stressorer kan förvärra ångesttillstånd, paranoia, nedstämdhet, OCD osv. vilket inte är någon nyhet. Att som kvinna ha hormonsvängningar som sätter kroppen ur lag kan ta hårt på måendet - klart att det då påverkar!
Och ett enkelt sätt är att försöka lindra detta är just att försöka lindra sitt PMS. Logiskt.

Så sluta stoppa in åsikter och ord i min mun som inte varit där - DET om något är respektlöst.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav LILITH_ » 2013-05-05 12:01:42

lejonungen skrev:
LILITH_ skrev:Tycker du det? Utveckla gärna om du kan. Om du kan. :wink:


"Knackningarna", den irrelevanta kopplingen till PMS, den obefogade kritiken mot, och analysen av, borderline som diagnos, naturläkemedel osv.
Ge din syn på vad som orsakar borderline, tack. Annars kan du ju bara ta det som en åsikt från mig, en bland miljoner andra. Se också mitt svar till Abbreviation ovan.

Har du ofta PMS? Hur yttrar det sig? Om du inte har PMS, hur vet du då hur det är och att det inte påverkar alls?

I stort sett alla mediciner har utvecklats från naturläkemedel en gång i tiden. Äter du bara hårdprocessad mat från hermetiskt tillslutna plastförpackningar också eller händer det att du vågar dig på att käka ett vanligt äpple då och då? Samma sak.
Självklart finns det verkningslösa bluffprodukter på marknaden som säljs som potenta naturläkemedel, så man ska vara kritisk. Just min PMS har jag själv märkt lindras av den produkten jag skrev om, så det var ett tips. Sedan får man använda sin egen tankeförmåga till att göra slutledningar av det.

EFT och tapping känns otroligt flummigt.
Men det fungerar på många vilket är huvudsaken. Det finns en del forskning, minimalt än så länge, och det man kommit fram till är i stort sett att det där med energier och att knacka på bestämda kroppsdelar enligt meridianen är nys men att metoden fungerar trots det.
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) som ju används inom psykoterapi i Sverige för att behandla trauman är närbesläktat, bara det att EFT och tapping kan utföras helt själv, på sig själv. Det är en sorts omprogrammering av tankemönster, det vill säga det man vanligtvis gör när man ändrar sina vanor fast i det här fallet gör man det mer medvetet. Varför underskatta människans egna förmåga till förändring?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav Abbreviation » 2013-05-05 14:12:00

LILITH_ skrev:För det första - Jag förminskar verkligen ingenting.
Tvärtom tycker jag att det tråkigt att Instabil personlighetsstörning (som Borderline faller under senast jag kollade) blivit en sådan ickefråga när de symptomen som ingår i den orsakar sådant lidande. Men jag tror inte heller att det "bara" är så enkelt som att det plötsligt poppar upp aggressionsutbrott och andra s.k. jobbiga personlighetsdrag hos folk som sedan förklaras med den diagnosen. Grunden till att man utvecklar symtomen är mycket intressant och väldigt relevant, vilket folk inte verkar greppa då de flesta vill ha enklast möjliga förklaringar till allt.
Varför utvecklar man de symtomen, vad ligger bakom det?
Det är vad jag är intresserad av, inte att bokstavstroget och blint följa givna riktlinjer inom diagnosticerandet. Tänk lite själv också. :roll:

Dessutom efterfrågades hjälp att kontrollera svartsjuka, det var i den kontexten jag skrev hela inlägget och biten om PMS, som ett tips om att just PMS (det vill säga hormonsvängningar) mycket väl kan förvärra det psykiska måendet. Eller är du obekant med det fenomenet, Abbreviation?
Alla stressorer kan förvärra ångesttillstånd, paranoia, nedstämdhet, OCD osv. vilket inte är någon nyhet. Att som kvinna ha hormonsvängningar som sätter kroppen ur lag kan ta hårt på måendet - klart att det då påverkar!
Och ett enkelt sätt är att försöka lindra detta är just att försöka lindra sitt PMS. Logiskt.

Så sluta stoppa in åsikter och ord i min mun som inte varit där - DET om något är respektlöst.

Jag sa att det var respektlöst att säga att man inte riktigt tror på Borderline som diagnos (alldeles oavsett vilken term man använder). Det var det jag uppfattade att du skrev. Bokstavstolkande och oförmögna att tänka själva, är det också respektfulla sätt att uttrycka sig?

Jag tror att man finner svaret till samtliga personlighetsstörningar om man ser till de första tre levnadsåren. Vanvård, i stor eller liten utsträckning, ligger troligtvis till grund för de flesta personlighetsstörningar. Det är inte den allmänna uppfattningen inom psykiatrin, det heller. Är det jag skriver mer okay nu för att jag inte tycker precis som någon bok? Det är så fjantigt att anklaga andra för att inte tänka själva så fort de har dragit samma slutsats som någon myndighet eller liknande. Att du har en avvikande åsikt betyder inte att du har tänkt mer än någon annan, det betyder bara att du tänkt annorlunda.

Men jag är van vid att få höra det där "tänker ni inte själva?"-tjafset, synnerligen ofta från alternativmedicinare, som seriöst verkar tro att alla människor som inte tror på alternativmedicin helt enkelt är oförmögna att tänka själva. Nu råkar det ju dock vara så att antalet människor som har en åsikt eller tror på någonting inte påverkar sanningsgraden av detta något, så sluta tro att din åsikt på något sätt är mer värd bara för att den är annorlunda.

Om jag missuppfattade dig kunde du sagt det, utan högen av förolämpningar. Jag har inte börjat läsa här igen för att dras med i massa tjafs och otrevligheter. Det enda jag sa var att det var respektlöst att säga att man inte tror på diagnosen. Om du nu inte menade att säga det och det blev ett missförstånd, så skulle det varit betydligt lättare att bara förklara vad du menade istället för att gå batshitinsane och köra offensivdefensiv.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav LILITH_ » 2013-05-05 18:40:24

Okejdå. Jag bemötte med samma mynt det jag tyckte var otrevligt skrivet från både ditt och lejonunges håll. Inte så moget kanske.

Jag är inte inne på alternativmedicin egentligen, bara för att klargöra.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav matterik » 2013-05-05 18:44:02

Det kan ju ligga någon sanning i det. Ångesten alltså.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav lejonungen » 2013-05-05 19:41:28

matterik skrev:Det kan ju ligga någon sanning i det. Ångesten alltså.


Ja, det kan inte uteslutas att det är dagsens sanning att ångest existerar. :lol:

Till övriga: otrygghet under uppväxten kan leda till en rad mentala problem i vuxen ålder såsom sjukdomar och personlighetsstörningar. Det som inom anknytningsteorin kallas otrygg-ambivalent beteende brukar vara en ingrediens hos borderlinepersonligheter. Kombineras detta med en rad andra diagnoskriterier som impulsivitet, tvär humörsvängningar, idolisering-nedvärdering, m fl har man uppfyllt kriterierna för just en borderlinediagnos. Nu är ju borderline som begrepp kraftigt kritiserat men för min del tycker jag diagnoskriterierna passar som hand i handske!
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav Abbreviation » 2013-05-05 23:16:10

LILITH_ skrev:Okejdå. Jag bemötte med samma mynt det jag tyckte var otrevligt skrivet från både ditt och lejonunges håll. Inte så moget kanske.

Jag är inte inne på alternativmedicin egentligen, bara för att klargöra.

Det var inte menat att vara otrevligt men jag förstår din reaktion :-)154
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav lejonungen » 2013-05-06 11:43:38

Abbreviation skrev:
LILITH_ skrev:Okejdå. Jag bemötte med samma mynt det jag tyckte var otrevligt skrivet från både ditt och lejonunges håll. Inte så moget kanske.

Jag är inte inne på alternativmedicin egentligen, bara för att klargöra.

Det var inte menat att vara otrevligt men jag förstår din reaktion :-)154


Personligen bryr jag mig inte om ifall jag uppfattades som otrevlig; man skall inte vara så känslig.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Min ångest gör mig misstänksam mot min partner

Inläggav Alien » 2013-05-09 1:23:00

lejonungen skrev:Din partner är säkert nuts och du gör alldeles rätt i att kolla upp vad han pysslar med. I kärlek och krig är allt tillåtet.

Om någon ber om hjälp så tycker jag man ska försöka hjälpa. Kan man inte det så låt bli att skriv anågot alls.

Du uppmuntrar och underblåser alltså TS irrationella misstänksamhet. Det tycker jag är rent elakt. Hon behöver snarare terapi mot sin misstänksamhet och ångest.

Det är typiskt för borderlinepersoner att träffa olämpliga partners.

Inget av vad TS skrivit tyder på att hon träffat "olämplig partner". Dessutom vet du inte hon har borderline.

Eller var alltihop något malplacerat skämt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in