Kan det vara AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan det vara AS?

Inläggav Riccochet » 2013-05-03 14:31:16

Hej,
Har gått i tankarna att jag kan ha Asperger ett tag nu och tänkte kolla här om ni känner igen er i mitt beteende och om ni som har det tror att även jag kan ha det? Om inte, finns det något annat jag kan ha? Vill ha lite andra tankar än bara mina egna innan jag gör en eventuell utredning. Jag gick hos kurator under gymnasietiden mot min blyghet men det hjälpte inte trots att jag klarade uppdragen jag fick av henne.

Hela mitt liv har jag vart blyg, svårt att få kompisar och framför allt svårt att behålla dem. Jag har bara haft kanske 4 kompisar under hela min skoltid som jag har kunnat prata och umgås med. Anledningen till det är att jag måste känna mig bekväm med personen för att ens kunna öppna munnen och prata med dem. Svara på frågor går bra men inte mer än det. Att småprata går inte, speciellt inte om det är i en grupp. Det känns som att min hjärna inte jobbar tillräckligt snabbt för att hinna med i ett vanligt "prattempo". Blir dessutom väldigt trött efter en dag med människor omkring mig, som jag inte har lagt märke till att jag blivit innan jag började läsa här på forumet.

Nu är det två personer som jag kan prata med i klassen men det är aldrig jag som "håller låda" men är med i pratet. När andra ansluter till vår lilla grupp så blir jag knäpptyst. Jag har inget att komma med helt enkelt, har inget att dela med mig av i mina tankar och åsikter trots att jag vill vara med.

Jag blir bjuden på fester men tycker det är sjukt trist att vara på dem så jag tackar oftast nej till dem. När jag fått i mig alkohol kan börja umgås med folk men jag tycker inte att det är speciellt roligt ändå.

På fritiden sitter jag bara hemma och umgås aldrig med någon. Dels för att jag aldrig tar initiativ till att hitta på något (för att det är jobbigt) och dels för att jag är tråkig att umgås med då jag inte säger så mycket. Om det är de jag kan prata med så vill de inte heller umgås då jag pratar mindre än deras andra vänner och de anses därför vara roligare att umgås med än mig.

Jag avskyr dessutom folk som kommer för sent och åker alltid ett tåg tidigare ifall det skulle bli försenat så att jag kan komma i tid ändå. Om tåget är några minuter försenat så blir jag stressad och orolig hela vägen fram för att (antagligen) jag inte kan åka den tiden jag vill. Detta sker även om jag skulle ha gott om tid om jag tog ett senare tåg. Är dessutom alltid framme en halvtimme innan jag börjar. Är alltid hård på tiden och om någon är bara en minut försenad börjar jag smsa och fråga vart de tagit vägen. HATAR också oplanerade besök och jag kan inte träffas om någon frågar "Skall vi hänga ikväll?". Jag måste ha planerat och förberett mig en tid innan, kanske ett par dagar i alla fall. Varför vet jag inte (Asperger-drag?).

Stör mig dessutom på stavfel även om jag kan göra det ibland men stör mig på dem något otroligt om jag upptäcker dem. Jag kan inte läsa långa texter heller eller se på film då jag börjar tänka på andra saker och tappar handlingen ganska snabbt.

Blir också deprimerad periodvis pga min sociala situation och alla mina problem hänger konstant som en tyngd över mitt bröst som är otroligt tung att bära.

Har lite OCD-drag också då jag måste ha alla papper, böcker snyggt på en rad för att inte bli tokig av att det är i oordning

Nu vart det en ganska lång text och om det är något ni vill fråga så är det bara att fråga på! Ser dessutom att mina formuleringar inte är dem bästa då jag är lite stressad men det är bara att fråga om det är något som är oklart.
Tack för visat intresse!
Riccochet
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-05-03

Kan det vara AS?

Inläggav Ekorren » 2013-05-03 15:05:29

Jag är verkligen ingen expert, men tycker att det låter troligt att du har AS. Det bästa är om du genomgår en utredning. Lycka till :-)Happy
Ekorren
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-23

Kan det vara AS?

Inläggav Pieohpah » 2013-05-03 16:43:04

Man kan vara introvert utan att ha Aspergers syndrom. Gör något test, finns trådar här till sånna. Annars är det rätt komplext att avgöra, både i sig själv och andra, vad man har för personlighetscocktail. Och utredarna är inte heller helt hundra alla gånger.

Mitt tips är att läsa mycket och som sagt, göra några test.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Kan det vara AS?

Inläggav Riccochet » 2013-05-03 19:35:17

Jag vet att det inte är lätt att avgöra såhär men ville bara höra vad ni som är upplysta och lever med detta dagligen tror.

Jag har samlat information på nätet om detta och tycker att mycket stämmer in på mig men det finns mycket av bla social fobi också men det ena utesluter inte det andra vad jag har har förstått.

Tester har jag också gjort och samtliga säger as eller drag av as. Dem ger ju förstås en liten idé om att jag kan ha as även om dem inte alltid är pålitliga.

Jag är den som samlar så mycket information och åsikter som jag bara kan för att jag ska vara så förberedd som möjligt innan jag gör något.
Riccochet
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-05-03

Kan det vara AS?

Inläggav Pieohpah » 2013-05-03 19:59:30

Asperger är ju även mer än att ha annan social perception än NTs. Låsningar, bokstavstolkningar, specialintressen till psykosliknande intensitet. Mönster- och bildseende mm, mm. I olika respektive mängd hos alla.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Kan det vara AS?

Inläggav Colours » 2013-05-03 20:01:36

Fast sedan
50-60-talet
med alla saker
och ni som
fortfarande
är vuxna och
vet med er alla
dessa, varför
vrida bra folk
till idioter och
diagnoser de inte har?
(...)
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Kan det vara AS?

Inläggav antonius » 2013-05-03 20:19:11

Väkommen i gänget. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan det vara AS?

Inläggav Riccochet » 2013-05-03 20:21:01

Låsningar har jag inte om det inte gäller det sociala. Jag kan låsa upp mig på något jag eller någon annan sagt timmar efter att det är sagt. Bokstavstolkning är inget problem jag har upplevt. Specialintresset är en specifik musikgenre men jag skulle inte påstå att det är så maniskt som aspiesar kan ha. Bara något som intresserar mig väldigt mycket och som jag kan mycket om.

Mönster ser jag i allt som är rutigt och vissa andra mönster kan jag se andra mönster i.

Det är bra att fråga mer om det finns några frågor Tack för välkomnandet :)
Riccochet
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-05-03

Kan det vara AS?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-03 20:29:09

Riccochet skrev:Låsningar har jag inte om det inte gäller det sociala. Jag kan låsa upp mig på något jag eller någon annan sagt timmar efter att det är sagt. Bokstavstolkning är inget problem jag har upplevt. Specialintresset är en specifik musikgenre men jag skulle inte påstå att det är så maniskt som aspiesar kan ha. Bara något som intresserar mig väldigt mycket och som jag kan mycket om.

Mönster ser jag i allt som är rutigt och vissa andra mönster kan jag se andra mönster i.

Det är bra att fråga mer om det finns några frågor Tack för välkomnandet :)

Jag tycker att det låter som att du har social fobi.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Kan det vara AS?

Inläggav Colours » 2013-05-03 20:40:24

Ne.
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in