"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen (autist) till staten

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen (autist) till staten

Inläggav wuwei » 2013-05-01 20:52:55

http://www.cbc.ca/news/canada/ottawa/story/2013/05/01/ottawa-autism-son-left-government-services.html

Artikeln handlar om hur några kanadensiska föräldrar, som inte fått hjälp med att ta hand om sin 19-årige son och som nu inte orkar mer, lämnat sonen till staten. Sonen fungerar på en tvåårings nivå och lyckas ofta smita hemifrån och försätta sig i diverse farliga situationer. Föräldrarna har själva en del medicinska problem och klarar inte av att övervaka sonen 24/7.

De har försökt få en plats för honom tidigare men det finns inte några, alla ställen är överfulla, underbemannade och ekonomiskt åtstramade. Situationen är inte unik, många föräldrar är strandade med att försöka ta hand om sina barn även när de vuxit upp, barn som behöver övervakning dygnet runt, då de saknar omdöme men är fullt kapabla att ta sig iväg ut på "äventyr".

Är vi på väg dit eller är vi redan där här i Sverige också? Någon som vet?
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Schmetterling » 2013-05-01 20:56:43

Nej.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Moggy » 2013-05-01 21:01:26

Om han är över 18 år så behöver dom väl inte ta nåt ansvar för honom? Bara låta honom smita hemifrån och inte bry sig om det...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Titti » 2013-05-01 21:03:20

Moggy skrev:Om han är över 18 år så behöver dom väl inte ta nåt ansvar för honom? Bara låta honom smita hemifrån och inte bry sig om det...

Det är lättare sagt än gjort, det vet alla som har barn själva. Om han dessutom fungerar på en tvåårings nivå (som det står) är det ännu svårare.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Alien » 2013-05-01 21:05:39

I Sverige finns ju grupphem för förståndshandikappade. Jag trodde Kanada var ett modernt välfärdssamhälle.

Telford said Philipp is living with a severe form of autism that has him functioning at the level of a two-year-old. He also has Tourette's syndrome and insulin-dependent diabetes.
---
Autism Ontario caseworker Anne Borbey-Schwartz said the situation the Telfords find themselves in is not unique. There has been a rise in the number of developmentally delayed adults with autism.

"This family is very brave, first of all," Borbey-Schwartz said.

"[They] represent many families across the province, if not across the country, that are facing aging adults with autism, with a variety of needs, with very little support and very little services."


Tydligen bor sonen på ett hospice ibland. Jag trodde hospice var för döende patienter?

She said her son is getting medical and social care at a south Ottawa hospice, a place he's been on and off since he was 16 and somewhere she said he's "very happy."

His mother said it's a temporary solution that she hopes will lead to a permanent placement.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav wuwei » 2013-05-01 21:10:51

Tyvärr har Kanada också en regering som monterar ned välfärden i rasande fart, de med.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Frimodig » 2013-05-01 21:11:11

Jag ansvarar för mina barn, tills jag dör. Jag ansvarar för allt. Fan, jag satte dem till världen. Allt är mitt fel.

Ungefär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Titti » 2013-05-01 21:20:32

Frimodig skrev:Jag ansvarar för mina barn, tills jag dör. Jag ansvarar för allt. Fan, jag satte dem till världen. Allt är mitt fel.

Ungefär.

Lennart Frimodig


Håller med. Förälder är man alltid, oavsett hur gamla barnen är. Sen har man naturligtvis mer ansvar för dem ju sämre de kan ta det själva och det vanliga är att de växer upp och tar över ansvaret.

Men föräldraskapet tar aldrig slut. Så länge man lever.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Frimodig » 2013-05-01 21:26:42

Titti skrev:
Frimodig skrev:Jag ansvarar för mina barn, tills jag dör. Jag ansvarar för allt. Fan, jag satte dem till världen. Allt är mitt fel.

Ungefär.

Lennart Frimodig


Håller med. Förälder är man alltid, oavsett hur gamla barnen är. Sen har man naturligtvis mer ansvar för dem ju sämre de kan ta det själva och det vanliga är att de växer upp och tar över ansvaret.

Men föräldraskapet tar aldrig slut. Så länge man lever.


Sen kanske jag skall berätta att de blev mkt bättre. Jag brukar skylla på morsan.
Fast, vartefter de blir äldre, så blir de mer lika mig. Det var absolut inte meningen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav kiddie » 2013-05-01 21:30:19

Håller inte med. Mina föräldrar har inget ansvar för mig. En del jag chattar med i USA har undrat de gånger jag haft det jobbigt varför jag inte flyttar till mina föräldrar för jag är deras ansvar. Då blir jag jätteförvånad. Dessutom har de vare sig ekonomi eller plats för mig.

Har man ett handikappat barn som nu är vuxet så orkar man kanske inte på samma sätt som när man var ung. När barnet är 40 kanske man själv är 70. Självklart måste samhället ställa upp då. Vill verkligen inte ha det som i USA, hade jag velat det hade jag emigrerat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Frimodig » 2013-05-01 21:51:51

kiddie skrev:Håller inte med. Mina föräldrar har inget ansvar för mig. En del jag chattar med i USA har undrat de gånger jag haft det jobbigt varför jag inte flyttar till mina föräldrar för jag är deras ansvar. Då blir jag jätteförvånad. Dessutom har de vare sig ekonomi eller plats för mig.

Har man ett handikappat barn som nu är vuxet så orkar man kanske inte på samma sätt som när man var ung. När barnet är 40 kanske man själv är 70. Självklart måste samhället ställa upp då. Vill verkligen inte ha det som i USA, hade jag velat det hade jag emigrerat.


Njaa, man har absolut ansvar som mamma eller pappa. Tills man dör.

Vad du tycker är din grej.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Titti » 2013-05-01 22:13:08

kiddie skrev:Håller inte med. Mina föräldrar har inget ansvar för mig. En del jag chattar med i USA har undrat de gånger jag haft det jobbigt varför jag inte flyttar till mina föräldrar för jag är deras ansvar. Då blir jag jätteförvånad. Dessutom har de vare sig ekonomi eller plats för mig.

Har man ett handikappat barn som nu är vuxet så orkar man kanske inte på samma sätt som när man var ung. När barnet är 40 kanske man själv är 70. Självklart måste samhället ställa upp då. Vill verkligen inte ha det som i USA, hade jag velat det hade jag emigrerat.

Man har ett annat slags ansvar än det rent praktiska och ekonomiska. Vuxna barn måste klara att stå på egna ben men förälder är man alltid. Man måste alltid finnas där för sina barn även om man inte måste ha dem boende hos sig eller försörja dem.

Men vi kanske pratar lite om varandra, vi menar nog lite olika saker.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav wuwei » 2013-05-01 22:20:40

Frimodig skrev:Njaa, man har absolut ansvar som mamma eller pappa. Tills man dör.


Ansvar på vilket sätt? Jag känner inte att mina föräldrar ska behöva ansvara för mig och det handlar bland annat om mitt behov av autonomi. Dessutom har de åtta barn, 18 barnbarn och 4 barnbarnsbarn. De närmar sig slutet av livet. Jag känner att jag har ett visst ansvar för dem och de känner sig säkert ansvariga för mig, men det finns gränser för hur långt det ansvaret sträcker sig. Till exempel så kan jag inte förvänta mig att de ska kunna rätta till det de gjorde fel när jag var liten. De gjorde så gott de kunde med de kunskaper de hade. Jag kan inte heller förvänta mig att de "sköter" om mig, jag får lov att ta hand om mig själv.

Är det rimligt att föräldrar som råkat få barn som har livslånga behov av omfattande omvårdnad ska behöva sköta den omvårdnaden själva? Jag tycker inte det.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Frimodig » 2013-05-01 22:42:34

wuwei skrev:
Frimodig skrev:Njaa, man har absolut ansvar som mamma eller pappa. Tills man dör.


Ansvar på vilket sätt? Jag känner inte att mina föräldrar ska behöva ansvara för mig och det handlar bland annat om mitt behov av autonomi. Dessutom har de åtta barn, 18 barnbarn och 4 barnbarnsbarn. De närmar sig slutet av livet. Jag känner att jag har ett visst ansvar för dem och de känner sig säkert ansvariga för mig, men det finns gränser för hur långt det ansvaret sträcker sig. Till exempel så kan jag inte förvänta mig att de ska kunna rätta till det de gjorde fel när jag var liten. De gjorde så gott de kunde med de kunskaper de hade. Jag kan inte heller förvänta mig att de "sköter" om mig, jag får lov att ta hand om mig själv.

Är det rimligt att föräldrar som råkat få barn som har livslånga behov av omfattande omvårdnad ska behöva sköta den omvårdnaden själva? Jag tycker inte det.


Ok, sista frågan,nej. Ibland behöver man hjälp, som farsa.

Fast man är ansvarig, det är min unge. Min unge.

Det är ok, ni förstår inte, ok.

Fan.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav wuwei » 2013-05-01 23:05:21

Frimodig skrev:Det är ok, ni förstår inte, ok.


Nja, nu tror jag nog att jag faktiskt förstår. Jag har barn. De bor hemma hos mig och jag har ansvaret även om den äldsta är myndig sedan flera år tillbaka. Och som vuxet barn till åldrande föräldrar känner jag ansvar för dem.

Jag frågade om ansvar på vilket sätt, därför att jag undrade vad du lade in i det. En del verkar mena att de där kanandensiska föräldrarna borde skämmas för att de inte orkar/klarar av att ta hand om sin son.

Det känslomässiga ansvaret känner jag personligen att det inte kommer att försvinna när det gäller mina barn, men det kommer att minska på vissa sätt när de hittar andra människor som kan fylla deras behov. Det materiella ansvaret kommer förhoppningsvis lätta eller helt försvinna när de får egna inkomster.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

"Utmattade" föräldrar lämnar över sonen till staten

Inläggav Bastuper » 2013-05-01 23:28:44

Kanske dags att privatisera allt från bostöd till
stödfamiljer o.s.v.

Man kanske skulle få ett bättre stöd då om
det var en liten organisation i privat regi
som ser till ens behov och intressen?

Stödfamiljer behöver vi fler av,
likaså kontaktpersoner och allt annat
sådant, vi måste ta mer ansvar för varandra.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in