Zyprexa (olanzapin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Zyprexa

Inläggav colaflaska » 2013-04-30 1:32:47

Även jag har blivit erbjuden Zyprexa men totalvägrade. Skulle aldrig äta sånt rävgift.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-04-30 14:16:04

Jag provade eftersom jag lovade att göra det, tyckte inte om det så jag sa att jag ville gå tillbaka till mina vanliga mediciner och så blev det. :-)012
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Toveb » 2013-10-25 10:37:24

Zyprexa är ett exempel. Nyligen betalade det amerikanska läkemedelsbolaget Eli Lilly förlikningskostnader på hisnande 1,2 miljarder dollar till över 28 000 patienter som fått sina liv ödelagda av den hårt marknadsförda medicinen som används för behandling av schizofreni, bipolär sjukdom, depression och panikångest.

Symtomen av biverkningarna är bland annat håglöshet och apati. De utsatta sover tolv, fjorton timmar varje natt. De drabbas av en skenande övervikt och diabetes. Den biologiska orsaken är att främre delen av offrens hjärnor har krympt och att receptorerna i hjärnbarken är blockerade.

Om det tidigare inte varit något fel i folks hjärnor, så har läkemedelsindustrin nu sett till att det har blivit det. I USA talas om en epidemi av svåra biverkningar i kölvattnet av den massiva utskrivningen av psykoaktiva mediciner. Samhällskostnaderna är astronomiska.
Toveb
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-10-25

Zyprexa

Inläggav Toveb » 2013-10-25 10:39:07

Toveb
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-10-25

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-25 10:42:16

Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 17:38:51

sugrövmanövern skrev:Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.

Vad ska man göra om inget annat fungerar..?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 17:43:22

Toveb skrev:Zyprexa är ett exempel.
...
De utsatta sover tolv, fjorton timmar varje natt.


Känner igen, fast jag sov snarare 17 timmar, ibland 24 och mer. :? Märker nu när jag slutat med Zyprexa att jag sover kortare, ibland bara 6 timmar. :o
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-25 17:52:20

Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.

Vad ska man göra om inget annat fungerar..?
Ja, då måste man ju äta dem. Har själv ätit dem vid psykos och aggressioner. Men skulle vägra ta dem mot bara sömnproblemen då andra biverkningsmildare tabletter hjälper i mitt fall.

Tyvärr så skriver de hellre ut neuroleptika än låter en pröva alla sömnmediciner.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav awkward » 2013-10-25 18:05:00

Har ätit Zyprexa men gör aldrig om det! Fick det pga att när jag är utsatt för långvarig stress så får jag något som min läkare kallar för pseudopsykoser. Det är lite som att ha två parallella verkligheter att ta hänsyn till samtidigt. Okej, jag slutade att se syner men jag sov eller låg ner så gott som hela dygnet. Vad är det för liv? Mot sömnproblem skulle jag aldrig överväga en sån medicin. Hur jobbigt det än är att inte sova så kan man ju alltid komma ihåg att det inte är farligt att sova dåligt. Har också sömnproblem så jag vet hur det är.

Nästa läkare som jag träffade på hade den åsikten att Zyprexa är inget mindre än kemisk lobotomi.
awkward
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-09-07

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-25 18:08:29

Jag kunde inte sova när jag åt Zyprexa, för jag fick förvärrat restless legs av dem.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav Kathrine87 » 2013-10-25 18:12:46

alixha skrev:Hej.

Jag har precis fått Zyprexa utskrivet av min läkare, jag ska ta detta istället för Zolpidem.
Jag har även Lithionit, Sobril och Sertralin.

Visste ingenting om Zyprexa när hon föreslog men efter övertalning från hennes sida gick jag med på att prova den.
Gick och hämtade ut den, satte mig vid datorn och började läsa Fass och Wikipedia och nu är jag helt förvirrad och rädd för att prova Zyprexa.


1. Min läkare tyckte att jag kunde prova Zyprexa för att IBLAND när jag tar Zolpidem så ser jag saker och blir paranoid (inget jag personligen kommer ihåg dagen efter) men är Zyprexa verkligen bra som sömnmedicin? då jag ska ta den istället för Zolpidem.


2. Jag har också läst att man går upp i vikt av Zyprexa för att ämnesomsättningen påverkas och man blir mer hungrig, några tips om detta? Kan man förhindra att svälla upp som en ballong?

3. Ytterst tveksam till detta, Zolpidem funkar bra för sömnen och i princip allt jag har läst om Zyprexa är negativt, är det någon som har något bra att säga om Zyprexa?


Jag ska ta den första gången ikväll men jag vet inte om jag vågar.


/orolig



Vad som e bra med zyrexa e att den verkligen hjälper mot paranoidatankar o att den e effektiv men om du inte gillar den så finns de nån som heter risperidon o den fungerar ungefär likadant o e också mot paranoida.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 18:14:02

sugrövmanövern skrev:
Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:Vansinne att äta neuroleptika mot sömnproblem. För de är biverkningstunga och förstör hjärna och kropp.

Vad ska man göra om inget annat fungerar..?
Ja, då måste man ju äta dem. Har själv ätit dem vid psykos och aggressioner. Men skulle vägra ta dem mot bara sömnproblemen då andra biverkningsmildare tabletter hjälper i mitt fall.

Tyvärr så skriver de hellre ut neuroleptika än låter en pröva alla sömnmediciner.

Vad finns det för sömnmediciner?
Jag har provat:
Atarax
Propavan

Finns det fler? :-)Happy

och så insomningstabletterna:
Stilnoct
Imovane

Neuroleptika har jag haft:
Theralen
Seroquel
Zyprexa
Nozinan
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-25 18:27:19

Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 18:43:02

sugrövmanövern skrev:Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.

Bensodiazepiner är väl ganska beroendeframkallande? Det räcker att jag blivit beroende av zolpidem... :-)003
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Zyprexa

Inläggav MsTibbs » 2013-10-25 20:40:35

Jag älskar Zyprexa, men tvingades byta bort. Mycket bra mot psykossymtom, men gått upp i vikt massa. 25mg Zyprexa har bytts till 8mg Haldol.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Zyprexa

Inläggav alixha » 2013-10-25 21:01:41

Zyprexan ligger så fint i förrådet just nu :roll:
Jag undviker den medvetet just nu, förklarar mig med att asken har röd färg på sig och rött betyder stopp :wink:

Jag kör på som vanligt med mina vanliga mediciner,
Sertralin
Lithionit
Sobril
Zolpidem

Tänker att jag kan ta Zyprexan OM jag blir sämre igen, får hallisar och blir lite nojjig.
Borde väl funka? :-)063 Det är ju ingen idé att ta den nu när jag är hyfsat stabil tänker jag.

Kom på det innan också, jag har ju haft Seroquel för några år sedan, kunde jag inte ha fått den igen eller fungerar den inte riktigt likadant som Zyprexa?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Zyprexa

Inläggav Stolpskott » 2013-10-25 21:05:59

Zyprexa var den värsta medicinen jag någonsin prövat. Fick myrkryppningar i benet och vart väldigt rastlös och seg. Var på 20 mg, den tog dock ner mig från manin så den hade väll ett syfte då.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-25 21:51:23

Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:Zima33 : Du verkar inte ha fått prova några bensodiazepiner. Särskilt till nattbruk finns Nitrazepam, Flunitrazepam, Halcion. Dessa kan kombineras med andra bensodiazepiner för extra effekt tex Sobril, Stesolid.

Bensodiazepiner är väl ganska beroendeframkallande? Det räcker att jag blivit beroende av zolpidem... :-)003
"Framkallande" Ja dom säger det. Jag tycker det är fånerier. Det är väl viktigare att inte sabba hjärnan än att vara rädd för att nåt ska framkallas som inte ens nödvändigtvis framkallas.

Det finns bra nedtrappningsprogram om man behöver sluta med mediciner.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav kiddie » 2013-10-25 23:38:12

Beroende är ingen bra grej och särskilt vissa har kroppskemin att bli beroende både snabbt och grymt. Men för oss andra kan beroendeframkallande mediciner vara det bästa alternativet. Ett lågdosberoende behöver ju inte göra så mycket eftersom man är beroende av de andra tabletterna oxo. Och även icke beroendeframkallande medicin kan ha väldigt grym utsättning.

Antipsykotisk medicin i all ära. För vissa passar den och dessa ska naturligtvis ha den. Men att säga att för en som egentligen inte behöver antipsykotisk medicin att den är mindre farlig än en beroendeframkallande tablett, då blir jag fundersam.

Vad händer om någon som inte behöver medicin för psykos eller psykosliknande tillstånd tar denna iallafall och får någon av de obotliga biverkningarna? Tycker man fortfarande att det är lika tryggt då? Bara för att man inte kan knarka på t ex seroquel som är en EXTREMT dyr medicin men nu rätt populär att använda som sömnmedicin. Mja, säger jag då.

Det verkar som man ENBART räknar farlighet som att medicinen kan hamna på gatan, inget annat, inget vad den gör med kroppen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Zyprexa

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-26 2:21:16

kiddie skrev:Beroende är ingen bra grej och särskilt vissa har kroppskemin att bli beroende både snabbt och grymt. Men för oss andra kan beroendeframkallande mediciner vara det bästa alternativet.
Förvisso sant... hoppas jag inte skrev något dumt där uppe :-)063 . Är så himla trött på beroendeskräcken i samhället, men jag är en av de där som inte blir beroende :oops: . Så det är ju lätt för mig att säga...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Zyprexa

Inläggav kapuni » 2013-10-26 3:21:49

Jag tycker inte heller man ska vara alltför rädd av att kanske bli beroende.
Det är ju bättre att vara beroende av någon medicin om man mår bättre av den, istället för att gå omkring och må dåligt.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Zyprexa

Inläggav kiddie » 2013-10-26 5:32:36

Jag är tydligen bara lite beroende bekräftade min nyliga läkare. Trots flera års dagligt användande. Han säger att det kan vara mycket värre men att ha tur som jag är väl inte direkt jätteovanligt heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Zyprexa

Inläggav MsTibbs » 2013-10-26 11:41:46

Zyprexa blir man inte beroende av! Däremot Imovane, Stilnoct mm
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Zyprexa

Inläggav VildeVille » 2013-11-04 21:38:15

Det kan ju hända att du behöver Zyprexa eftersom det verkar som du mår bättre på dagen av dom men enbart för sömnen avråder jag dej. Tyvärr finns de här läkarna som hälldre skriver ut antipsykotiska mediciner med sömneffekt än riktiga sömntabletter, det beror på att dom då får mindre skit än vad dom får om patienten skulle bli beroende eller börja missbruka sömntabletter eftersom de flesta bra är narkotika klassade.

Funkar inte Zolpidem eller Zopiklon anser jag att man bör få prova med mogadon eller flunitrazepam. De två preparaten var standard vid sömnproblem från 50-talet fram till slutet av 90-talet, så livsfarliga är dom knappast (om man inte överdoserar).
VildeVille
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-24

Återgå till Aspergare och vården



Logga in