Positiva saker med Aspergers/Styrkor hos aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Positiva saker med Aspergers/Styrkor hos aspergare

Inläggav VilsenVilja » 2012-05-16 22:43:56

Jag såg en gång en bra lista på positiva egenskaper hos personer med Aspergers, men nu kan jag inte hitta den igen. Kan någon hjälpa mig att hitta den?

Moderator Alien: Slog ihop med en annan tråd och ändrade i samband därmed rubriken något.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav Pieohpah » 2012-05-16 22:47:28

Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav VilsenVilja » 2012-05-16 22:51:02

Nej, det var inte den listan jag menade. Tack ändå! Den var också bra.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-05-16 23:11:10

Någon som känner igen sig i "En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt" ..?

Med den listan så undrar man ju varför man ska slösa tid på NT-isar :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav Alien » 2012-05-17 3:29:05

I den här tråden står om positiva aspiekriterier: tips-om-battre-diagnoskriterier-inside-perspectives-t8832.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav VilsenVilja » 2012-05-17 3:46:10

Intressant läsning, Alien. Men den jag är ute efter var inte några positivt vinklade diagnoskriterier utan en lista på saker som Aspies ofta är bra på.

Min tanke var att dels använda listan när min sons utredning blir klar för att belysa att det inte bara är nackdelar med AS. Jag vill också läsa listan för min mamma (som jag också tror har AS), eftersom hon vägrar tro på det och tycker att det är en ren förolämpning. Hon behöver få höra att det finns bra sidor också. Även svärföräldrarna behöver få höra att allt inte är helt nattsvart även om sonen har svårigheter. Att prata om diagnoskriterier blir nog alldeles för svårt för dem.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-05-17 6:02:34

Det kanske är bättre att prata om hur folk är och hur man får tillvaron att fungera som bäst, istället för diagnoser mm.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav mikka » 2012-05-17 9:45:49

@VilsenVilja, kan det vara den här?:
bra-saker-med-asperger-t14121.html?hilit=asperger
mikka
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-05-07

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-17 14:06:20

Positiva saker med Aspergers finns säkert, men det enda positiva med OCD är väl att man en dag får dö...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav Freddy Dreadful » 2012-06-12 0:02:49

Hästminne.
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Re: Lista på positiva saker med Aspergers

Inläggav Ugglan » 2012-06-14 10:27:33

Nej det var inte denna lista ser jag nu eftersom den redan var länkad, såklart. Men den får stå kvar i alla fall.
Aspie-kriterierna

A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:
1.Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet
2.Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”
3.Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker
4.Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot
5.Söker åhörare eller vänner som förmår:
- vara entusiastiska för specialintressen och unika ämnen;
- ta detaljer i beaktande;
- ta sig tid med att diskutera ämnen som de flesta inte skulle orka intressera sig för
6.Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet
7.I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika ”ritualistiskt småprat”, triviala kommentarer och ytlig samtal
8.Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor
B. Talar ”Aspergeriska” flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:
1.Inriktning på att söka sanningen
2.Samtal utan dolda budskap
3.Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord
4.Fascination för språklig humor, som ordlekar
5.Avancerat bruk visuella metaforer
C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:
1.Stark förkärlek för detaljer framför helhet
2.Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning
3.Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner
4.Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga
5.Står helt fast vid sina åsikter och tankar
6.Som ett ”levande lexikon” när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden
7.Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet
8.Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer
D. Övriga möjliga drag:
1.En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt
2.Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack
3.”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän
4.Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier
5.Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling
Vi vill uttrycka vårt tack till Tony Attwood för tillståndet att publicera denna artikel.


Ansvarig webbredaktör: > Katarina Kindwall
Uppdaterades: 2006-02-07
Skribent: Carol Gray, Tony Attwood
Översättare: Eric Zander, Muriel Dandoy

--------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Positiva egenskaper med AS

Inläggav dipsy » 2012-09-25 12:34:22

Hej!

Skulle vara kul att gå höra om er aspergerfolks positiva kanske lite underliga egenskaper :-)Happy
Själv är jag väldigt givmild och omtänksam, blir ibland äcklad av hur själviska människor kan vara. Tycker om att göra andra människor glada, ibland på min egen bekostnad. Sen har jag väldigt svårt att ljuga och det kan skapa underliga situationer ibland. Ibland behövs en lögn, eller undanhållning av sanningen.. Jag klarar inte sånt, blir bara konstigt!
Min favoritegenskap är nog att jag är så förrrbannat envis, finns ingenting i denna värld som kan ändra mig om jag väl bestämt mig:)

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Positiva egenskaper med AS

Inläggav sugrövmanövern » 2012-09-25 12:52:28

Min oberördhet för människors fittsignaler. Någon kan sitta och psyka mig i flera timmar utan att jag bryr mig vilket leder till att personen blir förvirrad och nervös (vilket var tanken att jag skulle bli).

Tex klassikern man umgås tre och någon (alltid en kvinna) vill att jag ska gå, men jag går inte på pin kiv (om det inte är den jag är hemma hos som vill att jag ska gå, då sticker jag givetvis).

Och så går det inte att munhuggas med mig utan antingen skrämmer jag skiten ur folk genom att få ett tantrum, eller så får de onda ögat under tystnad.

Jag kan även vara trevlig och förargelseväckande lugn i situationer där andra skulle gå i taket och bråka högljutt. Det är nog det som folk blir mest förbryllade av. När de skriker åt mig och jag börjar låta som en kvinnlig Leif GW hahah.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Positiva egenskaper med AS

Inläggav Wine » 2012-09-25 16:22:56

Efter att jag fått diagnos AS fick jag också med mig en lista på styrkor som är vanliga hos personer med Aspergers syndrom:


Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Positiva egenskaper med AS

Inläggav tahlia » 2012-09-25 16:32:23

Wine skrev:
Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen


Hehe, jag är nog inte aspergare trots allt. Prickar in 3 och en halv. ;D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Positiva egenskaper med AS

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-25 17:16:25

Att vara väldigt logisk och strukturerad i sitt tänkande, vilket många aspergare är, är positivt (tycker åtminstone jag).
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Positiva egenskaper med AS

Inläggav Meier » 2012-09-25 22:40:33

Wine skrev:Efter att jag fått diagnos AS fick jag också med mig en lista på styrkor som är vanliga hos personer med Aspergers syndrom:


Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Lojal arbetstagare, när reglerna är klara, fuskar inte!

Noggrann, slarvar inte

Många orkar arbeta även med monotona arbetsuppgifter och blir inte uttråkade

Ofta hälsosam livsstil, varken röker eller dricker

Sällan frånvarande från skolan/arbetet

Stor entusiasm och gedigna kunskaper inom det område/de områden som han eller hon är speciellt intresserad av

Stor fantasi (ofta inom det egna specialområdet)

Utvecklad förmåga att tänka i bilder, visualisera. Detta kan leda till nya och uppfinningsrika lösningar på problem

Bra på detaljer, upptäcka och komma ihåg detaljer som andra inte lagt märke till eller har glömt

Kan använda sig av originella metoder för att lösa problem

Ofta mycket bra långtidsminne

Bra koncentrationsförmåga och uthållighet, särskilt när det gäller specialintressen


Jag tycker alla punkterna stämmer in på mig utom nr.2 "kan stå emot grupptryck". Inte så att jag gör vad som helst, men det känns så ångestladdat inom mig när man har en hel djävla hög emot sig. Just att hitta den styrkan som krävs att hantera detta är problemet, dålig självkänsla kanske?

Man har sagt att jag har bra analytisk förmåga, så det får jag väl tro på, och tillfoga till listan. :-)Happy
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Positiva egenskaper med AS

Inläggav tramsmaja » 2012-09-26 9:24:01

Jag är totalt värdelös på att ljuga... blir genomskådad direkt.

Jag är väldigt noga med regler, om de finns så ska de följas. Tycker man att de är fel så får man jobba för att ändra dem istället för att bara strunta i dem.

Däremot har jag väldigt svårt att stå emot grupptryck, jag vågar sällan säga emot någon utan biter ihop istället. Jag har alltid trott att jag är en svag människa men har börjat inse att det beror på att jag dels kan ha missuppfattat helt vad det är gruppen/auktoriteten/personen säger och menar eller så att jag tog fasta på en detalj som inte alls hade med saken att göra. Visst händer det att jag faktiskt invänder mot "rätt" saker också men jag vet aldrig det på förhand. Alltså säger jag inte emot för att skydda mig själv... typ. Man får inga vänner om man säger emot hela tiden :roll:

En annan positiv egenskap tycker jag är att jag tänker i bilder, jag ser sammanhang klarare än de flesta och hur något ska sättas ihop, vad som ska bort eller hur något ska göras. Att sedan förklara det för andra är ju däremot en annan sak...
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Positiva egenskaper med AS

Inläggav Kattmamma » 2012-10-22 20:44:26

Jätte trevlig läsning! Tack :-)154
Jag försöker hitta en tråd med kvinnliga asperger kriterier och drag!
Finns det någon, jag håller på med min utredning, många frågor och svar känns som manliga.
Hur många tjejer gillar tåg.
Just nu råkar asperger vara mitt special intresse. Man måste ju hålla koll på psykologen om hon gör rätt! :wink:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Positiva egenskaper med AS

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-22 21:24:38

Då kommer väl jag med ett litet bidrag också:

¤ Envis & seg som kåda. Svår att knäcka, psyka & irritera. Har jag bestämt mig för att vara cool så är jag det.

¤ Briljerar och imponerar ibland med en häpnadsväckande förmåga att åstadkomma mycket på väldigt kort tid.

¤ Drottning på att strukturera och styra upp läget, med listor, scheman, tabeller och välordnade högar.

¤ Immun mot och totalt ointresserad av allmänt "skitsnack" som sker i smyg i fikarum & korridorer (ofta fattar jag inte ens att sådant pågår förrän någon säger det rakt ut).

¤ Tycker aldrig att "obekväm tystnad" blir obekväm.. tycker mest det är väldigt skönt när folk är tysta. (Vilket ibland plockar fram en lite mindre positiv sida, nämligen att jag sitter och små-myser av att se hur obekväm den andra personen blir.. hehe.)

¤ Har aldrig tråkigt och känner mig väldigt sällan ensam, eftersom jag har så himla mycket intressant att pyssla med i min ensamhet, att jag helt enkelt inte har tid att sitta och mögla och vänta på att nån annan ska se till att jag får roligt.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Styrkor hos aspergare.

Inläggav tunga moln » 2014-10-16 19:13:09

Jag är trött på att höra om alla aspergerproblem och alla svårigheter vi har.

Men vad har vi egentligen för styrkor? Vad är vi bra på?

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Styrkor hos aspergare.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-16 19:17:33

Analytiskt tänkande.

Detaljseende.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Styrkor hos aspergare.

Inläggav earlydayminer » 2014-10-16 19:25:21

Karidovaskulär överlägsenhet. Nej, just det. Det var jag det. Hmm...

Jag är ganska fördomsfri, för det mesta är jag väldigt välkomnande. Många aspergare säger så, men jag är faktiskt det. Varför? Jag vet inte. Min moder var en bra lärare.

Styrkan är jag väl biter mig fast och tar reda på allt jag kan ta reda på tills den mest sannolika teorin är fastslagen.
Envisheten är bra, men kan också fälla mig.

Många styrkor är i andra avseenden svagheter.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Styrkor hos aspergare.

Inläggav hassanisaba » 2014-10-16 21:32:31

god förmåga att genomskåda saker trodde jag var en asperger-grej, men det verkar ju inte stämma när man läser runt här inne. tex: att genomskåda medias manipulation av folket, hela skitsnacket om valfrihet.

djupt tänkande var också en sån grej, men men.

asperger verkar finnas i väldigt många skepnader.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in