Politik som gynnar funktionshindrade?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-06 19:29:29

Råkade se ett förslag (löfte?) från vänsterpartiet i DN:

DN skrev:Vänsterpartiet vill göra en miljardsatsning på att ge funktionshindrade fler möjlig­heter att komma in på arbetsmarknaden. Generösare lönestöd är huvudpunkten i paketet. ”Vi är övertygade om att det här betalar sig mångfalt samhällsekonomiskt”, säger Ali Esbati (V).

Taket för statligt stöd till löner för funktionshindrade ska höjas från 16.700 till 20.000 kronor i månaden enligt Vänsterpartiets förslag.

Det kostar 1,3 miljarder årligen.

Dessutom vill V öka stödet till arbetsgivare som anställer funktionshindrade, för att möjliggöra exempelvis rehabiliterande insatser.

Notan för det ligger på 1 miljard kronor per år.
http://www.dn.se/valet-2014/vansterns-l ... -for-jobb/

Det låter ju jättebra! Men varifrån ska de få pengarna?

De vill avskaffa det kritiserade Fas 3.
– Ett av de stora problemen på arbetsmarknaden är att den inte är anpassad för den befolkning vi har. Många funktionshindrade hamnar helt utanför i stället för att få bidra med sin kompetens och ha egna in­komster. Det är ett stort slöseri ­samhällsekonomiskt och väldigt kännbart för många, säger Esbati.
---
– Som lönebidragen ser ut i dag begränsar de kraftigt vilken typ av arbete som funktionshindrade kan ha. Med ett höjt tak i ersättningen skulle fler kvalificerade jobb med en genomsnittlig lönenivå bli tillgängliga i stället för att vi har en särskild låglönesektor för funktionshindrade.


Men det lär inte bli VPK ensamma som får bestämma. För att förslaget ska bli verklighet behöver de få Löfven med sig.

Finns det några andra partier som har några konkreta förslag om arbete för el på annat sätt gynnar funktionshindrade?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav kullan » 2014-07-06 19:31:53

Alien skrev:Men det lär inte bli VPK ensamma som får bestämma


En rättelse i alla välmening: De heter inte VPK utan enbart V som i Vänsterpartiet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-06 19:38:49

NPD säger det bättre - "Gas Geben!"

För det är ju vad folk vill egentligen, tillbaka till idiotskolorna och piskorna.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-06 19:40:48

Jag lever i det förflutna och tänker fortfarande på dem som vpk.

Såg en interju med Jonas Sjöstedt. Fäste mig vid att han sa att det var mycket bättre att vara vuxen än barn. Som vuxen respekterades hans gränser, som barn blev de kränkta (av andra barn).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Patrix » 2014-07-06 21:19:02

Högern. Vänstern vill ta in fler invandrare --> ökad befolkning --> mindre pengar --> färre jobb --> färre vårdplatser --> svårare med sjukbidrag.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Re: Sv: Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav tahlia » 2014-07-06 22:19:11

Patrix skrev:Högern. Vänstern vill ta in fler invandrare --> ökad befolkning --> mindre pengar --> färre jobb --> färre vårdplatser --> svårare med sjukbidrag.


Källa på hela orsak/verkanpåståendet? (Jodå, jag är seriös)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Huggorm » 2014-07-06 22:29:16

Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav kullan » 2014-07-06 22:34:25

Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Ja där håller jag nog med dig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-06 22:36:42

Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Det är ju de unga utan utbildning, de äldre, de utlandsfödda och de funktionshindrade som har svårt att få jobb. Alltså är det dem man bör satsa på, de andra får jobb ändå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav slackern » 2014-07-06 22:40:10

Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Då får lantisarna flytta till Storstäderna där jobben finns.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Huggorm » 2014-07-06 23:10:31

slackern skrev:
Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Då får lantisarna flytta till Storstäderna där jobben finns.
Var skall de bo då? Miljonprogrammen är fyllda nu. Och under broar och i buskagen bor de rumänska tiggarna. Nej, det är bättre att låta bli att centralisera, arbetstillfällena borde förläggas ute i landet där det finns bostäder och ledig arbetskraft.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav slackern » 2014-07-06 23:12:01

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Då får lantisarna flytta till Storstäderna där jobben finns.
Var skall de bo då? Miljonprogrammen är fyllda nu. Och under broar och i buskagen bor de rumänska tiggarna. Nej, det är bättre att låta bli att centralisera, arbetstillfällena borde förläggas ute i landet där det finns bostäder och ledig arbetskraft.


Hur ska du göra det i en demokrati? Tvinga företagen att utlokalisera? Om du jobbar i STHLM får du lätt tag i en lägenhet i Arboga och kan med lätthet pendla till STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav tahlia » 2014-07-07 0:23:59

Tycker f.ö att människor borde ha lärt sig skillnaden mellan invandrare och flyktingar för länge sedan.
Invandrare är de som vanligtvis har eller snabbt får ett jobb här och tenderar att vara engelsmän, norrmän, amerikaner, danskar, finnar, tyskar och andra människor ingen lägger märke till förrän de öppnar truten och har en accent.

Flyktingar är de som tvingats fly sitt land och således inte har haft varken tid eller resurser till att ha förberett boende och inkomst. De behöver oftast inte öppna munnen för att märkas, folk ser att de är utländska. De blir ofta diskriminerade på arbetsmarknaden.

Det är en tämligen markant skillnad på begreppen men eftersom folk oftast inte har något emot att en västerländsk person tar svenska jobb så låtsas man att den gruppen inte finns.
Utvandring ignoreras lika flitigt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav kapuni » 2014-07-07 0:37:15

Alien skrev:
Huggorm skrev:Vi har inte ens jobb till de som saknar funktionshinder så därför bör vi satsa på att få de i arbete i första hand, det blir billigare.


Det är ju de unga utan utbildning, de äldre, de utlandsfödda och de funktionshindrade som har svårt att få jobb. Alltså är det dem man bör satsa på, de andra får jobb ändå.
Det är svårt även för högutbildade ungdomar att få jobb i Sverige.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-07 1:02:02

Det är iaf lättare för högubildade att få arbete. Även om det förstås beror på vad man utbildat sig till. Lättare att få jobb för en läkare än för en journalist t ex.

Ekonomifakta skrev:Nästan hälften av de arbetslösa har gymnasial utbildning. Det betyder dock inte att det är vanligare att bli arbetslös om man har gymnasial utbildning; arbetslösheten som andel av arbetskraften är betydligt högre i gruppen som bara har grundskoleutbildning.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arb ... ningsniva/

För dem som inte gått igenom el slutfört gymnasiet så lär utbildning vara nödvändigt, och där pågår en del insatser.

Långtidsarbetslösheten är lägre för ungdomar:
Det är fler äldre som blir långtidsarbetslösa. På vår sida om arbetslöshetstider kan vi se att bland de över 55 år är ungefär hälften långtidsarbetslösa.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arb ... etsloshet/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-07 1:56:54

Kan man inte tvångsskicka ut svenskar till länder där det finns jobb, så slipper man höra en massa gagg om arbetslöshet, som tydligen inte får existera i sverige?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-07 4:19:49

tahlia skrev:
Patrix skrev:Högern. Vänstern vill ta in fler invandrare --> ökad befolkning --> mindre pengar --> färre jobb --> färre vårdplatser --> svårare med sjukbidrag.


Källa på hela orsak/verkanpåståendet? (Jodå, jag är seriös)


Ja, det undrar jag också. Att ökad befolkning skulle innebära större fattigdom är då ingen allmän sanning. Jorden må totalt sett vara överbefolkad men Sverige är det inte. De flesta rika länder oroar sig snarare för en åldrande befolkning och i förlängningen färre invånare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav notwoodstock » 2014-07-07 5:57:33

Lite off-topic:

Tidningen Dagen hade under senaste 1,5 året en artikel om kyrkans syn på funktionshindrade, men jag lyckades inte hitta den på siten när jag letade.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Wine » 2014-07-07 8:25:21

tahlia skrev:...
Flyktingar är de som tvingats fly sitt land och således inte har haft varken tid eller resurser till att ha förberett boende och inkomst. De behöver oftast inte öppna munnen för att märkas, folk ser att de är utländska. De blir ofta diskriminerade på arbetsmarknaden.
...


Jag tycker inte det du skriver stämmer, kanske beror det på att du bor i en annan del av Sverige men åtminstone där jag bor så tror jag inte det är speciellt vanligt att invandrare/flyktingar, även från utomeuropeiska länder diskrimineras, det är många som är högutbildade och arbetar exempelvis inom vården, tandvården, på myndigheter, stora internationella företag m.m. som läkare, sjuksköterskor, tandläkare, tandhygienister, civilingenjörer samt alla möjliga andra yrken som försäljare, framgångsrika egenföretagare m.m.

Ibland tänker jag att svenskar på landsbygden har en skev uppfattning om hur det ser ut i storstadsområdena men vi som bor och lever i storstadsområdena ser ju hur det ser ut. Bara i den kommun där jag bor finns det många välbärgade invandrare/flyktingar från utomeuropeiska länder som har bra inkomster och bor i fina stora villor, som har det bättre ställt än många etniska svenskar (om man nu ska använda det begreppet) som bor i sämre områden. I princip jämt då man är ute i ärenden så möter man människor som invandrat från utomeuropeiska länder som arbetar inom olika yrken på olika arbetsplatser.

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Då får lantisarna flytta till Storstäderna där jobben finns.
Var skall de bo då? Miljonprogrammen är fyllda nu. Och under broar och i buskagen bor de rumänska tiggarna. Nej, det är bättre att låta bli att centralisera, arbetstillfällena borde förläggas ute i landet där det finns bostäder och ledig arbetskraft.


Hur ska du göra det i en demokrati? Tvinga företagen att utlokalisera? Om du jobbar i STHLM får du lätt tag i en lägenhet i Arboga och kan med lätthet pendla till STHLM.


Det finns goda möjligheter att bo någonstans i Mälardalen och arbeta i Stockholm, tar inte så lång tid att resa och bra pendlingsmöjligheter med tåg och bussar. Det är ju inte heller ovanligt att det kan ta rätt så lång tid för en person som bor någonstans i Stockholms län att ta sig med kollektivtrafiken eller med egen bil till och från arbetet. Många ggr tror jag det kan gå snabbare för en person som reser från exempelvis Enköping, Eskilstuna eller Västerås att ta sig till en arbetsplats i Stockholms innerstad än vad det kan göra för en person boende i någon av Stockholms yttre förorter eftersom man i många fall är tvungen till att göra olika byten, att byta färdsätt. Reser man exempelvis mellan Västerås och Stockholm med tåg är restiden beräknad till 55 minuter. Även från Gävle tror jag det kan fungera bra att pendla till och från Stockholm, restiden mellan Gävle och Stockholm med tåg är 1:24.

Moderator Alien: Diskussionen om pendling har avdelats hit: att-pendla-till-jobbet-i-en-storstad-t46063.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Huggorm » 2014-07-07 9:31:00

Alien skrev:Ja, det undrar jag också. Att ökad befolkning skulle innebära större fattigdom är då ingen allmän sanning. Jorden må totalt sett vara överbefolkad men Sverige är det inte. De flesta rika länder oroar sig snarare för en åldrande befolkning och i förlängningen färre invånare.

Det beror på hur man definierar "överbefolkad". Sverige var överbefolkat på 1800-talet då många fick emigrera till Amerika. Sedan dess har vi blivit betydligt fler. Nu måste vi importera mycket mat eftersom vi är fler än vår jordbruksmark kan försörja. Det kallar jag för överbefolkning.

Att regeringarna i rika länder oroar sig för åldrande befolkning beror på att de strävar mot ständigt ökad tillväxt. Detta är inte rimligt, vi borde stanna upp och låta allt stoppa på en rimlig nivå. Det blir tufft att försörja alla gamlingar under en period, men sedan kommer vi att kunna skapa en realistisk framtid. Att hela tiden trycka in mer folk och öka tillväxten fungerar inte, hela luftslottet kommer haverera en dag och då är vi bara så många fler som skall klara sig på de begränsade resurserna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav BenFrylmark » 2014-07-07 13:02:26

Åter till ursprungsfrågan, kanske...? :lol:
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Wine » 2014-07-07 17:35:48

BenFrylmark skrev:Åter till ursprungsfrågan, kanske...? :lol:


Tycker du? :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav alixha » 2014-07-07 19:21:07

Beror väl på hur man menar när man säger politik som gynnar funktionshindrade men vad jag förstår så är det främst jobb åt funktionshindrade som är ämnet?

Inte för att vara den som är den men jag tycker Sverige har nog problem med arbetslöshet och "jobbgarantier" som det är.
Fokus på majoriteten först gäller här tycker jag.

Alla vi aspisar kan väl gå och mata änderna eller något istället, det behövs ju folk till det med :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Politik som gynnar funktionshindrade?

Inläggav Alien » 2014-07-08 0:28:24

sugrövmanövern skrev:Kan man inte tvångsskicka ut svenskar till länder där det finns jobb, så slipper man höra en massa gagg om arbetslöshet, som tydligen inte får existera i sverige?


Arbetslöshet finns i andra länder också och är ett problem där med. Här gäller det arbete för funktionshindrade. Är det något fel att fler funktionshindrade får arbete och att lönestödet höjs till 20.000 kr?

Nu säger du förstås att alla funktionshindrade inte kan arbeta. Men här gäller det de som skulle kunna och också vill det. Ett lönearbete ger mer pengar än pension. Och ju fler som kommer i arbete desto mer skattepengar att ge till dem som inte kan arbeta (i teorin iaf).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in