Personal slutar utan att informera mig

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav GreenHS17 » 2014-12-12 16:30:17

Handläggare, kuratorer, sjukgymnaster mm slutar utan att informera mig. Och inte nog med att de inte informerar mig att de har slutat så måste jag ställa mig i kön igen. Och då blir mina ärenden liggande och oftast så försvinner dokumentationen om mitt ärende och jag får börja om på nytt. Hur skal jag gå till väga? Är det några andra som har liknade erfarenheter?
GreenHS17
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-10-20

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav plåtmonster » 2014-12-12 16:35:25

Be att få kopia på dokumentationen. Tror dock att de har en massa patienter och därmed omöjligen kan meddela alla.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-12 16:43:08

GreenHS17 skrev:Handläggare, kuratorer, sjukgymnaster mm slutar utan att informera mig. Och inte nog med att de inte informerar mig att de har slutat så måste jag ställa mig i kön igen. Och då blir mina ärenden liggande och oftast så försvinner dokumentationen om mitt ärende och jag får börja om på nytt. Hur skal jag gå till väga? Är det några andra som har liknade erfarenheter?

Vid vilken typ av vårdenhet har detta skett? Du kan vända dig till den behandlingsansvarige vid den vårdenheten (exempelvis en läkare vid en psykiatrisk mottagning eller någon annan vid habilitering) och framföra att du, på grund av din diagnos (om du har en autismspektrumdiagnos så som asperger), behöver informeras om dylika förändringar i god tid.

Gör även som plåtmonster skrev och begär ut kopior på dokumentationen så att du kan överlämna den till respektive vårdgivares efterträdare med order om att läsa in sig på ditt ärende. Du kanske även kan be om att detta ska ske automatiskt på vårdenheten genom att återigen vända dig till den behandlingsansvarige alternativt till enhetschefen.

Jag har haft liknande erfarenheter men jag brukar hittills berätta min historia igen bara och igen och igen. Jag har dock bara varit "i systemet" i några år så jag har nog inte tröttnat på det riktigt ännu. Dessutom har jag sett viss vinning i att kunna ge varje ny vårdkontakt ett personligt första intryck att forma vår framtida relation utifrån. Olika vårdgivare har givits olika intryck beroende på deras funktion. Men visst blir man ändå lite trött på att berätta nästan samma historia om och om igen för varje ny läkare man möter (de har bytts ut oftast för mig).
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav GreenHS17 » 2014-12-12 17:21:21

Gripandekylig skrev:
GreenHS17 skrev:Handläggare, kuratorer, sjukgymnaster mm slutar utan att informera mig. Och inte nog med att de inte informerar mig att de har slutat så måste jag ställa mig i kön igen. Och då blir mina ärenden liggande och oftast så försvinner dokumentationen om mitt ärende och jag får börja om på nytt. Hur skal jag gå till väga? Är det några andra som har liknade erfarenheter?

Vid vilken typ av vårdenhet har detta skett? Du kan vända dig till den behandlingsansvarige vid den vårdenheten (exempelvis en läkare vid en psykiatrisk mottagning eller någon annan vid habilitering) och framföra att du, på grund av din diagnos (om du har en autismspektrumdiagnos så som asperger), behöver informeras om dylika förändringar i god tid.

Gör även som plåtmonster skrev och begär ut kopior på dokumentationen så att du kan överlämna den till respektive vårdgivares efterträdare med order om att läsa in sig på ditt ärende. Du kanske även kan be om att detta ska ske automatiskt på vårdenheten genom att återigen vända dig till den behandlingsansvarige alternativt till enhetschefen.

Jag har haft liknande erfarenheter men jag brukar hittills berätta min historia igen bara och igen och igen. Jag har dock bara varit "i systemet" i några år så jag har nog inte tröttnat på det riktigt ännu. Dessutom har jag sett viss vinning i att kunna ge varje ny vårdkontakt ett personligt första intryck att forma vår framtida relation utifrån. Olika vårdgivare har givits olika intryck beroende på deras funktion. Men visst blir man ändå lite trött på att berätta nästan samma historia om och om igen för varje ny läkare man möter (de har bytts ut oftast för mig).

Asperger center & socialförvaltningen hos kommunen. AS center har varit sämst men det beror nog på att de har högre personalomsättning än kommunen.
GreenHS17
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-10-20

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-12 17:35:05

GreenHS17 skrev:Asperger center & socialförvaltningen hos kommunen. AS center har varit sämst men det beror nog på att de har högre personalomsättning än kommunen.

Okej men vänd dig till den som är ansvarig där på AS-center och hoppas att det går att ordna.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Personal slutar utan att informera mig

Inläggav Flawed » 2014-12-12 18:17:45

Ja det har jag verkligen man undrar lite om man förväntas att kontrollringa alla kontakter en gång i veckan för att kolla om de har slutat.
Det vore åtminstone lämpligt om folks telefonsvarare inte fungerar i ett halvår efter att de har slutat.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in