Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Vatgrown » 2012-06-01 19:18:13

Jag har ett lite lustigt problem som mina närstående ofta har kommenterat på - jag har väldigt svårt för att söka efter saker visuellt. Andra människor verkar kunna söka igenom hela synfältet snabbt efter ett givet objekt medans jag måste flytta blicken över hela området för att kunna "upptäcka" det jag söker efter. I vissa fall kan jag i princip stå och stirra på objektet i fråga innan jag upptäcker det. Har någon annan upplevt detta?
Vatgrown
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-04-23

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Miche » 2012-06-01 19:29:42

För mig är det inte ovanligt att jag kan titta rakt på ett objekt utan att se det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Xzirie » 2012-06-01 20:49:01

Miche skrev:För mig är det inte ovanligt att jag kan titta rakt på ett objekt utan att se det!

Samma här.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-01 20:52:16

Sist jag skulle raka skallen var trimmern så försvunnen att jag började seriöst fundera på om jag slängt den medan jag gått i sömnen. Den vandrar nämligen bara mellan två platser - där jag laddar den och där jag förvarar den, och ingenstans var den.

En halvtimme senare var den just precis där jag förväntade mig att den skulle vara, där jag förvarar den. Förmodligen var den där förra gången jag tittade oxå....



Kortversion: IGENKÄNNING!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav KalleKus » 2012-06-01 21:18:44

Och här med.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Iridia » 2012-06-01 23:24:51

+1.

Särskilt i affärer med en massa likadana hyllor med liknande grälla förpackningar som alla visuellt 'skriker för att synas mest'. För mig blir det som att försöka urskilja en enskild röst i ett rum där alla samtidigt gapar jättehögt för att försöka överrösta alla andra (som på vissa debattprogram på TV). Det blir bara kaos utan uppfattbara detaljer.

Samma med en lång och tätt packad text, där kan jag lätt tappa bort mig och missa själva innehållet om den inte innehåller någon variation i färg eller storlek, bilder eller luft mellan styckena.

Och då är jag ändå väldigt visuellt lagd från början. Är man inte ens det så kan det ju vara ännu svårare.

Irlen syndrom kan också förvärra svårigheterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scotopic_ ... y_syndrome
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav kattkvinna » 2012-06-02 7:36:34

Vatgrown skrev:Jag har ett lite lustigt problem som mina närstående ofta har kommenterat på - jag har väldigt svårt för att söka efter saker visuellt. Andra människor verkar kunna söka igenom hela synfältet snabbt efter ett givet objekt medans jag måste flytta blicken över hela området för att kunna "upptäcka" det jag söker efter.


Känner igen mig precis. Jag tror det har en koppling med förmågan att helheter först eller direkt snöa in på detaljer. Som aspie är jag en typisk detaljorienterad person som saknar förmågan att snabbt scanna av helheter och lämna ovidkommande information. Ett annat ord och teori bakom det här är svag central koherens.

Ett bra detaljseende gör att uppgiften tar längre tid. När det blir för mycket intryck kan jag bli stående och stirra. Om jag är helt upptagen med att visuellt leta efter något glömmer jag bort att dela uppmärksamheten med en annan människas gester och pekande tills hon irriterat säger: KATTKVINNA, TITTA VAR JAG PEKAR!!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-06-02 11:48:19

Inte ett problem för mig. Däremot upplever jag att jag har ett starkare tunnelseende och har svårare att lägga märke till visuella saker som jag direkt inte tittar på. Men detta ser jag som att det hör ihop med hela den här fokus-grejen hos AS.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Vatgrown » 2012-06-02 12:00:09

Deadly_Nightshade skrev:Däremot upplever jag att jag har ett starkare tunnelseende och har svårare att lägga märke till visuella saker som jag direkt inte tittar på.


Jag tror det var det jag menade. Låt oss säga att du står vid kryddhyllan i en matvaruaffär och ska hitta svartpeppar. Andra människor verkar kunna svepa med blicken över kryddorna och se burken med svartpeppar medan jag måste vandra med blicken över varje enskild burk för att kunna "se" burken med svartpeppar.

I övrigt så verkar jag ha väldigt bra perifer syn, jag verkar bara inte kunna "hitta" föremål.
Vatgrown
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-04-23

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Iridia » 2012-06-02 12:11:55

Aha, tunnelseende! Jag tenderar också att ha det. Utom när det gäller estetiska specialintressen, då har jag inga problem att snabbt skaffa mig överblick eftersom jag primärt avkodar i färg. (Det är väl därför det inte funkar i mataffärer där allt har lika starka färger.)

Har också bra perifert seende såtillvida att jag lätt blir störd av saker runtomkring, särskilt om det är något som rör sig (vilket är bra i trafiken men mindre bra i andra sammahang). Det är inte till någon som helst hjälp just vid sökning.

Sen har väl tunnelseende kanske med hyperfokusering att göra? När jag hyperfokuserar på något så försvinner liksom allt annat. Kan ju vara en kompensationsstrategi just för att man är så lättstörd av perifera intryck.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Miche » 2012-06-02 12:45:07

Vatgrown skrev:Låt oss säga att du står vid kryddhyllan i en matvaruaffär och ska hitta svartpeppar.

OT
Ett litet tips just när det gäller kryddor i mataffärer. De är oftast sorterade i bokstavsordning vilket gör att det passar en Aspie perfekt, lätthittat till skillnad från alla andra varor som står ta mej fan huller om buller.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav Iridia » 2012-06-02 13:37:59

Ja, just kryddor brukar vara lättare att hitta av den anledningen. Men jag kan ändå bli förvirrad av alla intryck och får stå och glo ett bra tag för att hitta rätt krydda.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav plåtmonster » 2012-06-02 14:58:03

Miche skrev:lätthittat till skillnad från alla andra varor som står ta mej fan huller om buller.

Butiker har också en tendens att flytta runt varor när man lärt sig att hitta dem.. *MORD* :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav xty3457 » 2015-04-13 11:48:58

Har också liknande problem som det ni beskriver har svårt att hitta saker ibland även när de står mitt framför mig, dock ger min neuropsykiatriska utredning ledtrådar då jag testar mycket lågt på många ickeverbala delar. Vet dock inte om alla aspergare har detta problem, men som sagt var ojämn begåvning verkar ju vara ett av känneteckna på Aspergers syndrom.

Har även svårt att hitta på nya platser och nya områden ibland dock. Har även mycket svårt att känna igen ansikten, samt koppla ansikten till namn.

Dock så är det nog paradoxalt när det gäller just mig att jag klarar både att hantera CAD-program, undervisa i elektronikkurser, koppla ihop kablar och kretskort, konstruera enklare maskiner och båtskrov, rita grafer, visualisera volymer, etc.

Jag visualiserar t.ex. volymer och konstruktioner mycket bättre än min mamma, som säkerligen skulle testa högre på ickeverbal begåvning än jag, dock är hon inte tekniskt inpressad utan mer inriktad mot språk och kultur.

Dock så har jag även läst att män och kvinnors hjärnor behandlar spatiala strukturer på olika sätt och att män eventuellt är bättre på eller mer intresserad av sakers konstruktion.

En förklaring skulle kunna vara att min asperger kompenserar för min ickeverbala begåvning genom att jag studerar de visuella strukturer av intresse för mig ingående och ofta.

xty3457
//man 32 år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav xty3457 » 2015-04-13 11:51:42

Har även problem med att hitta varor i affärer och liknande om de flyttat på produkterna, eller om jag inte besöker affären ofta. Samtidigt har jag interna gigantiska databas kring skeppsdimensioner, skruvdimensioner och liknande.

Vad ska man säga asperger, motsägelserna och komplexitetens diagnos :-)
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Perceptionsproblem vid visuell avsökning/matchning

Inläggav xty3457 » 2015-04-13 11:59:31

Deadly_Nightshade skrev:Inte ett problem för mig. Däremot upplever jag att jag har ett starkare tunnelseende och har svårare att lägga märke till visuella saker som jag direkt inte tittar på. Men detta ser jag som att det hör ihop med hela den här fokus-grejen hos AS.


Det är ju starkt tänkbart att du inte har samma visiospatial problem som andra i tråden, du förmodligen har en stark visuell förmåga då du arbetar med datorgrafik enl. din profil.

Förvissa arbetar jag också som datalärare och mycket med datorer, men jag är inte på någon professionell nivå när det gäller CAD och 3D-program. Den intressanta frågan som fascinerar mig här är dock, att jag som har en ickeverbal begåvning på särskolenivå, trots detta klarar vissa ickeverbala uppgifter långt bättre än vad min testresultat säger att jag borde klara.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns en biologisk könsskillnad här, dvs. att min manliga hjärna gör mig intresserad av ickeverbala strukturer än vad en kvinna med samma ickeverbala begåvning skulle vara, vilket i sin tur kompensrar till viss del för min låga ickeverbala begåvning.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in