Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Gafsan » 2013-02-21 8:47:52

Patrik Rochling och Li Österberg har tillsammans skapat seriefiguren Johanna. För Patrik blir seriernas värld en tillflykt, som han kan använda sig av för att sortera intryck och skapa ordning i tillvaron.

http://www.svt.se/dokumentarfilm/patrik-och-johanna
Sändningstider:
SVT2 tor 21 feb kl 20.00
SVT2 lör 23 feb kl 17.00
SVT2 sön 24 feb kl 23.05


Moderator Alien: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav pointblank » 2013-02-22 11:48:11

Väldigt sympatisk dokumentär om två skickliga tecknare. Ganska lågmäld i tonen, och intressant att ta få del av deras historia. :-)Happy

Kände igen mig ganska mycket i hans upplevelser och berättelser, och i hur hans AS påverkar honom i vardagen.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Kouzelny » 2013-02-22 12:24:02

En väldigt bra dokumentär på det viset att den verkligen gav utrymme för Patrik.
Det måste finnas en rättighet för människor att dra sig tillbaka utan att stressas ut till samhället.
Det måste finnas allternativet att inte delta i livet där ute om man inte kan.
Jag hoppas det blir en uppföljning? Av programmet.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Dokumentär om en tecknare med AS

Inläggav biologic » 2013-02-24 1:43:19

Sändes nu i torsdags på SVT! Jag har inte sett hela än, men tipsar ändå. :)

"Patrik Rochling och Li Österberg har tillsammans skapat seriefiguren Johanna. Patrik har Aspergers syndrom och använder sin känslighet för intryck i gestaltningen av serierna."

http://www.svtplay.se/video/1048226/patrik-och-johanna
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Dokumentär om en tecknare med AS

Inläggav biologic » 2013-02-24 1:50:11

Väldigt ledsen, jag missade att det redan fanns en tråd om detta... sorry!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Alien » 2013-02-25 0:59:54

Jag tyckte först att Patrik lät som en smålänning, men han kommer faktiskt ursprungligen från Skåne (Simrishamn). Han ser egentligen bra ut, men det man först märker är det speciella och sårbara, de stora ögonen som ser förskräckta och vaksamma ut.

Spoiler: visa
Han studerade till präst i flera år i Uppsala och främst pga det "tysta boendet". Men när han genomgick ett psykologiskt test så blev det stopp.

Han hade varit lärare 3 x 3 tim i veckan på en tecknarskola. Det kändes som 100 timmar, sa han. Inget är så jobbigt och oförutsebart som att jobba med människor. När han fick två "problemelever", en missbrukare och en som bara ritade våldsamheter och en av dem slog ner honm och den andre hotade med att skjuta honom, så slutade han.

Så typiskt att han när han blev förföljd av ett gäng på skolgården och vädjade till en lärare bara fick svaret "det är inte mina elever". Som om inte alla lärare hade ansvar för att inte elever blir mobbade och kränkta. När killarna fällde honom och han slog en av dem i huvudet med en sten, då blev det reaktioner.

Li Österberg verkar misstänka att hon också har något NPF. Så här skriver hon i sin blogg:
Apropå neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så försökte jag nyligen ta reda på vad som egentligen händer med min egen utredning. Eller rättare sagt när jag får komma på utredning. Jag pratade med en vänlig själ på Sandvikens psykiatriska mottagning och det verkar som att min remiss åkt fram och tillbaka mellan Gävle och Sandviken de senaste åren. 2009 inkom den till Gävle, 2010 fick jag veta att utredningen skulle ske i Sandviken istället, 2011 blev det åter flyttat till Gävle (det var då jag fick komma till ett kartläggningssamtal för att de skulle veta hur pass mycket de skulle prioritera mitt fall) och nu i mars skulle det kanske flyttas tillbaka till Sandviken igen. Vidare besked i mars alltså. Nå, det var ju skönt att höra att man inte blivit bortglömd i alla fall.
http://www.liosterberg.se/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav atoms » 2013-02-25 9:38:50

Bra dokumentär, gillade filmspråket.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-25 16:19:24

Jag älskar Johannasviten och tycker väldigt mycket om Lis tecknarstil. Misstänkte att Patrik hade AS redan innan han sade det; har väl utvecklat en typisk "aspergerradar".
Först blev jag jätteglad och tänkte att jag skulle skriva till Patrik, men de allra sista filmrutorna föreställde hur han gifte sig och allt var lycka och gulligull, så då blev jag bara nedslagen igen. Jag önskar att jag också fick vara en sådan där "lyckad" aspergare...
Jag missunnar alltså inte andra att vara lyckliga, jag är bara avundsjuk...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-25 16:28:45

Men vaf... jag hade ju givit mig själv postningsförbud till 1 mars! Verkar min kropp utan min hjärna!?
:shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)

Inläggav Krillo » 2013-03-02 23:28:11

Såg den ikväll och känner igen mig i en hel del.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in