Parasit som påverkar personligheten

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Wine » 2012-09-25 16:49:44

En parasit som kallas toxoplasma gondii och som finns hos ungefär en tredjedel av världens befolkning kan påverka personligheten hos människor:

DN - Ansvarslösa människor kan bära på kattparasit
Publicerad 2012-09-24 23:13

Personer som bär på en av världens vanligaste parasiter kan bli både mer sociala och mindre ansvarsfulla, visar en ny undersökning.


Personer som bär på parasiten kan få en förhöjd nivå av dopamin och förändrade hormonhalter i kroppen. Toxoplasma gondii sprids via rått eller dåligt tillagat kött. Mellan tio och nittio procent av befolkningen är infekterade i varje land i världen.


En dansk studie har visat att kvinnor i Danmark hade 1,5 gånger större risk att begå självmord om de bar på parasiten.

Co-Admin: flyttade tråden från Aspergare och vården.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Iridia » 2012-09-25 17:05:25

Mer sociala? Då har nog inte jag den. Men hur vet man det? Och hur blir man av med den i så fall?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Wine » 2012-09-25 17:08:11

Iridia skrev:Mer sociala? Då har nog inte jag den.


Nej jag antar att jag inte heller har den parasiten. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav slackern » 2012-09-25 17:26:44

Iridia skrev:Mer sociala? Då har nog inte jag den. Men hur vet man det? Och hur blir man av med den i så fall?


Har du missat det här lilla ordet?

kan bli både mer sociala och mindre ansvarsfulla
Senast redigerad av slackern 2012-09-25 17:28:09, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Iridia » 2012-09-25 17:27:57

Japp, det missade jag.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Talen » 2012-09-25 17:43:02

Var det inte samma parasit som orsakade scizofreni?
Japp!
http://www.news-medical.net/news/201207 ... orted.aspx
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Xzirie » 2012-09-25 18:25:41

Är det inte den man blir crazy cat lady av? För då vill jag verkligen inte bli botad. :D
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Parvlon » 2012-09-25 18:31:53

Vad påverkar inte personligheten?

Crazy lady, du menar katttant? Såna brukar/alltid vara väldigt osociala väl? Fast de verkar iofs mena social mellan arter också..

Konstig parasit om den gjorde så att man måste bli tvungen att vara mer social. :roll:

Nej, det är nog knappast något jag lider av heller. Har haft många katter men är dock vegetarian. Möjligen är jag en smittobärare utan symptom iofs. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Miche » 2012-09-25 20:03:55

Det är någon toxoplasmaparasit (vet inte om det är samma) som sprider sig till katter via möss (som när de infekterats tappar den naturliga rädslan för katter och därmed riskerar att bli uppäten av en katt). Det kan vara just att mössen blir mer sociala gentemot katter...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav weasley » 2012-09-25 20:13:50

Jepp. Man kan bli smittad via sin katt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-25 20:51:43

"kan bli både mer sociala och mindre ansvarsfulla". Ska vi dra slutsatsen att det här är det som alla neurotyper lider av?
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav slackern » 2012-09-25 20:59:11

Jesters Tear skrev:"kan bli både mer sociala och mindre ansvarsfulla". Ska vi dra slutsatsen att det här är det som alla neurotyper lider av?


Låter väll mer som ADHD tycker jag. ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav weasley » 2012-09-26 1:12:28

weasley skrev:Jepp. Man kan bli smittad via sin katt.

Justja. Jag såg någon BBC-dokumentär som hävdade att en del fall där kvinnorna får upprepade oförklarliga missfall, faktiskt kan bero på att katten är toxoplasmosbärare och kvinnan blivit smittad men inte fått andra symptom än att fostret dör.

Ta det för vad det är. BBC gör så många dokumentärer så jag hittar inte länken till programmet. Det kanske är för gammalt?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Moggy » 2012-09-26 1:29:15

Tänk om det går att modifiera parasitens effekter i labbmiljö för att få den att framkalla eller undertrycka olika personlighetsdrag efter önskemål?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Alien » 2012-09-26 2:35:22

Toxoplasmos är en välkänd risk för gravida kvinnor. Därför brukar de avrådas från att tömma kattlådan under graviditeten. Det får mannen göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav kullan » 2012-09-26 10:06:50

weasley skrev:Jag såg någon BBC-dokumentär som hävdade att en del fall där kvinnorna får upprepade oförklarliga missfall, faktiskt kan bero på att katten är toxoplasmosbärare och kvinnan blivit smittad men inte fått andra symptom än att fostret dör.


Det är därför en gravid kvinna aldrig ska göra rent kattens toalåda.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav slackern » 2012-09-26 11:55:14

weasley skrev:
weasley skrev:Jepp. Man kan bli smittad via sin katt.

Justja. Jag såg någon BBC-dokumentär som hävdade att en del fall där kvinnorna får upprepade oförklarliga missfall, faktiskt kan bero på att katten är toxoplasmosbärare och kvinnan blivit smittad men inte fått andra symptom än att fostret dör.

Ta det för vad det är. BBC gör så många dokumentärer så jag hittar inte länken till programmet. Det kanske är för gammalt?


Det där kan nog stämma. Mitt ex var livrädd för att drabbas utav det där när hon var gravid med våran son. Hennes mamma jobbade som barnsjuksköterska inom neonatalen och berättade det för henne.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Abbreviation » 2012-09-26 12:02:51

Alien skrev:Toxoplasmos är en välkänd risk för gravida kvinnor. Därför brukar de avrådas från att tömma kattlådan under graviditeten. Det får mannen göra.

Eller partner oavsett kön ... :roll:
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Dandelo » 2012-09-26 12:11:24

Hur får man reda på om man är smittad? (Hör katten kraffsa i lådan i skrivandets stund) :)
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Wine » 2012-09-26 12:19:17

Smittskyddsinstitutet - Sjukdomsinformation om toxoplasmos

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning:

Toxoplasmos orsakas av parasiten Toxoplasma gondii, ett encelligt urdjur (protozo) med en komplicerad livscykel. Katten spelar en central roll i smittspridningen som huvudvärd för parasiten.

Efter infektion utsöndras parasiten i avföringen, framför allt av unga katter. I miljön kan parasiten vara infektiös upp till ett år. Får och andra varmblodiga djur inklusive människa kan smittas genom intag av parasiten. I det varmblodiga djuret vandrar parasiten ut i cirkulationen och kapslar in sig i muskelaturen, där den kan leva många år.

Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa.

Inkubationstiden anges till två till tre veckor.


Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik:

Diagnosen är serologisk, det vill säga man söker påvisa antikroppar mot Toxoplasma i patientens blod och/eller påvisa nukleinsyra från Toxoplasma med PCR-teknik. I vissa länder, dock inte i Sverige, undersöks gravida kvinnor avseende toxoplasmos.



Rå köttfärs ska man tydligen passa sig för, det skulle jag själv aldrig kunna äta men har sett exempelvis kockar göra det när de smakar av köttfärssmet.

På Livsmedelsverkets hemsida finns kostråd för gravida:

Toxoplasma gondii
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav slackern » 2012-09-26 12:32:19

Wine skrev:Rå köttfärs ska man tydligen passa sig för, det skulle jag själv aldrig kunna äta men har sett exempelvis kockar göra det när de smakar av köttfärssmet.


Vadå har du aldrig käkat råbiff? Hur är det med ostron dom är också råa skulle du kunna äta det? Eller har du ätit det?

Bild
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Wine » 2012-09-26 12:38:22

slackern skrev:Vadå har du aldrig käkat råbiff? Hur är det med ostron dom är också råa skulle du kunna äta det? Eller har du ätit det?


Nej jag har aldrig ätit råbiff och kommer inte att göra det heller. Jag tror jag har ätit ostron en gång på en restaurang om jag minns rätt men nu kommer jag nog inte att göra det mer. Ostron är tydligen vanliga och välkända smittkällor vid utbrott av magsjuka, framförallt magsjuka orsakad av norovirus. Det är alltså inte på grund av konsistensen jag inte vill äta ostron. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav slackern » 2012-09-26 12:40:58

Wine skrev:
slackern skrev:Vadå har du aldrig käkat råbiff? Hur är det med ostron dom är också råa skulle du kunna äta det? Eller har du ätit det?


Nej jag har aldrig ätit råbiff och kommer inte att göra det heller. Jag tror jag har ätit ostron en gång på en restaurang om jag minns rätt men nu kommer jag nog inte att göra det mer. Ostron är tydligen vanliga och välkända smittkällor vid utbrott av magsjuka, framförallt magsjuka orsakad av norovirus (vinterkräksjukan). Det är alltså inte på grund av konsistensen jag inte vill äta ostron. :wink:


Aha jag förstår det är PGA smittrisken du inte vill äta sakerna. Det är svårt det där med mat. Är den inte tillräckligt tillagad kan man bli sjuk. Är maten för tillagad så dör man utav magcancer. :(
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Parasit som påverkar personligheten

Inläggav Wine » 2012-09-26 12:54:28

slackern skrev:Aha jag förstår det är PGA smittrisken du inte vill äta sakerna. Det är svårt det där med mat. Är den inte tillräckligt tillagad kan man bli sjuk. Är maten för tillagad så dör man utav magcancer.


Ja fast när man lagar maten själv så har man i alla fall i vissa avseenden lite bättre kontroll och kan då även minimera risken att bli matförgiftad eller smittad. :wink:

Brukar vara noga med tvättning och sköljning av både händer och frukt, grönsaker samt övrig hygien i samband med matlagning som exempelvis att alltid använda rena skärbrädor och redskap, knivar och skålar och aldrig använda samma kniv, skärbräda eller redskap till olika moment om det finns risk för kontaminering som kan innebära att man blir matförgiftad eller sjuk.

När det gäller handdukar bör man ju också se till att de är någorlunda rena och att man inte torkar av smutsiga händer med exempelvis köttsaft mellan varven på handduken man använder. Hela köttbitar behöver ju inte genomstekas om det handlar om nöt, lamm eller vilt däremot är det ju väldigt noga att man genomsteker om det handlar om exempelvis fläsk eller kyckling.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in