Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Alien » 2013-08-08 17:34:19

Somliga idioter ska inte ha barn:

Den fyraåriga sonen var inte simkunnig.
Ändå hetsade pappan sonen att hoppa från en tio meters höjd i Alidebergs hopptorn i Borås.
Nu polisanmäls händelsen, skriver Borås Tidning.
---
Badvädarna försökte stoppa pappan - som trotsade detta. Han hetsade i stället sin son att hoppa, även om sonen inte kunde simma.
Den fyraåriga pojken landade snett i vattnet och fick räddas av en badvakt från den nästan fem meter djupa bassängen.

http://www.expressen.se/gt/hetsade-sin- ... lisanmals/

Man undrar ju om pappan var sadist. Eller ville se till att sonen blev en riktig tuffing. som aldrig är rädd?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav plåtmonster » 2013-08-08 17:56:55

Man borde fråga sonen om denne vill få en annan familj och genomföra dito vid ett ja. Det kanske skulle visa att det är allvar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Miche » 2013-08-08 17:57:42

Jag hoppas att socialen fråntar honom vårdnaden och att grabben hamnar i ett kärleksfullt hem.

Tillägg: @plåtis, man ska INTE fråga så små barn om sådant, de är alldeles för lojala med sina föräldrar (trots att de kan vara misshandlade) så de kan inte ta ett relevant beslut.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-08 18:45:08

Ja den föräldern låter mycket olämplig. Det var korkat av pappan (men bra för mänskligheten) att han genomförde brottet inför så många vittnen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Abbreviation » 2013-08-08 20:37:37

Helst skulle jag vilja skjuta pappan men att tvångsomhänderta barnet får väl duga.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav PRIPPS » 2013-08-09 16:32:14

Hade det inte funnits några badvakter där hade väl bara pappan hoppat i och "räddat" pojken.

Förstår inte vad som är så hemskt med det här. Det är alltså ok att "hetsa" sin 4-åriga pojke att åka berg- och dalbana, men inte hoppa från 10 meter? När jag var riktigt liten älskade jag att hoppa från 8 meter och min mamma uppmuntrade mig till det.

Men har pappan nästan tvingat pojken att hoppa i så är det så klart inte okej. Detta vet vi dock ingenting om.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Alien » 2013-08-09 16:35:57

Eftersom badvärdarna sade att han inte skulle göra det, så är det graverande nog. På badet är de de som vet bäst och bestämmer, pappan borde ha lyssnat på dem. Och eftersom pappan "hetsat" så kan man utgå från att det inte var pojken som ville det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Huggorm » 2013-08-09 16:56:17

Från tio meters höjd kan man dö om man landar fel i vattnet, så det verkar helt fel att fyraåringar hoppar från den höjden oavsett om det är frivilligt eller inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-09 17:09:39

PRIPPS skrev:Hade det inte funnits några badvakter där hade väl bara pappan hoppat i och "räddat" pojken.

Förstår inte vad som är så hemskt med det här. Det är alltså ok att "hetsa" sin 4-åriga pojke att åka berg- och dalbana, men inte hoppa från 10 meter? När jag var riktigt liten älskade jag att hoppa från 8 meter och min mamma uppmuntrade mig till det.

Men har pappan nästan tvingat pojken att hoppa i så är det så klart inte okej. Detta vet vi dock ingenting om.


Det är klarlagt att pappan medelst tvång förmådde sitt skrämda 4-åriga barn att hoppa från 10 meters höjd ned i vattnet trots att barnet varken var simkunnigt eller hade vana och koordination nog att landa rätt. Det är ett solklart fall av brott mot liv och hälsa och brott mot frihet och frid vilka utan tvivel kan generera såväl fängelsestraff och skadeståndspliktighet för fadern som kontaktförbud och fråntagen vårdnad. Att tvinga sitt barn att skada sig på ett så potentiellt livshotande sätt är att begå mycket allvarliga brott.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav PRIPPS » 2013-08-09 19:24:58

Farligt är ett vitt begrepp. Vad en upplever som farligt kanske en annan inte gör. Fler barn dör av fall från träd än hopp från 10 meter, borde vi förbjuda barn att klättra i träd då också?

Eller åka berg- och dalbana (många barn har dött i olyckor världen över)?

Vem definierar "farligt"?

Självklart tycker jag att man ska vara orolig när ens barn svävar i livsfara, men barn dör på en massa olika sätt världen över som man egentligen inte förknippar med fara.

Ska vi förbjuda allt som är potentiellt livsfarligt?


Förresten, här är ett inlägg jag hittade som krossar din tes att det är livsfarligt att hoppa från 10 meter:

https://www.flashback.org/sp516022

Myten att hopp från 10 meter är förenat med livsfara är härmed förlegad :-)012
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav LILITH_ » 2013-08-09 19:56:35

Ett inlägg från Flashback krossar inga myter så länge den inte har uppbackning från annat håll. Sidan som länkas till där är nere.

Men jag är uppriktigt förvånad över er, som baserat på en kort, väldigt knapphändig artikel, vill ta ifrån pojken hans familj och skicka honom på fosterhem och kasta fadern i fängelse.
Dömer ni alltid lika urskiljningslöst, utan att ha mer fakta i fallet?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Miche » 2013-08-09 20:01:34

Problemet är inte hoppet i sig utan kunskapen om hur man utför ett hopp utan fara som pojken definitivt saknade, dessutom kunde han inte simma.

Hade pojken haft de kunskaperna hade han mycket väl kunnat hoppa från tian, men nu var det en pappa som måste varit fullt medveten om att pojken saknade dessa kunskaper som hetsade pojken och därmed utsatte honom för livsfara.

@PRIPPS, jag tycker att ditt försvar för pappan är totalt oförsvarligt, en förälder får inte bete sig på det sättet och utsätta sina barn för en medveten fara, beter man sig på det sättet ska man fråntas sitt förälraskap samt dömas i rättsliga instanser, troligen till fängelse.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-09 20:14:23

Alien skrev:Somliga idioter ska inte ha barn:

Den fyraåriga sonen var inte simkunnig.
Ändå hetsade pappan sonen att hoppa från en tio meters höjd i Alidebergs hopptorn i Borås.
Nu polisanmäls händelsen, skriver Borås Tidning.
---
Badvädarna försökte stoppa pappan - som trotsade detta. Han hetsade i stället sin son att hoppa, även om sonen inte kunde simma.
Den fyraåriga pojken landade snett i vattnet och fick räddas av en badvakt från den nästan fem meter djupa bassängen.

http://www.expressen.se/gt/hetsade-sin- ... lisanmals/

Man undrar ju om pappan var sadist. Eller ville se till att sonen blev en riktig tuffing. som aldrig är rädd?


Låter som det skulle kunna vara min barndom i ett nötskal. Även om 4-åringen ville hoppa från 10-meter, så hade vilken förnuftig föräldrar inte tillåtit detta.
Tvångssteriliseringar ligger i tiden.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav LILITH_ » 2013-08-09 20:38:18

Man måste väl kunna nyansera saker och ting?
Exempelvis:
Hur vet vi att pojken helt saknade kunskaper i hur man utför simhopp? Det står att pojken inte var simkunnig, inte att han inte har någon vattenvana alls (enligt artikeln som länkas till).

Har fadern tvingat pojken att hoppa, utan att han hade alls övat på hopp förut, utan att han gått i ex. i babysim tidigare och/eller har en rejäl vattenvana osv. så absolut, då tycker jag också att fadern bör straffas och familjen i stort granskas närmare.
Men finns det en välfungerande mamma med i bilden så ska pojken naturligtvis inte tvångsomhändertas och placeras i fosterhem!
Varför ska barnet straffas (att fråntas sin biologiska familj är bland det svåraste ett barn kan råka ut för) när det är en förälder som agerat grovt obetänksamt? Ofattbart att vuxna, tänkande människor tycker så.

Och även om pojken faktiskt hade vattenvana och hade hoppat från lägre höjder förut så tycker jag att fadern bör ställas till svars - 10m är för högt. Men hellre då, beroende på faderns funktionsnivåer, så bör straffet/reprimanden/kontakten med barnavårdsmyndigheterna formas därefter. Fadern kanske kan gå en kurs i barns utvecklingsstadier eller hur man bemöter så små barn, vilken nivå det bör vara på lämpliga utmaningar etc.
Eller också kan det behövas någon sorts stödperson, till fadern eller till pojken, som ser till att inga huvudlösa påhitt utförs. Det finns rätt många åtgärder som går att ta till inom en familj för att säkerställa barns trygghet utan att en förälder eller ett barn plockas bort ur den samma.

Är det en vettvilling till far som inte alls är lämplig som förälder - ja då ska han naturligtvis straffas och hållas borta ur barnets liv om möjligt.

Allmän reflektion:
Innan man är helt simkunnig är det fullt möjligt att exempelvis kunna simma under vattnet, dyka, flyta osv. Min dotter har fått öva simhopp, visserligen enbart från bassängkanten, innan hon blev helt simkunnig. Detta på skolsimningen med utbildade simlärare.
Med mig får hon fortfarande snällt klättra ner dock, jag är en harig mamma...

Hon kunde simma under vatten, flyta en stund och definitivt flyta så länge hon visste att hon nådde botten fast hon inte behärskade simrörelserna än - allt detta långt innan hon faktiskt lärde sig att simma. Så att inte vara simkunnig behöver inte automatiskt betyda noll vattenvana.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Moggy » 2013-08-09 21:14:26

Ungen lär ju vara för ung för att ha nån uppfattning om det sjyssta i att göra nåt sånt. För en grabb några år äldre som gått i simskola så kan det vara en spännande upplevelse att våga hoppa från en höjd. Om han håller på och tar simmärken om ungar nu gör det nu för tiden. Då ungen kommit upp i en ålder där han kan välja själv och är så pass vattenvan att han kan hantera det hela. 4 år gammal känns på tok för tidigt för att göra såna hopp.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav alixha » 2013-08-09 21:44:01

För lite information i artikeln för att tycka att pappan är en "dålig pappa".
Överlag borde dock sunt förnuft gälla, jag skulle aldrig låta min hund att hoppa från 10 meters höjd ner i en bassäng .. såvida vi inte blev jagade av björnar eller zombies.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Pappan hetsade 4-årig son att hoppa 10 meter

Inläggav Miche » 2013-08-09 22:18:51

Personligen anser jag grundfelet som pappan gjort är att hetsa sin son, vattenvana eller inte är oväsentligt, sonen hamnade i en livsfarlig situation vilket jag anser vara bevis nog att pappan är en olämplig förälder.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in