Paniiiik!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Paniiiik!

Inläggav Baevern » 2008-10-01 16:11:37

Jag går i åttan, vi ska ha redovisning, och det är endast andra gången i mitt liv jag gör detta, jag gjorde det en gång i sjuan .. Jag har varit tyst hela mitt liv innan det :oops:

Men i alla fall problemet är att jag har skrivit om fotboll,, Men inte riktigt sanna saker, utan som ett skämt. Och jag vet själv att när jag väl står där framme så pratar jag supersnabbt, utan känsla för det hela utan låter ja som om jag läser texten för första gången, trotts att jag försökt öva hemma dygnet runt .. Jag stammar ibland när jag är supernervös och från början när jag sitter i bänken så känns det som om att när jag pratar nu så kommer jag blåsa en bubbla av saliv.. Så jag sväljer och sväljer och sväljer och sväljer, sen när jag går upp och sagt två meningar då blir jag istället helt torr i halsen när jag precis innan hade kunnat fylla en hel bassäng...
Jag pratar tyst och även om jag övar själv hemma, framför spegeln ( Vågar inte träna framför mamma och pappa utifall jag skulle ändra mig och vägra prata så skulle dom ju fråga mig hur det gick när jag kom hem och ljuga är en sak jag inte kan eller vill.. ) :? och det låter bra då ( tycker jag . ) Så blir det helt annorlunda framför klassen .. Det är som om jag suger ut allt roliga ut det genom att prata .. Medans om man läser det tyst i huvudet så låter det kul : / Även att jag inte kan texten utantill eller ens med bara stödord .. Jag har skrivit texten rätt upp och ner och vägrar ha stödord då jag aldrig kan komma ihåg vad jag skulle säga .. Och då kan jag ju inte titta på "publiken" satt säga ..

Förra året så hade vi flera veckor på oss. Och jag tränade hela tiden och trotts det så lät det helt dumt, även där skrev jag någonting som skulle vara kul men det försvann så fort jag sa det högt ..
Nu hade vi bara två dagar på oss att komma på vad vi skulle skriva om OCH skriva de sen redovisa ..
Jag har i alla fall bestämt mig för att jag ska lyckas göra detta..

Jag skulle behöva väldigt många tips ..




Dessutom har jag en fråga .. Asperger uttalas väll som det låter?! Mina förälskrar säger asperger men idag på SO:n tittade vi på en film som hette BenX eller Ben-X Vi hann inte se klart hela men det jag såg var superbra, och den handlade om en kille som hade asperger och var mobbad ... MEN ! Läraren uttalade det som; Achberger ( So läraren alltså ) .

Hejsvejs ! :I
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Baevern » 2008-10-01 16:14:01

SHIT ! ,, Råkade lägag in två forum på detta, Var verkligen inte meningen ! :(
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-01 16:30:42

Asperger uttalas INTE aschberger, utan som det skrivs.

Och fick ni inte se slutet på filmen så missade ni nåt rätt stort...
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Baevern » 2008-10-01 16:31:41

Vi hann inte se klart filmen då det vara bara en timems lektion, men vi ska ju självklart se klart den på nästa so;lektion vi har
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Re: Paniiiik!

Inläggav jonsch » 2008-10-01 16:51:42

Hej, Baevern! Det är lika enkelt som svårt att hålla föredrag: Det är bara att inte tänka på att det är ett föredrag man håller. Som sagt, i teorin funkar det bra. I praktiken gäller det att lugna sig och att distrahera sig och att öva så att man kanske lär sig hur alldeles helt fullständigt ofarligt det är... tja. I värsta fall så tycker folk att man är en usel föreläsare. Längre än så har man kanske ingen nytta av att tänka. Vad du ska tänka är alltså helst inget speciellt eller möjligen "skit samma". Så långt idealet.

Ett gammalt standardtips är att börja med att tala om att man är nervös, det kanske du vet. Ett annat standardtips är att inte titta på publiken utan rätt in i väggen bakom den. De mer sofistikerade koncentrerar sig på enstaka medlemmar ur publiken och tänker sig att de läser bara för dem, även om de kanske mest har blicken någon annanstans (på väggen bakom, exempelvis).

Om man råkar ha litet tid så kan man öva sig tillsammans med andra på att läsa upp andras texter och egna, för varandra. Idén är att de där texterna ska vara så självklara att läsa upp att man inte tänker på att man faktiskt tränar på att föreläsa - exempelvis kan man väl tänka sig att man sätter ihop tidningsartiklar eller insändare eller berättelser. Efterhand bör de bli allt längre för att det ska funka som träning för föreläsande och naturligtvis så krävs det att alla lyssnar på alla. Teaterträning, kanske? Det kan vara en idé att fundera på.

Det sägs finnas avslappningstekniker också men dem vet jag inte hur de är tänkta att fungera så jag lämnar över ordet.

Föreläsningen slut. 8)


Jo, just det ja:
Baevern skrev:Dessutom har jag en fråga .. Asperger uttalas väll som det låter?! Mina föräldrar säger asperger

Dina föräldrar har helt rätt! Det uttalas som det låter. Det finns rätt många inlägg här om att folk som är så välutbildade att de borde veta bättre ändå håller sig med alla möjliga andra stavningar och uttal. Trevligt med någon som tvekar men gissar rätt, får jag väl säga.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav MenUsch » 2008-10-01 17:32:08

Mitt tips till dig är att ta det lugnt. Gör inte en sån stor grej utav det hela, jag antar att du har pratat inför klassen förut, tex. när du har räckt upp handen. Det är samma sak, bara att du står upp. typ..

Det kanske är lätt för mig att säga eftersom jag älskar alla slags redovisningar (tar till teatern när jag egentligen har problematik med min apsergers, så att det inte märks).

Att vara LITE nervös innan är alltid bra, är man för självsäker brukar det oftast skita sig. Men det är lätt att det går till överdrift. Men mitt största råd - kolla inte i folks ögon. man blir bara distraherad. Jag kollar på folks pannor när jag gör redovisningar etc. för då tror publiken att man har publikkontakt och att man är skitduktig att klara av att kolla en i ögonen.

Men träna på du, det skadar inte..
Senast redigerad av MenUsch 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
MenUsch
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Karlstad

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-01 18:17:14

Se till att du har en stol i närheten så du kan sätta dig om du behöver. Det är bra om man råkar bli yr i huvudet, vilket är lätt gjort om man är riktigt nervös.

Du behöver inte allas säga att du är nervös. Det märker folk ändå. Det är tjatigt och det drar uppmärksamheten till dig och från vad du ska säga. Säg det bara om du får kortslutning och inte kommer ihåg vad du ska säga.
Och har du ett skrivet manus så är det ju inte så stor risk för kortslutning för då kan du ju alltid läsa upp det. Annars brukar ju lärare tycka att det är bättre om man kan prata fritt med hjälp av stödord?
Däremot kan det vara bra att berätta det för läraren att du är nervös om inte han/hon vet det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-01 19:42:54

Jag fixar en typ av föredrag: den typ när man ska "visa vad man kan". Att dra en käck historia eller göra ett nummer är ingenting för mig, jag gillar när jag får ÄGA publiken, när jag kan visa vem som är chef.
Hur förbereder jag mig? Jag tänker mig att jag ska börja slåss, gå upp i ringen. Stålsätter mig. Helst ska publiken bestå av okänt folk, gärna lite fientliga. Under de premisserna har jag hållit utomordentligt bra föredrag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:08:23, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Ann » 2008-10-01 20:14:26

Jag tycker att det är bra att göra en tankekarta, arbetar ni med sådant i skolan?

På en tankekarta kan man rita bilder, symboler, skriva text eller stödord och dessutom ordna dem i "högar" eller staplar eller organisera dem hur man vill med information som liksom hör ihop. Ex. vem kom på sporten är en stapel, hur går spelet till i en annan stapel osv.

Hjärnan greppar lättare information om det är bilder och olika färgmarkeringar och då blir det lättare för dig att prata om ditt ämne utran att du behöver läsa innantill. Det kan vara stressande i sig att läsa samtidigt som människor tittar på en.

Lycka till med ditt fördrag! Berätta gärna hur det går.

Föresten, måste du verkligen hålla föredrag om du tycker att det är så jobbigt?
Senast redigerad av Ann 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Ann
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Västsverige

Inläggav Nilale » 2008-10-01 20:30:29

Jag skulle vilja rycka den där läraren i örat. Det måste finnas andra redovisningsalternativ som han/hon kan acceptera om en elev verkligen lider av att hålla föredrag inför klassen, vilket det låter som om du gör. Jag tycker att du (och/eller dina föräldrar) ska prata med läraren och förklara att det inte handlar om vanlig nervositet och försöka komma fram till ett alternativ som passar dig bättre, men som fortfarande är en liten utmaning, t.ex. att redovisa för en mindre grupp (om det nu måste vara muntligt, vilket jag tycker är ett onödigt krav med tanke på omständigheterna). Tanken är inte att man ska behöva träna i flera veckor.
En idé som slog mig spontant är att du filmar dig själv. Då blir redovisningen muntlig, men du slipper stå framför alla, och du kan visa filmen istället. Då lär du dig dessutom filmteknik utöver det du ska redovisa om, vilket borde ge plus i kanten. Det hinner du kanske inte på två dagar visserligen, men ett förslag till en annan gång.
Lycka till i alla fall.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-01 20:41:24

Håller med Nilale: högstadiet är väl tidigt att börja med föredrag. Jag kunde definitivt inte hålla föredrag i den åldern, i den situationen. Detta med föredrag är en mognadssak, synd att inte din lärare hajat det. Vederbörande skulle behöva ett föredrag av Krigis... 8)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2008-10-01 21:15:43

KrigarSjäl skrev:Håller med Nilale: högstadiet är väl tidigt att börja med föredrag.

Men det gör inte jag.
Föredrag hör till läroplanen. Min dotter har fått öva på det i sin skola sedan lågstadiet.

Mitt råd till Baevern är: Ta korta föredrag.
Bättre att göra ett litet halvdant föredrag, än att stå och pinas en lång stund.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav sommar » 2008-10-01 22:44:54

Ann skrev:Jag tycker att det är bra att göra en tankekarta, arbetar ni med sådant i skolan?

På en tankekarta kan man rita bilder, symboler, skriva text eller stödord och dessutom ordna dem i "högar" eller staplar eller organisera dem hur man vill med information som liksom hör ihop. Ex. vem kom på sporten är en stapel, hur går spelet till i en annan stapel osv.

Hjärnan greppar lättare information om det är bilder och olika färgmarkeringar och då blir det lättare för dig att prata om ditt ämne utran att du behöver läsa innantill. Det kan vara stressande i sig att läsa samtidigt som människor tittar på en.

Lycka till med ditt fördrag! Berätta gärna hur det går.

Föresten, måste du verkligen hålla föredrag om du tycker att det är så jobbigt?


Tankekartor/mind-maps är bra i många sammanhang både hemma och när man pluggar. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav jonsch » 2008-10-01 22:47:58

ufo skrev:
KrigarSjäl skrev:Håller med Nilale: högstadiet är väl tidigt att börja med föredrag.

Men det gör inte jag.
Föredrag hör till läroplanen. Min dotter har fått öva på det i sin skola sedan lågstadiet.

Mitt råd till Baevern är: Ta korta föredrag.
Bättre att göra ett litet halvdant föredrag, än att stå och pinas en lång stund.

Ett bra inlägg och till sist ett mycket gott råd, tycker jag!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav antikropp » 2008-10-02 0:44:58

Jag brukade stanna hemma och spela tv-spel när det skulle göras såna där hemska grejer.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav MsTibbs » 2008-10-02 1:26:13

KrigarSjäl skrev:Jag fixar en typ av föredrag: den typ när man ska "visa vad man kan". Att dra en käck historia eller göra ett nummer är ingenting för mig, jag gillar när jag får ÄGA publiken, när jag kan visa vem som är chef.
Hur förbereder jag mig? Jag tänker mig att jag ska börja slåss, gå upp i ringen. Stålsätter mig. Helst ska publiken bestå av okänt folk, gärna lite fientliga. Under de premisserna har jag hållit utomordentligt bra föredrag.


*nicka instämmande med vattnande mun*
Lära mig fakta, sennn... 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-10-02 8:50:26

En del tycker att det går lättare om:

1. Man INTE har ett manus, utan i stället en (kort?) lista över saker man ska berätta något om.
2. Istället för att LÄSA ett tal/anförande/föredrag BERÄTTAR om sin sak.

Just att ha ett manus kan vara stressande på många sätt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Baevern » 2008-10-03 14:02:03

Ann skrev:
Lycka till med ditt fördrag! Berätta gärna hur det går.

Föresten, måste du verkligen hålla föredrag om du tycker att det är så jobbigt?



Det gick nog helt okej .. :S Jag tänkte nu skiter jag i det går, bara jag gör det och att jag försöker göra mitt bästa.

Sen fattar jag inte det riktigt att alla har fått för sig att det var ett föredrag ! : :shock: Jag skrev redovisning,en vanlig som man gör i min ålder, eller ja, förra året gjorde vi det bara en gång. Jag vet faktisk inte om vi ska göra det flera gånger.
Och som jag har gjort i 1-6:an så var det ju alternativet att bara knipa käft och vägra gå upp, läraren brukar acceptera det då dom vet att jag inte vill prata högt. Men jag har bestämt mig att nu på den nya skolan så ska jag som starta om, försöka vara med på saker som att läsa högt.
För annars blir det att om jag inte har gjort det i två år, om jag börja nu skulle alla tycka det var jättekonstigt och stirra på mig .. Om ni nu fattar ^^
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav jonsch » 2008-10-03 14:16:23

Baevern skrev:Det gick nog helt okej .. :S Jag tänkte nu skiter jag i det går, bara jag gör det och att jag försöker göra mitt bästa.

:)

Lysande!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Ganesh » 2008-10-03 14:23:51

jonsch skrev:
Baevern skrev:Det gick nog helt okej .. :S Jag tänkte nu skiter jag i det går, bara jag gör det och att jag försöker göra mitt bästa.



:)

Lysande!



Roligt att höra.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav ufo » 2008-10-03 14:59:22

Baevern skrev:Det gick nog helt okej .. :S Jag tänkte nu skiter jag i det går, bara jag gör det och att jag försöker göra mitt bästa.

Trevligt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav HellviHumle » 2008-10-03 15:07:56

Starkt gjort! Grattis!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Ann » 2008-10-03 18:05:43

Baevern skrev:
Ann skrev:
Lycka till med ditt fördrag! Berätta gärna hur det går.

Föresten, måste du verkligen hålla föredrag om du tycker att det är så jobbigt?



Det gick nog helt okej .. :S Jag tänkte nu skiter jag i det går, bara jag gör det och att jag försöker göra mitt bästa.

Sen fattar jag inte det riktigt att alla har fått för sig att det var ett föredrag ! : :shock: Jag skrev redovisning,en vanlig som man gör i min ålder, eller ja, förra året gjorde vi det bara en gång. Jag vet faktisk inte om vi ska göra det flera gånger.
Och som jag har gjort i 1-6:an så var det ju alternativet att bara knipa käft och vägra gå upp, läraren brukar acceptera det då dom vet att jag inte vill prata högt. Men jag har bestämt mig att nu på den nya skolan så ska jag som starta om, försöka vara med på saker som att läsa högt.
För annars blir det att om jag inte har gjort det i två år, om jag börja nu skulle alla tycka det var jättekonstigt och stirra på mig .. Om ni nu fattar ^^


Åh vad kul att det gick bra och att du bara bestämde dig för att redovisa.

Lustigt att du faktiskt skrev redovisa och de flesta som svarat dig inklusive mig själv sagt föredrag. Jag utgick nog från mig själv och tänkte på när jag hållit föredrag. :oops: och då tänker jag att andra också håller föredrag.

Jag fattar hur du resonerar om hur det blir om man inte gör det och sen efter lång tid ska börja.
Senast redigerad av Ann 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Ann
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Västsverige

Inläggav Baevern » 2008-10-03 21:49:37

Ann, det var kul att höra att du fattade vad jag menade när jag sa att det skulle bli konstigt att läsa efter att varit så tyst så länge.

Och det där med att alla sa föredrag .. efter ett tag fick jag för mig att det var den första som skrev fel sen så skrev alla andra föredrag därför att det sista dom läste innan dom skulle skriva själv var föredrag :lol:

:P Ajja, kram på er alla. Ni gav mig flera tips som jag kommer använda om jag ska ha en till redovisning också 8)
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in