Övervakat urinprov

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 21:30:27

Flawed skrev:Man kan ju spekulera kring hur reaktionerna skulle bli om man rutinmässigt begärde sådant av starkare patientgrupper.


Personligen tror jag att det är scientologernas fel som klankar ned på ADHD-medicinerna, stup i kvarten med artiklar i pressen.
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:00:31

slackern skrev:
Flawed skrev:Man kan ju spekulera kring hur reaktionerna skulle bli om man rutinmässigt begärde sådant av starkare patientgrupper.


Personligen tror jag att det är scientologernas fel som klankar ned på ADHD-medicinerna, stup i kvarten med artiklar i pressen.


Scientologernas fel? Det finns ju anledningar till att vara restriktiv vid förskrivning av exempelvis narkotikaklassade läkemedel och att individer diagnostiserade med ADHD drogtestas innan narkotikaklassade läkemedel skrivs ut är väl inget anmärkningsvärt, då missbruksproblematik är vanligt eller risken att utveckla missbruk är hög bland individer med ADHD:

CAN - ADHD och Missbruk

Socialstyrelsen har uppmärksammat detta:

Socialstyrelsen - Kraftig ökning av adhd-läkemedel till vuxna
den 29 oktober 2012 kl. 10:00 Pressmeddelande

Antalet personer som behandlas med adhd-läkemedel har ökat kraftigt. Framförallt ökar förskrivningen till vuxna. Omkring 30 procent av dem får samtidigt fler andra narkotikaklassade preparat. En analys från Socialstyrelsen visar att det finns tecken på missbruk i gruppen.


Under 2011 hämtade knappt 60 000 personer i Sverige ut minst ett centralstimulerande läkemedel, varav det dominerande var metylfenidat. I vuxengruppen som utgör drygt 27 000 personer använde många även opioder, bensodiazepiner eller andra narkotikaklassade läkemedel. Socialstyrelsens analys visar att dessa personer tidigare ofta vårdats för missbruk eller diagnoser som kan tyda på missbruk, till exempel virushepatit och alkoholförgiftningar. De som hämtade ut narkotikaklassade läkemedel i stor utsträckning använde sig också av flera förskrivande läkare på olika kliniker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:07:33

Wine skrev:Scientologernas fel?


Titta lite här man blir mörkrädd.

http://www.kmr.nu/
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:08:46

slackern skrev:
Wine skrev:Scientologernas fel?


Titta lite här man blir mörkrädd.

http://www.kmr.nu/


Tror du att det är scientologernas fel att vårdpersonal är restriktiva vid utskrivning av narkotikaklassade läkemedel?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:11:25

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Scientologernas fel?


Titta lite här man blir mörkrädd.

http://www.kmr.nu/


Tror du att det är scientologernas fel att vårdpersonal är restriktiva vid utskrivning av narkotikaklassade läkemedel?


Jag tror att det är deras fel att folk läser sådana artiklar och sprider dom.
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:17:57

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Titta lite här man blir mörkrädd.

http://www.kmr.nu/


Tror du att det är scientologernas fel att vårdpersonal är restriktiva vid utskrivning av narkotikaklassade läkemedel?


Jag tror att det är deras fel att folk läser sådana artiklar och sprider dom.


Men att det finns människor som lättare hamnar i ett missbruk, att vissa är mer benägna att missbruka o.s.v. är väl ingen nyhet eller någon kunskap eller information som scientologerna ligger bakom spridningen av?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:20:28

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Tror du att det är scientologernas fel att vårdpersonal är restriktiva vid utskrivning av narkotikaklassade läkemedel?


Jag tror att det är deras fel att folk läser sådana artiklar och sprider dom.


Men att det finns människor som lättare hamnar i ett missbruk, att vissa är mer benägna att missbruka o.s.v. är väl ingen nyhet eller någon kunskap eller information som scientologerna ligger bakom spridningen av?


Efter att exet mailade det här till mig som hon hade fått skickat till sig utav någon beroendeläkare så är jag totalt anti KMR och deras ADHD hetsjakt. Nu har den kommit för nära inpå mig på ett personligt plan.

http://www.kmr.nu/pressrel_2014_10_29-a ... edning.htm
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:24:39

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Jag tror att det är deras fel att folk läser sådana artiklar och sprider dom.


Men att det finns människor som lättare hamnar i ett missbruk, att vissa är mer benägna att missbruka o.s.v. är väl ingen nyhet eller någon kunskap eller information som scientologerna ligger bakom spridningen av?


Efter att exet mailade det här till mig som hon hade fått skickat till sig utav någon beroendeläkare så är jag totalt anti KMR och deras ADHD hetsjakt. Nu har den kommit för nära inpå mig på ett personligt plan.

http://www.kmr.nu/pressrel_2014_10_29-a ... edning.htm


Hur menar du, detta handlar ju om förgiftningsfall av barn och är detta en hetsjakt menar du?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:27:09

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Men att det finns människor som lättare hamnar i ett missbruk, att vissa är mer benägna att missbruka o.s.v. är väl ingen nyhet eller någon kunskap eller information som scientologerna ligger bakom spridningen av?


Efter att exet mailade det här till mig som hon hade fått skickat till sig utav någon beroendeläkare så är jag totalt anti KMR och deras ADHD hetsjakt. Nu har den kommit för nära inpå mig på ett personligt plan.

http://www.kmr.nu/pressrel_2014_10_29-a ... edning.htm


Hur menar du, detta handlar ju om förgiftningsfall av barn och är detta en hetsjakt menar du?


Jag får det skickat i mail är inte intresserad utav det. Då blir det personligt och då blir jag förbannad. Fattar du?

Men jag kollade mitt mail var inte just den där. Men kändes som att KMR hamnade i min mail.
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:35:15

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Efter att exet mailade det här till mig som hon hade fått skickat till sig utav någon beroendeläkare så är jag totalt anti KMR och deras ADHD hetsjakt. Nu har den kommit för nära inpå mig på ett personligt plan.

http://www.kmr.nu/pressrel_2014_10_29-a ... edning.htm


Hur menar du, detta handlar ju om förgiftningsfall av barn och är detta en hetsjakt menar du?


Jag får det skickat i mail är inte intresserad utav det. Då blir det personligt och då blir jag förbannad. Fattar du?

Men jag kollade mitt mail var inte just den där. Men kändes som att KMR hamnade i min mail.


:?:

Tycker du att det är en hetsjakt även när andra läkemedel som exempelvis kolesterolsänkande läkemedel, statiner, kritiseras för att de i många fall är onödiga och för deras biverkningar och risker, att de har orsakat och orsakar onödigt lidande för många människor?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:51:20

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Hur menar du, detta handlar ju om förgiftningsfall av barn och är detta en hetsjakt menar du?


Jag får det skickat i mail är inte intresserad utav det. Då blir det personligt och då blir jag förbannad. Fattar du?

Men jag kollade mitt mail var inte just den där. Men kändes som att KMR hamnade i min mail.


:?:

Tycker du att det är en hetsjakt även när andra läkemedel som exempelvis kolesterolsänkande läkemedel, statiner, kritiseras för att de i många fall är onödiga och för deras biverkningar och risker, att de har orsakat och orsakar onödigt lidande för många människor?


Ärligt talat är dom medicinerna ett icke problem för mig, så det är vem bryr sig. Men nu blev det en integritetskränkning när jag fick någon anti ADHD medicin grej skickad till min mail. Men hon fattade att jag tog illa vid mig och bad om ursäkt.

Men jag har numera gjort 2 ADHD utredningar så det är ställt utom rimligt tvivel att jag har ADD.
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav kiddie » 2014-11-18 0:08:20

Titti skrev:Jag kan förstå problemet rent principiellt men inte att någon gör så stor sak av det. Vad är egentligen problemet med att lämna ett urinprov? Oavsett jag egentligen tycker det är rätt eller fel så är det enklaste att bara göra det.

Lägg kraften på något viktigt istället. Ibland blir protester en överloppsgärning.


Eh. Jag tror inte du fattar. Alla är inte som du. Vissa människor är känsliga. Vissa är rädda för nakenhet, andra måste ha lugn och ro omkring sig för att kunna göra helt vardagliga saker som att äta och urinera (själv måste jag ha låg stressnivå för att sånt ska funka).

Det är typ lika lätt som att tvinga i sig mat när man är kräksjuk. Eller gå in i ett rum fullt av spindlar om man har fobi.

Sådant tycker jag ska undvikas i möjligaste mån. Om just psyksjukdomen gör att man inte fixar vissa saker pga ångest och stress så tycker jag att det är FEL att neka vård för att man inte klarar ngt just pga sin sjukdom.

Ungefär som kan du inte sänka ditt blodsocker som diabetiker får du inget insulin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Övervakat urinprov

Inläggav Flawed » 2014-11-18 1:36:58

slackern skrev:
Flawed skrev:Man kan ju spekulera kring hur reaktionerna skulle bli om man rutinmässigt begärde sådant av starkare patientgrupper.


Personligen tror jag att det är scientologernas fel som klankar ned på ADHD-medicinerna, stup i kvarten med artiklar i pressen.

Tilsanmans med rättshaverist humanister som länktar tillbaka till freudsglansdagar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-18 12:34:49

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Jag får det skickat i mail är inte intresserad utav det. Då blir det personligt och då blir jag förbannad. Fattar du?

Men jag kollade mitt mail var inte just den där. Men kändes som att KMR hamnade i min mail.


:?:

Tycker du att det är en hetsjakt även när andra läkemedel som exempelvis kolesterolsänkande läkemedel, statiner, kritiseras för att de i många fall är onödiga och för deras biverkningar och risker, att de har orsakat och orsakar onödigt lidande för många människor?


Ärligt talat är dom medicinerna ett icke problem för mig, så det är vem bryr sig. Men nu blev det en integritetskränkning när jag fick någon anti ADHD medicin grej skickad till min mail. Men hon fattade att jag tog illa vid mig och bad om ursäkt.

Men jag har numera gjort 2 ADHD utredningar så det är ställt utom rimligt tvivel att jag har ADD.


:?:

Jag förstår inte, ska inte läkemedel kunna kritiseras om det finns fog för kritiken för att somliga känner sig personligt träffade och kanske även kränkta av kritiken? Är det rimligt att man tystar ned kritik av en viss typ av läkemedel, att det förekommer forskningsfusk, att studier och resultat manipuleras o.s.v. enbart för att det anses känsligt för vissa?

Alla påverkas ju som bekant inte på samma sätt av läkemedel precis som inte heller alla påverkas på samma sätt av olika livsmedel eller dieter, som exempel kan ju nämnas de som är allergiska eller har gluten- eller laktosintolerans, en person med glutenintolerans skulle inte kunna uttrycka att en kost innehållandes gluten inte är hälsosam för alla för någon som inte har glutenintolerans skulle ju kunna känna sig kränkt eller ta åt sig personligt av budskapet att gluten är farligt eller orsakar hälsoproblem?

För övrigt tycker jag också att diskussionen om drogtester i samband med förskrivning av narkotikaklassade läkemedel inte heller enbart handlar om en eventuell diagnos och diagnosens validitet utan om att läkemedlen faktiskt kan missbrukas, säljas vidare o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav kiddie » 2014-11-18 16:34:15

Hur kommer det sig att man får ta benso utan drogtest? Det kan man ju sälja för dyra pengar.

Kanske man då hellre ska testa att patienten verkligen tar medicinen då... För det är ju svårt att både ta den OCH sälja den...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Övervakat urinprov

Inläggav Huggorm » 2014-11-18 16:57:40

kiddie skrev:Hur kommer det sig att man får ta benso utan drogtest? Det kan man ju sälja för dyra pengar.

Kanske man då hellre ska testa att patienten verkligen tar medicinen då... För det är ju svårt att både ta den OCH sälja den...
Man kanske kan sälja varannan dos och fortfarande ha tillräckligt mycket i blodet för att de inte skall misstänka något
Huggorm
 
Inlägg: 22280
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Övervakat urinprov

Inläggav slackern » 2014-11-18 23:15:25

Det här vore ju guld om min mottagning började med.

– Vi har utvecklat ett utandningstest här på Karolinska Universitetssjukhuset som är lättare att ta, mindre integritetskränkande och kan vara ett komplement till urinprov. Hår kan användas för att spåra narkotika långt tillbaka i tiden, centimeter för centimeter visar det narkotikaförekomst månad för månad.

http://www.dn.se/sthlm/sa-manga-aker-fa ... pa-jobbet/
slackern
 
Inlägg: 43769
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Övervakat urinprov

Inläggav Wine » 2014-11-18 23:25:52

slackern skrev:Det här vore ju guld om min mottagning började med.

– Vi har utvecklat ett utandningstest här på Karolinska Universitetssjukhuset som är lättare att ta, mindre integritetskränkande och kan vara ett komplement till urinprov. Hår kan användas för att spåra narkotika långt tillbaka i tiden, centimeter för centimeter visar det narkotikaförekomst månad för månad.

http://www.dn.se/sthlm/sa-manga-aker-fa ... pa-jobbet/


Ja det verkar ju smidigt och skulle lösa en del problem:

Provtagningen som görs av företagshälsovården kan vara besvärlig eftersom personerna inte alltid är samarbetsvilliga. Prov kan manipuleras genom att man späder ut urinen eller byter ut den. Testerna har traditionellt gjorts på urin, men på senare år används även saliv, utandningsluft och hår.

http://www.dn.se/sthlm/sa-manga-aker-fa ... pa-jobbet/

...roboten Ola på missbrukslaboratoriet i Huddinge går för högvarv.


:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Övervakat urinprov

Inläggav kiddie » 2014-11-19 1:53:26

De får gärna testa mitt hår. Då kan de se flera år tillbaka i tiden att jag inte tagit droger och kanske slutar behandla mig som knarkare.

Att göra patienter till objekt är ingen bra idé. Att göra samma med alla "bara för att". Ju mer man försöker stöpa alla i samma form ju sämre blir vården.

Redan nu känner jag att individanpassningen försvinner till förmån för att bli behandlad som boskap. Jag har t ex någon gång hos VC sagt att jag har en typ av autism och om de vill undersöka mig så uppskattar jag att de säger till innan de rör vid mig. Det tar typ tre sekunder extra att säga "Nu ska jag känna på din hals".

Men nej. Då får man höra att klarar man inte av en vanlig undersökning så har man inte rätt till den vården. Bara att bita ihop och sedan gå hem och gråta för att man fick ett litet minitrauma. Inte hela världen nej, men bara så onödigt. Ibland måste de ju "såra" en för att hjälpa en men när det inte behövs...?

Som att de innan accepterade blodprov för mig istf pissprov. Jag menar klart inte att alla ska behöva ta blodprov. Många gillar inte stick och anser att pissprov är enkelt. Men låt oss välja då!

Men nej. För det är makt. För att vi ska behandlas lika. Vi ska inte tro att vi är individer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Övervakat urinprov

Inläggav hassanisaba » 2014-11-19 3:20:15

Titti skrev:Jag kan förstå problemet rent principiellt men inte att någon gör så stor sak av det. Vad är egentligen problemet med att lämna ett urinprov? Oavsett jag egentligen tycker det är rätt eller fel så är det enklaste att bara göra det.

Lägg kraften på något viktigt istället. Ibland blir protester en överloppsgärning.

va e de här för korkad uppfattning?

snart är det som i nordkorea.

ska tullen ha rätt att kolla någon enstaka stackare i ändtarmen
så skall väl alla som passerar gränsen kollas i ändtarmen.

dom vidrigaste övergreppen man kan råka ut för utförs av myndighetspersoner.

att människor accepterar fascism är ett hot mot mej och mitt liv.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Övervakat urinprov

Inläggav hassanisaba » 2014-11-19 3:23:02

kiddie skrev:Det finns andra roliga kränkningar man kan hitta på för att folk skulle få vård.

En sak som blir ganska central om man ifrågasätter folks ärlighet är att varför ska man ifrågasätta den bara på ett område? Varför inte bara förutsätta oärlighet i varje vårdsituation? Vi är alla människor så varför ska jag lita på läkarna? Lika bra jag förutsätter att de ljuger.

Patienter i psykiatrin kan ha problem med tillit, de kan ha blivit illa behandlade i livet men vården KRÄVER att du ska lita på din läkare till 100 %. Det eller gå hem. Så uppbådar man tillräcklig tillit för att mer eller mindre lägga sitt liv i deras händer. Och det man får tillbaka är att man inte går att lita på.

Det blir inga bra behandlingar av sådant.

Att bortse från att man blir förnedrad och kalla det rutin är ännu äckligare. Vi rutinförnedrar människor, liksom.

:-)049 :-)049 :-)049
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Övervakat urinprov

Inläggav Gustovich » 2014-11-19 23:09:19

Jag har precis börjat gå på medecin för första gången (concerta), och innan det fick jag gå igenom en lång procedur med urinprov. Jag kunde inte pissa en enda gång. Jag håller med om att det var förnedrande. Har aldrig blivit tillsagd att pissa på kommando innan. Tillslut lyckades jag t.o.m. fixa så att de skulle så utanför. Men inte ens då gick det.

Jag sa tillslut att jag ger upp, det är inte värt besväret och att jag struntar i medecinen. Och då fick jag börja med skiten.. :P
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Övervakat urinprov

Inläggav plåtmonster » 2014-11-20 1:10:31

kiddie skrev:Ungefär som kan du inte sänka ditt blodsocker som diabetiker får du inget insulin.

Låter som något för nya mörderaterna ;)

Är väl annars såsom missbruksvården bedrivs?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Övervakat urinprov

Inläggav Sheyen » 2014-11-20 15:28:31

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag kan ju inte ens pissa i en buske med folk bakom ryggen som inte ens tittar så ett sånt där övervakat urinprov hade blivit fiasko :D


Du kan ju alltid få en kateter uppkört i urinröret.

Bild


Been there done that. Kan vara det mest osköna någon gjort på mig!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in